Förslag önskas på uppgradering ~9000kr

Permalänk
Medlem

Förslag önskas på uppgradering ~9000kr

Tjenare, det är dags att uppgradera moderkort, cpu och minne. Jag har en budget på ca 9.000:- och skulle vilja ha lite olika förslag att titta på. Just nu är det mest 9900k och 3900x som varit i mina tankar men jag är öppen för allt.

Spelar mest på burken men gör emellanåt lite bild redigering och extremt sälla lite videoredigering med.

Tacksam för alla tips och förslag.

Rubrik förtydligad. // MOD
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Just nu funderar jag på något av dessa alternativen. Tror ni att Ryzen håller sig relevant längre med fler cores/threads ?

https://www.komplett.se/product/1109977/datorutrustning/dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Vad spelar du? I vilken upplösning? Är din nuvarande dator den i din signatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Vad spelar du? I vilken upplösning? Är din nuvarande dator den i din signatur?

Datorn i sign är den nuvarande, lirar i 1920x1080 men ny skärm med högre upplösning ligger i planen inom kort. (Kör med 3 skärmar, 1 för spelet de två andra för o kolla på stream/film m.m. medans jag spelar sådant som kräver lite mindre uppmärksamhet av mig).
Jag spelar lite allt möjligt från ickekrävande spel som hearthstone till mer krävande FPS spel tex Metro Exodus.

Min tanke är att CPU ska hänga med i så många år som möjligt innan uppgradering blir nödvändig igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Datorn i sign är den nuvarande, lirar i 1920x1080 men ny skärm med högre upplösning ligger i planen inom kort. (Kör med 3 skärmar, 1 för spelet de två andra för o kolla på stream/film m.m. medans jag spelar sådant som kräver lite mindre uppmärksamhet av mig).
Jag spelar lite allt möjligt från ickekrävande spel som hearthstone till mer krävande FPS spel tex Metro Exodus.

Min tanke är att CPU ska hänga med i så många år som möjligt innan uppgradering blir nödvändig igen.

Jag känner väl att dina prioriteringar är lite skeva då du i nuläget sitter med ett 2060. Det funkar såklart lysande för 1080p men får kämpa i högre upplösning. Du har inte funderat på att sikta in dig lite lägre på CPUn och spara mot ett kraftigare grafikkort?

Exempelvis en Ryzen 3600 med ett 2080?

Permalänk
Medlem

Tanken är då att sälja ditt 2060 för runt 3000kr och köpa något som detta:

Moderkortet klarar av en 3900x om du lägre fram sen vill uppgradera CPUn.
Det ska alltid understrykas att om du ska gå upp i 1440p eller högre så är det grafikkortet du ska fokusera på, inte processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Just nu funderar jag på något av dessa alternativen. Tror ni att Ryzen håller sig relevant längre med fler cores/threads ?

https://www.komplett.se/product/1109977/datorutrustning/dator...

Bara länken till Intel-uppgraderingskittet syntes, grymt bra paket, svårslagen pris/prestanda oavsett.

Intel ingen ssd...

AMD Ingen ssd...

För att komma ner till 9k måste vi ta en sämre processor än 9900K från AMD, ingen jätteskillnad men lite sämre.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Just nu är jag ute efter att uppgradera de svagaste delarna, ny GPU blir det först när nästa generation kort kommer. Oftast har jag en CPU under samma tid som jag byter GPU 3-4 gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bara länken till Intel-uppgraderingskittet syntes, grymt bra paket, svårslagen pris/prestanda oavsett.

Intel ingen ssd...
https://komponentkoll.se/bild/vTDRb.png

AMD Ingen ssd...
https://komponentkoll.se/bild/zPREd.png

För att komma ner till 9k måste vi ta en sämre processor än 9900K från AMD, ingen jätteskillnad men lite sämre.
https://komponentkoll.se/bild/ntFQc.png

"grymt bra paket", sen kan vi ignorerar att kylaren är skräp och inte ens klarar av att kyla processorn och att RAM ligger på 2666MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

@Muumin: Just nu är jag ute efter att uppgradera de svagaste delarna, ny GPU blir det först när nästa generation kort kommer. Oftast har jag en CPU under samma tid som jag byter GPU 3-4 gånger.

Gotcha.

Något sånt här då:

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen. Get mig lite mer utgångspunkter att överväga. Oavsett så är min tanke att köra stock kylare om det blir AMD eller min 120mm vattenkylare till intel för att om en månad eller 2 köpa en 240mm variant för kylningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Tackar för tipsen. Get mig lite mer utgångspunkter att överväga. Oavsett så är min tanke att köra stock kylare om det blir AMD eller min 120mm vattenkylare till intel för att om en månad eller 2 köpa en 240mm variant för kylningen.

Okej, du kan ju alltid fläska på med CL14 RAM om du verkligen vill maxa perstanda. Hur som helst blir det där bra, se bara till att köra på ett Aorus Elite eller Aorus Pro mobo om du kör Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

"grymt bra paket", sen kan vi ignorerar att kylaren är skräp och inte ens klarar av att kyla processorn och att RAM ligger på 2666MHz.

Det har du rätt i men bra pris med inkluderad SSD, hade heller aldrig valt den kylaren eller de minnena. Har man inte anvädning för hela kitet blir det ju inte så bra.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera med att det lutar åt att bli dessa sakerna. (Säljer min gamla burk för en billig peng till en polare för att kunna köpa nytt nätagg/burk/kylare på en gång.)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt psu till denna: https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-... Den har 10 års garanti, 80+ guld och fläkten är semi passiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Tänkte uppdatera med att det lutar åt att bli dessa sakerna. (Säljer min gamla burk för en billig peng till en polare för att kunna köpa nytt nätagg/burk/kylare på en gång.)

https://i.imgur.com/YViYUra.png

Som Dundaj redan nämnt så ska du byta nätagg, om du väljer seasonic eller detta RMx spelar mindre roll. 9900k förtjänar också en bättre kylare. Den du valt kyler med hög sannolikhet sämre än en Noctua NH-D15.

Permalänk
Medlem

Blir att jag handlar allt från netonnet, och jag har redan sträckt ut min budget till bristningsgränsen.

Enligt de tester jag sett så är många vattenkylare sämre och låter mer än NH-D15 (Rörde sig bara om enstaka grader), jag gillar bara inte att ha stora kylblock i burken sedan jag för många år sedan lyckades får ett moderkort förstört pga tyngden. Vet att sannolikheten att det skulle hända igen är näst intill obefintlig men jag avstår iaf, och så ser det snyggare ut i burken med vattenkylning tycker jag.

Men lägga lite extra på nätagget ska vi nog kunna lösa. Tackar igen för tipsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Eftersom jag fortfarande väntar på att pengarna ska trilla in och jag nu vet att jag kan lägga ca 13k så har jag nått detta resultat. Undrar om ni har några förslag på bästa AIO på 240,280 eller 360mm till ett maxpris av 1600:- (Från inet.)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12837401

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Ville tacka för hjälpen en sista gång samt uppdatera med vad som det slutligen landade på.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //