Fjärrkontroll till flera oberoende smarta lampor

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll till flera oberoende smarta lampor

Hej,

Vi håller på att göra om köket och kommer ha tre olika belysningar, som inte ska vara beroende av varandra:
*Ikeas bänkbelysning (Trådfri)
*Philips Hue-taklampa
*Smarta glödlampor (Hue eller Trådfri) över bordet

Finns det någon fjärrkontroll som kan styra alla tre, eller måste man ha tre fjärrkontroller på väggen? Dimmerfunktion är inte nödvändigt, men trevligt om det går.

Jag har hittat Hue Tap med fyra olika knappar, men där verkar man behöva en knapp till att tända och en till att släcka, vilket i praktiken gör att den kan styra två lampor.

Vi har en Google Home Mini, men vi har också en bebis så det passar inte alla gånger att prata med en halvhögljudd högtalare. Har funderat på en Google Home Nest, men den hamnar i så fall väldigt långt från dörren i köket.

Att tända med mobilen funkar men känns onödigt meckigt.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Permalänk
Medlem

@serdyllon: Det där är exakt samma som "Tap", det enda som skiljer är plasthöljet.
Men avråder från både Tap och Niko (Friends of Hue), då dessa har riktigt hårda knappar och totalt saknar kvalitetskänsla.

@HWS: Jag förmodar att du inte har någon hubb alls? Med Philips Hues hubb kan du komma relativt långt. Du kan både med Tap eller Niko programmera vilken knapp som gör vad. Lika så om du väljer en Hue Remote, som har en betydligt skönare känsla.
Aqara trådlös strömbrytare tycker jag är ett bättre, dock har den enbart två knappar. Men det går att lösa att vänster knapp är lampa1, högerknapp är lampa2 och båda är lampa3.
Absolut bäst: Ubisys C4 puck bakom en Exxact 3X1 strömbrytare.

Men både Aqara och Ubisys kommer kräva en betydligt mer avancerad hubb som Homey (för enkelheten) eller Hass.io+Conbee.