Permalänk
Medlem

Moderkortet brann

Hej, satt vid datorn idag och helt plötsligt så vart skärmen svart och jag fick inte igång den efter det. När man startade datorn så vart det 3 st beeps och jag började felsöka problemet. Jag drog ur en massa komponenter och föröskte boota utan success. När jag drog ur cmos batteriet så starta han med ett beep och jag tänkte att jag var på spåret men den fick ingen bild o så. Då drog jag ur grafikkortet och startade igen och då började det knistra vid pcie uttaget där grafikkortet satt bifogar bild. Nu undrar jag om allt är fucked eller om saker o ting kan ha klarat sig o hur gör man vid garantier?

Komponenter:
Gigabyte gaming ax370 gaming 5
Ryzen 3700
Ripjaws g. Skill 3700mhz 8gb *2
Corsair rm 750x
Sapphire 390
Nvme ssd 960 evo
2 ssder

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Lanse: Är det ett nybygge och använde du distanser mellan moderkort och chassi?

P.S. Bilderna fungerar inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nej datorn har fungerat i ca 2 års tid utan problem
Man kan öppna bilderna i ny flik, ska se om jag kan fixa så att man ser dom i forumet också

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du kvar garanti på moderkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är 3 års garanti på moderkortet, så ja det borde ha kvar garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanse:

Nej datorn har fungerat i ca 2 års tid utan problem
Man kan öppna bilderna i ny flik, ska se om jag kan fixa så att man ser dom i forumet också

Glömt dra ut nätsladden vid mekandet?
Ingen lös skruv mellan moderkort och chassi eller distans som sitter fel? Sånt kan ta lång tid innan det visar sig.

Kan ju kanske gå att få igång kortet o använda den andra slotten, men skulle säga chansen är 10% eller så. Lite bättre chans om man kan löda bort den brända kretsen.

Permalänk
Medlem

nätsladden var alltid urdragen vid varje mekandet, inga skruvar låg löst. Jag är lite orolig för NVMe disken som sitter precis vid kretsen som brann

Permalänk
Medlem

Verkar som en PCI-E driver har gett upp. Bör gå att byta kort på garanti.

Har du testat nån annan PCI-E slot för grafikkortet?

Så länge det inte är intern kortslutning i driver chippet så bör det vara helt ofarligt. Du märker om det gnistrar och blir varmt igen

(Tycker du självklart ska byta kortet på garanti oavsett men det finns en liten risk att det är något fel på grafikkortet också och då kan du lika gärna testa)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies