Anmäl dig till Roborock Challenge!

Facebook - Grupper & Fake news

Permalänk
Inaktiv

Facebook - Grupper & Fake news

Jag skapade en grupp för min arbetsgrupp på YH där man kan bolla tankar och prata privat i lite mer organiserat format.
När jag var inne och kikade i moderatorspanelen så ser jag det här:

Citat:

Inga falska nyheter nyligen i din grupp
Om oberoende faktagranskare fastställer att innehåll i din grupp är vilseledande så informerar vi dig om det här.
För att bekämpa falska nyheter reducerar Facebook spridningen av vilseledande innehåll samtidigt som vi tillhandahåller ytterligare information om ämnet.
Om en grupp upprepade gånger delar falska nyheter kan Facebook minska gruppens spridning genom att visa gruppens innehåll längre ner i nyhetsflödet. Facebook kan också sluta föreslå att personer går med i gruppen.

Min fundering är hur man ska ställa sig till detta, på det privata planet. Vi behöver gruppen för stunden så vi får acceptera regeln. Dock så kan jag tänka mig att många anser att det är helt oacceptabelt. Det är en klockren form av censur. Får man ens veta vilka dom oberoende faktagranskarna är? Hur ställer ni er till detta? Hade ni accepterat detta? För mig är det nästan spiken i kistan som får mig att gå ur hela skiten.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att så länge inte diskussionen uppviglar till olagliga handlingar, så borde det vara ok.
Om nu facebook gått så långt att de anser visst innehåll som stötande, och därmed "fake by default" trots att det hålls inom en privat grupp, så är det illa.
Däremot har jag full förståelse för att inte det publika innehållet på folks "väggar" ska se ut som en krigszon. Att det just kan bli uppviglande, och ha en avskräckande effekt på mainstream användarbasen. Och att inte göra det till en krigszon borde gälla oavsett vart på den ideologiska kompassen man är benägen. Vänster, mitten, eller höger.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Censur låter som fel ord tycker jag. Facebook är ett företag som har rätt att moderera sin elektroniska anslagstavla. Gillar man inte ett företags avtal är man ju fri att använda en annan plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är Facebooks åtgärder de tagit i bruk tack vare påverkan av förra amerikanska presidentvalet där det fanns massor med grupper, användare osv. som spred fake news. Det blev stort politisk påtryck att göra något åt det. Det blev startskottet till en mera modererat/kontrollerat Facebook.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

Är det inte bra att FB stoppar vilseledande innehåll? Låter konstigt att det skulle vara ett problem i en arbetsgrupp för en utbildning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Är det inte bra att FB stoppar vilseledande innehåll? Låter konstigt att det skulle vara ett problem i en arbetsgrupp för en utbildning.

Men var drar dom gränsen mellan vilseledande innehåll och propagera sina åsikter som sanningsenliga? Hur kontrolleras objektiviteten hos dom oberoende granskarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon297462:

Men var drar dom gränsen mellan vilseledande innehåll och propagera sina åsikter som sanningsenliga? Hur kontrolleras objektiviteten hos dom oberoende granskarna?

Vem har sagt att de ska vara oberoende?

Men allvarligt, vill man använda FB så får man följa deras regler och de är väldigt tillåtande. Mycket mer så än exempelvis här där många ämnen inte alls får diskuteras. De som modererar är också anställda och utbildade personer, också till skillnad från här.

Sen tycker jag förstås att en FB-grupp inte riktigt är rätt plattform för den typen av diskussioner. Alla har inte FB och skolan borde tillhandahålla en plattform för de studerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vem har sagt att de ska vara oberoende?

Men allvarligt, vill man använda FB så får man följa deras regler och de är väldigt tillåtande. Mycket mer så än exempelvis här där många ämnen inte alls får diskuteras. De som modererar är också anställda och utbildade personer, också till skillnad från här.

Sen tycker jag förstås att en FB-grupp inte riktigt är rätt plattform för den typen av diskussioner. Alla har inte FB och skolan borde tillhandahålla en plattform för de studerande.

Läs första inlägget så ser du att fb själv påstår att de ska vara oberoende!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Detta beteende i form av att begränsa "fake news" är standard idag. Vad som klassas som "fake news" är en annan sak. Läs boken 1984 om Sanningsministeriet för att förstå definitionen av "fake news" när det gäller Facebook, Google, Youtube och mainstream media.

Permalänk
Medlem

Privat företag. Acceptera eller använd en annan sida.

Problem löst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Facebook är en extremt kontrollerad och riktad plattform som även böjer sig efter vad länder/regeringar vill.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Läs första inlägget så ser du att fb själv påstår att de ska vara oberoende!

Jo, jag måste ha skrivit fel, det var nog objektiviteten jag syftade på och inte deras oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

"Propagera åsikter" är ju något de skulle kunna göra utan att öppet säga att de hanterar vilseledande innehåll. Dvs. i slutändan behöver du fortfarande lita på att de som platform för en massa information inte missbrukar sin ställning, oberoende av vilka officiella utlåtande de gör om vad de gör. Kan väl vidare inte vara annat än fördelaktigt att de har tagit fram ett sätt att visa för de som faktiskt blir påverkade av detta när de tar ställning till något.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz