Static noise i hörlurar när de är kopplade till den främre porten i PC, lösning?

Permalänk
Medlem

Static noise i hörlurar när de är kopplade till den främre porten i PC, lösning?

Hej!
På framsidan av min stationära PC finns hörlursingång och mic-ingång. Oavsett vilka hörlurar jag kopplar in hör jag lågt, surrande brus, men inte när jag kopplar in dem i den hörlursingången på baksidan av PC:n. Lösning på problemet?
Tack

Permalänk
Medlem

Koppla in den i baksidan, den är väl ingen trickfråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Hej!
På framsidan av min stationära PC finns hörlursingång och mic-ingång. Oavsett vilka hörlurar jag kopplar in hör jag lågt, surrande brus, men inte när jag kopplar in dem i den hörlursingången på baksidan av PC:n. Lösning på problemet?
Tack

Låter som att kabeln på insidan är dragen parallellt med en kraftkabel. Är det en fabriksbyggd dator eller ett hemmabygge?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Koppla in den i baksidan, den är väl ingen trickfråga?

@Sinery: Lurarna har inte de längsta sladdarna, så de blir sträckta om jag kopplar in dem där bak.

Skrivet av Djhg2000:

Låter som att kabeln på insidan är dragen parallellt med en kraftkabel. Är det en fabriksbyggd dator eller ett hemmabygge?

@Djhg2000:
Den är hemmabyggd och jag har kikat på hur kablarna går och iom att det är en mini-ITX så går ljudkabeln förbi kraftkablarna med kanske 7 cm avstånd oavsett var jag drar den. Chassit är ett Fractal Design Node 304.

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Eller tror du att det kan bero på att strömbrytaren sitter precis bredvid ingångarna så att störningen kommer där ifrån?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Bjoe: Problemet är när kablarna ligger intill varandra en längre sträcka. Försök bäst du kan att dra ljudkablaget en annan väg än kraftkablarna och om du behöver korsa en kraftkabel ska du göra det vinkelrätt.

Det som händer är nämligen att när strömmen genom en kraftledare ändras så induceras en liten ström i de parallella kablarna på grund av det fluktuerande magnetfältet runt ledaren. Denna ström är så liten att den är svår att mäta på övriga kraftkablar även med ganska avancerade verktyg, men i ljudkablar blir denna ström lätt hörbar eftersom det redan rör sig om väldigt små strömmar.

I teorin borde det fungera att isolera ljudkablaget med ett utvändigt lager koppartejp men jag har aldrig testat det själv.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810