Oculus Rift s eller Oculus quest (link)

Permalänk
Medlem

Oculus Rift s eller Oculus quest (link)

Hej,

Jag har alltid varit intresserad av VR. Men hade aldrig tid eller pengar för att investera till ett när första generationen kom ut 2016. Men fick låna min flickvän pappas PSVR och blev såld.
Har nu bestämt mig för att köpa ett VR-headset men till min PC då jag har en hyfsad gaming PC som klarar av VR (har b.la. GTX 1070).
Jag har dock väldigt svårt att bestämma mig för vilket headset jag ska välja. Jag kommer mest att spela på min dator då jag är intresserad av de ''bättre'' AAA-spelen som Asgard wrath, Stormland o.s.v.
Har aldrig testat något av headseten men som jag har förstått det är fördelarna med Rift S att den är mer bekväm, högre Hz, skapad för PC-VR d.v.s. den streamar inte bättre tracking. Men quest har OLED, bättre upplösning, du kan enkelt ta med det till kompisarna och nu kan du spela PC med link. Men den är obekväm och link streamar spelen.

Nej har sjukt besluts ångest och båda kostar lika mycket cirka 5000kr. Så jag vänder mig till er på forumet och hoppas ni kan hjälpa mig att välja rätt headset så jag inte ångrar mitt köp!

Tack!

Permalänk
Avstängd

Quest har sämre tracking.
Mer Screendoor effekt.
Lägre refresh.

Den högre upplösningen på OLED panelen är inte mycket att hurra för pga pentile, alltså mer screendoor effekt och därmed sämre klarhet på saker som text och saker längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Quest har sämre tracking.
Mer Screendoor effekt.
Lägre refresh.

Den högre upplösningen på OLED panelen är inte mycket att hurra för pga pentile, alltså mer screendoor effekt och därmed sämre klarhet på saker som text och saker längre bort.

Så du hade rekommenderat att köpa en Oculus Rift S? Jag är helt ny i VR världen och vill ha en så bra och långvarig VR upplevelse som möjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viko95:

Så du hade rekommenderat att köpa en Oculus Rift S? Jag är helt ny i VR världen och vill ha en så bra och långvarig VR upplevelse som möjligt

Då tycker jag att du ska spara pengarna ett tag och köpa en Valve Index om du vill ha den bästa upplevelsen som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Då tycker jag att du ska spara pengarna ett tag och köpa en Valve Index om du vill ha den bästa upplevelsen som finns på marknaden.

Har kollat lite på den men just nu känns det som ett litet saftigt pris för mig. 4800kr känns mer rimligt och det står mellan Quest och Rift S.

Permalänk
Medlem

Quest, för att du har möjligheten att köra trådlöst om du vill och för att du kan ställa in IPD (avståndet mellan linserna). Finns några sätt att modda den så att den blir bekvämare.
Om du är helt säker på att du enbart komma vilja köra PC-spel och att din IPD är OK, så kanske Rift S är bättre. Men jag hade ändå satsat på Quest.

Index är att betala mycket pengar för något slags Gen 1+. Bättre att vänta på ett större kliv i så fall. Det kommer komma mycket häftigare teknik om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest, för att du har möjligheten att köra trådlöst om du vill och för att du kan ställa in IPD (avståndet mellan linserna). Finns några sätt att modda den så att den blir bekvämare.
Om du är helt säker på att du enbart komma vilja köra PC-spel och att din IPD är OK, så kanske Rift S är bättre. Men jag hade ändå satsat på Quest.

Index är att betala mycket pengar för något slags Gen 1+. Bättre att vänta på ett större kliv i så fall. Det kommer komma mycket häftigare teknik om några år.

Min IPD är 68-69mm så det bör klara sig med Rift S, som jag har förstått det.
Just nu lutar det åt Rift S, men fortfarande ett fruktansvärt svårt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av viko95:

Min IPD är 68-69mm så det bör klara sig med Rift S, som jag har förstått det.
Just nu lutar det åt Rift S, men fortfarande ett fruktansvärt svårt beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt ett antal olika headset och tycker Quest är den roligaste och den som är lättast att komma tillbaka till. Link är en bonus och även om standardkomforten suger så är det lätt och inte speciellt dyrt att göra den bekvämare.
Enda gången jag hade övervägt Rift S, nu när Link är på gång, är om jag skulle vara priskänslig och dom prisdumpar den. I min mening får man mycket mindre valuta för pengarna med Rift S. Quest kommer vara mer som en Nintendo Switch där du väljer mellan trådlös frihet och stationär prestanda.

Permalänk
Medlem

Quest har fått samma tracking uppdatering för Rift S, men allt beror på vad du prioriterar. Jag är tex. mer för möjligheter av olika aspekter (som kan tänjas och modifieras) än rätt fram fokus på en sak.

Från att ha observerat senaste Oculus keynoten så har Quest fått mycket mer kärlek, även om Rift S är av lägre pris.

Ogillas Questens headband? Modda in ett HTC Vive headband.
Är speltiden för kort på Questen? Skaffa en powerbank.
Spela PCVR spel? Rift S med kabel eller använd Virtual Desktop för Quest (sideloading krävs).

Men grejen här är att med Rift S är redo out of the box, men för att lösa dem aspekter jag listade för Quest så får man lägga till ytterligare slantar. Men det finns också spelbibliotek som bara finns på Quest, vare sig officiella butiken eller homebrews genom SideQuest.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hej, köp quest! Det är sjukt smidigt att kunna slippa en pc tuffandes bredvid. Man kan streama spel över wifi(o-officiellt).. Skärmen är av högre upplösning, och klarar teoretiskt 90hz även om inte oculus sagt att dom kommer låsa upp den uppdateringsfrekvensen(tror dock att carmack är sugen).. Sen med oculus link officiellt kommer det rocka att streama spel liknande rift s, visst med 72hz, men ägde innan original riften med 90hz, ingen drastiskt skillnad(dock rätt individuellt). Men bara att kunna slänga på settet i sängen och youtuba eller kika på en film fungerar slående bra!. Vr i sin nuvarande form med sin screen door effect är det lite av en gimmick, men med pimax 8k x, börjar det likna ngt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Avstängd

Den stora frågan är vad alla som rekommenderar quest, spelar för något.

Lira lite Pavlov, Onward eller andra -Riktiga VR- spel så kommer Quest vara problematisk.

Permalänk
Medlem

Polaren har en quest och jag en rift s en sak är klar du måste
modda questen, får ont efter en halvtimmes användning.

Riften kan jag ha på det i flera timmar utan att känna av den.

Questen skall väl bli bekväm med en htc vive audio deluxe audio strap, kostar väl dock runt 1200..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Polaren har en quest och jag en rift s en sak är klar du måste
modda questen, får ont efter en halvtimmes användning.

Riften kan jag ha på det i flera timmar utan att känna av den.

Questen skall väl bli bekväm med en htc vive audio deluxe audio strap, kostar väl dock runt 1200..

Det räcker med ett pannband för 80 spänn, som lyfter av vikten från ansiktet. Deluxe Audio Strap är inte ens en förbättring för alla skallformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Den stora frågan är vad alla som rekommenderar quest, spelar för något.

Lira lite Pavlov, Onward eller andra -Riktiga VR- spel så kommer Quest vara problematisk.

Den stora frågan är snarare om du ens har testat en Quest, och om så är fallet, om du har testat sen dom släppte firmwareuppdateringen med stor trackingförbättring.

På min har jag kört Superhot, Beat Saber, Vader Immortal, Ultrawings, Robo Recall etc. Trackingen är bättre än när jag körde CV1 med 3 sensorer. Lite oklart varför din definition kan anses utgöra riktiga VR-spel, Beat Saber på Expert+ är en mycket större utmaning att spåra än lite pang-pang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Den stora frågan är snarare om du ens har testat en Quest, och om så är fallet, om du har testat sen dom släppte firmwareuppdateringen med stor trackingförbättring.

På min har jag kört Superhot, Beat Saber, Vader Immortal, Ultrawings, Robo Recall etc. Trackingen är bättre än när jag körde CV1 med 3 sensorer. Lite oklart varför din definition kan anses utgöra riktiga VR-spel, Beat Saber på Expert+ är en mycket större utmaning att spåra än lite pang-pang.

Så inget spel där du sätter en hand framför den andra precis intill headset.
Eller tar saker från din höft t.ex. ammunition, kniv, pistol, vapen.
Eller spelar något som Skyrim där du med båge måste dra ena armen bakom huvudet.

Du spelar alltså spel där du inte behöver göra någon avancerad rörelse, du kan dessutom stå helt stilla i dessa spel.

I beatsaber har du händerna mitt framför dig i stort sett hela tiden. Alltså en dålig ide att ens nämna det.

Glöm inte bort att graifken i Quest är helt åt skogen i jämförelse.

Quest är dålig, även med tether, som introducerar latens då den inte är tänkt för det egentligen. Carmack själv har nämnt det på sin twitter. Rift S är bättre på alla punkter om man vill spela PC spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Så inget spel där du sätter en hand framför den andra precis intill headset.
Eller tar saker från din höft t.ex. ammunition, kniv, pistol, vapen.
Eller spelar något som Skyrim där du med båge måste dra ena armen bakom huvudet.

Du spelar alltså spel där du inte behöver göra någon avancerad rörelse, du kan dessutom stå helt stilla.

I beatsaber har du händerna mitt framför dig i stort sett hela tiden. Alltså en dålig ide att ens nämna det.

Elven Assassin, ett pilbågsspel, har händer nära kamerorna. Detta är gångbart sedan dom uppdaterade trackingen, man kan t o m skymma kontrollerna framför varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Elven Assassin, ett pilbågsspel, har händer nära kamerorna. Detta är gångbart sedan dom uppdaterade trackingen, man kan t o m skymma kontrollerna framför varandra.

Jo men hur länge? På Rift S kan du skymma i ett par sekunder innan AIn tappar bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det räcker med ett pannband för 80 spänn, som lyfter av vikten från ansiktet. Deluxe Audio Strap är inte ens en förbättring för alla skallformer.

Provat det men tycker fortfarande inte den är bekväm jag känner obehag av den och tänker på den hela tiden och då är det inte roligt.

Hade de valt en bättre lösning än remmar så hade det varit mycket svårare att välja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Glöm inte bort att graifken i Quest är helt åt skogen i jämförelse.

Quest är dålig, även med tether, som introducerar latens då den inte är tänkt för det egentligen. Carmack själv har nämnt det på sin twitter. Rift S är bättre på alla punkter om man vill spela PC spel.

Jag skulle säga att skillnaden i grafik kan vara försumbar beroende på vad det är för spel. Skillnaden i t ex Superhot och Beat Saber är minimal, och du kommer kunna välja att ansluta den till en PC och få bättre grafik. Jag skulle alla dagar i veckan välja att spela Superhot trådlöst i vilket rum eller hus jag vill, än fastkedjad till min dator.

Rift S är uppenbarligen inte bättre på alla punkter, som exempel:

- Du kan inte välja att växla mellan trådlöst spelande (gå till vilket rum du vill) eller PC-spel, det är enbart PC-spel som gäller (många Quest-titlar har cross-buy mellan Rift- och Questversionerna)
- OLED har bättre kontrast och färger (sämre subpixelstruktur, ja, men många föredrar ändå OLED)
- Rift S saknar mekanisk IPD-justering vilket gör den suddig om du inte har rätt avstånd mellan ögonen
- Rift S kommer vad vi än så länge vet inte att få hand tracking

Osv. osv.
Kabeln må introducera latens men många av dom som faktiskt har testat (och det är en tidig version dom har testat) märkte inte av latensen alls.

Skrivet av HitGirls:

Jo men hur länge? På Rift S kan du skymma i ett par sekunder innan AIn tappar bort allt.

Öh, nej? Jag gjorde precis tester där jag satte kontrollerna (båda ihop) mot headsetet, som om jag skulle sikta med ett gevär och höll stilla i uppemot 10 sekunder utan att någonting alls hände trots att det fanns ett överlapp. Jag testade även att ha händerna i helt vilande position nere vid höfterna, hände absolut inget där heller.
Trackingen förbättrades dramatiskt vid uppdateringen som släpptes för typ 2 månader sedan och kommer att fortsätta att utvecklas kontinuerligt, du verkar bara återge utdaterad information utan att ha använt produkten själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Provat det men tycker fortfarande inte den är bekväm jag känner obehag av den och tänker på den hela tiden och då är det inte roligt.

Hade de valt en bättre lösning än remmar så hade det varit mycket svårare att välja...

Som komplement till pannbandet (se till att ha det långt fram) kan man behöva en motvikt på baksidan. En del fäster ett portabelt batteri och får då bättre batteritid på köpet. Därefter går det att lätta på strapsen.
För mig känns det som att headsetet svävar en aning framför ögonen, har kört över en timme utan märkbart obehag (nånstans därefter brukar jag vilja göra annat en stund ändå).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Jag skulle säga att skillnaden i grafik kan vara försumbar beroende på vad det är för spel. Skillnaden i t ex Superhot och Beat Saber är minimal, och du kommer kunna välja att ansluta den till en PC och få bättre grafik. Jag skulle alla dagar i veckan välja att spela Superhot trådlöst i vilket rum eller hus jag vill, än fastkedjad till min dator.

Rift S är uppenbarligen inte bättre på alla punkter, som exempel:

- Du kan inte välja att växla mellan trådlöst spelande (gå till vilket rum du vill) eller PC-spel, det är enbart PC-spel som gäller (många Quest-titlar har cross-buy mellan Rift- och Questversionerna)
- OLED har bättre kontrast och färger (sämre subpixelstruktur, ja, men många föredrar ändå OLED)
- Rift S saknar mekanisk IPD-justering vilket gör den suddig om du inte har rätt avstånd mellan ögonen
- Rift S kommer vad vi än så länge vet inte att få hand tracking

Osv. osv.
Kabeln må introducera latens men många av dom som faktiskt har testat (och det är en tidig version dom har testat) märkte inte av latensen alls.

Öh, nej? Jag gjorde precis tester där jag satte kontrollerna (båda ihop) mot headsetet, som om jag skulle sikta med ett gevär och höll stilla i uppemot 10 sekunder utan att någonting alls hände trots att det fanns ett överlapp. Jag testade även att ha händerna i helt vilande position nere vid höfterna, hände absolut inget där heller.
Trackingen förbättrades dramatiskt vid uppdateringen som släpptes för typ 2 månader sedan och kommer att fortsätta att utvecklas kontinuerligt, du verkar bara återge utdaterad information utan att ha använt produkten själv.

Trådlöst är helt meningslöst om man inte har en väldigt stor spelyta. Och väldigt kort batteritid. Samt grafiken lider, och att spela superhot hela tiden lär inte vara så kul.

OLED har bättre kontrast, kanske, men Oculus och Vive gjorde ju en ändring där de inte längre kan visa Svart, utan mer typ 5% grey vilket nästan motsvarar det du ser i en LCD. Då de hade så mycket smearing. men du var kanske inte med när de introducerade den uppdateringen för Rift (Cv1).

Rift S har en rätt stor sweetspot, mekanisk IPD justering leder dessutom ofta till lägre FOV och en lägre sweetspot generellt.

Vem behöver handtracking!? Vet du hur begränsad du blir med handtracking? Du blir helt stillastående och dina händer har en väldigt liten FOV.

Så du säger tvärt emot Carmacks egna ord? Som han själv skrev på twitter, som svar på en fråga, efter oculus eventet.

Tyvärr är informationen inte utdaterad, då jag haft en quest och har vänner i vrchat som fortfarane använde Quest då de inte har några alternativ i den prisnivån. Deras händer tappar tracking rätt ofta och det syns för deras armar glitchar ur.

Så du stod alltså framför en virtuell spegel och kollade på dig själv medans du gjorde dessa rörelser eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Trådlöst är helt meningslöst om man inte har en väldigt stor spelyta. Och väldigt kort batteritid. Samt grafiken lider, och att spela superhot hela tiden lär inte vara så kul.

OLED har bättre kontrast, kanske, men Oculus och Vive gjorde ju en ändring där de inte längre kan visa Svart, utan mer typ 5% grey vilket nästan motsvarar det du ser i en LCD. Då de hade så mycket smearing. men du var kanske inte med när de introducerade den uppdateringen för Rift (Cv1).

Rift S har en rätt stor sweetspot, mekanisk IPD justering leder dessutom ofta till lägre FOV och en lägre sweetspot generellt.

Vem behöver handtracking!? Vet du hur begränsad du blir med handtracking? Du blir helt stillastående och dina händer har en väldigt liten FOV.

Så du säger tvärt emot Carmacks egna ord? Som han själv skrev på twitter, som svar på en fråga, efter oculus eventet.

Tyvärr är informationen inte utdaterad, då jag haft en quest och har vänner i vrchat som fortfarane använde Quest då de inte har några alternativ i den prisnivån. Deras händer tappar tracking rätt ofta och det syns för deras armar glitchar ur.

Så du stod alltså framför en virtuell spegel och kollade på dig själv medans du gjorde dessa rörelser eller?

Nej, det är inte meningslöst. Det är inte primärt att gå omkring som är den stora vinsten, utan att du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen. För den delen kan du lägga dig med den i sängen eller sätta dig i soffan och kolla på film. Du kan slänga den i en väska och ta med till en kompis. Trådlös VR är da shit och en framtida iteration av Oculus Link kommer antagligen bestå av en trådlös dongel (Carmack nämnde detta som hastigast).

Jo jag var med när dom införde den ändringen eftersom jag var en av dom som förbokade CV1 och mura-effekten är avsevärt lägre på Quest än den var på CV1. Det är inte alls lika störande, vilket du hade vetat om du faktiskt hade använt en Quest.

Sweet spoten är större med linserna i Go/Quest/Rift S ja, men det hjälper inte om du ligger utanför det ideala intervallet som är 61.5-65.5mm. En del kan ligga lite utanför och kanske inte får så mycket besvär, i alla fall inte under korta sessioner, för andra är det helt ospelbart. Jag personligen behöver ha CV1/Quest indragen hela vägen för att få en skarp bild (ca 58mm), Palmer Luckey som grundade Oculus har ganska känt skrivit ett inlägg om hur Go/Rift S är oanvändbar för hans höga IPD: http://palmerluckey.com/i-cant-use-rift-s-and-neither-can-you...

Hand tracking kommer i minsta fallet vara väldigt användbart för det steget när du tar på dig headsetet och ska greppa efter kontrollerna, men även för sociala interaktioner och diverse spel eller UI:n där du t ex kan sätta igång en film eller surfa utan att fäppla med kontrollerna. Det känns en aning fantasilöst att inte se nyttan med det. Jag har inte hört något om att FOV:en skulle vara speciellt liten.

Jag skrev ingenstans att jag sa emot att det blir en ökad latens, jag sa att flera som har fått testa Oculus Link inte märkte av den ökade latensen utan upplevde det som jämförbart med Rift S. Det kommer rimligen fungera ännu bättre vid release. För övrigt skriver Carmack i samma tweet att latensen är högre än Rift S nu men att det faktiskt kan ändras, vilket du kan se här: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1178332857909...

Nej, jag stod på hemskärmen och noterade hur kontrollerna såg ut. Detta jämförde jag med hur det funkade när jag precis skaffat Questen och t ex occlusion fick trackingen att balla ur.

Jag tror inte den här diskussionen ger mer för det känns som du bara har bestämt dig för att hata produkten utan att ha använt den, tiden får helt enkelt utvisa om det är en bra produkt eller inte (mitt tips: Rift S kommer prisdumpas eller tas bort och alla resurser kommer satsas på Quest och dess uppföljare).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Nej, det är inte meningslöst. Det är inte primärt att gå omkring som är den stora vinsten, utan att du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen. För den delen kan du lägga dig med den i sängen eller sätta dig i soffan och kolla på film. Du kan slänga den i en väska och ta med till en kompis. Trådlös VR är da shit och en framtida iteration av Oculus Link kommer antagligen bestå av en trådlös dongel (Carmack nämnde detta som hastigast).

Jo jag var med när dom införde den ändringen eftersom jag var en av dom som förbokade CV1 och mura-effekten är avsevärt lägre på Quest än den var på CV1. Det är inte alls lika störande, vilket du hade vetat om du faktiskt hade använt en Quest.

Sweet spoten är större med linserna i Go/Quest/Rift S ja, men det hjälper inte om du ligger utanför det ideala intervallet som är 61.5-65.5mm. En del kan ligga lite utanför och kanske inte får så mycket besvär, i alla fall inte under korta sessioner, för andra är det helt ospelbart. Jag personligen behöver ha CV1/Quest indragen hela vägen för att få en skarp bild (ca 58mm), Palmer Luckey som grundade Oculus har ganska känt skrivit ett inlägg om hur Go/Rift S är oanvändbar för hans höga IPD: http://palmerluckey.com/i-cant-use-rift-s-and-neither-can-you...

Hand tracking kommer i minsta fallet vara väldigt användbart för det steget när du tar på dig headsetet och ska greppa efter kontrollerna, men även för sociala interaktioner och diverse spel eller UI:n där du t ex kan sätta igång en film eller surfa utan att fäppla med kontrollerna. Det känns en aning fantasilöst att inte se nyttan med det. Jag har inte hört något om att FOV:en skulle vara speciellt liten.

Jag skrev ingenstans att jag sa emot att det blir en ökad latens, jag sa att flera som har fått testa Oculus Link inte märkte av den ökade latensen utan upplevde det som jämförbart med Rift S. Det kommer rimligen fungera ännu bättre vid release. För övrigt skriver Carmack i samma tweet att latensen är högre än Rift S nu men att det faktiskt kan ändras, vilket du kan se här: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1178332857909...

Nej, jag stod på hemskärmen och noterade hur kontrollerna såg ut. Detta jämförde jag med hur det funkade när jag precis skaffat Questen och t ex occlusion fick trackingen att balla ur.

Jag tror inte den här diskussionen ger mer för det känns som du bara har bestämt dig för att hata produkten utan att ha använt den, tiden får helt enkelt utvisa om det är en bra produkt eller inte (mitt tips: Rift S kommer prisdumpas eller tas bort och alla resurser kommer satsas på Quest och dess uppföljare).

"Du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen" Precis som vilket HMD som helst alltså? Kan göra precis just det, med kabel. Med bättre tracking dessutom.

Vem kollar film i VR? Pixligt, du får bättre bild i med en gammal tjock tv på 32".

Pratar inte om Mura.

Varför behöver du handtracking för att greppa kontrollerna? Du ser precis vart kontrollerna är i ditt hmd. Snacka om meningslös feature. Surfa i VR? Bara index är ju skitjobbig att pilla runt i desktop med. Lär vara ännu värre i Quest så känns helt meningslöst.

Det -Kan- ändras, men det är inte: det -Ska- eller -Kommer- ändras. Förövrigt så får du ändå flera nackdelar med det systemet.

Noterade hur kontrollerna ser ut? Du behöver stå framför en spegel för att se att allt fungerar. Inte kika efter dina kontroller.

"Utan att ha använt den" killen läser inte. Och han totalt skiter i folk som använder Quest i just VRChat, typ det mest krävande spelet när det gäller tracking. Nog ett av de få som förövrigt stöder FBT dessutom.

Prisdumpning sker förövrigt inte i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

"Du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen" Precis som vilket HMD som helst alltså? Kan göra precis just det, med kabel. Med bättre tracking dessutom.

Vem kollar film i VR? Pixligt, du får bättre bild i med en gammal tjock tv på 32".

Pratar inte om Mura.

Varför behöver du handtracking för att greppa kontrollerna? Du ser precis vart kontrollerna är i ditt hmd. Snacka om meningslös feature. Surfa i VR? Bara index är ju skitjobbig att pilla runt i desktop med. Lär vara ännu värre i Quest så känns helt meningslöst.

Det -Kan- ändras, men det är inte: det -Ska- eller -Kommer- ändras. Förövrigt så får du ändå flera nackdelar med det systemet.

Noterade hur kontrollerna ser ut? Du behöver stå framför en spegel för att se att allt fungerar. Inte kika efter dina kontroller.

"Utan att ha använt den" killen läser inte. Och han totalt skiter i folk som använder Quest i just VRChat, typ det mest krävande spelet när det gäller tracking. Nog ett av de få som förövrigt stöder FBT dessutom.

Prisdumpning sker förövrigt inte i Sverige.

Det finns en anledning till att folk har hängt upp sina kablar ovanifrån i hundkoppel och dylikt. Skiten är ivägen och trådlös VR är mycket bättre. Kabeln är ett nödvändigt ont (just nu).

Film i VR är ett av dom största försäljningsargumenten för Oculus Go. Har du bra källmaterial så ser det ut ungefär som 720p, men i bioduksstorlek snarare än en liten 32” TV. För att inte tala om att du kan vara uppslukad av den var du än är, som på ett flygplan.

Uppdateringen du pratar om, spud tool, var ett sätt att minska muraeffekten med avvägningen att du fick mer ghosting, så jo det verkar vara det du pratar om.

”Lär vara”, vad sägs om att testa innan du uttalar dig? Jag var sängliggande av en skada för ett tag sen och låg i sängen och surfade med den, funkade alldeles utmärkt. På Index kan jag tänka mig att det är sämre eftersom den lider av god rays och att du ändå måste sitta fastkedjad i datorn.

Varför vill du ha det till att Oculus Link kommer vara underlägsen och ge nån slags betydande latens när det finns människor som faktiskt har använt en tidig version av produkten som säger att det fungerar bra? Både kompression och latens är sånt som av flera har bedömts som obetydligt. Och även om det skulle vara en aning sämre så är det sammantaget en mycket mer flexibel produkt.

Titta i en spegel, vad pratar du ens om? Innan trackinguppdateringen kunde kontrollerna börja drifta eller hoppa runt om dom skymdes eller var i luriga vinklar eftersom programvaran inte kunde hålla koll på var dom var, nu fungerar det mycket bättre. Inside-out är inte perfekt, men det är väldigt mycket smidigare än något annat och blir bara bättre hela tiden.

Då var du kanske inte med under ”summer of Rift” när CV1 nästan halverades i pris. Detta efter typ ett år på marknaden. Det är vad jag kallar prisdumpning i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kabeln är närmast aldrig ivägen. Det ökar ju på vikten en del dock men det gör batteri pack på skallen också. Hur är det med Rift s kan jag använda de gamla kamerorna och kontroller med den? Mitt andra aber är hur svårt det är få på vettiga hörlurar med Rift s.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kabeln är närmast aldrig ivägen. Det ökar ju på vikten en del dock men det gör batteri pack på skallen också. Hur är det med Rift s kan jag använda de gamla kamerorna och kontroller med den? Mitt andra aber är hur svårt det är få på vettiga hörlurar med Rift s.

Nej kontrollerna och kamerorna fungerar ej till den nya.

Du får ju både kontroller och spårningen sitter ju i hjälmen på den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nej kontrollerna och kamerorna fungerar ej till den nya.

Du får ju både kontroller och spårningen sitter ju i hjälmen på den nya.

Jo men det är ju en nedgradering sett till tracking iaf. Vet inte om de nya kontrollerna är bättre. Efter googling verkar oculus inte stödja det av politiska skäl

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo men det är ju en nedgradering sett till tracking iaf. Vet inte om de nya kontrollerna är bättre. Efter googling verkar oculus inte stödja det av politiska skäl

Kontrollerna stöds inte för att headsetet behöver kunna se ringen. Constellation stöds primärt inte för att det är en väldigt liten grupp som skulle vilja kombinera det med inside out, så det är inte värt utvecklingsresurserna.
Hur det än är med det så körde jag CV1 med 3 sensorer i ett ”L” och tycker inside out överlag fungerar bättre. Det var mycket kinkigare med att inte bli skymd och att ha sensorerna rätt riktade med Constellation.

Jag skulle säga att gamla Touch var bekvämare på grund av bättre viktbalans och dom var även stryktåligare. Dock har nya Touch en gummiaktig yta på handtaget som ger lite friktion, vilket är en liten förbättring.
Stör man sig på viktbalansen går det att skaffa AMVR eller Mamuts Touchfodral (den förstnämnda är billigare).

Permalänk
Medlem

Kabeln är anledningen till att jag skaffade Quest för jag insåg att den hade varit i vägen för benen/fötterna i spel, att några streamers på twitch som jag följer blev utsatta för just detta (och därav ojade sig) förstärkte bara den intuitionen.

Det är trevligt att Link ger officiell möjlighet att kunna spela PCVR spel, men jag gör detta redan utan kabel (Virtual Desktop, bra Wifif setup krävs). Carmack har noterat att det går implementera trådlös PCVR men precis som allt annat så tar utveckling tid. Intressant läsning här https://www.roadtovr.com/oculus-quest-pc-tethering-wireless-o...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kontrollerna stöds inte för att headsetet behöver kunna se ringen. Constellation stöds primärt inte för att det är en väldigt liten grupp som skulle vilja kombinera det med inside out, så det är inte värt utvecklingsresurserna.
Hur det än är med det så körde jag CV1 med 3 sensorer i ett ”L” och tycker inside out överlag fungerar bättre. Det var mycket kinkigare med att inte bli skymd och att ha sensorerna rätt riktade med Constellation.

Jag skulle säga att gamla Touch var bekvämare på grund av bättre viktbalans och dom var även stryktåligare. Dock har nya Touch en gummiaktig yta på handtaget som ger lite friktion, vilket är en liten förbättring.
Stör man sig på viktbalansen går det att skaffa AMVR eller Mamuts Touchfodral (den förstnämnda är billigare).

Fast min fråga är om jag kan använda rift S med kamerorna. De borde nog kunna tracka de nya kontrollerna även om det inte är avgörande. Det avgörande är att få tillgång till kamerorna. Jag körde två fram och en snett bakåt och hade i de närmaste noll blindspots.

Det är gruppen av oculus användare som vill ha bättre tracking som önskar detta... Den är nog inte så liten egentligen. Nu har jag inte testat självt men säger sig självt att kameror på headsetet kommer ha mer blindspots och det är vad de flesta tester jag sett visar också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x