Nej, det är inte meningslöst. Det är inte primärt att gå omkring som är den stora vinsten, utan att du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen. För den delen kan du lägga dig med den i sängen eller sätta dig i soffan och kolla på film. Du kan slänga den i en väska och ta med till en kompis. Trådlös VR är da shit och en framtida iteration av Oculus Link kommer antagligen bestå av en trådlös dongel (Carmack nämnde detta som hastigast).
Jo jag var med när dom införde den ändringen eftersom jag var en av dom som förbokade CV1 och mura-effekten är avsevärt lägre på Quest än den var på CV1. Det är inte alls lika störande, vilket du hade vetat om du faktiskt hade använt en Quest.
Sweet spoten är större med linserna i Go/Quest/Rift S ja, men det hjälper inte om du ligger utanför det ideala intervallet som är 61.5-65.5mm. En del kan ligga lite utanför och kanske inte får så mycket besvär, i alla fall inte under korta sessioner, för andra är det helt ospelbart. Jag personligen behöver ha CV1/Quest indragen hela vägen för att få en skarp bild (ca 58mm), Palmer Luckey som grundade Oculus har ganska känt skrivit ett inlägg om hur Go/Rift S är oanvändbar för hans höga IPD: http://palmerluckey.com/i-cant-use-rift-s-and-neither-can-you...
Hand tracking kommer i minsta fallet vara väldigt användbart för det steget när du tar på dig headsetet och ska greppa efter kontrollerna, men även för sociala interaktioner och diverse spel eller UI:n där du t ex kan sätta igång en film eller surfa utan att fäppla med kontrollerna. Det känns en aning fantasilöst att inte se nyttan med det. Jag har inte hört något om att FOV:en skulle vara speciellt liten.
Jag skrev ingenstans att jag sa emot att det blir en ökad latens, jag sa att flera som har fått testa Oculus Link inte märkte av den ökade latensen utan upplevde det som jämförbart med Rift S. Det kommer rimligen fungera ännu bättre vid release. För övrigt skriver Carmack i samma tweet att latensen är högre än Rift S nu men att det faktiskt kan ändras, vilket du kan se här: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1178332857909...
Nej, jag stod på hemskärmen och noterade hur kontrollerna såg ut. Detta jämförde jag med hur det funkade när jag precis skaffat Questen och t ex occlusion fick trackingen att balla ur.
Jag tror inte den här diskussionen ger mer för det känns som du bara har bestämt dig för att hata produkten utan att ha använt den, tiden får helt enkelt utvisa om det är en bra produkt eller inte (mitt tips: Rift S kommer prisdumpas eller tas bort och alla resurser kommer satsas på Quest och dess uppföljare).