Permalänk
Medlem

har en liten ångbil. i delar nuförtiden. man styrde den med en lång pinne. RC med stål pinne

ångmaskin har man en också någonstans i lådorna.

EDIT: kom på att vissa ångmaskiner har en liten remskiva så man kunde koppla på små borrar, cirkel och bandsågar. kunde bara kapa papper men kul endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Har en ångmaskin liggande hemma hos mamma. Pappa köpte den till mig (framförallt) och min bror. Lekte mycket med den, mestadels ihop med min pappa. Det var det och tennsoldater vi gjorde ihop.

Hade en hammare som kunde kopplas på och några år senare hittade vi en såg på någon loppmarknad. Det var ju inte som nu då man kunde kolla och köpa tillbehör på nätet. Så det blev helt enkelt så att den fick tuffa på med hammaren.

Förmodligen den enskilt viktigaste leksaken i mitt liv. Den startade mitt intresse för teknik och än idag förstår jag hur viktig den var i att lära ut grundläggande fysik, mekanik och teknik. Var en likadan som i TS, möjligen lite nyare modell.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Kan inget om sådana maskiner, verkar iaf häftiga. Ville bara tipsa om att Clas Ohlson har tillbehör till en del maskiner. sök på ångmaskin på deras sida. Går att beställa till butik / gå in och beställa så slipper man frakt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Kan inget om sådana maskiner, verkar iaf häftiga. Ville bara tipsa om att Clas Ohlson har tillbehör till en del maskiner. sök på ångmaskin på deras sida. Går att beställa till butik / gå in och beställa så slipper man frakt.

Jag ringde faktiskt in och frågade om de kunde ta hem en lös kolv till en D5, det kunde de.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag ringde faktiskt in och frågade om de kunde ta hem en lös kolv till en D5, det kunde de.

Det är en del jag har fått beställa åt i butiken. CO har rätt mycket reservdelar till det mesta, många som blir förvånade att vi har så mycket som vi har. tabletter finns också. (som ni hör jobbar jag där )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det är en del jag har fått beställa åt i butiken. CO har rätt mycket reservdelar till det mesta, många som blir förvånade att vi har så mycket som vi har. tabletter finns också. (som ni hör jobbar jag där )

Ah, perfekt, då kanske du vet om det går att ta hem dedär mässingsbussningarna som sitter fastlödda på själva tanken (dvs de där man skruvar fast ångvisslan och säkerhetsventilen)
Vet de finns som reservdel, men inte var man får tag på den.

Skulle behöva en sådan till D5 maskinen.
(tror dock det är samma till alla de mindre maskinerna)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, perfekt, då kanske du vet om det går att ta hem dedär mässingsbussningarna som sitter fastlödda på själva tanken (dvs de där man skruvar fast ångvisslan och säkerhetsventilen)
Vet de finns som reservdel, men inte var man får tag på den.

Skulle behöva en sådan till D5 maskinen.
(tror dock det är samma till alla de mindre maskinerna)

Vet inte så mycket om dessa maskiner, men kolla om du känner igen något här:
https://www.clasohlson.com/se/view/content/search?categoryId=...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem

@atego: Jag är ganska säker att jag har sett en exakt likadan maskin någon gång för många år sedan hos någon släkting, men kommer inte ihåg vem. Eller kanske ligger den begravd i någon låda hos föräldrarna.

Hur som helst så tycker jag det är mycket mer fascinerande med maskiner som man tydligt ser alla rörliga delar än om man jämför med t.ex. en förbränningsmotor.

Vem kan inte gilla sådana här maskiner liksom:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

@atego: Jag är ganska säker att jag har sett en exakt likadan maskin någon gång för många år sedan hos någon släkting, men kommer inte ihåg vem. Eller kanske ligger den begravd i någon låda hos föräldrarna.

Hur som helst så tycker jag det är mycket mer fascinerande med maskiner som man tydligt ser alla rörliga delar än om man jämför med t.ex. en förbränningsmotor.

Vem kan inte gilla sådana här maskiner liksom:
https://www.youtube.com/watch?v=xp-b4Ce4Mf4

Farfar (som jobbade som tågmästare fram till slutet på 70 talet talet) lät mig klättra runt i avställda ånglok medan han berättade vad allt var, vad typen hette, osv. Det var av honom jag fick mitt första modelltåg. Kanske därför jag så hett önskade mig en ångmaskin, det var väl så nära man realistiskt kunde komma i den åldern antar jag... ha ha

Farfar finns inte kvar längre, men jag har fortfarande kvar biljettänger och annat efter honom.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Denhär, men tror jag fick tag på den nu...

Edit, oj, missade en sida, men det är alltså den gängade bussningen som sitter fastlödd i tanken.
(Den går att mjuklöda fast med en kraftig lödkolv. om någon undrar hur man fixar avslagna saker... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Min far har en och det var fantastisk fascinerande när man var liten. Nu? Not so much

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Jacob Fanboy

Vad jag kan se i kommentarerna så verkar den vara mycket vanlig, har själv en i originalkartong men har tyvärr inga briketter kvar.

Permalänk
Medlem

Jag hade också en när jag var liten. Men den var ju sjukt tråkig: Man kunde inte ha den till annat än att snurra ett hjul eller koppla på en helt meningslös borrmaskin, vilken på sin höjd kunde göra en intryckning i en träbit.

Typ lika tråkigt som det Märklin-tåg jag också hade som inte kunde göra mycket mer än att köra runt, runt.

Kanske var ett konstigt barn, och en lika konstig vuxen, men vad man skulle (och skall) med det här till är beyond me. Näe tacka vet jag saker som exploderar eller gör annat kul

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en betydligt äldre ångmaskin när jag var liten. Antar att det var något som pappa hade när han var barn. Den var från tiden före meta-tabletter, så den hade i stället en kopparbehållare som skulle fyllas upp med T-röd. Den fungerade väldigt likt de mer moderna ångmaskinerna, men det fanns tyvärr inga tillbehör.
Antar att den fortfarande finns kvar någonstans hemma hos föräldrarna. Hittar den säkert efter att dom dör eller flyttar in på ålderdomshem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drygman:

Vad jag kan se i kommentarerna så verkar den vara mycket vanlig, har själv en i originalkartong men har tyvärr inga briketter kvar.

Finns på Clas Ohlsson, inte äkta metatabletter, men de brinner och räcker till de mindre maskinerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Mizzarrogh:

Finns på Clas Ohlsson, inte äkta metatabletter, men de brinner och räcker till de mindre maskinerna.

Tack för tipset, blir att köpa.

Var påväg att fråga vad de kallades för hos Clas Ohlson men lyckades hitta, "Värmetabletter Esbit Solid Fuel" heter dem om någon annan själ ska ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jag hade också en när jag var liten. Men den var ju sjukt tråkig: Man kunde inte ha den till annat än att snurra ett hjul eller koppla på en helt meningslös borrmaskin, vilken på sin höjd kunde göra en intryckning i en träbit.

Typ lika tråkigt som det Märklin-tåg jag också hade som inte kunde göra mycket mer än att köra runt, runt.

Kanske var ett konstigt barn, och en lika konstig vuxen, men vad man skulle (och skall) med det här till är beyond me. Näe tacka vet jag saker som exploderar eller gör annat kul

.

Köra runt tröttnade man ju på typ fem minuter, det som var roligt var ju att meka med dem och göra egna grejer.
Samma med ångmaskinerna, även om jag inte hade någon själv vid denna tid då de av naturliga skäl ansågs för dyra fördelat över antalet syskon...
Tror faktiskt det jag lekte mest med var ett par banankartonger med elskrot jag samlat från skrotbilar och annat, var som ett jättelego på den tiden och man kunde dessutom driva det mesta från -just det, märklintransformatorn... (gjorde en likriktarbrygga av en gammal generatordiod på en träbit för att lösa problemet med AC) Möjligheterna blev plötsligt oändliga! (åtminstone för en 7 åring)

(undrar hur långlivad en tråd om "min barndoms favoritsprängämnen" skulle bli här dock... Skulle gärna velat ha en dock där man kunde det, men men... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drygman:

Tack för tipset, blir att köpa.

Var påväg att fråga vad de kallades för hos Clas Ohlson men lyckades hitta, "Värmetabletter Esbit Solid Fuel" heter dem om någon annan själ ska ha.

Jepp, egentligen något värmeköksbränsle från början, inte lika mycket kräm i dem som originalet (det går fortfarande att beställa i storpack från Tyskland såg jag) , men en tablett räcker till en hyfsat lång körning med en liten maskin, absolut till D5/D6 till de större får man dock mata på litet fler om man skall hinna göra någonting misstänker jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Fick faktiskt tag på en D6 från 70 talet för några veckor sedan, fick den snorbilligt för att den saknade cylindern och några delar var skadade, men såg att det fortfarande gick att beställa nya kit!

(Ångvisslan verkar ha rostat ihop, men lade den i 5-56 så det borde gå att få fart på den tror jag, skorstenen lyckades jag räta ut i smedjan med en träbit. )

https://www.clasohlson.com/se/%C3%85ngvissla-Wilesco/50-4181

Permalänk
Avstängd

Ser man på!
Men nu fick jag till den gamla.

Hittade dendär knepiga bussningen också hos modellhobby i Luleå.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En viktig notering jag glömde att skriva här, om man testkör maskinerna med tryckluft, mata inte systemet med högre tryck än 2-3 bar och kör inte maskinerna med högre tryck än 2,5 bar intermittent. (De tål mer men tror inte de må bra av det i längden, de skall egentligen inte köras med högre tryck än kanske 1,5 bar, men det ser man när den landar på lämpligt varvtal. Tror pannan tål minst 5 bar innan den går sönder, men ventilen skall lösa ut om trycket överstiger 2,5 bar.). (med metatabletter är detta inget problem då ånga även kan löpa över vid maskinen långt innan pannan riskerar att gå sönder (såtillvida men inte torrkokar den) om man inte torrkör den, men med en verkstadskompressor kommer man fort upp i mycket höga tryck i sammanhanget då de brukar ligga på 7,5-8 bar arbetstryck så det är lätt att oavsiktligt blåsa i 4-5 bar, vilket är alldeles för högt för dessa maskiner).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Dom är lite små häftiga, minns att jag hade en kamrat när man var riktigt ung, som ägde en sådan.
Dom är ju lite små dyra, men inte så konstigt egentligen.

Vet att min farsa önskar en sådan, nån dag kanske man har råd att köpa en till han.
Jobbar i dags läget på ett värmeverk, så nu får jag istället leka med "vuxen" modellerna.

Permalänk
Medlem

Ville ha en när jag var liten, men nu ser jag varför jag aldrig fick någon: priserna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoLtrollet87:

Dom är lite små häftiga, minns att jag hade en kamrat när man var riktigt ung, som ägde en sådan.
Dom är ju lite små dyra, men inte så konstigt egentligen.

Vet att min farsa önskar en sådan, nån dag kanske man har råd att köpa en till han.
Jobbar i dags läget på ett värmeverk, så nu får jag istället leka med "vuxen" modellerna.

D5 och D6 modeller från 70-80 talet Brukar gå att hitta ganska ofta i fint skick på tradera för några hundralappar, inga större ekonomiska värden i de maskinerna då de gjordes i väldigt stort antal.

Som sagts ovan så finns det fortfarande reservdelar till nästan allt på dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har en ångmaskin av märket Mamod ståendes i källaren, länge sedan den rullade nu. Ska finnas lite tillbehör i nån kartong men saknar rem för att driva dessa.

Orkade inte damma av den innan bild

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ville ha en när jag var liten, men nu ser jag varför jag aldrig fick någon: priserna.

De var i alla fall tidigare handgjorda. Ganska tidsödande med provtryckning av tanken, förnickling, lödning, polering, osv.

Jag var bortskämd som barn så jag fick en D10 som jag säkert tjatade till mig, jag hade inte en aning om att den hette så för än jag såg denna tråden. Oerhört trevlig tråd för övrigt.

Jag hade såg till min, testade såga tändstickor med den, minns ej hur det gick. Eldade med annat än Esbitar också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakman:

Har en ångmaskin av märket Momad ståendes i källaren, länge sedan den rullade nu. Ska finnas lite tillbehör i nån kartong men saknar rem för att driva dessa.

Orkade inte damma av den innan bild
https://i.imgur.com/lvyD5b4.jpg

Nemas problemas där heller om man behöver fixa någonting på dem...
https://www.mamod.co.uk/

Naturligtvis passar länkremmar, lösa maskiner, remdrifter, mm fritt mellan dessa maskiner, bara å blanda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

http://www.youtube.com/watch?v=ia2jGI-sABU

Då är det ju såklart obligatoriskt med lite tillhörande musik också.

Tuffa saker iaf

Haha, skön låt, rullar på Spotify nu

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Min gamla lärare brukade skryta om en ångmoped som han tydligen byggde i sin ungdom xD
Fick själv aldrig se den dock så who even knows