Billig bärbar dator för java-programmering

Permalänk

Billig bärbar dator för java-programmering

Hej.

Jag ska driva javaprojekt och min gamla dator från 2015, vars modell släptes år 2014.

Intel Celeron processor N2830 2.16 GHz, 500 GB Hard Drive, 4 GB RAM15.6-Inch Display. Webcam.1x USB 3.0, 1x USB 2.0, HDMI, VGA, ethernet port, SD card readerWireless 802.11N. Trackpad.

Så, ja den duger bra för att surfa och göra enkla saker. Men nu behöver jag en bärbar dator som kan hålla på med Deeplearning4J + OpenJFX, vilket är ett javabibliotek för djupa neurala nätverk och senaste GUI för Java. Deeplearning4J biblioteket kräver otroligt mycket kraft.

För att kompilera ett enkelt javaprojekt idag via Maven så tar det ca 5 minuter om jag inkluderar Deeplearning4J och OpenJFX(GUI Java) via Maven.

Uppstart av projekt tar ca 1 minut.

Mina krav är:
* Begangad dator då jag tycker nya tappar i värde snabbt.
* Snabb dator för CPU. Ram är jag inte så intresserad utav. Jag har inte så många program uppe samtidigt. Minst 8 GB ram.
* Hårddisk är ointressant för mig. Jag klarar mig bra på 80 GB. SSD är ett krav dock.
* Operativsystem måste vara Lubuntu Linux. Drar ca 200 Mb i Ram vid stillastående. Mycket snabb. Jag förväntar mig en tom dator utan operativsystem.

Vilka hensidor rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Inrego säljer begagnade rekonditionerade datorer med garanti:
https://shop.inrego.se/produkter/barbara

Kan köpa utan operativsystem.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Deeplearning4j verkar gilla Cuda, så kika på en dator med ett hyfsat nytt nvidia-kort i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Deeplearning4j verkar gilla Cuda, så kika på en dator med ett hyfsat nytt nvidia-kort i.

Men det är väll bara för bildigenkänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men det är väll bara för bildigenkänning?

All maskininlärning har nytta av Cuda, grovt sagt ger Cuda tillgång till grafikkortet processorer så man kan använda dem för generella beräkningar.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Zajin:

All maskininlärning har nytta av Cuda, grovt sagt ger Cuda tillgång till grafikkortet processorer så man kan använda dem för generella beräkningar.

Jag har en Z400 Workstation med Nvidia, men vet inte om det kortet har stöd för CUDA. Jag fick datorn kring 2015. Den är sökert äldre än så. Den har används till CAD-konstruktion t.ex Autodesk Inventor.

Okej. Så det handlar mest bara om att utnyttja grafikkortets processorer för extra kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har en Z400 Workstation med Nvidia, men vet inte om det kortet har stöd för CUDA. Jag fick datorn kring 2015. Den är sökert äldre än så. Den har används till CAD-konstruktion t.ex Autodesk Inventor.

Okej. Så det handlar mest bara om att utnyttja grafikkortets processorer för extra kraft?

Ja, grafikkortet har en hel jäkla massa processorer så det kan gör mycket parallella beräkningar.

Du kan se vilka kort som stödjer Cuda här.
https://developer.nvidia.com/cuda-gpus

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Ja, grafikkortet har en hel jäkla massa processorer så det kan gör mycket parallella beräkningar.

Du kan se vilka kort som stödjer Cuda här.
https://developer.nvidia.com/cuda-gpus

Jag har ett Nvidia Quardo 2000 kort. CUDA sägs ha stöd för Nvidia Quardo P2000. Menr det samma kort som mitt?

https://www.nvidia.com/object/product-quadro-2000-us.html

Mitt kort är ksnske lite för gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har ett Nvidia Quardo 2000 kort. CUDA sägs ha stöd för Nvidia Quardo P2000. Menr det samma kort som mitt?

https://www.nvidia.com/object/product-quadro-2000-us.html

Mitt kort är ksnske lite för gammalt?

Det är inte samma kort.
Quadro 2000 släpptes 2010.
Quadro P2000 är ett modernare kort, släpptes 2017 (gaming prestanda som ett 1050ti~).

Permalänk
Skrivet av bzq:

Det är inte samma kort.
Quadro 2000 släpptes 2010.
Quadro P2000 är ett modernare kort, släpptes 2017 (gaming prestanda som ett 1050ti~).

Men jag borde väll kunna köra Deeplearning4j utan Cuda?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men jag borde väll kunna köra Deeplearning4j utan Cuda?

Ja

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Skrivet av Waup:

Då ska jag hitta en bärbar dator.
Jag hoppas att en i7-dator ska räcka?