Problem med ny dator, tacksam för hjälp

Permalänk

Problem med ny dator, tacksam för hjälp

Hej alla!

Jag beställde i lördags förra veckan delar till en ny dator som jag byggde ihop nu i veckan men har fått lite problem direkt.

Har installerat Windows och alla program som jag vill använda och ett par spel, men 10-15 minuter efter att jag startar ett spel kraschar spelet eller datorn helt utan att få några felmeddelanden. När den används till "normala" uppgifter, som att använda en webbläsare och chat program fungerar det perfekt.

Det jag gjort för att själv försöka åtgärda problemet är att ta bort cpu kylaren och sätta tillbaka den, ta ur processorn ur moderkortet och bytt PSU till en annan jag hade hemma med högre effekt ifall det var problemet eftersom den bara kraschar när den körs hårt. Har uppdaterat alla drivers och flashat bios på moderkortet utan att problemet lösts.

Ryzen 3600 med en Noctua NH-U12S 60-65 C when gaming.

Gigabyte x570 UD moderkort

16GB of RAM @ 3200 MHz

RTX 2060 Super Windforce

Från början en quite 600w PSU, nu en EVGA 650W variant från gamla datorn.

Kingston A2000 NVMe boot SSD och en 2 TB seagate HDD

CPUn håller sig runt 65C när datorn krashar, och GPUn är på runt 70.

Har ni några tips på vad som kan göras utan att köpa nya delar eller om det är någon del ni tror är defekt baserat på min beskrivning som bör skickas tillbaka för byte?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag skulle misstänka minnen.

Matchar RAM med Moderkortet?
Kör du överklockat? Isåfall prova med default inställningar
med XMP och utan?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Testa ramminnet.
Underklocka processorn för att testa.
Annat grafikkort?

Permalänk

@cads: RAM skall vara supportat av moderkortet @ 3200 MHz, men kan prova att stänga av XMP och se vad som händer.

Men skulle va tråkigt om jag köpt 3200 MHz minne som bara kan köras på 2133 eller vad det nu blir utan XMP.

Har inte rört CPUn när det kommer till volt eller frekvens

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömsladden till grafikkortet ?
Du har inte slagit på något "game mode" eller liknande i bios ? Ryzen gillar inte moderkortens egna klockning

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: Japp, har dragit ur alla kablar från PSUn ett par gånger, en gång innan byte av PSU och sen sjävklart när jag bytte.

Permalänk

@cads: Skall inte säga något för tidigt nu, men att stänga av XMP profilen verkar ha löst problemet. Har nu kört Ghost Recon Wildlands i ca 30 min utan att något onormalt har hänt. Får prova lite andra spel under längre tid lite senare.

Men om det löste problemet får jag tacka väldigt mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Terrorfisk: Härligt! Berätta gärna vad lösningen var och om du skulle rekommendera dessa minnen. Ska kanske byta till ryzen

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

@cads: Löste problemet genom att avaktivera XMP. Har inte provat att manuellt ställa in hastighet och timing etc, men tänkte kanske prova det imorgon eller i helgen.

Om jag skall vara ärlig, vet inte om jag skall rekommendera dem, eftersom jag inte vet om andra ram minnen skulle fungera bättre med bara xmp.

Annars är jag sjukt nöjd med nya datorn och ryzen.