Varför välja Nvidia över AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan är varför AMD ens ska ses som en ''underdog'' när de (Ati) varit med i leken längre än Nvidia som startade så sent som 93.

Skrivet av Sinery:

Högre market share, högre marginaler, bättre high-end.
Dum fråga liksom.

Skrivet av Ryzer:

Resonerar ni lika när ni ska köpa bil? Ta en lite plastigare amerikansk bil istället för en Europeisk för att stödja utvecklingen av Amerikanska bilar?
Eller handlar ni bara på Coop, då ICA är det dominanta i Sverige?

Inte bara flyttade du the goalpost, du påstår att vi spelar en annan sport.

Permalänk
Medlem

Fördelen för nVidia är energiffektivitet, nVenc och shadowplay, bryr man sig inte om något av dessa handlar det mer om vilka spel man spelar. En annan skillnad är att nVidias referens-design är i toppklass och partnerkorten tillför väldigt lite, AMDs referensdesign har visat sig kunna förbättras rejält av partnertillverkare. En liten fördel för AMD är väl det täta samarbetet med microsoft och sony för denna och nästa generations konsoller vilket kan leda till en tightare mjukvaruintegrering på såväl drivrutins som spelmotorsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nvidia har lägre effektförbrukning/prestanda. och generellt lägre GPU temperatur.

Stämmer det? RX 5700 drar nästan exakt som som RTX 2060 S och RX 5700 XT som RTX 2070 S (https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r...), eller har jag missat något? Prestandan är likvärdig, fördelen för AMD är priset, för Nvidia raytracing. GPU-tempen, absolut

Permalänk
Medlem

Att pådyvla folk påståenden av närmast poltisk karaktär om företag för val av produkter anser jag vara oärligt och okunnigt, dessutom respektlöst mot andra personers egna nästan religiösa åsikter om vinstdrivande kapitalistiska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hm..

Verkar som att det är AMD man skall välja om man kör Linux, inte Nvidia.

Skulle vilja säga "Jaa" eftsom AMD arbetar med öppna drivar som numer är väldigt effektiva.

Blir tvungen att säga nej för att mitt AMD åker ut idag eftersom https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=204241 har gjort att sysdisken fått power-off utan shutdown ca 25 gånger nu. Och näe, jag kan inte lära mig ligga ..eller nu blev det lite fel kanske, vill inte lära mig stänga av datorn är kanske mer korrekt : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Widget264:

Jag skulle välja Nvidia då de har bättre drivrutiner och generellt bättre kort

#18143902

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Stämmer det? RX 5700 drar nästan exakt som som RTX 2060 S och RX 5700 XT som RTX 2070 S (https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r...), eller har jag missat något? Prestandan är likvärdig, fördelen för AMD är priset, för Nvidia raytracing. GPU-tempen, absolut

Eftersom ett 2070 super faktiskt har högre prestanda (om än marginellt) än ett 5700xt så ja, men visst AMD har nästan kommit ikapp efter att ha varit hjälplöst långt efter.

Permalänk
Medlem

Snabb räkning som jag själv skulle ha gjort om jag skulle köpa idag.
Lägg märket till pris kontra prestanda när Nvidia inte har någon konkurens...

Tänk på att
1. Alla kort-priser är fortfarande pumpade sedan "mining boom:n".
2. Nvidia lägger mycket på att promota sin ray tracing och tar betalt därav (sägs att både AMD och Intel har liknande på g)
3. AMD håller fortfarande på att ta marknadsandelar och kommer därför lägga sig under (och vi är redan +15% pga. mining)
4. Ang. temperaturer så skiljer det sig mycket baserat på var sensorn sitter samt ditt rum och chassi.
5. Ang. effekt/energi så skilljer det sig så lite att det inte äns är en pris fråga. Räkna själv på önskad watt.

* Har tagit ett pris som inte är det billigaste men långt ifrån det dyraste och flest kort ligger kring (typ median). Alla vi vet att de billigaste är lägre klockade etc. (om ni inte håller med mig om priserna så räkna själva)

Edit: lite fler punkter
Edit2: ny tabell med graf
Edit3: Bättre titel på graf

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Stämmer det? RX 5700 drar nästan exakt som som RTX 2060 S och RX 5700 XT som RTX 2070 S (https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r...), eller har jag missat något? Prestandan är likvärdig, fördelen för AMD är priset, för Nvidia raytracing. GPU-tempen, absolut

Tittar man på prestandaindex så ligger faktiskt 5700 XT lite efter 2070 Super och 5700 ligger lite efter 2060 Super. Men skillnaden är inte så stor numera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kollar jag Asus ROG Strix OC vilket är kylaren jag personligen tycker om på kort så skiljer det ju nästan 2000:- mellan 5700 XT och 2070 Super.
Men jag skulle ändå inte våga chansa på AMD, vet inte men något klingar dåligt med AMD GPU.

Är väl samma anledning många känt så på CPU sidan innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då prestandan är bättre och nackdelarna går att leva med är det en självklarhet. Att köpa av dom som vill skapa monopoler med 50-300% högre priser ger mig bitter eftersmak.

AMD tjänar runt 20 ggr mindre än Nvidia och Intel, och ändå ger dom bättre pris per prestanda...

Prestandan är inte bättre. Du får skilja på relativ prestanda (prestanda/krona) och absolut prestanda.

Nvidia har bättre presterande kort, så enkelt är det. Har man pengar och vill ha bättre prestanda,då köper man Nvidias kort. Vill man få så mycket som möjligt på lägre budget, då kör man AMD.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nvidia brukar vara bättre/snabbare på att stödja hårdvaruacceleration av nya videoavkodningsstandarder.

Historiskt har även Nvidia haft längre drivrutinsstöd för sina gamla grafikkort och även längre stöd för äldre Windows.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag valde Nvidia senast var för att det AMD kort jag ville ha (för samma pris och lite bättre prestanda) inte passade i chassit. Men beroende på prisklass kan Nvidia vara bättre ibland, jag tar det som är bäst prestanda för priset helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tittar man på prestandaindex så ligger faktiskt 5700 XT lite efter 2070 Super och 5700 ligger lite efter 2060 Super. Men skillnaden är inte så stor numera.

Nu kanske det uppfattas som vi "fanboyar" lite, det är inte meningen, men enligt Swec prestandaindex är RX 5700 on par (lite bättre tom) med 2060 super https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18441?key=aa1f2e2... Konkurrensen är gynnsam för oss konsumenter och det ska bli kul att följa utveckligen Jag själv försöker köpa det mest prisvärda alternativet, i mellanklassen, oavsett om det är AMD eller Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk säger NVENC för nya Turingkorten o håller med den är grym när man streamar ist för streama genom CPUn. Dock så har Navi väldigt likvärdig codec men det vet tydligen inte många om.
Då återstår det bara raytracing idag som inte är något annat än en gimmick om du inte vill betala 15k för ett grafikkort som hanterar det bra.

Så idag är valet AMD på både GPU och CPU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Folk säger NVENC för nya Turingkorten o håller med den är grym när man streamar ist för streama genom CPUn. Dock så har Navi väldigt likvärdig codec men det vet tydligen inte många om.
Då återstår det bara raytracing idag som inte är något annat än en gimmick om du inte vill betala 15k för ett grafikkort som hanterar det bra.

Så idag är valet AMD på både GPU och CPU.

Problemet är inte hårdvaran för AMD utan mjukvaran AMD AMF & VCE x264 det man använder för streaming funkar inte och har problem AMD brukar inte heller fixa det historiskt men kanske de fixar det denna generation.

H265 funkar utmärkt men används inte för streaming på grund av licenser.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Folk säger NVENC för nya Turingkorten o håller med den är grym när man streamar ist för streama genom CPUn. Dock så har Navi väldigt likvärdig codec men det vet tydligen inte många om.
Då återstår det bara raytracing idag som inte är något annat än en gimmick om du inte vill betala 15k för ett grafikkort som hanterar det bra.

Så idag är valet AMD på både GPU och CPU.

Dessutom finns det bara kring 20 spel som stödjer det och att aktivera raytracing ska dra ner en del på din FPS. Har man en 4K monitor kan man nog bara drömma om att köra i 100Hz i full rez. "Gårdagens grafik" är inte bläää bara för att raytracing finns. Det är en gimmick som Nvidia tar betalt för eftersom att de är först och att de kan. Det är mycket luft i GPU priserna idag.

Permalänk
Medlem

AMD erbjuder bäst prestanda per krona vilket otvivelaktigt är det viktigaste för gaming. Hade jag köpt idag hade jag köpt 5700XT. Men köpte en 2070 för ett år sedan så det finns ingen poäng att göra så. 5700XT Nitro och Red Devil ser trevliga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mycket stabilt inlägg, säger du har fel och backar inte upp det på något vis.

Skrivet av Dizzö:

Folk säger NVENC för nya Turingkorten o håller med den är grym när man streamar ist för streama genom CPUn. Dock så har Navi väldigt likvärdig codec men det vet tydligen inte många om.
Då återstår det bara raytracing idag som inte är något annat än en gimmick om du inte vill betala 15k för ett grafikkort som hanterar det bra.

Så idag är valet AMD på både GPU och CPU.

Fast som fler säger så verkar navi bara crasha när man försöker streama genom grafikkortet. Om det beror på AMD eller programmen spelar ingen roll, faktum är att det funkar med Nvidia och fungerar inte med AMD.

Funderar själv på att köpa ett 5700xt men jag är för gammal för att hålla på att strula något så förhoppningsvis har drivrutinerna fixat sig snart. Börjar bli bättre men för någon månad sen verkade det varit en mardröm att ha ett navikort enligt forum.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett spel med Raytracing grafik när jag köpte 2060,
de skulle släppa det i en uppdatering sa de...

Permalänk
Medlem

begagnat

Anledningen till att jag har ett Nvidia kort är att jag fick ett bra pris på ett begagnat 1080Ti och idag skulle jag göra samma sak i väntan på nästa generation som förhoppningsvis har nog med kraft till RT, FPS, m.m.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Mycket stabilt inlägg, säger du har fel och backar inte upp det på något vis.

Fast som fler säger så verkar navi bara crasha när man försöker streama genom grafikkortet. Om det beror på AMD eller programmen spelar ingen roll, faktum är att det funkar med Nvidia och fungerar inte med AMD.

Funderar själv på att köpa ett 5700xt men jag är för gammal för att hålla på att strula något så förhoppningsvis har drivrutinerna fixat sig snart. Börjar bli bättre men för någon månad sen verkade det varit en mardröm att ha ett navikort enligt forum.

Jag har samma problem fast med Nvidia. Tar aldrig hem deras senaste drivrutiner för det är alltid något som krånglar.
Bägge företagen har toppar och dalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

5700 är lika som 2060 och 5700xt som 2070 ish så det ända som avgör är pris kan möjligtvis var optimering i ett spel men annars inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pris och prestanda är inte allt utan för mig är det också väldigt viktigt att det är ett tyst grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vill man ha svalare, energieffektivare och därmed tystare grafikkort så väljer man Nividia. Kolla Swesclockers listor de senaste åren så ser ni att inom varje prestandasegment så är Nividia alltid svalare, energieffektivare och tystare än mostsvarande AMD-modell. Så vill man ha ett tyst kort väljer man Nividia. Jag har haft ett R9 290X med eftermarknadskylare en gång och det var inte roligt. Kunde inte spela med högtalare och sambon ville knappt vistas i vardagsrummet när datorn var igång.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chauska:

Hallå Sweclockers.

Jag håller på att reka lite inför kommande black week för att bygga en hyfsad speldator som klarar det mesta, men inte nödvändigtvis på high/ultra 1440p.

Jag har det mesta klart för mig förutom grafikkortet.
Det finns delade åsikter kring AMD och deras senaste kort, och jag undrar lite varför de flesta väljer att fortfarande köra på Nvidia kort utan att blinka trots att 5700 XT och 5700 verkar vara mer prisvärda i dagsläget?

Så jag skulle vilja få igång en diskussion om vad fördelarna och nackdelarna är med bägge!

Vad har ni för kort?
Vad är eran upplevelse, för/nackdelar?

Det stämmer att RX 5700/XT ger flest fps per krona. Nu verkar de dras med lite barnsjukdomar vad gäller drivrutiner, men det är sannolikt inget som inte går att råda bot med genom uppdateringar. Båda korten är såpass strömsnåla att det inte är lönt att diskutera vilka kort som är mest strömsnåla. Du skulle i princip kunna driva en AM4 rigg med Ryzen 5 3600, 2 ramstickor, en SSD och ett RX 5700 på ett 350w nätagg. De är alltså strömsnåla nog för att strömförbrukning numera är ett icke-problem. Inte minst nu när SLI/Crossfire helt har upphört. Blowerstyle kylaren till vanliga RX 5700 ska vara tyst för typen av modell och gå förhållandevis svalt.

Men, sen är vissa eftermarknadskylarmodeller felkonstruerade. Men det gäller inte bara kort från AMD utan verkar vara något som drabbar alla tillverkare just nu. Kolla in det här missfostret till kylare på ett GTX 1660 super exempelvis:

Det ser ut som feta skivor av någon slags grå ost, men det är faktiskt thermal pads av minst sagt tjockare storlek!

Det blir väldigt mycket sandlåda och "min pappa är starkare än din pappa" av någon outgrundlig anledning när fanboysen drar igång.
Nvidias shadowplay spelar in i högre komprimeringskvalitet än AMDs ReLive. AMDs gränssnitt är snyggare och ser inte ut att vara från windows 2.0-tiden som nvidias gör. Men Nvidias gränssnitt är trots det funktionellt.

AMD har ännu inte stöd för ray tracing vilket nvidias RTX-kort har. Vilket i dagsläget å andra sidan är mer eller mindre meningslöst.

Det enda kort som jag själv skulle kunna försvara rent ekonomiskt är RX 5700, (billigaste referensmodell). Anledningen är att grafik i spel inte är roligare än kosta max 3500:- hur snyggt det än må vara. Livet blir lixom inte bättre för att man pröjsar 13000:- för något som kommer anses vara passe de närmsta 5 åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Widget264:

Jag skulle välja Nvidia då de har bättre drivrutiner och generellt bättre kort

Tycker inte Nvidia har bättre driver längre.

bättre kort finns ju bevis de inte har i prisklasser AMD är med o krigar.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18438?key=deb97d3...

men folk får ju köpa vad de vill själv vill, själv köper jag efter prestanda och kr ägd både ATI och Nvidia genom åren.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Nvidia har plus på ray-tracing och kan köra på både gsync och freesync.

Högre (främst jämnare) kvalitet på gsync överlag.

Permalänk
Medlem

Jag är totalt märkesillojal och köper det jag tycker verkar passa mig bäst i dagsläget. Har haft både Nvidia och AMD grafikkort och intel och AMD processorer.
Nu när jag skulle uppdatera blev det ett 5700 XT. Detta då det kortet ger mig mest utifrån vad jag vill ha och behöver. Sedan tycker jag det är sjukt kul att AMD är med i matchen igen såklart då detta behövs!

Jag har haft jättebra upplevelser med både AMD och Nvidia när det kommer till grafikkort och både med Intel och AMD när det kommer till processorer. Så jag är sjukt nöjd med båda men just denna gången kör jag all in AMD!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Den enda verkliga anledningen till att jag kör Nvidia sedan ett par generationer tillbaka är högsta möjliga prestanda (för 4K-spelande). G-sync har jag också nytta av, men jag skulle klara mig bra med adaptive sync också.

När det var AMD som hade toppkorten så var det AMD jag köpte. Det brukar tjatas om att Nvidias drivrutiner är så mycket bättre, men jag vill påstå att det är skitsnack. Varken AMD eller Nvidia är problemfria, och jag har haft lika mycket (eller lite) strul med båda lägren över åren.

Visa signatur

5950X, 3090