Är det tjänsteleverantören eller fiberägaren som felar?

Permalänk

Är det tjänsteleverantören eller fiberägaren som felar?

Tja!

Bor i centrala Varberg och här är det ett företag som heter Itux som klistrat sin logga på "fiberboxen" för IPTV:n/bredband Bredbandet har vi via Universal telecom och har en uppkoppling på 250 ner o 100 upp som tenderar till att bli ca 100 ner och ca 40 upp efter ett tag, ibland nåt dygn och ibland nån timme (inte riktigt kartlagt hur länge). Har bytt samtligt i kabelväg (till cat6), kopplat bort kringutrustning, startat om och testat mej gråhårig. Har nu konstaterat att det är "Itux-boxen" som kräver en omstart för att det skall återgå till 250/100 igen. Problemet är att jag har varit i kontakt med Universal telecom och vi står nu i ett läge att de vill skicka ut en tekniker men visar det sej att felet inte ligger i deras grejer får jag stå för notan.

Vad hade ni gjort i min situation? Den där teknikern är rätt dyr om det visar sej vara mitt fel.

/Dave

Permalänk
Medlem

Har du isolerat mediaomvandlaren kan du inte göra mycket mer. Bara att be tjänsteleverantörer lösa problemet, byte av fiberutrustning får du bara till genom dom. Fiberägarna har oftast ingen egen kundsupport utan går genom tjänsteleverantörerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, har du gjort en ordentlig felsökning och isolerat problemet till omvandlaren så ligger det hos ISP.

I mitt fall innebär ordentlig felsökning, enhet direkt kopplad till omvandlaren med kabel, testad flera kablar, samt annan enhet. Förslagsvis två olika datorer.

Permalänk

Allt det där ni nämner har jag gjort. dvs testat olika datorer, kablar, med/utan router osv.

Fiberägaren (Itux) har faktiskt en.en telefonsupport som jag ännu inte ringt. Hade en fundering om hurvida jag kanske skulle bett o få byta ut boxen med deras logga på. Men ni menar att dset är ISP:n man ändå skall kontakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Allt det där ni nämner har jag gjort. dvs testat olika datorer, kablar, med/utan router osv.

Fiberägaren (Itux) har faktiskt en.en telefonsupport som jag ännu inte ringt. Hade en fundering om hurvida jag kanske skulle bett o få byta ut boxen med deras logga på. Men ni menar att dset är ISP:n man ändå skall kontakta?

Ring och prata med Itux, förklara problemet och att det försvinner var gång du startar om deras box.
Om det inte är deras sak så bode dom iaf veta vem som ansvarar för att boxen skall fungera.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ring och prata med Itux, förklara problemet och att det försvinner var gång du startar om deras box.
Om det inte är deras sak så bode dom iaf veta vem som ansvarar för att boxen skall fungera.

Aa det känns så. Har trilskats med detta sen i våras. Det börjar bli lite tröstlöst nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att din ISP har felanmäl problemet vidare till iTux om ISP själva inte kunnat lokalisera eller åtgärda fel, och den tekniker som kommer ut tillhör iTux.
På öppet fiber skickar ISP sällan eller aldrig ut egna tekniker eftersom att fibernätet och ex mediaomvandlare etc inte är deras utan just iTux.

Skickades från m.sweclockers.com