Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Lade till länk till SweClockers nyhet / Jacob
Permalänk
Medlem

Spännande, undrar hur detta ska sluta! Jag har alltid vart av uppfattningen att man "hyr" spelen av Steam och inte att man äger dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Spännande, undrar hur detta ska sluta! Jag har alltid vart av uppfattningen att man "hyr" spelen av Steam och inte att man äger dem...

Du är inte ensam. Generella uppfattningen att att du licensierar rätten att spela spelet och äger ingenting.
Blir dock intressant att följa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Håller med om att det kommer att intressant, kanske blir nån fast månadskostnad typ Netflix och HBO men då kommer det att bli för många tjänster,om dom inte kan gå ihop och skapa en öppen plattform för spelförsäljning. Speltillverkarna lär ju försvinna på sikt om det inte är någon kvalitet i spelen, idag är spelen fruktansvärt vackra att se på men förr var det mer spelvärde i spelen. Detta är IAF min åsikt, vet att många håller med mig. Ta tex Half-life som kom för över 10år sedan, det finns Inte många spel med så stort spelvärde trots att alla år gått. Vi ska inte ens börj prata om iap tex,djävulens påfund anser jag. Köper jag ett spel vill jag ha det kompletta spelet och inte behöva köpa massa tillägg, expansioner är helt ok för är inte spelet nåt att ha så vill ingen ha expansionen heller. Svår fråga att lösa anser ja, däremot har du köpt spelet så är det ditt,annars hade det hetat hyra spel!! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas det går igenom, jag har varit av uppfattningen att man ÄGER spelet när man köpt det och att avgiften de tar ut extra är för att de ska driva Steam Platformen... känns ju kul om du " hyr " ett nytt spel för 600:- och har 40 timmar speltid.. ocker xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Ahhh, äntligen börjar det röra på sig...

Skrivet av ClubT:

Spännande, undrar hur detta ska sluta! Jag har alltid vart av uppfattningen att man "hyr" spelen av Steam och inte att man äger dem...

Skrivet av Taskman:

Du är inte ensam. Generella uppfattningen att att du licensierar rätten att spela spelet och äger ingenting.
Blir dock intressant att följa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

I USA kan Valve kanske argumentera för detta då en EULA där helöt lagligt kan köra över konsumenter rätt hårt. Dessa har dock redan sagts betyda NOLL i EU och konsumenters rättigheter gäller även om du accepterar ett EULA som säger något annat. Därav att tex Valve efter lång tid gav oss "ångerrätt". Eller att de inte får blocka dig från att köpa ett spel i ett annat EU-land då EU är en marknad.

Gällande hyr vs äga så har EU-domstolen till viss del redan prövat detta för digital distribution redan 2012. Det var inte spel i det fallet, men mjukvara. Det man då sa var att om du inte betalar en löpande kostnad för tidsbegränsad access till mjukvaran som upphör när du slutar betala denna löpande avgift så hyr du INTE mjukvaran, du äger den. Precis som du köper en licens till din kopia när du köper en fysisk skiva så gäller samma sak för digital distribution. Då EU ofta och starkt brukar stå på konsumenters sida så är detta argument något som Valve knappast kommer kunna vinna på i rätten.

https://brodies.com/binformed/legal-updates/european-court-co...

Att sedan begränsa våra rättigheter att hantera denna kopia så som vi vill strider mycket möjligt mot lagen. Saker som man mycket väl kan driva rättsligt och där Valve, Origin, Microsoft etc förmodligen kommer behöva anpassa sig är.

* Rätten att sälja ditt spel vidare
* Rätten att tex låta dina barn spela ditt spel medans du spelar andra spel (Steam blockar ju detta helt så fort du kör något spel du äger)

Allt detta är rättigheter vi alltid haft och som fungerat utmärkt när vi hade fysisk distibution av spel. Att man i en digital ålder där distributionen är enklare artificiellt begränsar våra möjligheter att utnyttja våra rättigheter är rätt lågt.

Att en domstol i ett EU-land nu sagt att vår rätt att sälja saker vi äger i andra hand begränsas av tex Steam och att de måste fixa detta är stort. Att Valve säger sig vilja överklaga säger rätt mycket om bolaget och deras inställning till konsumenters rättigheter.
Då det du köpt lagligen är jämställt med en fysisk kopia så är detta som att din lokala spelbutik hindrar dig från att sälja din DVD av Halo2 till Xbox360 till en kompis och när de blir tillsagda att de inte kan göra på det viset så väljer de att bestrida det ytterligare.

Så om denna sten väl börjar rulla så kommer vi konsumenter förmodligen få rätt omfattande rättigheter återställda även i den digitala världen.

En lite mer detaljerad text här, där står att Valve försökte försvara sig med just att Steam är en "subscription service" men att rätten inte godtog detta.

"The court rejected Valve’s defense that argued Steam is a subscription service. According to Numerama, the court found that Steam sells games in perpetuity, and not as part of a subscription package."

https://www.polygon.com/2019/9/19/20874384/french-court-steam...

Ännu lite mer info här: https://www.windowscentral.com/what-does-french-ruling-agains...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Forumledare

Är kluven. Självklart hade det varit kul att kunna sälja sina spel i andra hand men jag kan samtidigt tycka det är lite orealistiskt. Om detta går genom kommer det ju skapa svallvågor på andra tjänster som tillhandahåller digitala licenser och värsta scenariot är väl att man säger ”sorry, du kan inte köpa det här innehållet i din region”.

Jag är ganska trött på geogates redan nu och detta riskerar att förvärra det hela

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är kluven. Självklart hade det varit kul att kunna sälja sina spel i andra hand men jag kan samtidigt tycka det är lite orealistiskt. Om detta går genom kommer det ju skapa svallvågor på andra tjänster som tillhandahåller digitala licenser och värsta scenariot är väl att man säger ”sorry, du kan inte köpa det här innehållet i din region”.

Jag är ganska trött på geogates redan nu och detta riskerar att förvärra det hela

Tror knappast att man väljer att vända hela EU, en väldigt stor marknad, ryggen för att få fortsätta hindra tex USA från att sälja saker vidare. De gjorde inte det när EU krävde ångerrätt på digitala köp tex. GDPR fick inte bolag att vända EU ryggen, de implementerade det istället i sina processer genomgående.

Kan det påverka Valve? Självklart... men då får de anspassa sig. Människor har haft rätten att sälja saker de köpt väldigt länge och bolag har kunnat leva kvar ändå. Valve tjänar MASSOR på Steam, så att konsumenter skall backa från sina rättigheter för att Valve inte skall tjäna lite mindre är inget jag skulle skriva under på iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Forumledare
Skrivet av inquam:

Valve tjänar MASSOR på Steam, så att konsumenter skall backa från sina rättigheter för att Valve inte skall tjäna lite mindre är inget jag skulle skriva under på iaf.

Njae, förvisso. Jag är däremot beredd att backa från just den här rättigheten för att slippa geogates, utan att blinka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett steamspelnär ingen fysisk produkt.
Hoppas man inte kommer kunna sälja det vidare.
Då försvinner hela meningen att sälja spel på Steam eller liknande och vi kommer gå mot hyrtjänster som är imo icket önskvärd

Vill ni kunna sälja era spel begagnat så är det bara hoppa över på konsol och fysiska skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Att be folk, som potentiellt olagligt hindras från sina rättigheter, att lämna plattformen är kanske inte rätt väg att angripa det hela.

Att en produkt du köper och äger inte är fysisk spelar ingen roll, något som redan prövats rättsligt för flera år sedan. Det är licensen till dina kopia av mjukvaran du köper, oavsett om den kommer på en skiva eller du laddar ner den. Denna licens är något du sedan äger.

Marknaden kommer gå emot det som folk efterfrågar. Det har redan nu börjat komma massa prenumerationstjänster, utan att folk kan sälja sina spel på Steam. Något som för vissa målgrupper verkar vara just önskvärt. Så det faller lite på sin egen argumentation. Över lag så kommer man förmodligen erbjuda det som konsumenter visar att de är villiga att betala för. Här finns många som vill köpa och äga sina spel, vilket komiskt nog redan idag är just det som Valve inskränker på, och finns den marknaden så kommer aktörer vilja tjäna pengar på den.

Valve kommer knappast sluta sälja spel för de vet att de tjänar pengar på det, även om konsumenter har sin lagliga rätt. Distributionskostnaderna är bara en pytteliten del av vad de en gång i tiden var. Skulle Valve mot förmodan lämna marknaden pga en sådan här sak så lämnar de bara en otroligt stor öppning för en digital distributör i Europa. Risken att Valve skulle lämna marknaden med spelförsäljning när andra plattformar redan idag slåss med dem om marknadsandelar och i ett stort svep då skulle kunna ta en stor del av kakan är i princip obefintlig.

För att inte tala om alla de spel folk redan köpt och då får lagligt stöd att kunna sälja vidare och Valve måste hitta en lösning på det. Att de implementerar en lösning för det, men utöver det låser ute folk från plattformen blir bra ologiskt. När regler inom olika marknader kommit historiskt så brukar aktörer aldrig överge stora marknader, de anpassar sig.

Vad som kommer hända är att Valve, för att ha höga marginaler, kommer försöka motstå detta så länge de kan (precis som de gjorde med ångerrätt) och sedan kommer de ge med sig och alla plattformar kommer hitta ett sett att få det att funka.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Antagligen sätter licenser och påskrivna avtal redan stopp för det här.

För valve's del kan de ju bara lägga på 30% transaktionkonstnad och fortsätta tjäna pengar,
men vill de ha några utvecklare kvar på steam så bör de nog ge en rejäl bit av kakan till dem också.
Lås in pengarna tjänade på din steamwallet så kommer valve dessutom få ytterligare 30% vid nästa köp.
Avsluta med cooldown på en transaktion per år och nyckel så kanske det t.om skulle vara en vitamininjektion för steam som plattorm - fler vågar köpa vid release om de tror sig kunna sälja av spel senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att be folk, som potentiellt olagligt hindras från sina rättigheter, att lämna plattformen är kanske inte rätt väg att angripa det hela.

Att en produkt du köper och äger inte är fysisk spelar ingen roll, något som redan prövats rättsligt för flera år sedan. Det är licensen till dina kopia av mjukvaran du köper, oavsett om den kommer på en skiva eller du laddar ner den. Denna licens är något du sedan äger.

Marknaden kommer gå emot det som folk efterfrågar. Det har redan nu börjat komma massa prenumerationstjänster, utan att folk kan sälja sina spel på Steam. Något som för vissa målgrupper verkar vara just önskvärt. Så det faller lite på sin egen argumentation. Över lag så kommer man förmodligen erbjuda det som konsumenter visar att de är villiga att betala för. Här finns många som vill köpa och äga sina spel, vilket komiskt nog redan idag är just det som Valve inskränker på, och finns den marknaden så kommer aktörer vilja tjäna pengar på den.

Valve kommer knappast sluta sälja spel för de vet att de tjänar pengar på det, även om konsumenter har sin lagliga rätt. Distributionskostnaderna är bara en pytteliten del av vad de en gång i tiden var. Skulle Valve mot förmodan lämna marknaden pga en sådan här sak så lämnar de bara en otroligt stor öppning för en digital distributör i Europa. Risken att Valve skulle lämna marknaden med spelförsäljning när andra plattformar redan idag slåss med dem om marknadsandelar och i ett stort svep då skulle kunna ta en stor del av kakan är i princip obefintlig.

För att inte tala om alla de spel folk redan köpt och då får lagligt stöd att kunna sälja vidare och Valve måste hitta en lösning på det. Att de implementerar en lösning för det, men utöver det låser ute folk från plattformen blir bra ologiskt. När regler inom olika marknader kommit historiskt så brukar aktörer aldrig överge stora marknader, de anpassar sig.

Vad som kommer hända är att Valve, för att ha höga marginaler, kommer försöka motstå detta så länge de kan (precis som de gjorde med ångerrätt) och sedan kommer de ge med sig och alla plattformar kommer hitta ett sett att få det att funka.

Jo men i det här fallet kommer dom som gör och ge ut spel inte kunna sälja nått.
Hur hade det praktiskt fungerat tror du?
Samma plattform ett spel till dyrare pris = pengar till tex Steam och utvecklaren.
Eller billigare pris inget till utvecklaren men till den som säljer + Steam.
Detta skulle döda direkt då det redan idag finns "problem" med att folk köper Gray market key.
Så med andra ord hade allt bara blivit prenumatiin annars skulle dom som gör spelen tjäna nått.

Nej jag är emot detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Medans jag vill ha möjlighet att återsälja digitala produkter som spel så ser jag också hur marknaden kommer reagera på detta, det kommer slut med att exakt alla spel blir games as service, med prenumerationer eller andra sätt att spela, dessutom kommer single player spel och andra spel som dessa ta otrolig hög skada. Dvs de spel jag uteslutande spelar just nu.

Väldigt kluven på hur det bör funka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Rent krasst skulle väl valve bara kunna erbjuda folk att kunna frigöra nyckeln till spelet från sitt steam konto, sen får man själv som konsument ansvara för att hålla koll på och sälja nyckeln till spelet hur/var man själv väljer att göra det. De behöver ju inte tillhandahålla en marknadsplats för att kunna sälja nycklarna.

Kommer betyda att nycklar man kan köpa på typ kinguin etc har ännu en ursprungskälla förutom stulna nycklar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man kan sälja vidare Steam gifts så förstår jag inte vad skillnaden är på spel som ligger i ens bibliotek.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Steam vill ju så gärna hävda att det handlar om en prenumeration, läs Steams användaravtal, subscriber/subscribe/osv nämns 144 gånger, purchase/osv nämns 29 gånger.

Fråga er också vad som händer den dagen steam lägger ner, går i konkurs. Alla spel som köpts via dem, som man aldrig givits en rätt att ladda ner för att kunna installera senare. Eller om vad som händer om steam skulle säljas.

Det är ett problem att lägga alla sina ägg i en korg, går saker åt skogen så går de ordentligt åt skogen.

Men det positiva med att bara ha en jättelik affär för spel som har 70-95% av marknaden är ju att de flesta bara behöver ett program för att starta spelen, och de väger ju upp alla nackdelarna med ett defaktomonopol.

Edit:

Och gällande att/om Steam skulle gå i konkurs/lägga ner/säljas.

De stora speldistributörerna kommer fram till att de tjänar mer pengar på sina egna prenumerationstjänster, så alla titlar som genererar de stora pengarna försvinner från Steam, kvar finns bara indietitlar. Hur länge till kommer Steam vara kvar när det inte längre genererar massiva pengar för Gabe? Och det bara finns kostnader för att distributera de spel som folk redan köpt?

Lite som det ligger till för Netflix, med skillnaden att Netflix även, på en annan nivå än Valve, skapar eget material, de har också ordentliga skulder.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Århundradets match

Producent vs Konsument, vem är marknaden till för?

To be continued
Definitivt....

Jag har själv flera spel på CD/DVD med Steam-nycklar.
Om jag nu "hyr" hur lämnar jag tillbaka skivorna

Och...om man nu "hyr" spelen, varför nämner man inte detta i reklamen
-"Hyr den temporära rättigheten att ta del i BattleField 5, garanterat 100% action"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Steam vill ju så gärna hävda att det handlar om en prenumeration, läs Steams användaravtal, subscriber/subscribe/osv nämns 144 gånger, purchase/osv nämns 29 gånger.

Fråga er också vad som händer den dagen steam lägger ner, går i konkurs. Alla spel som köpts via dem, som man aldrig givits en rätt att ladda ner för att kunna installera senare. Eller om vad som händer om steam skulle säljas.

Det är ett problem att lägga alla sina ägg i en korg, går saker åt skogen så går de ordentligt åt skogen.

Men det positiva med att bara ha en jättelik affär för spel som har 70-95% av marknaden är ju att de flesta bara behöver ett program för att starta spelen, och de väger ju upp alla nackdelarna med ett defaktomonopol.

Edit:

Och gällande att/om Steam skulle gå i konkurs/lägga ner/säljas.

De stora speldistributörerna kommer fram till att de tjänar mer pengar på sina egna prenumerationstjänster, så alla titlar som genererar de stora pengarna försvinner från Steam, kvar finns bara indietitlar. Hur länge till kommer Steam vara kvar när det inte längre genererar massiva pengar för Gabe? Och det bara finns kostnader för att distributera de spel som folk redan köpt?

Lite som det ligger till för Netflix, med skillnaden att Netflix även, på en annan nivå än Valve, skapar eget material, de har också ordentliga skulder.

Då är det väl bra att det finns så många olika 'launchers' så att man kan sprida ut spelen?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

UFC-Que Choisir vinner även på flera ytterligare punkter, där domstolens tolkning av europeisk lag slår ut 14 punkter i Steams användaravtal. Detta innefattar att Steam inte kan låsa ned pengarna i en Steam Wallet om användaren lämnar plattformen, utan att dessa måste kunna återbetalas till fullo.

Detta är väldigt positivt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Medans jag vill ha möjlighet att återsälja digitala produkter som spel så ser jag också hur marknaden kommer reagera på detta, det kommer slut med att exakt alla spel blir games as service, med prenumerationer eller andra sätt att spela, dessutom kommer single player spel och andra spel som dessa ta otrolig hög skada. Dvs de spel jag uteslutande spelar just nu.

Väldigt kluven på hur det bör funka.

Vi har haft rätt att göra detta med mjukvara sedan dag 1 när den köptes/såldes på fysisk media, och konsolmarknaden lever fortfarande i den världen. Jag ser verkligen inte hur det skulle vara "the end of the world" att PC spel går att sälja vidare begagnade de med. Alla som vill spela dag 1 kommer att behöva köpa licenser precis som vanligt, och när de är 1 år gamla säljs de normal för en typ symbolisk summa ändå, och man kan ju fråga sig hur stor marknaden för en begagnad licens kommer vara då. Jag tror inte att det är många som kommer vilja sälja sin 600 kronors licens för 80 kr 12 månader senare, då behåller man det "utifall att", samt för att behålla sina framsteg som jag förmodar inte hänger med vid en försäljning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClubT:

Spännande, undrar hur detta ska sluta! Jag har alltid vart av uppfattningen att man "hyr" spelen av Steam och inte att man äger dem...

Skrivet av Taskman:

Du är inte ensam. Generella uppfattningen att att du licensierar rätten att spela spelet och äger ingenting.
Blir dock intressant att följa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Att prata om ägande av mjukvaran blir fel oavsett här vill jag påstå.
Köper man en skiva med ett spel på, en film eller musik så äger man inte innehållet heller. Man äger plasten som mediet är gjort av. Det man däremot betalar för är rätten att nyttja innehållet för personligt bruk enigt de regler upphovsrättsinnehavaresn satt upp.
Äganderätten till innehållet har bara upphovsrättsinnehavaren.
Men.
Det är ändå skillnad på att hyra en film på DVD och att köpa den. Fast ja, skillnaden är inte jättestor. I ena fallet är nyttjandetiden begränsad och i andra fallet är nyttjandetiden obegränsad.
Köper man något på steam så gäller att nyttjandetiden är obegränsad. Därför liknas väl ett steamköp mer vid att ha köpt en film på blueray eller DVD snarare än vid att ha hyrt denna.

Men det är ett lite luddigt område. Visst är det så :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vi har haft rätt att göra detta med mjukvara sedan dag 1 när den köptes/såldes på fysisk media, och konsolmarknaden lever fortfarande i den världen. Jag ser verkligen inte hur det skulle vara "the end of the world" att PC spel går att sälja vidare begagnade de med. Alla som vill spela dag 1 kommer att behöva köpa licenser precis som vanligt, och när de är 1 år gamla säljs de normal för en typ symbolisk summa ändå, och man kan ju fråga sig hur stor marknaden för en begagnad licens kommer vara då. Jag tror inte att det är många som kommer vilja sälja sin 600 kronors licens för 80 kr 12 månader senare, då behåller man det "utifall att", samt för att behålla sina framsteg som jag förmodar inte hänger med vid en försäljning

Skillnaden är arbetstiden, för dig att sälja digitala nycklar redan idag pratar vi knappt minut av tin tid för dig att slänga upp nycklar du har till salu på diverse sidor och de sköter resten, efter ett tag har du pengar på ditt konto.

Att sälja fysiska produkter tar betydlig mycket mer av din tid och oftast varför alla många inklusive mig orka bry sig förutom de gånger man har behöv av lite extra intäkter det är värt mödan.

Och på grund av detta så kommer du se, ( och du ser redan det rejält TYDLIGT idag ) att allt fler spelföretag går mot GaaS. Du ser det redan rejält tydligt idag vilka typer av spel, och hur de finansieras av storbolag, detta kommer bli värre. GaaS är inte precis nytt för er som tror det utan det är mer hur marknaden reagerade mot återförsäljning av spel och hur de försökte tjäna pengar på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag är med på att detta är interesant. Dock så vill jag påstå att om man skall kunna sälja sina Licenser (CD-Key) så skall det vara till spel som man inte bundit till sitt Konto hos spellets tillverkare. Exempel är Elite:Dangerous, Paradox spel som Crusader Kings 2, Stellaris, Hearts of Iron 4 och Europa universalis. Där om jag kan sälja nyckeln från steam så kommer inte den som köper den kunna använda den då nyckeln finns på säljarens konto hos tilverkaren.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag. Immateriella grejer är inte samma som materiella grejer.

En CD-/DVD-skiva degraderas. Du nöter på fodralet o.s.v. Det finns en risk i att skivan repas och du får inte de där 5 minuterna av "ny-förpackning-lukten" om du köper spelet begagnat.

Om man kan köpa ett digitalt spel begagnat innebär det att det kan säljas vidare på tjänsten så länge denna finns, eller spelet finns för nedladdning. Ingen risk eller kvalitetsförlust som motiverar det lägre priset.

Känns spontant som att det åtminstone bör gå en summa till Steam (för att på nytt tillgodose bandbredd för spelet, savefiler o.s.v.) samt utvecklarna, vars spel sålts på nytt i exakt samma skick som tidigare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Antagligen sätter licenser och påskrivna avtal redan stopp för det här.

För valve's del kan de ju bara lägga på 30% transaktionkonstnad och fortsätta tjäna pengar,
men vill de ha några utvecklare kvar på steam så bör de nog ge en rejäl bit av kakan till dem också.
Lås in pengarna tjänade på din steamwallet så kommer valve dessutom få ytterligare 30% vid nästa köp.
Avsluta med cooldown på en transaktion per år och nyckel så kanske det t.om skulle vara en vitamininjektion för steam som plattorm - fler vågar köpa vid release om de tror sig kunna sälja av spel senare.

Fast ett avtal som strider mot lagstiftning och/eller domslut har ingen kraft.
Dessutom fastslog domstolen att Steam inte heller får låsa in retur-pengar i wallet, utan måste kunna betala tillbaka till fullo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Njae, förvisso. Jag är däremot beredd att backa från just den här rättigheten för att slippa geogates, utan att blinka

Fast hur skulle rätten att kunna sälja vidare leda till geogates?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ta tex Half-life som kom för över 10år sedan, det finns Inte många spel med så stort spelvärde trots att alla år gått.

Det var till och med över 20 år sedan det kom. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart är alla EU hatare nu?

Det man betalar pengar för inom EU och det inte bokstavligen, tydligt, utan inlindning står att det är ett abbonnemang eller tillfällig tjänst, äger man. Varför inte digitalt också? Om villkoren skulle förändras blir man kompenserad till fullo (se reklamation). Alternativt på varor som faktiskt slits, ett lägre nyttjandeavdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast hur skulle rätten att kunna sälja vidare leda till geogates?

Skickades från m.sweclockers.com

I såfall till vilka områden man får sälja vidare till.