Permalänk

är mitt moderkort sönder?

Datamusen blir "could not recognize this device" och den hoppar ut och in när jag spelar olika spel.
samma sak är det med mitt headset, kopplar in usb´n, men den connectar inte.
har provat olika usb portar. och har prövat andra datorer och där funkar musen kanonbra.
så behöver jag byta mitt moderekort är det det som krånglar?

jag har ett Motherboard
Manufacturer HP
Model 8308 (U3E1)
Version 1.0
och behöver tips på vad jag ska byta till och vad jag "kan" byta till.

har i5, och NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB grafikkort. om ni behöver veta det.

har en HP omen desktop.

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju som att moderkortet kan ha lagt av. Om du bara provat USB-portar på framsidan av chassit och inte de som sitter på baksidan direkt anslutna till moderkortet kan du testa de portarna först. Är det bara front-portarna som har problem kan det ju röra sig om en glappande kabel mellan moderkort och chassits USB-portar.

Jag är inte helt säker på att jag hittade rätt men om det ser ut att vara moderkortet länkat nedan så är det ett mATX-moderkort där HP för ovanlighetens skull valt att tillsynes följa standarden gällande kontakterna för strömförsörjning. Därmed kan kanske ett mATX-moderkort för socket 1151 fungera. Du säger inte specifikt vilken processor du har dock så är svårt att peka ut något specifikt moderkort.

https://support.hp.com/gb-en/document/c05530904

Har du säkerställt att du inte har någon garanti från HP fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: tack för svar!.. jag köpte min dator julen 2017 så någon garanti har jag tyvärr inte. tanken va att köpa en desktop för att kunna byta ut delar om jag behövde byta till något bättre.
och ja jag har testat att prova "alla" portar, även dom där framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

@blunden: tack för svar!.. jag köpte min dator julen 2017 så någon garanti har jag tyvärr inte. tanken va att köpa en desktop för att kunna byta ut delar om jag behövde byta till något bättre.
och ja jag har testat att prova "alla" portar, även dom där framme.

Du borde väl ha 2 års garanti om den är köpt inom EU?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är ju ett h270 chipset på det moderkortet så antar att det är h270/b250 han vill ha. Kanske z270 beroende på cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johansson1:

Datamusen blir "could not recognize this device" och den hoppar ut och in när jag spelar olika spel.
samma sak är det med mitt headset, kopplar in usb´n, men den connectar inte.
har provat olika usb portar. och har prövat andra datorer och där funkar musen kanonbra.
så behöver jag byta mitt moderekort är det det som krånglar?

jag har ett Motherboard
Manufacturer HP
Model 8308 (U3E1)
Version 1.0
och behöver tips på vad jag ska byta till och vad jag "kan" byta till.

har i5, och NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB grafikkort. om ni behöver veta det.

har en HP omen desktop.

Börja med att prova en ominstallation av Windows om du inte gjort det. Kan ju lika gärna vara en drivrutin som muppar sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Manufacturer HP
Model 8308 (U3E1)
Version 1.0
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Kaby Lake
Chipset Revision 05
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model H270
Southbridge Revision 00
BIOS
Brand AMI
Version F.05
Date 2017-07-03
PCI Data
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x16
Slot Designation J6B2
Characteristics 3.3V, Shared, PME
Slot Number 0
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J6B1
Characteristics 3.3V, Shared, PME
Slot Number 1

Permalänk

@giplet: har ominstallerat ett par gånger. funkar inte

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Johansson1:

@blunden: tack för svar!.. jag köpte min dator julen 2017 så någon garanti har jag tyvärr inte. tanken va att köpa en desktop för att kunna byta ut delar om jag behövde byta till något bättre.
och ja jag har testat att prova "alla" portar, även dom där framme.

Du bör ha garanti kvar, kontakta HP.

Skrivet av blunden:

Du borde väl ha 2 års garanti om den är köpt inom EU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: nej jag har ingen garanti kvar den gick ut GarantitypTillverkargaranti
ServicetypWty: HP HW Maintenance Offsite Support
Status Har gått ut
StartdatumAugust 22, 2017
SlutdatumSeptember 20, 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

@blunden: tack för svar!.. jag köpte min dator julen 2017 så någon garanti har jag tyvärr inte. tanken va att köpa en desktop för att kunna byta ut delar om jag behövde byta till något bättre.
och ja jag har testat att prova "alla" portar, även dom där framme.

Fast ett sådant här fel är inte garanti, utan går under reklamationsrätten i svensk lag, så du kan reklamera i tre år från inköpsdatum då reklamationsrätten inte går att avtala bort. Vad jag ser så är tveklöst ett ursprungligt fel, så länge du inte spillt något i datorn eller på annat sätt orsakat något som skulle brutit av något. En dålig lödning eller något fel i lagren på moderkortet borde vara orsak om inte en ominstallation hjälper.

"Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år. Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid" - konsumentverket - KO - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

@Ratatosk: nej jag har ingen garanti kvar den gick ut GarantitypTillverkargaranti
ServicetypWty: HP HW Maintenance Offsite Support
Status Har gått ut
StartdatumAugust 22, 2017
SlutdatumSeptember 20, 2018

Det spelar ingen roll vad HP säger. Du har rätt till minst 2 års garanti enligt lag inom EU.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Annars får du utnyttja reklamationsrätten som nämnts ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: men även från webhallen så står det att min garanti har gått ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

@blunden: men även från webhallen så står det att min garanti har gått ut

Du har garanti; bara att Webhallen kanske inte ersätter dig med ett nytt moderkort utan att skicka det vidare till tillverkaren först.

Man kan inte avtala bort garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

@blunden: men även från webhallen så står det att min garanti har gått ut

Spelar ingen roll vad butiken säger, eller tillverkaren säger, En garanti är en frivillig sak från säljaren eller tillverkaren. Reklamationsrätten står i lagen och går inte att friskriva sig från. En garanti skulle kunna innehålla precis vad som helst. Skulle butiken skriva i sin garanti att du får 1 miljon kronor varje gång kungen går på dasset så skulle du bli enormt rik, eftersom det skulle inträffa åtminstone en gång per dag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hjälpsam

Från Webbhallen.

"Reklamationsrätt
(Gäller ej företag) För produkter utanför garanti-perioden men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten.
Webhallen kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga.
Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ.
Att lämna in produkten i en av våra butiker är fortfarande kostnadsfritt. "
https://www.webhallen.com/se/info/17-Reklamation

Att TS skulle tvingas bekosta frakten ställer ju onekligen till det.
När jag reklamerade ett grafikkort till Komplett stod Komplett för frakten, Webhallen sjönk i min aktning där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@Johansson1: Testa att kontakta HP:s support.
https://support.hp.com/se-sv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Garanti är något som tillverkaren erbjuder. Tillverkaren kan erbjuda så lite eller så mycket garanti som de vill, med vilka villkor som helst, de kan t.o.m. inte erbjuda någon garanti alls, även om det är väldigt ovanligt.

Reklamationsrätt är något som är lagstadgat. Det täcker dock bara ursprungsfel, d.v.s. fel som funnits från början. T.ex. ett fabrikationsfel. Du kan reklamera upp till tre år från inköpstillfället. Om dina USB-portar som går sönder är ett ursprungfel vet jag inte, det kan vara så att det var fel på dem från början men att felet visade sig först efter en viss tid.

I ditt fall kan det vara så att din garantitid gått ut, men du har fortfarande rätt att reklamera datorn enligt reklamationsrätten.

I så fall är det butiken du köpt datorn från som är din motpart i reklamationsärenden, inte tillverkaren. (Såvida inte butiken du köpt datorn av gått i konkurs, då kan man rikta sina anspråk mot tillverkare/distributör.)

Är det alla USB-portarna som strular eller bara vissa? En enklare lösning än att byta moderkort kan vara att använda en USB-hubb för att "dela på" en USB-port som fungerar, alternativt att installera ett insticks-kort med USB-portar på.

(Allt ovanstående är en inkomplett sammanfattning av lagstiftningen och förutsätter att du köpt produkten i Sverige.)