Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med protabel disk, förstår ej problemet!

Permalänk
Medlem

Hjälp med protabel disk, förstår ej problemet!

Hej alla kunniga!

sitter på en Seagate Backup plus portable drive, 2TB, den är USB ansluten.
den har fungerat ok fram till för några veckor sedan, då det plötsligt inte gick att komma åt att varken läsa eller skriva till den.
har inte märkt något konstigt med den mer än att den plötsligt verkar ha lagt av.

har en del material jag vill kunna rädda från disken.

Vad behöver jag göra för att dels se vad problemet är och dels hur och om det går att rädda innehållet i den?

Alla tips tages emot tacksamt.

Vänligen
Tetiton

Permalänk
Medlem

Plocka ut disken och sätt den i valfri burk är en lösning förutsatt att disken fungerar och det bara är kabinettet som är kass.
Är disken död så är det inte billigt att skicka till Ibas för återläsning men alternativet finns.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av datorn helt. Jag råkade ut för att datorn inte såg en USB-disk där det tidigare suttit en annan. Poweroff löste mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_niko_: tack för feedback. Jag kommer att plocka ur den från kabinettet så får vi se vad det ger... om det det inte skulle fungera, vilka alternativ finns för återskapning utöver Ibas?... jag planerar för det värsta ;-)!

Permalänk
Medlem

@Irre: tack! jag har testat det, och provat det på olika datorer men det är rätt dött:-/

Permalänk
Medlem

@Tetiton: Det finns ju olika bolag som kan göra dataräddning men Ibas är ledande.
Finns även program så man själv kan klona disken och därefter testa att plocka ut data utan att riskera att skriva sönder men det är snarare om man anser att det är för dyrt att skicka iväg.

Går även att hitta andra bolag om man googlar lite men var försiktig med "källarbolag" skulle jag säga.

Om disken är hel är det dock oftast inte så himla kostsamt hos Ibas, ett par tusen(?)
Ring och hör med dom, har nyttjat dom förr i tiden åt kunder och dom är riktigt duktiga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Stor tack för info! ska kolla så får jag se vad det landar i!