Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du har bra förslag från många här. Ju längre sparhorisont. Desto viktigare är det att ha låga avgifter. Eftersom du har Avanza så blir det enkelt. Avanza Zero, Avanza Global och Avanza emerging markets. Jag hade kört 15 på zero, 25 på energin och 60 på Global.

Tänk dock på att Avanza Zero följer SIX30RX vilket är ett lite smalare OMX index, enbart de 30 största bolagen på stockholmsbörsen. Det har gått generellt lite sämre de senaste åren och kanske är värt att välja en annan billig sverigefond som är lite bredare.

Permalänk
Medlem

@Irre: berätta mer om lämpliga ryska fonder/aktier!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

Permalänk
Medlem

Nollräntekonto finns det absolut ingen anledning till att ha pengarna på då det finns banker med statlig insättningsgaranti som i alla fall ger någon ränta. SBAB ger 0,5 % vilket också är lågt men bättre än inget. Börsen ligger högt för tillfället så det är helt klart en risk att gå in. Annars ger investmentbolag, exempelvis Investor bra avkastning på sikt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

I ditt fall månadsspara och gå inte all in.
Iofs kan du börja med en del av summan.

Och ha i åtanke "hur mycket är du redo att förlora"?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

Jag var i samma sits som du för ett år sedan. Har därefter petat över det mesta på avanza isk och köpt aktier. Det kändes läskigt i början, men känns ändå bättre än att de ligger och ruttnar på lönekontot. Hittills plus, men vet att det kan gå hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

Är du osäker kan du ju göra alla tre, dvs köpa lite aktier och känna dig för och lära känna börsen, amortera en del på lånet och ha en del på sparkontot. Du kan ju justera risken genom att ändra fördelningen av dessa 3 potter.

Själv har jag både aktier och pengar på sparkonto, det ena utesluter ju inte det andra.

Permalänk
Medlem

@Pansardöden: Skulle du låna pengar för att investera? T.ex. öka på ditt bolån för att investera?

Om svaret på den frågan är ja, då bör du investera pengarna. Om svaret på den frågan är nej så bör du betala av på lånet.

Permalänk
Medlem

Tänk att du tjänar räntan på bolånet multiplicerat med det belopp du amorterar. Det är sannolikt mer än du tjänar på korträntefonder med låg risk.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Det finns massor av artiklar om ryska fonder ett exempel https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/06/18/har-ar... https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/06/18/har-ar...

Jag har satsat i tre olika fonder som alla gått bra, men den sämsta avslutade jag och satsade mer på den som gått bäst. Jag har ca 15% av mitt sparande i ryska och kinesiska fonder. Svenska aktier som gått dåligt säljer jag och satsar ryska och kinesiska fonder i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

@Pansardöden: Skulle du låna pengar för att investera? T.ex. öka på ditt bolån för att investera?

Om svaret på den frågan är ja, då bör du investera pengarna. Om svaret på den frågan är nej så bör du betala av på lånet.

Det är ett väldigt konstigt tankesätt, ska du vara konsekvent och applicera den logiken på allt blir det snabbt så att du inte kan göra någonting. ”Skulle du öka på ditt bolån för att köpa en TV?”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att åka till Spanien”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att äta en påse chips?”.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ett väldigt konstigt tankesätt, ska du vara konsekvent och applicera den logiken på allt blir det snabbt så att du inte kan göra någonting. ”Skulle du öka på ditt bolån för att köpa en TV?”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att åka till Spanien”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att äta en påse chips?”.

Det kommer snart en fintech-startup som erbjuder exakt det, vänta ska du se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ett väldigt konstigt tankesätt, ska du vara konsekvent och applicera den logiken på allt blir det snabbt så att du inte kan göra någonting. ”Skulle du öka på ditt bolån för att köpa en TV?”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att åka till Spanien”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att äta en påse chips?”.

Jag tycker att man tänker lite fel om man jämför investeringar med konsumtion. Om man köper en TV så gör man det för att man vill ha en TV och inte för att man räknar med att få några pengar tillbaka. Det är en rent känslomässig kalkyl om det är mer värt att äga en TV än pengarna man lägger på den.

Om man däremot investerar sina pengar så gör man det för att man vill ha så stor avkastning som möjligt till så liten risk som möjligt. Där bör man inte blanda in några känslor av "vill ha", utan helt tänka på vad som ger bäst avkastning i förhållande till risk (inom ramen för vad som är etiskt, givetvis).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

”Feta” tolkar jag som att det är över 50% av bostadens värde och att du då har ett eller flera amorteringskravsprocent som ligger och anstränger din balansräkning. Jag skulle prioriterat att amortera i det läget om jag hade pengar liggande, men du kan ju samtidigt starta ett månadssparande på någon lagom procent av lönen i en billig globalfond om du har rum för det. Då slipper du oron att du köper in dig vid fel tillfälle samtidigt som du bygger dig en möjlighet till bättre avkastning i framtiden.

Ska man maximera sin riskjusterade avkastning utan att blanda in känslor så har börsens årliga genomsnitt varit någonstans runt 8-10% medan räntan på bolån legat en bra bit under det sedan 90-talet, samtidigt har lånen ätits upp av inflationen..

Under de förutsättningarna och givet att man har tillräckliga marginaler i ekonomin, kan det vara fullt rimligt att investera samtidigt som man lånar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tycker att man tänker lite fel om man jämför investeringar med konsumtion. Om man köper en TV så gör man det för att man vill ha en TV och inte för att man räknar med att få några pengar tillbaka. Det är en rent känslomässig kalkyl om det är mer värt att äga en TV än pengarna man lägger på den.

Om man däremot investerar sina pengar så gör man det för att man vill ha så stor avkastning som möjligt till så liten risk som möjligt. Där bör man inte blanda in några känslor av "vill ha", utan helt tänka på vad som ger bäst avkastning i förhållande till risk (inom ramen för vad som är etiskt, givetvis).

Ja visst är det skillnad på investering och konsumtion, men logiken i hur man bör tänka på hur pengarna flödar blir densamma.

För övrigt är det ett konstigt påstående att säga att bara för att man inte vill öka sin belåning för att investera så bör man använda sina sparmedel till att amortera istället för att investera. Man kan ju faktiskt helt enkelt tycka att belåningen är på en bra nivå just nu, att den inte skall vara varken högre eller lägre.

Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

Du verkar göra som jag gjort, haft för mycket pengar i en buffert av lathet :p. Om du vill ha mindre pengar i bufferten hade jag väl betalat ner till < 70% belåning iaf och investerat resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Just nu sitter jag med nästan hela min besparing på ett nollräntekonto hos min bank. Har gjort så över flera års tid och alltså förlorat en helvetes massa pengar.

Skulle ju kunna använda de till att betala av delar av mitt feta bolån, men vill nog snarare investera. Men frågan är om jag bara ska gå all in i exempelvis Avanza Global? Jag har inte riktigt de kunskaperna jag önskar ännu för att köp aktier, även om jag vill.

Alternativt så investerar jag en bit varje månad. Är mestadels rädd för att jag ska köpa i någon sorts peak som med min bostad, sen kraschar allt och jag går i personlig bankrutt.

Du kan sätta dom i sparkonto och låsa i 10år.
Då kan du få riktigt fin ränta.

Eller så kan du göra som du gjort fram tills nu.. Slänga dom i sjön.
Btw om du vill göra det så kan jag ta hand om dom

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ett väldigt konstigt tankesätt, ska du vara konsekvent och applicera den logiken på allt blir det snabbt så att du inte kan göra någonting. ”Skulle du öka på ditt bolån för att köpa en TV?”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att åka till Spanien”, ”Skulle du öka på ditt bolån för att äta en påse chips?”.

Jag tror att du tolkar inlägget på ett annat sätt än författaren avsåg.
Jag tolkar det som om författaren menar att om man tror sig göra större procentuell vinst på börsen än man betalar i ränta på bolånet så ska man lägga pengarna på börsen, men att han uttrycker sig lite knepigt. Egentligen vad man själv tror om utvecklingen på börsen i framtiden. Tror man på recession eller depression i hyffsad närtid är det en säker avkastning på 1,5-2% att betala av på bolånet. Samt att man ger sig själv mer utrymme att återbelåna om man skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja visst är det skillnad på investering och konsumtion, men logiken i hur man bör tänka på hur pengarna flödar blir densamma.
...
För övrigt är det ett konstigt påstående att säga att bara för att man inte vill öka sin belåning för att investera så bör man använda sina sparmedel till att amortera istället för att investera. Man kan ju faktiskt helt enkelt tycka att belåningen är på en bra nivå just nu, att den inte skall vara varken högre eller lägre.

Jag skrev aldrig att personen bör amortera för jag har ingen aning om hur personens ekonomi ser ut. Jag skrev bara hur jag tycker att man bör tänka omkring investeringar när man har lån. Om man gör en noggrann analys och kommer fram till att det är en bra idé så är det inget fel i att låna till investeringar (annars skulle det inte bli mycket investerat i ekonomin överhuvudtaget).

Men att ha lån innebär alltid att man tar risker. En risk är att räntan går upp och en annan är att värdet på det man lånat till sjunker (t.ex. om en bostadsbubbla brister). Att betala av på sina skulder gör både att kostnaden minskar och att risken minskar och det upplever jag att många inte tänker på när de värderar om de kan tjäna mer på att investera än att amortera.

Sen är det ju också så att risken som finns i att ta lån för ett hus och risken som finns på aktiemarknaden är beroende av varandra. Stiger räntorna så sjunker oftast värdet både på bostäder och på aktier.

tog bort upprepning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag skrev aldrig att personen bör amortera för jag har ingen aning om hur personens ekonomi ser ut. Jag skrev bara hur jag tycker att man bör tänka omkring investeringar när man har lån. Om man gör en noggrann analys och kommer fram till att det är en bra idé så är det inget fel i att låna till investeringar (annars skulle det inte bli mycket investerat i ekonomin överhuvudtaget).

Men att ha lån innebär alltid att man tar risker. En risk är att räntan går upp och en annan är att värdet på det man lånat till sjunker (t.ex. om en bostadsbubbla brister). Att betala av på sina skulder gör både att kostnaden minskar och att risken minskar och det upplever jag att många inte tänker på när de värderar om de kan tjäna mer på att investera än att amortera.

Sen är det ju också så att risken som finns i att ta lån för ett hus och risken som finns på aktiemarknaden är beroende av varandra. Stiger räntorna så sjunker oftast värdet både på bostäder och på aktier.

Ja, och jag ser fortfarande inte kopplingen till att man skall tänka på om man vill öka bolånet mer eller inte. Den får du förklara hur du kom fram till. Frågan bör ju snarare vara huruvida man är nöjd med nuvarande nivå på skulden eller ej, inte om man är okej med en högre nivå. Pengarna har han ju redan så det är ju inte en fråga om att låna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, och jag ser fortfarande inte kopplingen till att man skall tänka på om man vill öka bolånet mer eller inte. Den får du förklara hur du kom fram till. Frågan bör ju snarare vara huruvida man är nöjd med nuvarande nivå på skulden eller ej, inte om man är okej med en högre nivå. Pengarna har han ju redan så det är ju inte en fråga om att låna mer.

Rent logiskt så är det samma sak att ha kvar lånet och investera pengarna som att ta ett lån för att investera, men känslomässigt så är man ofta mer benägen att investera än att betala av lånet trots att det kanske inte är det bästa valet.

Det var frågan om hur man ska tänka kring detta som jag ursprungligen svarade på, och om du går tillbaka till det inlägget @Pansardöden skrev så lät det ju inte direkt som att h*n var helt nöjd med nivån på sitt bolån heller.

Permalänk
Medlem

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Skrivet av Iskra:

Rent logiskt så är det samma sak att ha kvar lånet och investera pengarna som att ta ett lån för att investera, men känslomässigt så är man ofta mer benägen att investera än att betala av lånet trots att det kanske inte är det bästa valet.

Det var frågan om hur man ska tänka kring detta som jag ursprungligen svarade på, och om du går tillbaka till det inlägget @Pansardöden skrev så lät det ju inte direkt som att h*n var helt nöjd med nivån på sitt bolån heller.

Har citerat det du skrev från början nedan, det handlar här inte om att öka på något lån som du skrev där. Han skall inte ställa sig frågan om han skulle låna X kr för att investera utan skall man tänka så som du förespråkar så skall han fråga sig om han skulle låna X kr för att investera givet att hans lån vore Z-X kr. Där Z givetvis är hans nuvarande skuld. Dvs skall han fråga sig om han är nöjd med nuvarande skuldnivå eller ej.

För att resonemanget skall fungera alls så måste huruvida man skulle låna till att investera vara kopplat till vilken skuldnivå man har samt vilka tillgångar man har, därför är det mycket viktigt att ha rätt referenspunkt ifall man resonera med sig själv.

Själv skulle jag säga att man ofta är benägen att betala av lånen även om det inte är det bästa valet.

Citat:

@Pansardöden: Skulle du låna pengar för att investera? T.ex. öka på ditt bolån för att investera?

Om svaret på den frågan är ja, då bör du investera pengarna. Om svaret på den frågan är nej så bör du betala av på lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.
...

Som buffert har jag ett kredit konto med ca två månadslöner som limit. Dvs ett konto som jag kan låna pengar ifrån när jag vill, mot ränta naturligtvis.
Fördelen är att jag har extra pengar lättillgängligt samtidigt som alla sparade pengar kan investeras.
Nackdelen är att motstå frestelsen att använda det kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Min kontantbuffert skall för mig alltid ligga på minst 60000kr men egentliga målet är att alltid ha 100000kr tillgänglig.

Kan tyckas lite mycket för vissa. Men det här är summan som gör mig trygg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Man får göra sin egna riskanalys men jag vill kunna täcka alla orubbliga fasta utgifter i 3 månader med min buffert. Det innebär att dra ned på matkvalitet och allt som inte är förnödenheter under perioden. Scenariot jag tänker är arbetslöshet/sjukdom där man av någon anledning får in 0kr på kontot under den perioden också. Det finns väl en logik i att även kunna täcka oförutsedda utgifter under inkomstlösa perioden också, såsom trasiga vitvaror, men jag anser att risken för att allt skulle inträffa samtidigt inte är värt alternativkostnaden som följer att ha pengar på hög. Min buffert bygger på att jag kan bo hos någon annan om jag tvingas sälja bostaden (till förlust i värsta fall) och att jag helst inte vill röra mitt investerade kapital.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Har 15-20k mer än vad som kommer gå åt pågående månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Brukar ligga någonstans mellan 100K och 200K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Har citerat det du skrev från början nedan, det handlar här inte om att öka på något lån som du skrev där. Han skall inte ställa sig frågan om han skulle låna X kr för att investera utan skall man tänka så som du förespråkar så skall han fråga sig om han skulle låna X kr för att investera givet att hans lån vore Z-X kr. Där Z givetvis är hans nuvarande skuld. Dvs skall han fråga sig om han är nöjd med nuvarande skuldnivå eller ej.

För att resonemanget skall fungera alls så måste huruvida man skulle låna till att investera vara kopplat till vilken skuldnivå man har samt vilka tillgångar man har, därför är det mycket viktigt att ha rätt referenspunkt ifall man resonera med sig själv.

Själv skulle jag säga att man ofta är benägen att betala av lånen även om det inte är det bästa valet.

Jag med en månadslön på 30` efter skatt hade en buffert på ett sparkonto på ca 50 000:-. Detta är alltså pengar som jag kan komma att behöva "nu".
Men jag är gift, min fru har ett väldigt säkert jobb, båda är med i a-kassan och vi har låga månadskostnader. Därför hade jag bara 50`i sådant att jag kunde komma åt dem direkt.

Min fru har även hon 50`så det landar på 100`sammanlagt.

Med våra nuvarande kostnader per månad som vi måste ha, avgift för lägenhet, el, försäkring, mat osv så skulle 100`göra att vi klarar oss i ca 7 månader. Det blir inte ett fett liv, men på 7 månader har man hunnit börja få a-kassa eller sjukpengar.

Resten av vårt kapital är bundet i fonder, aktier, samt att vi amorterar väldigt mycket på lägenheten.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skatten på ISK-kontot sänks 2020!
Från: 0,453
Till: 0,375

Bättre avkastning helt enkelt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ja det verkar som jag kanske går lite överstyr när det gäller hur mycket buffert jag vill hålla... får se om jag skall fördela om det lite till att investera mer eller iaf amortera.

Permalänk
Medlem

Jag slängde just in en köporder på 100 000 kr på Swedbank Robur Rysslandsfond. Den har gått bäst av mina rysslandsfonder. Så snart jag frigjort mer kapital går de in där och i kinafonder. Ekonomierna i västra EU är svaga och de har spelat bort alla kort pga Euron och negativa räntor.

Se programmet "Uppesittarkväll" på efn.se i kväll. De har även väldigt bra dagliga ekonomiprogram.