Permalänk
Medlem

Comhem vs Telenor i Stockholm

Ska flytta till en ny lägenhet i Solna där jag kan välja mellan:

Comhem 600 ner för 299/månad
Telenor 200 ner för 299/månad

Båda leverantörerna skriver "Surfa i 300-600 Mbit/s" för Comhem och "Nedladdningshastighet 120-200 Mbit/s" för Telenor vilket gör mig lite orolig. Jag har tidigare haft Bahnhof som varit fantastiska. Super snabbt, precis den hastighet dom lovat och super låg ms.

Hur har ni som har dessa leverantörer upplevt dom? Är 200 mbit tillexempel ofta så låg att den når bara 120? Om ni skulle välja, vilken av dessa två skulle ni satsa på?

Jag vill minst ha 200 men då vill jag att det är 200 och inte lägre och stabilitet och låg ms är hög prio. Comhem 600 för samma pris som Telenor 200 låter ju som en dröm men jag är orolig för vad som fakiskt levereras.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Nu var det förvisso nästan 10år sedan jag hade ComHem men jag tyckte att det fungerade finfint. Jag hade 100/10 och fick alltid ut det jag skulle i nedladdningshastighet.

Telenor har jag ingen personlig erfarenhet av men har inte hört särskilt mycket gott om dem. Samtidigt har jag hört en del icke-gott om ComHem så då vet jag inte hur bra/dåliga Telenor egentligen är iom att jag då tyckte att det fungerade finfint med ComHem.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Gissar på att en av tjänsterna är en fiber och den andra är en DOCSIS (coax, "tre hål i väggen") tjänst tro?

Coaxen brukar generellt ha lite högre svarstider, så jag hade nog valt fiber tjänsten, och inte någon "fusk fiber" som comhems "FiberCoax" eller vad de nu heter hos dom.

Permalänk
Medlem

Spelar mindre roll vad du väljer. Klarar dina enheter av 600Mbit/s kabelanslutet så kör på det. FiberKoax är en anslutning där det är fiber fram till en överlämningspunkt antingen innan din bostad eller precis intill den och därefter är det koax/kabeltv nät som levererar sista biten.

Som ovan nämner så kan det vara nån millisekund skillnad i svarstid men inget du märker direkt.

Skulle kolla vad som gäller i övrigt förutom det priset du nämnt.

Bindningstid?
Pris efter bindningstid?

Sen skulle jag även testat med den medföljande routern som kommer med ifall den klarar av WiFi så som man vill ha gällande räckvidd och styrka osv.
Annars skulle jag köpt en extern router och koppla in bakom den som följer med. (detta är endast nödvändigt om du väljer ComHem, då deras router måste vara inkopplad som första enhet)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Undvik Telenor så gott du kan. Sämre support får man leta efter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA