Sound BlasterX AE-5 vs Sennheiser GSX 1000

Permalänk
Medlem

Sound BlasterX AE-5 vs Sennheiser GSX 1000

Hej!

Tänkte köpa ett par Sennheiser GSP 600 och verkar som man behöver något bättre än moderkortets inbyggda ljudkort för att få ut max av lurarna. Jag har i dagsläget ett par 363d som då har ljudkort via USB och jag gillar verkligen 7.1-ljudet i spel. Är det någon skillnad mellan de 2 i rubriken nämnda ljudkorten när det gäller surround? Någon som testat båda? GSX 1000 verkar ju ha sjukt bra reviews men den är ju också riktigt dyr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Raycroft: Fick precis hem mitt Sound BlasterX AE-5 idag o än så länge så kan jag säga att jag är grymt nöjd, o för 949kr på Inet så går det nog inte att slå

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag har AE5, väldigt imponerad över ljudet som är väldigt klart med detta kort

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är nog att AE-5 har bättre hörlursförstärkning och mera konfigurabilitet medans Sennheiser satsar alla kort i virtual surround processering med lite mer begränsad konfigurabilitet med endast olika presets och lite färre inställningar att bläddra mellan.

På pappret ser AE-5 mera prisvärt ifall du inte har något behov att ofta flytta på ljudkortet enligt mig och du föredrar bättre ljudkvalité där AE-5 ger betydligt mer för pengarna och kanske värt att välja ifall du också lyssnar mycket på musik men Sennheisers kan va värt det ifall du inte ska använda stationärt i en dator endast eller om du betonar virtuell surround processering för spelande där Sennheiser GSX gör ett ganska bra jobb.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

AE5 har mer kraft, GSX 1000 är renare och har mycket bättre VSS.
Gissar att GSP 600 är lättdrivna så det är ett enkelt val.

Ingen av dom är något att ha om du gräver ner dig i audiophile träsket.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör gsp 500 med gsx 1000 och det låter gudomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ryssfemma: Fick hem gsx 1000 med gsp 600 idag. WOW surroundet är grymt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raycroft:

@Ryssfemma: Fick hem gsx 1000 med gsp 600 idag. WOW surroundet är grymt!!

Japp. Med cs go kör jag stereoläget jävlar vilken ljudbild man får

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte GSP 500 idag, tycker ljudet är lågt och låter platt, antar att mitt interna ljudkort är lite klent? har ett z390-F rog strix så det sitter ett s1220a vad jag vet, skulle en GSX 1000 fixa till detta problem?