Skrivet av Sveklockarn:
Att det inte är tekniska hinder som ligger bakom är väl ganska klart sedan länge?
Nej, jag antar inte att du på förhand skall känna till vad som är tekniskt möjligt och inte. Då någon summa pengar värd att prata om i sammanhanget nämndes för administrationen av det hela så var det allt annat än klart.
Skrivet av Sveklockarn:
Steam hade inte fortsatt göra affärer i den utsträckningen om det var ett problem för kunderna.
Beror väll helt på vad kunderna har för alternativ. Vi vet ju även från flera undersökningar att kunder inte tycker om att ha en massa olika launchers och det leder säkert till att en del fortsätter använda Steam även om de kanske egentligen inte är helt tillfreds med hur platformen idag fungerar.
Skrivet av Sveklockarn:
Det är inte frågan om ett öppet köp utan om att sälja vidare en digitaliserad upplevelse som redan konsumerats en gång. Att kunna omsätta den sortens varor på affärsmässig grund går inte att överföra till fysiska varor när det är en sådan avgrundsvid skillnad mellan vilka resurser som åtgår för att distribuera och sälja respektive vara.
Det är ett makroekonomiskt problem som inte är isolerat till Steams förhållningssätt till andrahandsförsäljning.
"... digitaliserad upplevelse som redan konsumerats en gång" skiljer ju inte från om spelet distribueras på en skiva eller digitalt så det argumentet är irrelevant. Om du inte också anser att sådana spel som någon äger på en skiva inte borde få säljas eller ges bort?
Här är förmodligen den avgörande skillnaden som gör att vi ser så olika på frågan. Likt hur domstol tidigare dömt gällande digitialt distribuerad mjukvara som inte består av en prenumeration med återkommande betalning för access (likt Origin Access tex) så anser jag att man nu, precis som vid köp av mjukvara på skiva, köper en så kallad perpetual license.
"A perpetual software license is a type of software license that authorizes an individual to use a program indefinitely. Generally, outside of termination, a perpetual software license allows the holder to use a specific version of a given software program continually with payment of a single fee."
Du äger helt plötsligt inte mjukvaran och har tex inte rättighet att göra en uppföljare, sälja filmrättigheter eller liknande. Men du äger din kopia av mjukvaran.
Med detta följer, likt hur det fungerat förut, att du är fri att gör vad du vill med denna. Du får låna ut den, ge bort den eller sälja den. När den var knuten till en fysisk skiva var det lättare för många att se kopplingen till något man äger då det var fysiskt. Men det var inte skivan du primärt ägde, utan licensen till vad som fanns på skivan.
Domstol har funnit att exakt samma argument gäller för digitalt distribuerad mjukvara. Domstolen testade inte spel specifikt utan annan typ av mjukvara, men då de båda faller under samma bestämmelser när de distribuerades fysiskt så är det inte orimligt att tro att de borde behandlas lika även när de distribueras digitalt.
Men, detta behöver självklart prövas i domstol och därför välkomnar jag alla sådana här mål.
https://www.computerworld.com/article/2505356/eu-court-rules-...
https://www.techdirt.com/articles/20120703/11345519566/eu-cou...
https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=d32ebea3-c25c-...
Skrivet av Sveklockarn:
På vilket sätt tvingades någon att fortsätta köpa fler titlar på Steam p.g.a. detta menar du?
Sa jag det? Det handlade mer om hur folk som gick med i en platform och band upp mer och mer kapital och tid i plattformen omöjligt kunde ha en bild framför sig var plattformen skulle vara 13 år senare. Då Valve väldigt ensidigt bestämt inriktning och tagit beslut i en platform där användarna måste ha flera biljoner bundna skapar en dynamik och en situation där konsumenter har väldigt lite att säga till om.
Hade folk haft möjlighet att flytta sitt spelbibliotek till en annan platform eller ladda ner dem lokalt så hade inget av detta spelat någon roll. Men nu är folk, när det kommer till sina bibliotek och det kapital de bundit upp i dessa, helt i händerna på Valve.
Skrivet av Sveklockarn:
Ge gärna något exempel på hur ett företag sålt en digital vara till en kund och det i efterhand bedömts att kunden var i beroendeställning till företaget.
Det följer av simpel logik att om en konsument köper en vara som kräver att du för att få tillgång till den varan använder en av bolaget tillhandahållen lösning så är du i en beroendeställning till dem. Om Steam hade kunnat ligga nere och man ändå hade tillgång till allt man köpt och kunde nyttja det obegränsat så skulle någon sådan ställing inte finnas, men så fungerar ju uppenbarligen inte Steam.
Skrivet av Sveklockarn:
Var menar du att det är olagligt? Testa att handla någonting på en fjällstation i Sverige, eller varför inte i Barrow, Alaska:
Var sa jag att det var olagligt? Jag talade om att man kan vara i en ställning som bolag där man har makt att göra saker som konsumenter går med på för att de är i en
Skrivet av Sveklockarn:
Hur tänkte du nu? Det är spelets utgivare som valt att sälja det via Steam. Det är knappast Steam som tvingar på dig någonting!
Hur hänger din fråga ens ihop med paragrafen du citerar?
Kunder som köper en fysisk DVD av ett spel och tvingas installera Steam för att spela den fysiska skiva de köpt.
Skrivet av Sveklockarn:
Vad är det du tänker på för restriktioner som Steam satt i efterhand och inte informerat sina kunder om? Menar du att någon haft illusionen att de ensidigt kan ta med sig programvarulicensen från Steam, vilken grundar sig på ett upphovsrättsligt avtal mellan spelets utgivare och Steam, som bygger på att Steam bl.a. åtagit sig att upprätthålla DRM?
Jag vill inte att Valve skall gå under, men jag vill inte att de inte skall behöva anstränga sig alls för att anpassa sig heller. Jag är konsument, jag ser till konsumenters bästa. Bolagen har många heltidsanställda som ser till deras bästa så de behöver inte min hjälp.
Om möjligheten att sälja sina Steamspel hade kommit så hade jag förmodligen sålt väldigt få spel. Jag tycker om att ha min samling spel. Men spel som inte supportats, där ett stort PR-maskineri fått komma före ett faktiskt bra spel kanske jag hade klarat mig utan.
Men precis som jag har något hundratal skivor till mina 360, några dussin till vår Xbox One så har jag gärna ett stort bibliotek på PC också. Den viktigaste aspekten för mig är egentligen möjligheten för mina barn att kunna få spela mina spel om jag inte spelar dem för tillfället.
Hade Steam haft detta så hade jag kunnat svälja mycket annat av det stelbenta system som det är. Men då de låser hela mitt bibliotek bara för att jag spelar ett spel så blir det för mycket. De svar jag fått när jag mailat Valve om det hela har gjort att jag känner att de får lite skylla sig själva om konsumentorganisationer kommer efter dem.
Som sagt, vi tycker förmodligen väldigt olika och det är ok. Om det slås fast att konsumenters rättigheter inkluderar digitala licenser av spel och inte bara de som ligger på en fysisk skiva så är ju folk fria att "supporta" Valve och låta bli att sälja eller ge bort något av sina spel.
Men vi kommer nog inte längre än såhär eftersom mina meddelanden till synes läses väldigt selektivt och hälften av citaten du plockar antyder du att jag skrivit något som inte står att läsa eller så frågar du mig om något jag inte skrivit. So, let's agree to disagree.
För övriga så kan jag säga att om man som konsument bryr sig om andra konsumenter så har denna video en hel del tänkvärda saker. En del refererar till ovan nämnda domstolsbeslut men även andra delar berörs.