Microsoft maxar turbofrekvenser med nästa uppdatering av Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

När och var installerar det sig självt menar du?

Kollade precis igenom datorn och aktivitetshanteraren utan att hitta något sånt.

Which Intel® Core™ Processors support Intel® Turbo Boost Max 3.0 Technology?
Intel® Core™ i7-69xx/68xx Processor Family
Intel® Core™ i9-7900X/i9-7920X/i9-7940X/i9-7960X/i9-7980XE/i7-7820X/i7-9800X
Intel® Core™ i9-9820X/i9-99x0XE/i9-99x0X
Intel® Xeon® Processor E5-1600 v4 Product Family (single-socket only)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som alltid är jag nyfiken på vad nästa stora uppdatering kommer att fucka up

Japp, dags att se över "postpone" inställningarna igen, tror det går att sätta 180 dagar numera vilket är rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du en Ryzen 3000? För den verkar ligga rätt högt i "idle", möjligen låg 2700X ungefär lika men vet att Ryzen 5 1600 låg under 2000 MHz i "idle".

Yes, 3900X är det jag har. 167Mhz är det minsta jag sett.

Dina frekvenser ser jättehöga ut i jämförselse, men 1ghz är inte så svettigt. Jag sitter på ABBA.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Yes, 3900X är det jag har. 167Mhz är det minsta jag sett.

Dina frekvenser ser jättehöga ut i jämförselse, men 1ghz är inte så svettigt. Jag sitter på ABBA.

Hmm, hur kan du nå <2200 MHz (vilket blir 219x MHz om "Spread Spectrum" är aktiverat då det typiskt sänker referensklockan från 100,0 MHz till 99,8 MHz) när 3900X verkar ha en hård gräns på 2200 MHz?

Operativsystem behöver i vissa lägen information om frekvensen i aktuellt P-state. För högsta läget, P0, blir detta värde en lägsta frekvens då CPUn kör "turbo" där och i praktiken är denna basfrekvensen. Nu kör jag ABB, men här säger CPUn detta om möjligt frekvensspann

hardware limits: 2.20 GHz - 3.80 GHz

samt detta om maximal turbo (har inte aktiverat PBO +200 MHz, utan är helt "stock" här)

Max Speed: 4650 MHz

Visst kan man tänka sig att de ändrat detta i ABBA. Fast ser inte alls så ut, Phoronix har testat ABBA och är samma lägsta frekvens där (2196 MHz).

Så endera kan frekvensen gå betydligt lägre under Windows (fast det låter rätt märkligt, men inte totalt omöjligt) eller så har nog programmet du använder för att läsa av lägsta frekvens kanske inte gjort helt rätt?

Samma information kan läsas ut på Intels CPUer, där ser man då att NUC:en jag listade ovan har 400 MHz som lägsta frekvens

hardware limits: 400 MHz - 4.50 GHz

vilket verkar vara rejält lågt, lägre än min laptop (500 MHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Samma information kan läsas ut på Intels CPUer, där ser man då att NUC:en jag listade ovan har 400 MHz som lägsta frekvens

hardware limits: 400 MHz - 4.50 GHz

vilket verkar vara rejält lågt, lägre än min laptop (500 MHz).

Kan väl slänga in min i7-8086K som "bottnar" vid 800 MHz.

Så lågt kommer jag dock aldrig utan att aktivera maximala strömsparfunktioner, vilket känns tämligen meningslöst eller t.o.m. kontraproduktivt på en stationär dator.

Permalänk
Medlem

Får hoppas denna W10 version har mindre buggar än tidigare och att den släpps enligt plan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, hur kan du nå <2200 MHz (vilket blir 219x MHz om "Spread Spectrum" är aktiverat då det typiskt sänker referensklockan från 100,0 MHz till 99,8 MHz) när 3900X verkar ha en hård gräns på 2200 MHz?

Operativsystem behöver i vissa lägen information om frekvensen i aktuellt P-state. För högsta läget, P0, blir detta värde en lägsta frekvens då CPUn kör "turbo" där och i praktiken är denna basfrekvensen. Nu kör jag ABB, men här säger CPUn detta om möjligt frekvensspann

Jag har ingen aning hur jag nåt de MHz:en :). Jag bara tutar och kör.

Jag har tittat i Ryzen Master på CCX/kärnorna under rubriken Core speed MHz. Jag vet ju inte om det är några siffror som man kan lite på. Jag kör vanlig balanserad Power Options i Windows och mitt lägsta state är på 5%.

Det enda jag har förändrat från grundinställningarna i BIOS är att jag satt OC Level till 3, aktiverat PBO och satt max överklock till +200Mhz i hopp om att de faktiskt kommer att användas i framtiden.

Och så har jag fixat timings på mina minnen och ökat volten till dem. Allt annat är default.

Eftersom mitt Windows fungerade bra efter processorbytet så har jag inte gjort en clean install.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petersmart:

Problemet för dig är dessa säkerhetsupdateringar som Microsoft har gjort. Som drar ner prestandan.

Säkerhetsuppdateringarna sänker inte klock på CPUn, utan bara IPC. Dessutom kom de första prestandaförsämringarna bara ett par månader efter jag just lagt 10 papp på den här processorn (vilket var störigt som faen), och den klockade ändå upp till 4.5GHz efteråt. Så detta stämmer inte.

Citat:

Om du logar med något program så kommer du se att den går upp där du vill undertiden du spelar eller belastar din dator. Det är ju det som är just turbo. Den går upp när den behövs.

Wow. Supertipsen arne här alltså.

Grejen är att jag körde något program (till exempel HWMonitor) och den gick inte upp, oavsett last. Den kunde blippa till på 4.2GHz väldigt sällan på en eller två kärnor, men det var allt. Annars satt den bara o puttrade på 4.1 max oavsett vad processorn gjorde. Spel, surf, benchmark... Verkar dock ha varit buggig UEFI som orsakade det. Flashade om med senaste och saker och ting blev bättre. Inte perfekt direkt, men inte superkasst som innan. Kan iallafall få snurr på proppen nu med Intel XTU (46 multipel inga problem alls på ett par kärnor), men utan den så blir det bara mjäk-klock ändå. Ska gräva lite mer i UEFI och se vad man kan se.

Å andra sidan har den här UEFI-versionen en del jäkligt skumma defaultinställningar för turbo enligt XTU vad gäller max strömstyrka och maxwatt - 1024A o 4096W respektive... Jösses. Nu lär det väl inte spela någon roll då CPUn kraschar innan den når gränsen för vad spänningsregulatorerna på min mobo pallar med att leverera, men känns ändå slarvigt av ASUS att släppa sån här illa gjord programvara. (Iofs deras kännetecken... *suck*)

Skrivet av Lordsqueak:

Skulle vilja veta lite mera om Hur det egentligen går till att identifiera det bra kärnorna, och hur den informationen hanteras.

De bra kärnorna identifieras av processortillverkaren under testproceduren (binning) och lagras internt i processorn. Detta läses sedan antingen av UEFI och lagras i ett API som windows kollar av, eller direkt av windows under boot. Det spelar egentligen ingen roll, effekten är densamma.

Citat:

Skulle ju inte vara så kul om man bytte kylpasta lite slarvigt kanske, och råkade fastna på "dåliga" kärnor, bara för att kylningen har förändrats, som worst case exempel.

Mja, jag skulle inte oroa mig! En enstaka processorkärna är väldigt liten (går ju in 8 stycken i en kiselbricka som är pytte i Ryzen 3 tillexempel), så det är nog ingen risk att du skulle "missa" den med kylpastan. Bara se till så du har ett tunnt lager pasta över värmespridaren så är det lugnt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Säkerhetsuppdateringarna sänker inte klock på CPUn, utan bara IPC. Dessutom kom de första prestandaförsämringarna bara ett par månader efter jag just lagt 10 papp på den här processorn (vilket var störigt som faen), och den klockade ändå upp till 4.5GHz efteråt. Så detta stämmer inte.

Wow. Supertipsen arne här alltså.

Grejen är att jag körde något program (till exempel HWMonitor) och den gick inte upp, oavsett last. Den kunde blippa till på 4.2GHz väldigt sällan på en eller två kärnor, men det var allt. Annars satt den bara o puttrade på 4.1 max oavsett vad processorn gjorde. Spel, surf, benchmark... Verkar dock ha varit buggig UEFI som orsakade det. Flashade om med senaste och saker och ting blev bättre. Inte perfekt direkt, men inte superkasst som innan. Kan iallafall få snurr på proppen nu med Intel XTU (46 multipel inga problem alls på ett par kärnor), men utan den så blir det bara mjäk-klock ändå. Ska gräva lite mer i UEFI och se vad man kan se.

Å andra sidan har den här UEFI-versionen en del jäkligt skumma defaultinställningar för turbo enligt XTU vad gäller max strömstyrka och maxwatt - 1024A o 4096W respektive... Jösses. Nu lär det väl inte spela någon roll då CPUn kraschar innan den når gränsen för vad spänningsregulatorerna på min mobo pallar med att leverera, men känns ändå slarvigt av ASUS att släppa sån här illa gjord programvara. (Iofs deras kännetecken... *suck*)

De bra kärnorna identifieras av processortillverkaren under testproceduren (binning) och lagras internt i processorn. Detta läses sedan antingen av UEFI och lagras i ett API som windows kollar av, eller direkt av windows under boot. Det spelar egentligen ingen roll, effekten är densamma.

Mja, jag skulle inte oroa mig! En enstaka processorkärna är väldigt liten (går ju in 8 stycken i en kiselbricka som är pytte i Ryzen 3 tillexempel), så det är nog ingen risk att du skulle "missa" den med kylpastan. Bara se till så du har ett tunnt lager pasta över värmespridaren så är det lugnt...

Ja men jag vet inte vilka uppdateringar han kör med och så. Sen har jag inte fel. IPC är en del av CPUn. Hålla på att gå in på detaljer.
Sen är detta gamla saker med detta problem.

Sen har det ju med hur du kör i Bios. Om jag kör By specific Core så funkar Turbo som den ska. 4.3 MHz och 2 Kärnor kommer upp i 4.5 MHz som min CPU ska göra. Inga problem alls. Men sätter jag en annan inställning i bios så funkar Turbo helt annorlunda.
Lägger sig på 4000 MHz stadigt vid belastning . En då om där står i bios att CPU ska vara 4.5 MHz och resten 4.3 MHz.
Men om man logar här så ser man att den kickar igång ibland upp till vad den ska göra. Men den ligger inte stadigt på 4.3 och 4.5.
Som du säger att den blippa till.
Om jag kör med By Core Usage så gör den så att den lägger sig på 4000 MHz. Blippar i bland upp till 4100 MHz. Men om man loggar under en timmes tid under ett spel tex så går den upp Ca: 300 gånger på 2 kärnor på 4.5 och lite mer gånger på resten av kärnorna som då lägger sig på 4.3 MHz. Som den ska då.
Men om du sitter och tittar på OSD panelen så hinner man inte se detta när detta händer. Ligger på 4000 MHz som jag skrev innan.

Men om jag ändrar till By specific Core i bios så funkar allt som man vill. Den visar full Turbo vid belastning.
Man tycker att det skulle vara samma på alla inställngar av 4 stycken i Bios. Men så är inte fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

De bra kärnorna identifieras av processortillverkaren under testproceduren (binning) och lagras internt i processorn. Detta läses sedan antingen av UEFI och lagras i ett API som windows kollar av, eller direkt av windows under boot. Det spelar egentligen ingen roll, effekten är densamma.

Mja, jag skulle inte oroa mig! En enstaka processorkärna är väldigt liten (går ju in 8 stycken i en kiselbricka som är pytte i Ryzen 3 tillexempel), så det är nog ingen risk att du skulle "missa" den med kylpastan. Bara se till så du har ett tunnt lager pasta över värmespridaren så är det lugnt...

Tja, nuförtiden så finns det ju CPU'er med flera chip, så det är nog ändå ganska relevant.

Det verkar ju lite märkligt att dom skulle använda data från CPU'n, utan att kolla om prestandan verkligen är där. För nu pratar vi inte längre om lite slarvigt applicerad kylpasta, utan en hel radda med saker som kan påverka, allt från binning till vackert väder.
Känns ju helt klart som att det finns anledning till att i framtiden, testa varje kärna för att se till att dom inte throttlar.

Nu tror ju inte jag att detta är något problem vid vanlig användning, men detta är ju sweclockers trots allt, och överklockning är en grej som folk pysslar med. Och detta leder ju till frågan, går det att modifiera vilka kärnor som favoriseras, och använda olika turbo limits, då det finns prestanda att hämta om det skulle vara möjligt.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Man kan ju testa uppdateringen nu om man har AMD o är sugen

Vart hittar man den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Vart hittar man den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Vart hittar man den?

Skickades från m.sweclockers.com

Officiella har inte släppts ännu rykte är att den börjar rulla ut nästa vecka på tisdag om det stämmer vet enbart MS.

Dock finns Windows insider ute som jag förstått om man ingår i detta och är mer en beta test version för att fixa felen till skarpa versionen släpps.

Är feg och ej vågat gått med i Beta test av Windows.
@Mistybisty

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

8 Oktober gissningen känns verkligen korrekt för idag 3 Oktober fick jag en ny Kb version och gick in på ms hemsida för info om denna.

8 Oktober släpper dom månadens uppdatering enlig deras egen hemsida.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4524147/windows-10-u...

"Note This update does not replace the upcoming October 2019 monthly update, which is scheduled to release on October 8, 2019."

@JonasT @Mistybisty @Oneone

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kommer denna funktion även gälla Gen 1 ryzen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Troligen inte då det krävs att CPUn talar om vilken core som är "bäst" och mig veterligen så finns inte denna funktion i Gen 1. Jag ser inget om det i Ryzen Master ivf.