Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fiber 1000/1000 vilken utrustning behövs

Permalänk

Fiber 1000/1000 vilken utrustning behövs

Hej Jag har nu fått min fiberanslutning igångsatt. sitter en box på väggen med endast nätverksutgångar. och inget wifi.
Vad behöver jag köpa för något för att detta skall fungera i mitt 2 våningshus på 130 m2? vill ju ha wifi till det mesta ,kabel dras nog till datorn i övrigt helst utan kabel.
fiber är 1000/1000
Vill helst slippa mecka och svära alltför mycket när utrustningen skall kopplas in mm..

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

@stefan1981:
Om du är liiiite tekniskbevandrad så skulle jag kört på en edgerouter lite och 2 st ap lite. Ev bara 1 lite och sedan kompletterat med 1 till vid behov. Sen kör du kontrollern på en rpi eller på datorn, du behöver bara ha igång den för att konfa saker.
Liten klarar 900+ mbit

Visa signatur

.

Permalänk

Det låter intressant. Inte så himla dyr lösning heller.
Inte hållt på så mycket med nätverk förut. Men man är ju inte heeelt bakom flötet heller. Kanske värt att pröva.

Skrivet av fragwolf:

@stefan1981:
Om du är liiiite tekniskbevandrad så skulle jag kört på en edgerouter lite och 2 st ap lite. Ev bara 1 lite och sedan kompletterat med 1 till vid behov. Sen kör du kontrollern på en rpi eller på datorn, du behöver bara ha igång den för att konfa saker.
Liten klarar 900+ mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stefan1981: Eller så kör du Unifi USG 3 (eller 4 om du vill använda alla funktioner och ändå få ut 1gbit) och parar detta med Unifi switch 8 60 eller 150w så kan du köra POE till en AP ac pro eller AP nanoHD.

Lättre än EdgeOS då nästan allt är GUI baserat och snygg och enkel lösning.

Du ska inte köra AP ac lite till 1gbit lina, då får du inte ut de hastigheter du är ute efter. Den har teoretisk maxhastighet på 867 mbps via 5 ghz, endast 300 mbps via 2.4 ghz. NanoHD har 1733 mbps vid 5 ghz, dock samma hastighet vid 2.4 ghz.
I verkligheten kommer hastigheterna inte vara i närheten av 1gbit ens med nanoHD, misstänker därav att lite modellen kommer ligga långt efter.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört svårt att komma i närheten av Gbit med trådlöst om du inte har en ap i varje rum där du ska ha en klient men å andra sidan vad ska du med det till i en telefon eller platta de har ju inget verkligt behov av den bandbredden annat än om du ska mäta den för du tankar ju inte hem film o dyl på telefonen.
Dra kabel så mycket du kan och sätt åtminstone en accesspunkt per våning så får du nog i praktiken tillräckligt bra wifi och allt som behöver kapacitet på riktigt ansluter du med kabel. (nas, lagringsserver)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@stefan1981: kör på unifi, superstabilt och väldigt att hantera.

har du begränsad plats för routern, gå på usg 3, har du mer plats går du på usg 4. kör du på usg4 så kommer du kunna plugga in fibern direkt i den och slippa fiberkonvertern/mediakonverter på väggen.
switch funkar nästan vilken som, ser dock gärna till att den har poe så du kan driva dina ap. (unifi har en billig poe switch)
ap sätter du en på varje plan i överlappande mönster. (sätter en vid ena änden av huset och den andra vid andra änden)

uap pro
uap hd

har båda ett extra rj45 uttag samt usb, bra om du vill dra lite kabel, samt funkar usb för tex att driva en liten kamera eller annan usb utrustning med lägre krav. uap hd är väldigt dyr men personligen tycker jag det var ett stort lyft från pro särskilt om man talar om respons och verkligen vill ha ut max hastighet ur sakerna, är den som är mest framtidssäker. uap pro är mycket stabil, har bra hastighet men är inte lika framtidssäker.

nanohd är även den trevlig med bra hastighet på 5ghz bandet, dock saknar den extra rj45 om du vill dra mindre kabel samt ingen usb.

uap lte skulle jag inte montera om du vill ha hög och bra täckning, (för agda 65+ eller någon som bara vill slösurfa, absolut men inte för den som har mycket prylar och vill ha hög hastighet på varje enhet)

sätt en raspberry pi eller en cloud key som kontroller så
kommer du kunna sköta nätet från telefonen med unifi appen vilket ger en mycket bra översikt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.