CSGO, ständiga fryslagg på 1-2 sekunder

Permalänk
Medlem

CSGO, ständiga fryslagg på 1-2 sekunder

Hej!
Någon som vet vad ständiga fryslagg på 1-2 sekunder kan bero på?
Jag har inte tidigare haft problemet utan det har kommit den senaste månaden.
Det tar även väldigt lång tid för mig att ladda in i spelet, vilket det inte gjorde tidigare utan då var jag alltid bland de första inne vid matchmaking. Jag kör SSD hårddisk så det borde ju gå snabbt att ladda in.

Drivrutinerna är uppdaterade.
Har en dator som utan problem ska klara av CSGO.
Använder Geforce experience för optimala drivrutins-inställningar?!

Jag är inte jättekunnig på datorer så är glad för all hjälp jag kan få
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska testa att ladda hem ett program som heter latencymon och starta det innan du kör CS.
Det kan hitta om du har något program/drivrutin som inte beter sig väl.
Bra att tänka på (eller ta med i beräkningarna) är att köra spelet i full screen window mode, för att tabba ut och in kan också skapa precis den typ av lagg/frys du vill se vem som orsakar.
Där kan du se om något program hoggar mycket dpc-tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Jag tycker du ska testa att ladda hem ett program som heter latencymon och starta det innan du kör CS.
Det kan hitta om du har något program/drivrutin som inte beter sig väl.
Bra att tänka på (eller ta med i beräkningarna) är att köra spelet i full screen window mode, för att tabba ut och in kan också skapa precis den typ av lagg/frys du vill se vem som orsakar.
Där kan du se om något program hoggar mycket dpc-tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade att ladda ner det som du skrev och körde spelet, fick följande meddelande:

"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer and underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routine that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control panel and BIOS setup. Check for BIOS updates."

Som sagt så är jag inte så kunnig på datorer, så vad menas med BIOS updates?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Jag testade att ladda ner det som du skrev och körde spelet, fick följande meddelande:

"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer and underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routine that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control panel and BIOS setup. Check for BIOS updates."

Som sagt så är jag inte så kunnig på datorer, så vad menas med BIOS updates?

BIOS är moderkortet mjukvara för att styra hårdvara och presentera den för operativsystemet. Men innan du kommer dit att där är dags för en biosuppdatering så tycker jag du ska klicka på flikarna "drivers" och "processes". Testa drivers först.

Kolla där när du kört programmet ett tag och du fått meddelandet du skrev tidigare, och sortera efter "DPC Count". Den översta drivrutinen du får upp då, med högst DPC count, och förmodligen även högst totala DPC körtid, är förmodligen boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

BIOS är moderkortet mjukvara för att styra hårdvara och presentera den för operativsystemet. Men innan du kommer dit att där är dags för en biosuppdatering så tycker jag du ska klicka på flikarna "drivers" och "processes". Testa drivers först.

Kolla där när du kört programmet ett tag och du fått meddelandet du skrev tidigare, och sortera efter "DPC Count". Den översta drivrutinen du får upp då, med högst DPC count, och förmodligen även högst totala DPC körtid, är förmodligen boven i dramat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket för hjälpen!

Gjorde som du sa, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken.
Hittade någon driver som hade betydligt högre highest execution än dem andra, en annan som har total execution som är högre och en annan driver som har högre dpc count? Vilket av dem ska jag gå på?
Och vad ska jag göra åt dem drivers?

Kanske blev lite otydligt, men förstår inte vad jag ska göra åt problemet även om jag hittar boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Tack så mycket för hjälpen!

Gjorde som du sa, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken.
Hittade någon driver som hade betydligt högre highest execution än dem andra, en annan som har total execution som är högre och en annan driver som har högre dpc count? Vilket av dem ska jag gå på?
Och vad ska jag göra åt dem drivers?

Kanske blev lite otydligt, men förstår inte vad jag ska göra åt problemet även om jag hittar boven.

Den med högsta körtid brukar vara värre än de som tickar hela tiden. Nvidias drivisar t.ex är kända för att ligga och tugga lite lite för mycket tid hela tiden men inte tillräckligt för att skapa några större problem, men de ligger ofta på topp vad gäller total tid.
Vad var det för drivrutin som hade högst (inte total) körtid?
Beroende på vem som inte kan bete sig så kan det finns lite olika sätt att hantera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Den med högsta körtid brukar vara värre än de som tickar hela tiden. Nvidias drivisar t.ex är kända för att ligga och tugga lite lite för mycket tid hela tiden men inte tillräckligt för att skapa några större problem, men de ligger ofta på topp vad gäller total tid.
Vad var det för drivrutin som hade högst (inte total) körtid?
Beroende på vem som inte kan bete sig så kan det finns lite olika sätt att hantera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Den heter: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 431.36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Den heter: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 431.36

Okej, det äe grafikkortet, och den kan skapa lite spikar men brukar inte vara boven för fryslagg. Vilken kommer sen? Vilka har du i topp där och vad har de för highest execute?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Okej, det äe grafikkortet, och den kan skapa lite spikar men brukar inte vara boven för fryslagg. Vilken kommer sen? Vilka har du i topp där och vad har de för highest execute?

Skickades från m.sweclockers.com

NVIDIA ligger på: 2,84
Network Driver Interface Specification: 0,31
DirectX Graphics Kernel: 0,28
Kernellägesdrivrutin för Framework Runtime: 0,24
Microsoft Storage Port Driver: 0,20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

NVIDIA ligger på: 2,84
Network Driver Interface Specification: 0,31
DirectX Graphics Kernel: 0,28
Kernellägesdrivrutin för Framework Runtime: 0,24
Microsoft Storage Port Driver: 0,20

Okej.
Se till att energiprofilen i Windows, under Energi i kontrollpanelen, eller nere i högra hörnet är ställt på "Hög Prestanda".
Du kan även gå in på Nvidias kontrollpanel genom att högerklicka på skrivbordet och välja den. Väl där, kan du under 3d-inställningar, globala inställningar, bas profil se till att power management är ställt till "prefer maximum performance"

Sedan, är det wifi och/eller trådat nätverk du kör med? Din nätverksstack använder för mycket tid där ser det ut som och nätverkskort är ofta en eländig tjuv av tid för processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Okej.
Se till att energiprofilen i Windows, under Energi i kontrollpanelen, eller nere i högra hörnet är ställt på "Hög Prestanda".
Du kan även gå in på Nvidias kontrollpanel genom att högerklicka på skrivbordet och välja den. Väl där, kan du under 3d-inställningar, globala inställningar, bas profil se till att power management är ställt till "prefer maximum performance"

Sedan, är det wifi och/eller trådat nätverk du kör med? Din nätverksstack använder för mycket tid där ser det ut som och nätverkskort är ofta en eländig tjuv av tid för processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ändrat både två ovan som du sa, får se om det hjälper.
Jag kör med sladd, däremot är den 10-15m lång. Kan längden vara ett problem?

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Har ändrat både två ovan som du sa, får se om det hjälper.
Jag kör med sladd, däremot är den 10-15m lång. Kan längden vara ett problem?

Tack så mycket för hjälpen!

Lugna bananer! Fryslagg är till för att få bort 🤪
Nä, det ska inte spela någon roll. Har du något annat nätverkskort i datorn du inte använder, trådat eller trådlöst? Gå i sådana fall in på kontrollpanelen-enhetshanteraren, högerklicka på dem och deaktivera dom.

Där är två bra grejer som I regel alltid hjälper till med dpc i olika grad.
Väl inne i enhetshanteraren, bland systemenheter, leta upp High Precision Event Timer, HPET. Det kan du deaktivera.

Sedan kan du vid startmenyn söka på 'cmd'. Högerklicka på sökresultatet och välj "kör som administratör". Kör sedan följande

bcdedit /set disabledynamictick yes

Och starta om.

Skickades från m.sweclockers.com