Flygande bil eller svävare?

Permalänk
Gallerikonnässör

Flygande bil eller svävare?

Hej kära SweClockersmedlemmar!

Jag och min sambo är oense om terminologin om "flygande/svävande" farkoster, utan hjul, och jag vänder mig nu till SweClockers forum för att se vem som har "rätt" i frågan.

Lukes X-34 Landspeeder råkar vara objektet som startade vår dispyt:

Min sambo tycker att jag ska ta med X3m Skycar från Mass Effect så tar med den också:

Så vad tycker ni, kallas det svävare eller flygande bil? Gå på magkänsla och rösta vad ni tycker!
Om ni har ett annat förslag på en svensk term, nämn det är tråden.

Jag kallar det för svävare.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga som frugan. En svävare är för mig en sån som åker på vattnet. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den nätt och jämt luftburen, dvs den kan inte framdrivas på högre altituder, så är det en svävare

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ritningarna och det går att se vilken princip den använder för att lyfta så är det enkelt att definiera.
En svävare måste ha hjälp av marken för att lyfta likt fordon som är beroende av jordeffekten, flyga innebär att man inte är beroende av ytan under för att uppnå lyftkraften så X-34 Landspeeder är nog en typ av svävare och en flygande bil är just flygande för den är då långt från marken att den inte behöver den för att uppnå lyftkraften.
Jordeffektfordon, varken båt bil eller flygplan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Både och, kan den bara sväva nära marken så är det en svävare. Kan den flyga så är det en flygande bil.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

En svävare har väl en kjol för att ej blåsa väck övertrycket eller?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare. Definitionen av en svävare är ett fordon som måste hålla sig nära marken.

Bara för sakens skull vill man ju då diskutera Luke's T-16 Skyhopper.

Den använder tydligen samma teknik som Luke's speeder men har förmågan att flyga ganska mycket högre.
Är det en svävare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ritningarna och det går att se vilken princip den använder för att lyfta så är det enkelt att definiera.
En svävare måste ha hjälp av marken för att lyfta likt fordon som är beroende av jordeffekten, flyga innebär att man inte är beroende av ytan under för att uppnå lyftkraften så X-34 Landspeeder är nog en typ av svävare och en flygande bil är just flygande för den är då långt från marken att den inte behöver den för att uppnå lyftkraften.
https://www.youtube.com/watch?v=GqQTfflBjnc

Denna vill jag se när det går vågor , blir nog svårt att dricka sin champagne då
Men den va jäkligt häftig.
Till TS fråga skulle jag säga svävare , en bil har ju hjul annars är det ingen bil

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yugurt:

Instämmer med föregående talare. Definitionen av en svävare är ett fordon som måste hålla sig nära marken.

Bara för sakens skull vill man ju då diskutera Luke's T-16 Skyhopper.
https://vignette.wikia.nocookie.net/starwars/images/4/4d/T16skyhopper_negvv.png/revision/latest?cb=20170411234939

Den använder tydligen samma teknik som Luke's speeder men har förmågan att flyga ganska mycket högre.
Är det en svävare då?

Stora markeffektfordon kan vara designade för att klara att "hoppa över" hinder tex klippor om de framförs över vatten, de har ju en liten lyftkraft även när de inte "planar" så har de hög fart kan de växla fart mot höjd men de tappar fart och sjunker ner ganska fort eftersom de saknar flygförmåga i vanlig bemärkelse men de har ju ingen kontakt med underlaget så när de är igång spelar det ingen roll om de har vatten, mark eller is under sig så en flack ö, klippa eller iskant är ju inga problem att passera i full fart, Sovjet byggde stora militära transportfarkoster som gick både över land och vatten.

Med 8 jetmotorer så kan man bygga en "relativt bränslesnål" jättelik militär transportfarkost som funkar om det är slätt och som rymmer 1000 soldater med utrustnnig/1000 ton i lastkapacitet, de skulle tydligen också kunna hoppa över fartyg som var i dess väg om de kommer i full fart men hur mycket det då blåser på båten under kan man ju undra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Gallerikonnässör

Tack för svar allihopa!

Skrivet av mrqaffe:

https://www.youtube.com/watch?v=GqQTfflBjnc

Visst den vetenskapliga termen beror helt klart på om farkosten svävar strax över ytan eller om det verkligen kan flyga (högt eller lågt osv.). Tanken här var väl mest vad ens magkänsla säger.
Oavsett hur rätt eller fel det är så sitter det liksom i benmärgan på mig att kalla dessa fordon för svävare trots altitud.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Nuddar den marken är det väl en svävare, gör den det inte så betyder det ju att den flyger. Svårare än så behöver det inte vara.
Vanliga svävare har ju kontakt med marken genom kjolarna och antar golvet rätt ofta?

Permalänk
Medlem

Jag ser inga hjul, i min värld har en bil hjul. Ska dock inte sia för mycket om hur framtiden ser ut, om vi alla kör runt som i femte elementet om några år

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog ha sagt svävare, sure att formen av fordonet påminner lite om en bil.

När någon säger svävande bil tänker jag på gamla kopps: https://youtu.be/MDju-c12QS8?t=4997

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av creativ:

Nuddar den marken är det väl en svävare, gör den det inte så betyder det ju att den flyger. Svårare än så behöver det inte vara.
Vanliga svävare har ju kontakt med marken genom kjolarna och antar golvet rätt ofta?

Ja kuddarna tar ju i alla fall i marken typ hela tiden på dagens svävare.

Skrivet av RVX:

Jag ser inga hjul, i min värld har en bil hjul. Ska dock inte sia för mycket om hur framtiden ser ut, om vi alla kör runt som i femte elementet om några år

Lite så tänker jag också, en bil har minst 3 hjul.

Skrivet av bl0m1:

Jag skulle nog ha sagt svävare, sure att formen av fordonet påminner lite om en bil.

När någon säger svävande bil tänker jag på gamla kopps: https://youtu.be/MDju-c12QS8?t=4997

Haha den var inte igår man såg.

Visa signatur