Snabb fråga om CSN - tilläggslån

Permalänk

Snabb fråga om CSN - tilläggslån

Hej Studieclockers!

Sitter och fyller i CSN och har kommit till punkten angående tilläggslån. Där ska man fylla i förra årets inkomster, men dra bort eventuella avdrag man har gjort. Min fråga är då vilken summa på t.ex. reseavdrag man ska dra av? Är det summan man skrev in i deklarationen, eller summan man fick utbetalt? Jag gjorde avdrag på cirka 16.000 kronor och fick således runt 2500-3000 beviljat.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hej Studieclockers!

Sitter och fyller i CSN och har kommit till punkten angående tilläggslån. Där ska man fylla i förra årets inkomster, men dra bort eventuella avdrag man har gjort. Min fråga är då vilken summa på t.ex. reseavdrag man ska dra av? Är det summan man skrev in i deklarationen, eller summan man fick utbetalt? Jag gjorde avdrag på cirka 16.000 kronor och fick således runt 2500-3000 beviljat.

Bra fråga! Ring CSN och fråga och posta här igen när du vet. Deras telefonsupport brukar vara utmärkt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Bra fråga! Ring CSN och fråga och posta här igen när du vet. Deras telefonsupport brukar vara utmärkt.

Ja jag blev inte mycket klokare där tyvärr. De bad mig kontakta skatteverket om jag var osäker på min inkomst och avdrag. Men det är ju CSN som vill att jag ska räkna bort avdraget från min inkomst, knepigt att de då inte kan svara på vilket belopp jag ska dra av

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Logga in på Skatteverket - Inkomstdeklaration 1
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

I menyn Kontrollera > Avdrag - Kapital, borde du kunna se dina avdrag som Skatteverket godkänt och det måste vara det som gäller. Om du har försökt göra avdrag för något som inte blivit beviljat lär CSN vara ointresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Logga in på Skatteverket - Inkomstdeklaration 1
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

I menyn Kontrollera > Avdrag - Kapital, borde du kunna se dina avdrag som Skatteverket godkänt och det måste vara det som gäller. Om du har försökt göra avdrag för något som inte blivit beviljat lär CSN vara ointresserad av.

Fast nu rör inte frågan vilket avdrag som skatteverket beviljat eller inte. Det handlar om huruvida han ska fylla i beloppet han gjorde avdrag för, eller det storleken på beloppet som han fick tillbaka för detta avdrag.

Jag vill minnas att man fyller i alla inkomster och bidrag innan skatt, vilket torde betyda att avdraget ska fyllas i på samma sätt. Alltså det beloppet som Skatteverket godkänt (16 000:-). Men det är bara en gissning baserat på vad som låter rimligt.

Permalänk
Medlem

"Normalt är överskottet din sammanlagda inkomst minus de eventuella avdrag som du tar upp i din deklaration som Skatteverket godkänner."

Samt;
"Överskottet får du fram genom att lägga ihop alla de skattepliktiga inkomster som du beräknar att ha under kalenderhalvåret (om du har lön ska du räkna på din bruttolön, det vill säga innan skatten är dragen). Planerar du att göra avdrag i din deklaration kan du dra bort de avdragen som du tror att Skatteverket kommer att godkänna."

Jag tolkar det som, att du har säg 500 000 i årsinkomst, du får godkända avdrag på 50 000, du har således en inkomst på 450 000..tror jag.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-stu...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.