Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Usch, mera alternativ är inte alltid lösningen.

Tyvärr så blir det så här när pengarna får styr. Ända sättet att undkomma sånt här är att folk inte skulle abonnera på flera streaming-tjänster. Helst ska man vara x-antal tusen/miljoner som gick ihop och abonnerade bara på en tjänst och på det viset framtvinga en streaming-tjänst som skulle få allt under ett tak men då skulle priset balla ur istället för brist på konkurrens. Det är en svår ekvation att få gå ihop så både folket och aktie-ägare blir nöjda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Vi kommer skaffa det direkt när det kommer.
Sen får vi bara skaffa oss en tv och ljudsystem som stödjer Dolby Vision och Dolby Atmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Om de erbjuder alla tecknade serier från 90-talet, som t ex:
Räddningspatrullen
Bumbibjörnarna
Darkwing Duck
DuckTales
Luftens hjältar
Aladdin
Den lilla sjöjungfrun

Samt alla långfilmer som tillhör Disneyklassiker
Då är det intressant. Annars blir det pass.

Håller med till 100%, vill ha alla dom serierna, då ska jag överväga det.
Annars så känns det inte värt.

Permalänk
Medlem

Disney tar över världen ett steg i taget

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Någon som kommer att hoppa på detta när det kommer till Svea Rike?
Jag kommer att hoppa på det och då är det för serien The Mandalorian , sen att man får en massa annat gött gör ju inte saken sämre
" Vid start kommer Disney Plus att erbjuda fler än 500 filmer och 7 500 avsnitt av tv-serier, däribland det mesta från Disney och Pixar. The Mandalorian som utspelar sig i Star Wars-världen , vi får även se en ny serie om Obi-Wan Kenobi.
Utöver Star Wars är Marvel ett av de största dragplåstren och på den fronten får vi se nya tv-serier som Ms Marvel, She Hulk och Moon Knight.
Prislappen för Disney Plus hamnar på 6,99 dollar per månad, vilket motsvarar 67 svenska kronor. För den summan får du möjlighet att strömma till fyra enheter samtidigt. Värt att påpeka är att det inte utgår någon extra kostnad för 4k-innehåll. "
Mvh / Mangee

Jag är lite nyfiken, kommer det fungera med en vettig app till apple-tv 4K så kommer jag nog haka på den!
4k-material är ju alltid trevligt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

För det låter realistiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att köpa lite disenyaktier kanske

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Det är väl bara att ge oss dem odubbade på engelska? Har som vuxen kollat om många klassiska Disneyfilmer man såg som barn på svenska och föredrar de flesta på orginalspråket (engelska) numera. Dock finns det inget som slår Dan Ekman som anden i Aladdin!

Dan Ekman? Du menar Dan Ekborg

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Dan Ekman? Du menar Dan Ekborg

Måste vara enda gången hans namn nämns på det här forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Måste vara enda gången hans namn nämns på det gör forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe!
Även om han var bra i Aladdin så är han desto bättre i "tomten är far till alla barnen"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hehe!
Även om han var bra i Aladdin så är han desto bättre i "tomten är far till alla barnen"

Haha, ooo jaaa! Finns mer än 1 bra scen i den filmen där han får en att vrida sig av skratt, fast man sett den typ varje julafton sen man var 5-6 år eller nåt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du verkar vara fast vid att åldern är det ända. Själv anser jag att det är kvalitén på dubbingsproduktionen även om åldern kan bidra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är personligen extremt mycket mer kräsen än jag var när jag var barn, och kräsenheten blir bara större och större ju mer jag ser/hör och ju äldre jag blir. Så jag tror också att din ålder med allt vad det innebär spelar en stor roll.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag hoppar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan du glömma att det kommer, Det kostar mycket pengar att göra film och tv, även om du skulle gå med på att betala det som en sådan tjänst skulle kosta, så är det få andra som skulle göra det, och det skulle inte dra inte tillräckligt med pengar. Prissätter man för lågt så kommer man inte heller dra in tillräckligt med pengar.

Musik, å andra sidan, är mycket billigare att producera, och det finns andra sätt för musiker att tjäna pengar (tex konserter).

Och sen, (nästan) allt material? Vad skulle finnas och inte finnas? Gamla serier och filmer? Serier och filmer från Belgien? Sydafrika? Nepal? Thailand? Polen? osv. Skall materialet vara textat på alla språk? Eller bara på de stora? Dubbat för de länder som inte textar? (Netflix dubbar ju sitt material för vissa marknader)

De flesta (säger inte att du tillhör dem) som ropar på tjänster som dessa verkar mest vilja ha serier och filmer från USA, kanske Storbritannien och Sverige också. Kanske Japan om man är intresserad av anime. Men sen brukar det vara stopp.

Att du inte vill betala för de tjänster som erbjuds ger dig inte rätten att inskaffa det på olagliga sätt, inte heller om de inte erbjuder de tjänster du vill ha här.

Jag tror inte heller det kommer komma. Inte för att det inte skulle fungera utan för att de som bestämmer i vanlig ordning är helt oinsatta i vad kunder vill ha. Man blundar för allt som inte innebär maximal kortsiktig vinst, även om det på sikt skulle innebära större vinst att ha EN tjänst där allt material finns.

Många storfilmer tjänar in kostnaden redan under biovisningen, sedan fortsätter de att tjäna pengar när de släpps på Bluray, TV & Streaming. Så argumentet att de inte skulle tjäna tillräckligt håller inte, speciellt när allt finns på ett och samma ställe. Så länge folk fortsätter kolla på materialet så kommer de tjäna pengar. Med tanke på att folk idag betalar för 4+ streamingtjänster så är jag övertygad om att få skulle ha problem att betala premium för en tjänst där allt finns. Det är bevisat om och om igen att folk är beredda att betala för tjänster som är fördelaktiga, även om materialet går att få gratis eller billigare på andra sätt. (Se exempelvis Steam och Spotify).

Det kommer som sagt antagligen inte att komma, men det har absolut inget att göra med att filmbolagen inte skulle tjäna tillräckligt med pengar.. Det är inte konstigt att torrent-trafiken ökat på senaste tiden. Jag kommer aldrig i livet att betala för mer än 2-3 streamintjänster, inte enbart pga pris utan också för att det är drygt att fippla med. Finns inte materialet så ser jag till att få hem det på andra sätt. Filmbolagen får skylla sig själva när de beter sig som giriga idioter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Även om Disney skulle hamna i miljardförlust varje år skulle de fortfarande kunna fortsätta att driva i minst 20 år till

Permalänk
Medlem

Jag ser många som nämner gamla dubbade Disney-serier vi såg när vi var små. Kan bara tillägga att i de allra flesta fall är kvalitén inte särskilt hög på dessa produktioner. Nostalgitrippen varar bara så länge, sen blir man less. Lite grann som att läsa en Bamse-tidning eller något från Kalle Anka. Självklart är det subjektivt, all lycka till de som fortfarande kan njuta 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Om Hulu lanseras och säljs i någon bundle så kanske.

De har en bundle på gång i USA, som dock inkluderar ESPN så gillar man inte sport blir det billigare att köra på Disney+ och Hulu separat. Sen vet jag inte om Hulu skulle bli något att ha om det lanseras här, antagligen så blir det typ som när Netflix kom och hade max 5% av utbudet de hade i USA. De TV-kanaler som streamar sina saker via Hulu har ju allt som oftast deals med europeiska distributörer som innefattar exklusivitet.

Skrivet av hellmix:

Barnen då som är under 10år som inte riktigt kommit in i engelskan eller inte hinner med texten fullt ut? Ska föräldrarna sitta och förklara för ungen vad som sägs etc?

Jag själv föredrar majoriteten på svenska eftersom Disney håller fortfarande någorlunda kvalité med dubbningen.

Men förhoppningsvis får vi nog alla klassiska-filmer på svenska och en majoritet av serierna.

Jo så lär det förstås bli om/när det lanseras här. Viktigt är dock att man ska kunna välja att se det på originalspråket också. Det är sjukt störigt när serier och filmer bara finns dubbade, i alla fall när det är saker som inte bara riktar sig till småbarn.

Skrivet av hellmix:

Japp det har varit deras plan hela tiden därför har de inte lanserat Hulu utanför USA gränser p.g.a avvaktande på Disney+. Det har ryktas när Disney+ går online internationellt så kommer Hulu att följa efter och man kommer kunna teckna Hulu och Disney+ som ett paket.

Jag tror som sagt att Hulu skulle bli rejält urvattnat om det kom hit. Disney kan ju styra och ställa en del med sina produktioner förstås, de kanske skulle vägra exklusivitet för andra aktörer för att få sin tjänst mer attraktiv, men Hulu innefattar väldigt mycket mer än Disneys saker och jag tror Disney kommer få svårt att övertyga andra om att inte sälja sina saker till högstbjudande och istället låta Disney sköta allt. Detta är också redan en pågående process i USA då flera kanaler som finns på Hulu inte längre släpper sina mest populära serier där direkt. De är rädda för Disneys dominans och försöker istället lansera egna streamingtjänster eller liknande.

Skrivet av Petterk:

Pausa och rotera mellan tjänsterna? Disney+ i sig kommer ha relativt lite material, tänker man på t.ex. animerade biofilmer har Disney, Pixar och Blue Sky Studios/Fox bara gjort drygt 70 stycken och de kanske gör ~2-5 nya animerade biofilmer årligen. Kommer inte finnas någon anledning att betala för Disneys tjänst 12 månader om året. Lanseras Hulu och de bundlar så kanske det förtjänar att prenumereras på lite fler månader. Många av filmerna på tjänsterna kommer du ju hunnit sett på bio innan de kommer till tjänsterna också

Nja, med tanke på vilka bolag Disney äger så skulle jag nog säga att de är de enda som kan lansera en sån här typ av tjänst med bara sina egna grejer. Disneys egna filmer, Marvel, Lucasfilm, Pixar, 20th century fox och liknande är ju bara en bit av kakan liksom, de äger ju också TV-kanaler som FX, ABC, Showtime och National Geographic och dessutom ESPN som är sjukt stora på sport.

Skrivet av Petterk:

Det är ju inte riktigt samma risk på Disney+ dock, om du inte hittar någon serie du fastnar i. Amazons filmutbud är mycket större än Disneys kommer bli, och antalet animerade filmer de äger är inte särskilt många som sagt och de pratar om 500 filmer totalt i staterna. Det du inte redan äger kan du se över en månad eller två.

Svårt att säga vad de kommer göra med all spelfilm, då Bueno Vista (Walt Disney Studios Motion Pictures) har många internationella distributionsrättigheter för andras filmer, dito att de har distributionsrättigheter i enbart USA för vissa titlar, det som kommer först lär vara sånt de äger rättigheterna för i hela världen och en del saker kanske bara dyker upp på Hulu, det är inte som allt kommer komma till tjänsten hur som helst. Sen måste man tänka på att de inte äger rättigheterna till drygt hälften av Lucasfilm-filmerna, o.s.v.

Se ovan. Disney har ett enormt bibliotek med filmer och serier som folk älskar. Amazon distribuerar en hel del innehåll men de äger inte det, samma med Netflix som visserligen har en hel del bra egna produktioner (Amazon har också några egna saker men det är ju en piss i havet liksom).

Skrivet av hellmix:

Tyvärr så blir det så här när pengarna får styr. Ända sättet att undkomma sånt här är att folk inte skulle abonnera på flera streaming-tjänster. Helst ska man vara x-antal tusen/miljoner som gick ihop och abonnerade bara på en tjänst och på det viset framtvinga en streaming-tjänst som skulle få allt under ett tak men då skulle priset balla ur istället för brist på konkurrens. Det är en svår ekvation att få gå ihop så både folket och aktie-ägare blir nöjda.

Problemet är att det skulle bli väldigt dyrt om man inte helt ändrar betalmodellen, vilket producenterna inte är så benägna att göra. USA är ju fortfarande huvudmarknaden för det mesta av vår underhållning och där lägger man väldigt mycket pengar på TV-kanaler jämfört med här. Det är inte ovanligt att lägga typ $90 per månad på TV där, mycket på grund av tvingad bundling och liknande dä rman är så illa tvungen att betala för kanaler man inte vill ha för att få de man vill ha. En streamingtjänst som kostade uppemot en tusenlapp i månaden skulle nog inte fungera här liksom, oavsett utbud.

Däremot om man fick till en betalmodell mer liknande musikbranschen där tjänsterna inte betalar (eller sällan i alla fall) för att ha något tillgängligt på plattformen utan först när någon användare tar del av det så hade det kunnat fungera. Enklaste sättet att få till det hade förstås varit att förbjuda exklusivitetsdealar, men det är väl inte politiskt gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har en bundle på gång i USA, som dock inkluderar ESPN så gillar man inte sport blir det billigare att köra på Disney+ och Hulu separat. Sen vet jag inte om Hulu skulle bli något att ha om det lanseras här, antagligen så blir det typ som när Netflix kom och hade max 5% av utbudet de hade i USA. De TV-kanaler som streamar sina saker via Hulu har ju allt som oftast deals med europeiska distributörer som innefattar exklusivitet.

Jo så lär det förstås bli om/när det lanseras här. Viktigt är dock att man ska kunna välja att se det på originalspråket också. Det är sjukt störigt när serier och filmer bara finns dubbade, i alla fall när det är saker som inte bara riktar sig till småbarn.
Jag tror som sagt att Hulu skulle bli rejält urvattnat om det kom hit. Disney kan ju styra och ställa en del med sina produktioner förstås, de kanske skulle vägra exklusivitet för andra aktörer för att få sin tjänst mer attraktiv, men Hulu innefattar väldigt mycket mer än Disneys saker och jag tror Disney kommer få svårt att övertyga andra om att inte sälja sina saker till högstbjudande och istället låta Disney sköta allt. Detta är också redan en pågående process i USA då flera kanaler som finns på Hulu inte längre släpper sina mest populära serier där direkt. De är rädda för Disneys dominans och försöker istället lansera egna streamingtjänster eller liknande.

Nja, med tanke på vilka bolag Disney äger så skulle jag nog säga att de är de enda som kan lansera en sån här typ av tjänst med bara sina egna grejer. Disneys egna filmer, Marvel, Lucasfilm, Pixar, 20th century fox och liknande är ju bara en bit av kakan liksom, de äger ju också TV-kanaler som FX, ABC, Showtime och National Geographic och dessutom ESPN som är sjukt stora på sport.
Se ovan. Disney har ett enormt bibliotek med filmer och serier som folk älskar. Amazon distribuerar en hel del innehåll men de äger inte det, samma med Netflix som visserligen har en hel del bra egna produktioner (Amazon har också några egna saker men det är ju en piss i havet liksom).

Problemet är att det skulle bli väldigt dyrt om man inte helt ändrar betalmodellen, vilket producenterna inte är så benägna att göra. USA är ju fortfarande huvudmarknaden för det mesta av vår underhållning och där lägger man väldigt mycket pengar på TV-kanaler jämfört med här. Det är inte ovanligt att lägga typ $90 per månad på TV där, mycket på grund av tvingad bundling och liknande dä rman är så illa tvungen att betala för kanaler man inte vill ha för att få de man vill ha. En streamingtjänst som kostade uppemot en tusenlapp i månaden skulle nog inte fungera här liksom, oavsett utbud.

Däremot om man fick till en betalmodell mer liknande musikbranschen där tjänsterna inte betalar (eller sällan i alla fall) för att ha något tillgängligt på plattformen utan först när någon användare tar del av det så hade det kunnat fungera. Enklaste sättet att få till det hade förstås varit att förbjuda exklusivitetsdealar, men det är väl inte politiskt gångbart.

Showtime ägs av CBS, och allt kommer inte komma till Disney+.

Trotts att de har tv-filmer från Disney Channel, tv-filmer från ABC, direkt till video-filmer från Disney/Touchstone och massor filmer från FOX så ska tjänsten i USA ha bara ca 500 filmer. I realiteten är det ett dåligt utbud och det mesta har ju folk redan sett. Det blir inte ett enormt utbud, överdriver ni tjänsten så skadar ni snarare tjänsten, den kommer inte leva upp till dessa förväntningar.

Serier? Det mesta kommer vara Disney Channel-grejer, kanske lite ABC. Visst kommer många fastna i det utbudet, men inte alla.

När det gäller nyproduktion så släpper Disney och Fox 30-40 biofilmer om året varav många inte kommer komma till Disney+, sen kanske de distribuerar lite mer för hemmamarknaden. Dvs utbudet kommer vara otroligt statiskt, biofilmerna kommer många ha sett på bio och de kommer garanterat fortfarande finnas på TVoD/DVD/Blu-ray/UHD-Blu-ray utöver Disney/Hulu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gappa:

Jag ser många som nämner gamla dubbade Disney-serier vi såg när vi var små. Kan bara tillägga att i de allra flesta fall är kvalitén inte särskilt hög på dessa produktioner. Nostalgitrippen varar bara så länge, sen blir man less. Lite grann som att läsa en Bamse-tidning eller något från Kalle Anka. Självklart är det subjektivt, all lycka till de som fortfarande kan njuta 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nä introt är inte alls som jag minns det

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Jag är personligen extremt mycket mer kräsen än jag var när jag var barn, och kräsenheten blir bara större och större ju mer jag ser/hör och ju äldre jag blir. Så jag tror också att din ålder med allt vad det innebär spelar en stor roll.

Ja men kräsenheten går ju hand i hand med min åsikt om kvalitén på dubbingen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Mangee75: jag har i detta nu Netflix, HBO Nordic och Amazon Prime Video. Någon av dessa måste ryka, men jag är kluven på vilken HBO kan ryka på att de har de sämsta klienter som mänskligheten har uppbringat, men de har också ett gäng riktigt bra serier.

Amazon har jag mest haft för att de har många sköna b-filmsklassiker, men på senare tid har de också uppbringat serier som The Man in the High Castle och The Boys, så vill inte offra den heller egentligen. Och Netflix är Netflix, kvaliteten på deras egna material har helt klart sjunkit i kvalitet men det finns fortfarande massvis med intressant innehåll där. Blir nog HBO som får rött kort helt enkelt på grund av klienterna

Jag tog bort Amazon när Man in the High Castle tog slut. Snart kommer väl sista säsongen (4), men i övrigt är det inte mycket att se där. Sen när Sagan om Ringen serien kommer då blir det ev. att komma tillbaka.

Gällande HBO kan jag verkligen hålla med om att appen är dålig. Det är framförallt bildkvaliteten som är kass.
Däremot har HBO bästa serier, finns inget som slår de nu speciellt då Netflix har tappat alla superhjälte serier. Det återstår dock att se hur Disney x kommer att vara, prislappen är verkligen lockande.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Showtime ägs av CBS, och allt kommer inte komma till Disney+.

Nej, det var en miss från mig, däremot producerar Disney mycket innehåll för Showtime.

Citat:

Trotts att de har tv-filmer från Disney Channel, tv-filmer från ABC, direkt till video-filmer från Disney/Touchstone och massor filmer från FOX så ska tjänsten i USA ha bara ca 500 filmer. I realiteten är det ett dåligt utbud och det mesta har ju folk redan sett. Det blir inte ett enormt utbud, överdriver ni tjänsten så skadar ni snarare tjänsten, den kommer inte leva upp till dessa förväntningar.

Nja, vi får se hur de fördelar sitt innehåll mellan sina olika streamingtjänster. Som det ser ut kommer allt inom Marvel, Star Wars och förstås alla Disney- och Pixarfilmer komma till Disney+ så länge de inte riktar sig mot en äldre publik, vilka då hamnar på Hulu istället. Vart det kommer att hamna här där Hulu inte finns vet vi inte. Oavsett så är det ett ganska stort utbud ändå, långt ifrån Netflix i antal filmer men kvaliteten eller snarare attraktionen hos publiken är väl generellt mycket högre.

Citat:

Serier? Det mesta kommer vara Disney Channel-grejer, kanske lite ABC. Visst kommer många fastna i det utbudet, men inte alla.

Och förstås alla gamla Disneyserier. Sen lär väl det mesta som kommer från Disneys alla TV-kanaler komma, så länge innehållet har rätt åldersgrupp, och det är en hel del från bland annat ABC och National Geographic men även 20th century fox har en hel del innehåll som passar. Sen ska de enligt uppgift producera en del serier direkt för denna plattform, de nya Star Wars-serierna exempelvis men också diverse Marvelserier och en hel del annat. De har också gått ut med att de kommer med serier baserade på Ensam hemma-filmerna och En natt på muséet med flera. Igen så är antalet serier inte enormt men det är välkända och omtyckta varumärken som lockar många.

Citat:

När det gäller nyproduktion så släpper Disney och Fox 30-40 biofilmer om året varav många inte kommer komma till Disney+, sen kanske de distribuerar lite mer för hemmamarknaden. Dvs utbudet kommer vara otroligt statiskt, biofilmerna kommer många ha sett på bio och de kommer garanterat fortfarande finnas på TVoD/DVD/Blu-ray/UHD-Blu-ray utöver Disney/Hulu.

Fast Disney har ju alltid, sedan de började med hemvideo, haft strategin att inte ha allt tillgängligt hela tiden. Disneyfilmer släpps bara under korta perioder för att sen försvinna från marknaden ganska länge, tills de släpps igen under en ny kort period osv. och de går inte riktigt ner i pris som är normalt för andra filmer. Alltså är det inte lätt att exempelvis kolla på Törnrosa eller Robin Hood om man vill det, man får ha tur om den ska finnas att köpa för tillfället. Det är en artificiell begränsning förstås, men vill man kunna se på Disneyfilmer när man vill så är denna tjänst enda chansen (om man inte alltid köper de filmer man vill ha när de finns tillgängliga).

Jag vet inte om denna tjänst kommer att bli en hit förstås. Men har man barn eller gillar Marvel eller Star Wars så är det inte mycket pengar för ganska mycket innehåll. Sen får vi se hur de gör med det innehåll som bara kommer till Hulu i USA. Kanske gör de någon variant av Hulu här, med bara Disney-ägt innehåll, eller så får de med sig de andra TV-bolagen som idag finns på Hulu (inte så sannolikt), eller så låter de sånt gå den andra vägen till Netflix, Viaplay, CMore osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det var en miss från mig, däremot producerar Disney mycket innehåll för Showtime.
Nja, vi får se hur de fördelar sitt innehåll mellan sina olika streamingtjänster. Som det ser ut kommer allt inom Marvel, Star Wars och förstås alla Disney- och Pixarfilmer komma till Disney+ så länge de inte riktar sig mot en äldre publik, vilka då hamnar på Hulu istället. Vart det kommer att hamna här där Hulu inte finns vet vi inte. Oavsett så är det ett ganska stort utbud ändå, långt ifrån Netflix i antal filmer men kvaliteten eller snarare attraktionen hos publiken är väl generellt mycket högre.
Och förstås alla gamla Disneyserier. Sen lär väl det mesta som kommer från Disneys alla TV-kanaler komma, så länge innehållet har rätt åldersgrupp, och det är en hel del från bland annat ABC och National Geographic men även 20th century fox har en hel del innehåll som passar. Sen ska de enligt uppgift producera en del serier direkt för denna plattform, de nya Star Wars-serierna exempelvis men också diverse Marvelserier och en hel del annat. De har också gått ut med att de kommer med serier baserade på Ensam hemma-filmerna och En natt på muséet med flera. Igen så är antalet serier inte enormt men det är välkända och omtyckta varumärken som lockar många.
Fast Disney har ju alltid, sedan de började med hemvideo, haft strategin att inte ha allt tillgängligt hela tiden. Disneyfilmer släpps bara under korta perioder för att sen försvinna från marknaden ganska länge, tills de släpps igen under en ny kort period osv. och de går inte riktigt ner i pris som är normalt för andra filmer. Alltså är det inte lätt att exempelvis kolla på Törnrosa eller Robin Hood om man vill det, man får ha tur om den ska finnas att köpa för tillfället. Det är en artificiell begränsning förstås, men vill man kunna se på Disneyfilmer när man vill så är denna tjänst enda chansen (om man inte alltid köper de filmer man vill ha när de finns tillgängliga).

Jag vet inte om denna tjänst kommer att bli en hit förstås. Men har man barn eller gillar Marvel eller Star Wars så är det inte mycket pengar för ganska mycket innehåll. Sen får vi se hur de gör med det innehåll som bara kommer till Hulu i USA. Kanske gör de någon variant av Hulu här, med bara Disney-ägt innehåll, eller så får de med sig de andra TV-bolagen som idag finns på Hulu (inte så sannolikt), eller så låter de sånt gå den andra vägen till Netflix, Viaplay, CMore osv.

När det gäller sista stycket, ta en titt på vad som finns på iTunes/AppleTV, Google Play/Youtube Movies, Microsoft, SF Anytime och Viaplay för enbart TVoD så kommer du se att mycket finns där. Sen Disney köpte upp Fox ger de ut filmer även under detta varumärke givetvis, mycket kommer fortsätta hitta till TVoD och skivor, i USA ges film ofta ut på TVoD några dagar innan DVD/Blu-ray/UltraHD-Blu-ray. Gammalt Disney-innehåll vill man inte alltid se om, så att vissa saker har periodiserade utgivningar spelar ingen större roll. Har du redan köpt filmen på DVD/Blu-ray/UltraHD-Blu-ray har du den redan, har du redan sett filmen på bio kanske du nöjer dig med det o.s.v.

Kan Telia och så vidare sälja HBO kan nog Disney för den delen. Disney borde vilja tjäna pengar, och ingen har intresse av att göra det svårt att prenumerera på olika tjänster när de redan samarbetar i staterna. De flesta av dessa bolag har ingen stark partner i Europa eller har sina egna tjänster i Europa. Vill de dessutom konkurrera med Netflix i EU så är det ett måste att lansera Hulu och ha material från WarnerMedia, CBS o.s.v. annars hamnar ju detta på Netflix i länder där de inte har sina egna tjänster.

När det gäller 20th Century Fox Televisions och Fox 21 Television Studios produktioner och Fox olika samproduktioner för andra TV-bolag så äger de inte alltid distributionsrättigheterna för dessa program, så det har nästan ingen betydelse för grundtjänsten – möjligen om de släpper Hulu i EU och bjuder in andra bolag.

Hur som helst, drygt 500 filmer på Disney+ är inte hela deras bibliotek och betraktar du det som filmtjänst kommer du bli väldigt besviken, det tar inte flera år att se om de klassiker du vill titta på.

Permalänk
Medlem

De flesta av Disneys animerade filmer finns i aktuella Blu-ray och DVD-utgåvor för övrigt, så gott som allt är i tryck/pressning. Mycket finns även på TVoD som sagt, och där har du inte problemet att du måste trycka/pressa och lagerhålla grejerna och rättigheterna brukar inte vara lika begränsade med konstiga tidsramar som med SVoD. Givetvis bra att mer av detta kommer till SVoD, men tillgängligt är det redan när vi talar om filmerna.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att vi kommer få se Disney+ här i Sverige inom en nära framtid. Vi har ju fortfarande inte Hulu, som är en av dom största streamingtjänsterna i USA. Om det nu skulle dyka upp här i Sverige så lär det vara kraftigt begränsat, vi kanske får ca 30% av utbudet precis som med Netflix och HBO.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Ness:

Jag tror inte heller det kommer komma. Inte för att det inte skulle fungera utan för att de som bestämmer i vanlig ordning är helt oinsatta i vad kunder vill ha. Man blundar för allt som inte innebär maximal kortsiktig vinst, även om det på sikt skulle innebära större vinst att ha EN tjänst där allt material finns.

Jag är övertygad om att "Hollywood" vet precis vad du vill ha (trots att det inte är du som är deras kund) och att, om de bedömde att de skulle tjäna mer pengar på EN tjänst än de gör med den nuvarande distributionsmodellen, skulle den tjänsten redan finnas. Har du räknat på det? Det är helt klart att Disney gjort det i alla fall. De bedömer att de kommer tjäna mer pengar på en egen tjänst än att sälja rättigheterna till andra. De skulle tjäna ännu mindre om det bara fanns EN tjänst att sälja till. Ett monopol skulle vara sämre både för producenter och konsumenter.

Skrivet av Ness:

... Finns inte materialet så ser jag till att få hem det på andra sätt. Filmbolagen får skylla sig själva när de beter sig som giriga idioter.

Det är faktiskt företagsledningarnas jobb att tjäna pengar åt aktieägarna. Om de skulle byta distributionsmodell till en där de drar in mindre pengar skulle de få sparken av styrelsen/årsstämman.

Är det mer eller mindre girigt att "få hem det på andra sätt" än att göra sitt jobb och tjäna pengar till aktieägarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag är övertygad om att "Hollywood" vet precis vad du vill ha (trots att det inte är du som är deras kund) och att, om de bedömde att de skulle tjäna mer pengar på EN tjänst än de gör med den nuvarande distributionsmodellen, skulle den tjänsten redan finnas. Har du räknat på det? Det är helt klart att Disney gjort det i alla fall. De bedömer att de kommer tjäna mer pengar på en egen tjänst än att sälja rättigheterna till andra. De skulle tjäna ännu mindre om det bara fanns EN tjänst att sälja till. Ett monopol skulle vara sämre både för producenter och konsumenter.

Det är faktiskt företagsledningarnas jobb att tjäna pengar åt aktieägarna. Om de skulle byta distributionsmodell till en där de drar in mindre pengar skulle de få sparken av styrelsen/årsstämman.

Är det mer eller mindre girigt att "få hem det på andra sätt" än att göra sitt jobb och tjäna pengar till aktieägarna?

Om Hollywood visste det så skulle de själva startat Netflix för längesedan. Det var ju tjänsten alla väntade på, precis samma sak med Spotify. Det är egentligen glasklart att de har 0 koll på vad kunderna vill ha och vad som kommer fungera. De har istället blivit tvingade att börja leverera på ett nytt sätt eftersom det är tydligt att kunderna inte längre vill köpa fysisk media. Men det har varit uppenbart de senaste 10+ åren.

Det är du själv som fått för dig att en gemensam tjänst skulle vara sämre för alla, men jag kan lova dig att det är precis tvärtom. Kunderna skulle samlas på ett och samma ställe och materialet också. Bättre för konsumenter och bättre för alla leverantörer (förutom eventuellt Netflix).

Det är girigt att förvänta sig att kunder ska betala för 15 olika streamingtjänster. Det är inte girigt att förvänta sig en konsumentvänligare lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

@Ness: Finns utrymme för flera tjänster med material från flera distributörer. På musiksidan har vi ju Spotify, Apple Music och Google Play Music/Youtube Music – och flera på andra marknader. Alltså inget monopol där, men rättighetssidan på rörlig bild ser annorlunda ut och företagen där gillar sina globala och regionala oligopol. För musik hade vi redan radio där radiokanalerna fick använda alla låtar utan att fråga om lov, och bara behövde rapportera in och betala royalties till en upphovsrättsorganisation. Till stor del bar sig den ersättningsmodellen över till strömmande musik, och ersättningar förhandlas alltså kollektivt.

Filmindustrin måste tänka på att de inte tjänar några pengar på Netflix, tv-producenter måste tänka på att Netflix inte går runt ekonomiskt och inte för evigt kan leva på aktietillskott och lån. Tjänster behöver definitivt utvecklas för att industrin ska överleva. Blir allt till premium-kanaler med egna produktioner så kommer dessa tjänster inte ersätta den minskade försäljningen av video och knappt ha någon film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@M-atri-X: Finns utrymme för flera tjänster med material från flera distributörer. På musiksidan har vi ju Spotify, Apple Music och Google Play Music/Youtube Music – och flera på andra marknader. Alltså inget monopol där, men rättighetssidan på rörlig bild ser annorlunda ut och företagen där gillar sina globala och regionala oligopol. För musik hade vi redan radio där radiokanalerna fick använda alla låtar utan att fråga om lov, och bara behövde rapportera in och betala royalties till en upphovsrättsorganisation. Till stor del bar sig den ersättningsmodellen över till strömmande musik, och ersättningar förhandlas alltså kollektivt.

Filmindustrin måste tänka på att de inte tjänar några pengar på Netflix, tv-producenter måste tänka på att Netflix inte går runt ekonomiskt och inte för evigt kan leva på aktietillskott och lån. Tjänster behöver definitivt utvecklas för att industrin ska överleva. Blir allt till premium-kanaler med egna produktioner så kommer dessa tjänster inte ersätta den minskade försäljningen av video och knappt ha någon film.

Mjaaa, alltså när det gäller musik så finns i princip allt material på alla tjänster. Skulle filmindustrin välja att göra samma sak så är jag helt öppen för det. Men så kommer det inte bli, för att man håller stenhårt i rättigheter och det är för dyrt att ta in allt.

Hur menar du när du säger att filmindustrin inte tjänar på Netflix? För det gör de garanterat. Läste någonstans att Netflix betalade ut ~8 miljarder dollar förra året. Anledningen till varför Netflix och även Spotify inte går runt ekonomiskt är pga de sjuka avtal som de måste teckna för att komma åt rättigheter. Vad innebär detta för Netflix? Jo, man satsar mer och mer på eget innehåll, och utbudet blir mer och mer segregerat. Jag ser 0 fördel med det.

Så jag håller helt med om att det krävs en utveckling, men jag är övertygad om att EN premiumtjänst där allt material finns tillgängligt och där pengarna går till det som nyttjas är den bästa lösningen. Det kommer samla alla kunder (pengar) på ett och samma ställe, och som konsument har man lättare att betala mer för man vet vad man får. Samtidigt som filmbolagen vet att alla kommer ha tillgång till deras film eller serie. Mer pengar kommer läggas på nytt material istället för att massa pengar ska läggas på gamla populära filmer och serier som det är idag där Netflix inte går runt för att de "tvingas" betala för rättigheterna att visa saker som Friends, Seinfeld & The Office. Galet egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Mjaaa, alltså när det gäller musik så finns i princip allt material på alla tjänster. Skulle filmindustrin välja att göra samma sak så är jag helt öppen för det. Men så kommer det inte bli, för att man håller stenhårt i rättigheter och det är för dyrt att ta in allt.

Hur menar du när du säger att filmindustrin inte tjänar på Netflix? För det gör de garanterat. Läste någonstans att Netflix betalade ut ~8 miljarder dollar förra året. Anledningen till varför Netflix och även Spotify inte går runt ekonomiskt är pga de sjuka avtal som de måste teckna för att komma åt rättigheter. Vad innebär detta för Netflix? Jo, man satsar mer och mer på eget innehåll, och utbudet blir mer och mer segregerat. Jag ser 0 fördel med det.

Så jag håller helt med om att det krävs en utveckling, men jag är övertygad om att EN premiumtjänst där allt material finns tillgängligt och där pengarna går till det som nyttjas är den bästa lösningen. Det kommer samla alla kunder (pengar) på ett och samma ställe, och som konsument har man lättare att betala mer för man vet vad man får. Samtidigt som filmbolagen vet att alla kommer ha tillgång till deras film eller serie. Mer pengar kommer läggas på nytt material istället för att massa pengar ska läggas på gamla populära filmer och serier som det är idag där Netflix inte går runt för att de "tvingas" betala för rättigheterna att visa saker som Friends, Seinfeld & The Office. Galet egentligen.

Det finns knappt film på Netflix, det finns mindre antal filmer på Netflix än det gjorde t.ex. 2012 när vi tittar på USA. Filmindustrins inkomster halkar efter inflationen i t.ex. USA. TV är en annan femma.

Spotify har nyligen haft ett kvartal med vinst, Spotify ägdes också till stor del av skivbolag och grundarna – största ägarna i Netflix är riskkapitalbolag. Flera skivbolag fick flera hundra miljoner dollar när de sålde Spotify-aktier efter Spotify börsintroducerades. Netflix är en förlustaffär för de största ägarna utan vinstsiffror i sikte däremot. Spotifys skulder blev till stor del avbetalda med hjälp av börsintroduceringen också, så att de inte ännu når några årliga vinster är inte lika illa som med Netflix och dess skulder. Netflix har över 116 miljarder kronor i skulder och kommer behöva ta på sig mer skulder. Det är det egenproducerade som kostar pengar och som de belånar sig för.

Varför skriver du EN tjänst igen? Det kommer bara förvirra t.ex. @Ingetledigtnamn som tror du menar att det inte får finnas flera tjänster med samma material.

Om vi tänker på musikindustrin, behövde de göra några investeringar för att Apple Music, Amazon Prime Music eller Google Play Music/YouTube Music skulle skapa sina tjänster? Nej, de behövde ju bara investera tidigt i Spotify. I princip allt finns på alla tjänster och de får bra betalt i royalties. I Sverige är intäkterna i nivå med rekordåren för skivförsäljning.

Film och tv-bolag spenderade massor egna och lånade pengar på att skapa tjänster som inte ledde till något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns knappt film på Netflix, det finns mindre antal filmer på Netflix än det gjorde t.ex. 2012 när vi tittar på USA. Filmindustrins inkomster halkar efter inflationen i t.ex. USA. TV är en annan femma.

Spotify har nyligen haft ett kvartal med vinst, Spotify ägdes också till stor del av skivbolag och grundarna – största ägarna i Netflix är riskkapitalbolag. Flera skivbolag fick flera hundra miljoner dollar när de sålde Spotify-aktier efter Spotify börsintroducerades. Netflix är en förlustaffär för de största ägarna utan vinstsiffror i sikte däremot. Spotifys skulder blev till stor del avbetalda med hjälp av börsintroduceringen också, så att de inte ännu når några årliga vinster är inte lika illa som med Netflix och dess skulder. Netflix har över 116 miljarder kronor i skulder och kommer behöva ta på sig mer skulder. Det är det egenproducerade som kostar pengar och som de belånar sig för.

Varför skriver du EN tjänst igen? Det kommer bara förvirra t.ex. @Ingetledigtnamn som tror du menar att det inte får finnas flera tjänster med samma material.

Om vi tänker på musikindustrin, behövde de göra några investeringar för att Apple Music, Amazon Prime Music eller Google Play Music/YouTube Music skulle skapa sina tjänster? Nej, de behövde ju bara investera tidigt i Spotify. I princip allt finns på alla tjänster och de får bra betalt i royalties. I Sverige är intäkterna i nivå med rekordåren för skivförsäljning.

Film och tv-bolag spenderade massor egna och lånade pengar på att skapa tjänster som inte ledde till något liknande.

Jag har inga siffror på exakt antalet filmer på Netflix nu kontra 2012. Men nog finns det filmer, men jag skulle inte bli förvånad om det du säger stämmer. Att det finns färre nu än då. Det talar egentligen bara för precis det jag säger, alltså att utbudet blir segregerat ju fler tjänster som skapas. Exklusivitets-skräp.

18% av Spotify ägs av Skivbolag. Men avtalen man tecknat med exempelvis Sony Music är ändå helt horribla, det är inte konstigt att det gick så dåligt för dem initialt. Att man nu börjar tjäna pengar beror antagligen mycket på att de blivit så pass stora att de kan kasta runt sin vikt lite när de förnyar avtalen.

Alltså jag skriver EN tjänst för att jag tycker det skulle vara det bästa. Jag kan inte ändra åsikt för att den eventuellt förvirrar någon som inte håller med. Tjänsten behöver inte ens ägas av ett vinstdrivande företag utan det kan vara en plattform för filmbolagen att ge ut sitt material. Dvs inte monopol utan en öppen plattform.

Givetvis krävs en initial kostnad för att tillverka serier & film på ett helt annat sätt än musik. Men det är också en dyrare produkt, många storfilmer tjänar in kostnaden första veckan filmen visas på bio. Att intäkterna för musikindustrin är på rekordnivåer i Sverige visar ju bara hur fördelaktigt det är att ha en gemensam tjänst för allt material. Hade all musik varit uppdelad på 15 olika tjänster så hade det knappast gått så bra som det gör idag.

Vad som krävs är att de stora filmbolagen slår sina "kloka" huvuden ihop. Men det kommer nog aldrig ske, istället kommer det tyvärr bli en sämre konsumentupplevelse med dyrare och drygare tjänster. Hur det kommer att sluta känns oklart. Men en sak är säker, det fungerar riktigt dåligt just nu och kommer antagligen fortsätta göra det de kommande 5-10 åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX