Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Känns som man behöver kliva upp nått steg, lurarna ligger ändå i 15k klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Känns som man behöver kliva upp nått steg, lurarna ligger ändå i 15k klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte direkt:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Men vill du spendera mer så titta på t.ex. SMSL SP200 THX HP, Monoprice Monolith THX, Drop THX AAA 789, RME ADI-2 DAC (om du behöver DAC också) eller typ Benchmark HPA4.

Permalänk
Medlem

THX 789 spelar lika bra som alla dyrare jag testat. Adi-2 får inte mycket speltid men går ju eq där om du gillar sånt.

Trafomatic audio head one fungerar bra också men de har höjt priserna sedan jag köpte.

THX 789 mest bang for buck för min del förstärker det hd800s är bra på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Känns som man behöver kliva upp nått steg, lurarna ligger ändå i 15k klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du köpa något som är erkänt bra med HD800S eller måste det vara dyrt? Burson Conductor låter väldigt bra med HD800S. MK3 som precis släppts ligger på $1800.

Btw pris är verkligen inte korrelerat med kvalitet i den här hobbyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

THX 789 spelar lika bra som alla dyrare jag testat. Adi-2 får inte mycket speltid men går ju eq där om du gillar sånt.

Trafomatic audio head one fungerar bra också men de har höjt priserna sedan jag köpte.

THX 789 mest bang for buck för min del förstärker det hd800s är bra på.

Thx 789 vad landar den på efter import ungefär. Bör man kombinera den med en DAC också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Thx 789 vad landar den på efter import ungefär. Bör man kombinera den med en DAC också?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte min på massdrop. Det är en ren hörlursförstärkare ingen dac.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Känns som man behöver kliva upp nått steg, lurarna ligger ändå i 15k klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra förstärkare och DAC;s är billiga om de är kompetent byggda. Det som kan kosta är features. Vad hörlurarna kostar är irrelevant.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mäki:

Thx 789 vad landar den på efter import ungefär. Bör man kombinera den med en DAC också?

Skickades från m.sweclockers.com

1097kr blev avgiften till PostNord och skola, vård och omsorg. På $400 för THX789.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Det lutar mot en thx 789, då är frågan vilken DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Tack för tipsen! Det lutar mot en thx 789, då är frågan vilken DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Hugg en grace sdac balanced, är nog ingen dum idé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mäki:

Tack för tipsen! Det lutar mot en thx 789, då är frågan vilken DAC?

Skrivet av ZyntaX:

Hugg en grace sdac balanced, är nog ingen dum idé.

Ja för tusan kör balanserat hela vägen. Det är min uppgradering nästa svep, kanske inte just nu fast i framtiden

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mäki:

Tack för tipsen! Det lutar mot en thx 789, då är frågan vilken DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Försök hitta en DAC med Balanserad ut om du ska ha THX789. Eller RCA - XLR kabel om DACen saknar balanserad ut.
Hegel HD12 dyker rätt ofta ut för 3500-5000kr beg. Den presterar fortfarande bra. Men kör den helst på coax digital ingången, låter bäst tycker jag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt beställt en grace sdac balanced också, får se vad den går för när den anländer.
Kul med fler kablar att behöva löda ihop
Vad brukar ni använda för kabel till era XLR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Tack för tipsen! Det lutar mot en thx 789, då är frågan vilken DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör en SMSL SU-8 till min THX789, den är relativt billig, balanserad och har fjärrkontroll.
Den mäter också helt OK https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/sm...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Mina Jaybird X3 har gått sönder efter 9 månaders användning och jag har tröttnat på dessa trådbundna förbrukningsvaror. Vill ha tips på truly wireless för runt 1000 lappen. De ska sitta bra även på gymmet eller vid löpning och de får gärna ha en bra mikrofon då jag pratar mycket i telefon. Har spanat in dessa kandidater men jag uppskattar alla tips!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5013780
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054273
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5159538
Airpods?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nord_93:

Mina Jaybird X3 har gått sönder efter 9 månaders användning och jag har tröttnat på dessa trådbundna förbrukningsvaror. Vill ha tips på truly wireless för runt 1000 lappen. De ska sitta bra även på gymmet eller vid löpning och de får gärna ha en bra mikrofon då jag pratar mycket i telefon. Har spanat in dessa kandidater men jag uppskattar alla tips!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5013780
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054273
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5159538
Airpods?

Ska du gymma eller bara ha dom allmänt i stan så behöver man noise cancelling Sony WF-1000XM3: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=WF-1000XM3&p=5155645

Bättre eartips: https://www.complyfoam.com/truegrip/

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

10 procent på högtalare och hörlurar på Hi-Fi-klubben

Jag fick följande e-postmeddelande från Hi-Fi-klubben:

”Vi är väldigt glada över att du är en del av vår gemenskap och lyssnar aktivt. Därför vill vi gärna ge dig en lyssningspresent. Spara 10 % på nästa par högtalare eller hörlurar du köper under resten av oktober månad. Du hittar din rabattkod nedan.

Spara 10 % på hörlurar med rabattkoden: HPHIFI19
Spara 10 % på högtalare med rabattkoden: SPEAKERHIFI19

Hjälp oss att sprida budskapet om lyckan över bra ljud. Dela din rabattkod med en vän som du också tycker förtjänar en lyssningsupplevelse som får dem att glömma tid, rum och ålder.”

Jag får intrycket att det här är en allmän kod som kan delas hur som helst.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det finns för bra budgetalternativ? Tjejen vill ha ett par nya lurar men vill inte spendera allt för mycket pengar. Säg runt 500 lappen. Över ear eller on ear, Hon vill inte att de ska vara för stora men bekväma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Jag undrar vad det finns för bra budgetalternativ? Tjejen vill ha ett par nya lurar men vill inte spendera allt för mycket pengar. Säg runt 500 lappen. Över ear eller on ear, Hon vill inte att de ska vara för stora men bekväma.

Hmm lurig prisklass där. Fast hittade Sony MDR-ZX310, fått bra betyg för priset, sedan trådlösa Sony WH-CH500 samt JBL T460 BT.. Har inte hört någon av dem fast de lurarna ligger på ca 4/5 i betyg på t.ex. netonnet.se.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en ifi Micro iDSD för 2900 på torget. Det är den värd tycker jag. Väldigt mångsidig pryl som ger upp till 4W i värsta läget. Bra ljud och en fin DAC även till stora stereon. Häng på en Chromecast Audio och optisk kabel så har du en streamer/DAC också. Inte min annons.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_micro_idsd_mqa_dac_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Jag tyckte väl det fanns ett gap i Audeze lineupen nu när HyperX gaminglurarna finns för under 3000kr.
Audeze LCD-1 är ute nu för $399
Liknande headband som Mobius och Cloud Orbit men öppen design och ingen mic. 250gram. Jag gissar på samma drivers för att hålla kostnaden nere.

https://www.audeze.com/collections/audeze-headphones/products...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag undrar vad det finns för bra budgetalternativ? Tjejen vill ha ett par nya lurar men vill inte spendera allt för mycket pengar. Säg runt 500 lappen. Över ear eller on ear, Hon vill inte att de ska vara för stora men bekväma.

Är "för stora" att de ska kunna bäras med eller bara att de inte ska tynga ner huvudet?

Ska hon ha dom hemma eller ute på gatan/i bussen? I så fall slutna lurar och troligtvis on ear. Tyvärr verkar det vara ganska skralt utbud i prisklassen här i landet av vettiga såna. Utomlands finns t.ex. flera av Audio Technicas modeller som låter helt ok.

Är det lyssnande hemma så är over ear bekvämare och, om inte ljudläckage spelar roll, öppna eller halvöppna lurar oftast att föredra. Där har t.ex. Superlux några modeller i HD 668B resp HD 681 (dock ej hört Evo-modellen) som låter riktigt bra för prisklassen om man står ut med en lite väl energetisk diskant. De har även en sluten lur i HD660 som verkar ganska omtyckt men har inte hört den själv.

Permalänk
Medlem

@mudde: Tack för svaren
Hon ska ut med dem i världen så on ear. Jag har själv ett par hd558 sennheiser som hon tycker är för stora. Säg ett par hudnralappar mer, kan man komma undan med något respektabelt då? Det ska sägas att hon inte är någon direkt finsmakare. Lyssnar på spotify och ljudböcker på bussen när hon pendlar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@mudde: Tack för svaren
Hon ska ut med dem i världen så on ear. Jag har själv ett par hd558 sennheiser som hon tycker är för stora. Säg ett par hudnralappar mer, kan man komma undan med något respektabelt då? Det ska sägas att hon inte är någon direkt finsmakare. Lyssnar på spotify och ljudböcker på bussen när hon pendlar mest.

Det verkar som att de flesta on-ear-modeller jag ägt eller lyssnat på och uppskattat har utgått helt från marknaden och ersatts av BT-lurar och designlurar som t.ex. urbanears (hörlurarnas Daniel Wellington - billigt men ändå överprissatt skräp som marknadsförs hårt så att kidsen ska tro att de är bra).

Mitt tips är att ta er till en större elkedja och provlyssna. De har ofta flera modeller framme. Lyssna att de låter bra från hennes mobil med det hon brukar lyssna på så blir det nog bra i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@mudde: Tack för svaren
Hon ska ut med dem i världen så on ear. Jag har själv ett par hd558 sennheiser som hon tycker är för stora. Säg ett par hudnralappar mer, kan man komma undan med något respektabelt då? Det ska sägas att hon inte är någon direkt finsmakare. Lyssnar på spotify och ljudböcker på bussen när hon pendlar mest.

Kolla in Sennheisers Outlet https://sv-se.sennheiser-outlet.com/. Där har du HD 4.40BT B-lager för 560kr inkl frakt. Svårslaget. När jag köpte från deras outlet har allt sett ut som nytt förutom att förpackningen inte är förseglad. Senast blev det det ett par Momentum True Wireless till gymmet som låter fantastiskt bra med tanke på vad det är för typ av produkt.

Alternativt kolla om ditt lokala Ica Maxi har någon deal på Jays aSeven Wireless. Låter de ungefär som uJays Wireless så är det ett bra köp när de går runt 399kr.

Permalänk
Medlem

@Mumu55:

Metal571 Audeze LCD-1 Sound Review

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Deepy:

Slökollade faktiskt lite igår kväll. Han verkade gå igång på diskanten bla 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Ofan och nu när man skaffat sig 650, nåja, kan ej ha allt. Nu är det slut med lurtittandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Nu är det slut med lurtittandet.

Aldrig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.