Permalänk
Medlem

Lära sig javascript?

Hej!

Jag har erfarenhet sedan tidigare av programmering, men då mest maskinkod, och assembler på C64, Amiga, ZX Spectrum, och Turbo pascal och vanlig C på PC, samt assembler (på 486-tiden)

Nu är det så att jag skulle vilja kunna visa data ifrån helst ett excel-ark på en sida, där även informationen ska uppdateras när datan i excel-arket uppdateras.
Vill även kunna använda input på web-sidan för att lägga in data i excel-arket.

Är javascript rätt väg då? eller finns det något annat språk som vore enklare att lösa detta med?

Om javascript fungerar, vilken litteratur är att rekommendera? eller finns det bra sidor på nätet att lära sig med?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola:

Det går att lösa med google sheets. (säkert även med onedrive på något liknande vis)

Skapa ett dokument på drive.google.com.
fyll ivad du ska.
tryck i dela längst upp
Döp dokumentet
tryck på knappen till vänster om kopiera länk.
Välj "mer"
längstn er har du åtkomst: vem som helst och så väljer ud får redigera.

Sen är det bara kopiera länken till dokumentet och lägga det i en iframe.

Vill du enbart visa speciella rader från dokumentet går även det att ställa in. dock blir det ju kasst med säkerheten...

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar inte google sheet. Kör en del script i visual basic och har testat att använda googles scriptspråk i sheets men det är så fruktansvärt långsamt i jämförelse (verkar som det kompileras först o sedan körs)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tyvärr fungerar inte google sheet. Kör en del script i visual basic och har testat att använda googles scriptspråk i sheets men det är så fruktansvärt långsamt i jämförelse (verkar som det kompileras först o sedan körs)

Kolla upp om du kan göra något liknande med onedrive! Googla embed Excel website så ska du se att det stärker går

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på javascript så kan jag rekommendera codecademy eller udemy.

Permalänk
Medlem

Låter spontant som en för stor lösning för ett litet problem, jag skulle undersöka ifall det inte redan finns färdiga program eller tjänster för detta, om syftet nu inte är att lära sig dvs.

För att komma igång med webbutveckling så skulle jag börja kika på guider för html/css sedan javascript, react och node.js.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Codeacademy verkar fint!
Visst finns det enklare lösning men precis som man anat så vill jag lära mig

Visa signatur

Permalänk

Helt rätt, jag kan även rekommendera skillshare.com, en billig månads kostnad och du får tillgång till tonvis med utbildning i mer eller mindre vilket område du vill, mycket inom programmering och liknande bland annat.

Fördelen här är att det finns massa olika utbildningar med flera olika lärare, så om en utbildning inte riktigt går för han lär ut på fel sätt kan du alltid hitta typ 20 till som lär ut allt från basic upp till masters nivå.