Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Skatten på ISK-kontot sänks 2020!
Från: 0,453
Till: 0,375

Bättre avkastning helt enkelt!

Den följer ju statslåneräntan, som nu är så låg att skatten på ISK hamnar på lägsta möjliga.
Så det är ingen förändring av hur skatten beräknas, om man ska vara petig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ang Ryssland och Kina, är det ngt att tänka på ur etisk synpunkt? Jag har personligen börjat flytta pengar från i mitt tycke "dåliga" företag och fonder till lite mer gröna och etiska företag/fonder (tex från gambling till företag som sysslar med grön teknik).

Permalänk
Medlem

Tänkte sätta igång ett månadsparande (långsiktigt, upp till 25år) på nordnet, någon som har åsiker om följande fördelning?

Avgift Andel
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 0.4 % 25 %
Nordnet Superfonden Sverige 0,0% 25 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.2 % 25 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 % 25 %

mvh

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Tänkte sätta igång ett månadsparande (långsiktigt, upp till 25år) på nordnet, någon som har åsiker om följande fördelning?

Avgift Andel
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 0.4 % 25 %
Nordnet Superfonden Sverige 0,0% 25 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.2 % 25 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 % 25 %

mvh

Kanske lite väl mycket fokus på Sverige enligt mitt tycke (både Superfonden Sverige och Spiltan Investmentbolag är ju 100 % Sverige). Du kanske borde fundera på att omfördela lite därifrån. Jag antar att du bor och arbetar i Sverige så du har ju redan mycket exponering mot den svenska ekonomin och det är alltid bra att sprida risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Tänkte sätta igång ett månadsparande (långsiktigt, upp till 25år) på nordnet, någon som har åsiker om följande fördelning?

Avgift Andel
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 0.4 % 25 %
Nordnet Superfonden Sverige 0,0% 25 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.2 % 25 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 % 25 %

mvh

Skrivet av Iskra:

Kanske lite väl mycket fokus på Sverige enligt mitt tycke (både Superfonden Sverige och Spiltan Investmentbolag är ju 100 % Sverige). Du kanske borde fundera på att omfördela lite därifrån. Jag antar att du bor och arbetar i Sverige så du har ju redan mycket exponering mot den svenska ekonomin och det är alltid bra att sprida risken.

Håller med, har du funderat på spiltans globala investmentbolagsfond t ex som alternativ?

Angående Asien still havet fonden är jag nyfiken på hur du tänker, tung i Japan och ett par stora kinesiska bolag vilket kanske inte är något personligen har några enorma förhoppningar på iallafall den närmsta tiden. Hur har du resonerat när du valt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den följer ju statslåneräntan, som nu är så låg att skatten på ISK hamnar på lägsta möjliga.
Så det är ingen förändring av hur skatten beräknas, om man ska vara petig.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart det är så. Inlägget var bara informativt menat till de som tvivlar på kontot som sparform. Många kör fortfarande vanligt AF-konto för långsiktigt sparande.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Tänkte sätta igång ett månadsparande (långsiktigt, upp till 25år) på nordnet, någon som har åsiker om följande fördelning?

Avgift Andel
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 0.4 % 25 %
Nordnet Superfonden Sverige 0,0% 25 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0.2 % 25 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 % 25 %

mvh

Ser bra ut, många kommer ha synpunkter. Bättre att börja med det du skrivit än inte börja spara alls. Lägger du det i ISK-konto är det väldigt enkelt att byta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kanske lite väl mycket fokus på Sverige enligt mitt tycke (både Superfonden Sverige och Spiltan Investmentbolag är ju 100 % Sverige). Du kanske borde fundera på att omfördela lite därifrån. Jag antar att du bor och arbetar i Sverige så du har ju redan mycket exponering mot den svenska ekonomin och det är alltid bra att sprida risken.

Det har du rätt i. Det ska vara spiltans globala investmentbolagsfond. Ha.

Skrivet av sptr112:

Håller med, har du funderat på spiltans globala investmentbolagsfond t ex som alternativ?

Angående Asien still havet fonden är jag nyfiken på hur du tänker, tung i Japan och ett par stora kinesiska bolag vilket kanske inte är något personligen har några enorma förhoppningar på iallafall den närmsta tiden. Hur har du resonerat när du valt den?

min tanke var att jag japanfonderna varit rätt stabila när övriga marknaden gungat. det kanske är ett feltänk.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite råd.
Jag håller på att spara ihop till en kontantinsats för ett framtida bostadsköp och har sparat rätt hårt i tre år och har nu lyckats spara ihop runt 260k. Allt ligger på ett e-sparkonto med noll ränta (Dumt, jag vet). Planen är att använda pengar om 3 år.

Jag har varit på möte med banken som rekommenderade mig att spara ungefär hälften i deras egna mix-fond.
Är det särskilt klokt att investera en rätt stor summa pengar i en och samma fond? Skulle kännas tryggare att sprida risken lite mer men jag känner mig alldeles för dåligt insatt och som nybliven småbarnsförälder så har jag ingen större tid att aktivt förvalta pengarna, utan ett bekvämt alternativ är att föredra.
Skulle ni följa bankens råd eller hur skulle ni gå tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag skulle behöva lite råd.
Jag håller på att spara ihop till en kontantinsats för ett framtida bostadsköp och har sparat rätt hårt i tre år och har nu lyckats spara ihop runt 260k. Allt ligger på ett e-sparkonto med noll ränta (Dumt, jag vet). Planen är att använda pengar om 3 år.

Jag har varit på möte med banken som rekommenderade mig att spara ungefär hälften i deras egna mix-fond.
Är det särskilt klokt att investera en rätt stor summa pengar i en och samma fond? Skulle kännas tryggare att sprida risken lite mer men jag känner mig alldeles för dåligt insatt och som nybliven småbarnsförälder så har jag ingen större tid att aktivt förvalta pengarna, utan ett bekvämt alternativ är att föredra.
Skulle ni följa bankens råd eller hur skulle ni gå tillväga?

Ska du använda pengarna inom ~3år så ska du hålla dig borta från fonder/aktier etc.
Sparkonto med ränta är det enda lämliga alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Ang Ryssland och Kina, är det ngt att tänka på ur etisk synpunkt? Jag har personligen börjat flytta pengar från i mitt tycke "dåliga" företag och fonder till lite mer gröna och etiska företag/fonder (tex från gambling till företag som sysslar med grön teknik).

Kina Ryssland ser jag inget problem med. Men det kan vara idé att satsa på en del av de gröna bolagen, dock inte vindkraft som har visat sig vara dyra att underhålla. Utvecklingen av solceller har slagit alla prognoser. Producerad effekt har fördubblats vart femte år. Tar EU bort skyddstullarna så blir det åka av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag skulle behöva lite råd.
Jag håller på att spara ihop till en kontantinsats för ett framtida bostadsköp och har sparat rätt hårt i tre år och har nu lyckats spara ihop runt 260k. Allt ligger på ett e-sparkonto med noll ränta (Dumt, jag vet). Planen är att använda pengar om 3 år.

Jag har varit på möte med banken som rekommenderade mig att spara ungefär hälften i deras egna mix-fond.
Är det särskilt klokt att investera en rätt stor summa pengar i en och samma fond? Skulle kännas tryggare att sprida risken lite mer men jag känner mig alldeles för dåligt insatt och som nybliven småbarnsförälder så har jag ingen större tid att aktivt förvalta pengarna, utan ett bekvämt alternativ är att föredra.
Skulle ni följa bankens råd eller hur skulle ni gå tillväga?

Jag skulle satsa 33% på Swedbank Robur Rysslandsfond. Ryska börsbolag badar i pengar och delar ofta ut 4% per kvartal, det gör inga svenska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag skulle satsa 33% på Swedbank Robur Rysslandsfond. Ryska börsbolag badar i pengar och delar ofta ut 4% per kvartal, det gör inga svenska företag.

4% av vad? Resultatet? Omsättning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

4% av vad? Resultatet? Omsättning?

Av börskursen. Alltså direktavkastning per kvartal.

Permalänk
Medlem

@Trnqt: Bra att du hittat fonder med så låga avgifter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Av börskursen. Alltså direktavkastning per kvartal.

Aha, det var då ingen dålig avkastning.

Problemet med hög direktavkastning är ju dock att aktiekursen tenderar att sjunka i samma takt som utbetalningen av eget kapital. Förblir även värdet på aktierna stabila?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Irre:

Jag skulle satsa 33% på Swedbank Robur Rysslandsfond. Ryska börsbolag badar i pengar och delar ofta ut 4% per kvartal, det gör inga svenska företag.

Jag som inte är insatt, kan du nämna några bolag som gör detta och som det går stabilt bra för över tid?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

@Cenorida:

Normalt sett försöker man väl dock se till att värdet inte minskas, dvs. man sätter en avkastning som motsvarar vinster om man inte vill expandera, eller lägre om man också vill använda vinsterna för expansion.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Cenorida:

Normalt sett försöker man väl dock se till att värdet inte minskas, dvs. man sätter en avkastning som motsvarar vinster om man inte vill expandera, eller lägre om man också vill använda vinsterna för expansion.

Stämmer bra det. Exempelvis kan styrelsen besluta att inget kapital ska betalas ut till ägarna. I så fall stannar kapitalet kvar i bolaget och värdet på aktien förblir den samma. Detta eftersom värdet bland bestäms av mängden eget kapital som finns att tillgå per aktie. (Eget kapital är bolaget skuld till ägarna)

Väljer styrelsen istället att betala ut hela eller delar av det egna kapitalet minskar i regel värdet på bolaget med samma summa som utbetalningen eftersom ägarna får ut sina pengar. Detta kan dock undvikas om bolaget presenterar en kvartalsrapport som klår förväntningarna. Hade styrelsen dock valt att inte betala ut någon utdelning hade aktievärdet ökat ännu mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag som inte är insatt, kan du nämna några bolag som gör detta och som det går stabilt bra för över tid?

Leta på internet. Leta på rysslandsfonder. De flesta talar om i vilka bolag de har aktier. Handelsbankens efn.se har väldigt bra dagliga program. Tac vare dem har jag hittat en del lovande investeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, det var då ingen dålig avkastning.

Problemet med hög direktavkastning är ju dock att aktiekursen tenderar att sjunka i samma takt som utbetalningen av eget kapital. Förblir även värdet på aktierna stabila?

Skrivet av Cenorida:

Väljer styrelsen istället att betala ut hela eller delar av det egna kapitalet minskar i regel värdet på bolaget med samma summa som utbetalningen eftersom ägarna får ut sina pengar. Detta kan dock undvikas om bolaget presenterar en kvartalsrapport som klår förväntningarna. Hade styrelsen dock valt att inte betala ut någon utdelning hade aktievärdet ökat ännu mer.

Min implicita poäng som svar på frågan var att aktierna, även om de inte stiger mycket, troligtvis inte heller sjunker trots den höga utdelningen

~16% om året för vad som mest verkar vara storbolag är ju rätt jäkla bra (baserat på 4% per kvartal av @Irre), och fonderna verkar ju också avspegla det någorlunda i värdeökning.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är det vettigt att börja spara i fonder som är väldigt blandade i olika områden och även globalt, en jämn fördelning över allt dvs. ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det vettigt att börja spara i fonder som är väldigt blandade i olika områden och även globalt, en jämn fördelning över allt dvs. ?

Absolut inget fel i detta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

En annan fråga, hur många fonder är rimligt att investera i?
Om man kollar på Swedbanks fondlista så har "Ny Teknik" absolut bäst historik där den har gått upp med 638% på 10 år. Varför investerar man inte bara i den? Vad gör dom andra "sämre" fonderna intressant?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En annan fråga, hur många fonder är rimligt att investera i?
Om man kollar på Swedbanks fondlista så har "Ny Teknik" absolut bäst historik där den har gått upp med 638% på 10 år. Varför investerar man inte bara i den? Vad gör dom andra "sämre" fonderna intressant?

Därför att "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" och om du bara investerar i teknik så blir du väldigt sårbar för en nedgång i den sektorn.

Hur många fonder som är rimligt att investera i är upp till en själv. Jag tycker att en är för lite på grund av att man vill ha riskspridning och fler än 10 är onödigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En annan fråga, hur många fonder är rimligt att investera i?
Om man kollar på Swedbanks fondlista så har "Ny Teknik" absolut bäst historik där den har gått upp med 638% på 10 år. Varför investerar man inte bara i den? Vad gör dom andra "sämre" fonderna intressant?

Kan passa på att nämna att många av de som jobbade i den fonden har slutat och startat en ny fond, Core Ny Teknik.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på en del så funderar jag på 4-5st Indexfonder blandat över världen, det verkar ge stor spridning och låga avgifter

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De allra flesta fonder slår inte index. Därför är det oftast bättre att chansa på olika aktier. Själv köper jag bara fonder som har aktier som man inte kan spara i själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ronz
Sant också som mill skriver att historisk avkastning inte är en garanti för framtiden. Har fonden ett hyffsat statiskt innehav bör du överväga dessa aktiers framtidsutsikter, är det mer dynamiskt är det viktigare att förvaltarna är bra. Jag kom in i Ny Teknik rätt sent, men främsta anledningen att jag gick in var inte historiska avkastningen i sig, utan snarare att jag läst mycket gott om förvaltarna, något som ju också i sin tur speglas i den historiska avkastningen.

Sålde halva mitt innehav i Robur NT och köpte Core NT kort efter att den startades, flyttade över resten för några månader sedan.

Indexfonder är i regel ett bra alternativ som bas dock, även om jag har högt förtroende för NT känns det lite väl risky fondtyp att allt för mycket där.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

De allra flesta fonder slår inte index. Därför är det oftast bättre att chansa på olika aktier. Själv köper jag bara fonder som har aktier som man inte kan spara i själv!
Skickades från m.sweclockers.com

Det är extremt svårt att slå index genom att köpa enstaka aktier. Det är en sak att göra det någon enstaka gång, slumpen slår ju åt båda hållen, men att varaktigt prestera bättre än index är mycket svårt. Med största sannolikhet så tjänar man som småsparare betydligt bättre på en indexfond än en egenkomponerad aktieportfölj.

missat ord