Permalänk
Medlem

VIA drivrutiner = skämt ???

för ett tag sedan installerade jag ny drivrutiner till mitt moderkort från via ... har ett via chips så jag tänkte at det skulle funka fint ... men det gjorde der inte ... precis efter att jag startat om datorn så skulle jag spela upp en musik cd som jag nyss köpt ... men då fanns det plöplsligt ingen cd-läsare installerad ... som bilden visar så hittar windows cd-läsaren men den verkar inte fungera ... dock så fungerar läsaren fint på andra datorer och andra operativsystem... har testat att lägga in nya drivrutiner men det verkar inte fungera det heller ... någon som har råkat ut för detta innan ... och lyckats lösa det utan att formatera... ?
Ni kanske ser problemet på bilden nedanför ...

Är tacksam för snabba svar ..

Edit: lägger upp bilden så snart som möjligt ...

Permalänk

Är det scsi, behöver du inte använda speciella drivrutier då?
Testa bort den ur enhetshanteraren o starta om.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Något är ju fel, fast jag vet inte riktigt om det enbart har med via-drivisarna att göra. För mig m.fl. fungerar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

hmm... ok .. nej det är vanliga IDE enhter ... problemet är dock löst nu ... jag orkade inte vänta på svar så jar formaterade och installerade om ändå .. det var inget viktigt som jag förlorade ändå ..

Permalänk
Medlem

Har du ett extra kontrollerkort? Om det är ett kort från promise så kommer det att lägga till SCSI Disk/CdRom Device i enhetsnamnet...

Eller har du ett integrerat raid-kort på moderkortet som du har pluggat in CD-Romen i?
Hårddiskar på kontrollerkort och CD/DVD på moderkort. Då skall det inte vara några problem.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Nej .. alltså jag körde cd-läsaren på en "vanlig" ide-kanal ... hdd'n som kör operativsystemet sitter på samma kanal ... jag har inge kontrollerkort

Permalänk
Medlem

problemet heter VIA. Bänd bort chippet som sitter på moderkortet så är problemet löst (skämt åsido)

Permalänk
Hedersmedlem

Skyll på Microsoft istället, mycket roligare. Och VaCUm, dina IBM-diskar kommer att krasha om 2 dar.

Det jag skulle göra är att ta bort cd-läsaren från enhetshanteraren och låta Windows hitta den igen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

hehe ... att avinstallera cd-läsaren var det första jag gjorde ... sen så installerade dom sig själva igen .. med samma drivrutin .. det gick inte att ändra på förloppet¨..
Donan Fear: Min IBM-hdd har fungerat dåligt sen jag fick datorn ~1.5 år sen det senaste är att den stänger av sig själv och inte vill fungera förens man dragit ut strömsladden till den och låtit den ligga i tio minuter ... nästa steg kommer väl att bli att den exploderar lit då och då .... kina-puffarna ligger hemma hos en kompis ...:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Skyll på Microsoft istället, mycket roligare. Och VaCUm, dina IBM-diskar kommer att krasha om 2 dar.

Jasså du?
De går perfek. De är lagomt tysta och har aldrig stulat.

De har alldrig gått längre tider utan fläkt och har en normaltemp på under 30 grader. Då mår mina 60GXP och 75GXP bra.

De skall ersättas av en till WD120 SE eller nått tystare alternativ.
Det blir efter att jag har bytt elagg från mitt AOPEN300W där ATX-sladden glappar.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

VaCUm: kan du inte bara fixa glappet ??

Permalänk
Hedersmedlem

Såg ni inte att jag skrev en ?
Mina 60GXP och 75GXP mår också bra.

VaCUm: Köp en 180GXP, snabb och tyst.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

JAg har sökt glappen som bara den. Kan inte hitta det. Dessutom så låter det gammal agget MYCKET!
Funderar på ett ca 400 w enermax eller nått i den stilen. Gillar ställbara saker.

Jag skall ta en titt på 180GXP...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE