Permalänk

Macbook Pro och e-gpu?

Hej!

Efter att ha pausat från spelandet i några år har jag fått extrem spelabsitens senaste tiden. Ett problem är dock att jag endast sitter på en Macbook Pro från 2016 och inte känner att jag har lust att lägga de pengar som krävs för att köpa en speldator igen. Har installerat Windows på datorn och spelar för tillfället lite CS:GO med extern skärm och kringutrustning, det funkar ok men får skruva ned både upplösningen och övriga inställningar och får trots det fps-drops då och då.

Har inte riktigt hängt med i hårdvaruutvecklingen heller under senaste åren, men jag har sett att det kommit ut egpu-lösningar. Då datorn har thunderbolt 3-portar (usb-c) funderar jag på om en sådan lösning skulle fungera? Visserligen kostar dessa lösningar rätt mycket, men om det skulle fungera ok så blir det ändå billigare än att köpa en separat speldator.

Är dock lite orolig över att andra komponenter i datorn (främst cpu:n?) kommer att flaskhalsa. I datorn sitter en Intel Core i5 6267U @ 2.90GHz samt 8 GB DDR3 ram. Tror ni att dessa komponenter kommer att flaskhalsa direkt eller tror ni att jag kan få en prestandavinst? Hur bra grafikkort kan jag köpa utan att övriga komponenter flaskhalsar?`

Förstår att det säkert också beror på vilka spel jag är ute efter. Det är främst att få högre fps i cs:go jag är ute efter, samt att kunna spela lite mer krävande spel på i alla fall låga inställningar.

Permalänk

Inte ett bra val

Jag tror inte att använda eGPU med Macbook är ett bra val. Eftersom när du använder skärmen i datorn måste Thunderbolt-porten bära ytterligare bilddataflöde till skärmen i den bärbara datorn så att bandbredden minskar och prestandan minskar också.
När du använder en extern bildskärm, kommer ljudutgången att vara HDMI, Thunderbolt ... på en flyttbar VGA, kommer eGPU Thunderbolt-porten bara att få signalen överförd från den bärbara datorn så att bandbredd blir högre, blir prestandan hög. än. Det är helt klart när APKNite försöker direkt på sina titlar.
Med inköpet av en eGPU och en ny bildskärm är pengarna inte värda det. Om du vill spela CSGO och lite ljus spel är en PC-spel under $ 600 mer än tillräckligt för dina behov.

Permalänk
Skrivet av Roustabout:

Jag tror inte att använda eGPU med Macbook är ett bra val. Eftersom när du använder skärmen i datorn måste Thunderbolt-porten bära ytterligare bilddataflöde till skärmen i den bärbara datorn så att bandbredden minskar och prestandan minskar också.
När du använder en extern bildskärm, kommer ljudutgången att vara HDMI, Thunderbolt ... på en flyttbar VGA, kommer eGPU Thunderbolt-porten bara att få signalen överförd från den bärbara datorn så att bandbredd blir högre, blir prestandan hög. än. Det är helt klart när APKNite försöker direkt på sina titlar.
Med inköpet av en eGPU och en ny bildskärm är pengarna inte värda det. Om du vill spela CSGO och lite ljus spel är en PC-spel under $ 600 mer än tillräckligt för dina behov.

Tack för svar!

Jag hänger inte riktigt med på den tekniska biten, men förstår att du menar att det inte är ett bra alternativ. För att förtydliga har jag redan en spelskärm, i dagsläget kör jag med Thunderbolt 3 > Displayport för att kunna köra 144 hz. Du skriver om VGA och HDMI - det använder jag inte i dagsläget, men menar du att man måste använda det för att köra eGPU? Hänger inte riktigt med på vad du menar som sagt.

Permalänk
Medlem

Utan att vara ens i närheten av någon expert så tycks du tappa ~25-30 procent prestanda med ett högpresterande kort ála GTX 1080 om du kör med den inbyggda skärmen: https://egpu.io/forums/mac-setup/pcie-slot-dgpu-vs-thunderbol...

Huruvida du tycker det är acceptabelt eller ej är upp till dig
Jag skulle dock råda dig att skaffa ett AMD-kort om du väljer att fullfölja planerna, då MacOS saknar stöd för nVidia kort sedan introduktionen av Mojave. Skulle rekommendera ett Vega 56 eller 64, alternativt Vega VII. Har dock för mig att fullt stöd för det sistnämnda inte finns ännu.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Utan att vara ens i närheten av någon expert så tycks du tappa ~25-30 procent prestanda med ett högpresterande kort ála GTX 1080 om du kör med den inbyggda skärmen: https://egpu.io/forums/mac-setup/pcie-slot-dgpu-vs-thunderbol...

Huruvida du tycker det är acceptabelt eller ej är upp till dig
Jag skulle dock råda dig att skaffa ett AMD-kort om du väljer att fullfölja planerna, då MacOS saknar stöd för nVidia kort sedan introduktionen av Mojave. Skulle rekommendera ett Vega 56 eller 64, alternativt Vega VII. Har dock för mig att fullt stöd för det sistnämnda inte finns ännu.

//Gorian

Tack för svaret och för länken! Jag kör inte med den inbyggda skärmen utan med en separat 144 hz-skärm i 1080p. Om jag förstår det rätt verkar man tappa ca 20% prestanda då? Kör inte med MacOS, kör Windows 10 (bootcamp) när jag spelar.

Jag är dock fortfarande orolig över om min cpu kommer vara en flaskhals. Någon som kan säga något om det?`Hur bra GPU kan jag ha innan CPU:n blir en flaskhals?

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera fint! Du avser ju köra på extern skärm. Visst får du inte ut 100% av GPUn, snarare 70-90%, men det är fortfarande otroligt mycket mer prestanda än vad du har idag.

Jag tycker Razer Core X fungerar fint. Sen är AMD valet om du även vill kunna använda eGPUn i macOS.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Jag ser det så här.

Du har redan din MacBook Pro.
Att lägga ut mer pengar på en ny speldator blir nog fel om du inte är på god väg att spela helhjärtat igen.

Du är redan beredd att kompromissa. Köp inte det vassaste på marknaden utan gå medelvägen. Det blir ändå bättre än vad du har nu.

Nu spelar jag själv bara gamla spel så min Mac Mini och MacBook Pro med integrerad grafik duger för mig. Frågan är hur långt du vill gå?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller