Permalänk
Medlem

Mobilt bredband

Skulle behöva lite hjälp med val av router för mobilt bredband. Får förmodligen fiber inkopplat till sommarstugan till hösten men behöver klara sommaren. Finns det routers med stöd för sim-kort? Tänker mig att jag skulle kunna köpa en router med sim-kort slot som sedan kan funka när vi får fibern inkopplad. Trött på att behöva mecka med att dela frugans tele2 nät med hela familjen via mobilen.
Haken är att de bara är tele2 som funkar här för 4g.

Tacksam för lösningaförslag!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Skulle behöva lite hjälp med val av router för mobilt bredband. Får förmodligen fiber inkopplat till sommarstugan till hösten men behöver klara sommaren. Finns det routers med stöd för sim-kort? Tänker mig att jag skulle kunna köpa en router med sim-kort slot som sedan kan funka när vi får fibern inkopplad. Trött på att behöva mecka med att dela frugans tele2 nät med hela familjen via mobilen.
Haken är att de bara är tele2 som funkar här för 4g.

Tacksam för lösningaförslag!

Nja, om du vill ha en router som både har simkortsslot och kan användas som en "vanlig" router senare, så får du betala en bra slant för den.
Det finns däremot routrar som man kan koppla ett USB modem till, vilka inte kostar så mycket.
Dock så har jag dålig erfarenhet av att använda en sådan, eftersom USB modemet tenderar att bli överhettat när det belastas om man laddar ner stora filer, eller streamar från te.x Netflix under långa perioder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, om du vill ha en router som både har simkortsslot och kan användas som en "vanlig" router senare, så får du betala en bra slant för den.

Gick in på Inet och klickade på en random 4g-router och den hade stöd för det?
https://www.inet.se/produkt/5405494/d-link-dwr-921-n300-4g

Edit; gick in på några fler och det verkar som att det är ett gäng routrar där som stödjer det, utan att man behöver köpa någon av de dyraste modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Gick in på Inet och klickade på en random 4g-router och den hade stöd för det?
https://www.inet.se/produkt/5405494/d-link-dwr-921-n300-4g

Edit; gick in på några fler och det verkar som att det är ett gäng routrar där som stödjer det, utan att man behöver köpa någon av de dyraste modellerna.

Nu kan jag inte säga något specifik om de andra du hittade.
Men just D-Link'en du länkade till har 10/100Mbit portar, så om man sedan har uppkoppling över 100Mbit så kommer den att strypa det.
Sedan är det relativt vad man tycker är en "bra slant", ~1000:- för en router (från 2013?) som inte ens har Gigabit portar tycker jag är helt utkastade pengar.
Speciellt om man gemför vad man får för "vanlig" router för den summan, och vad en enklare model av sådan som jag nämnde som har möjlighet för att ansluta ett USB modem kostar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack för dina råd, uppskattas!
Verkar som om jag behöver köpa 4g router/modem av billig sort till en början och sedan får det bli bättre grejer när kabeln dras in till kåken.

Helt nytt för mig med mobilt bredband, men får väl testa för skoj skull denna sommaren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Full: ok tack! Var också där inne och kika lite men tyckte det såg rätt fjuttigt ut med dom där routrarna. Får nog bli en sån billig till en början så får jag köpa ordentliga grejer så wi-fi funkar över hela tomten nästa år istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Köpte en sådan här efter som dom andra i trapp huset ej går med på höjning för indraget fiber
https://www.tele2.se/mobilt-bredband/huawei-b525
Den funkar riktigt bra med Telenor 1290 tror jag den kosta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har själv varit ute efter en bra LTE router, kom fram till att Huawei samt Netgear nighthawk router är bra. Själv skall jag flytta snart och kommer då ha fiber så tills dess kör jag min Samsung s9+ med usb hotspot. Får in 4g+ med min telefon och därmed en hastighet på 100/40mbit. När jag läste på om LTE routers så hittade jag inget med 4g+ så vet inte om det gör skillnad. Kör en Samsung s7 edge som wifi hemma och den kommer max upp i 40/40mbit utan 4g+. Dock exakt samma plats täckningsmässigt. Jag kör telenor familj abb med ett talsim i min s9 samt ett extra surfsim i s7:an.

Skickades från m.sweclockers.com