Active Directory Ändring av AD-user namn skype problem

Permalänk
Medlem

Active Directory Ändring av AD-user namn skype problem

Tjena, jag har ett litet problem med ett AD-konto.

Ändrade namnet på en ad användare, efter ändringen var utförd så uppstod problem med användarens skypekonto. Användaren visas som "unknown"i adresslistan

Dock kan användaren starta en ny konversation med andra men ingen kan påbörja en ny konversation med honom.

Jag har kollat så att SIP adressen är korrekt och att exchange mailboxen har rätt SMTP adress.

Men problemet kvarstår. Någon med några idéer? eller förslag på felsökning

//SimPIM

Permalänk
Medlem

Hej,

Inte på något sätt expert på detta men sökte lite och hittade detta om det kan vara något?

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/abbccdfa-65...

Permalänk
Medlem

Är det Office365 som körs eller har ni onprem exchange?
Kolla annars så att även Azure ADt har fått rätt ändring, missminner jag mig inte så är Skype där inne och gräver om man har O365.

Permalänk
Medlem

Onprem

@isbjoern: Tjena, vi kör onprem exchange. Tidsfråga innan vi lyfter över till 365. Men frågan blir då om problemet hänger med? om jag inte hinner lösa det tills dess.

Permalänk
Medlem

Matchar ULN, användarens Mail address på AD profil, SIP, SMTP?

Jag har själv ej haft problem med att byta endast namn på annvändaren, men när ULN/UPN blev ändrat så blev saker problematiskt.

Var det endast när man högerclickar på en användare och "Byt namn" som ändrades, eller var det mer?
Kör ni Lync server, isåfall matchar allt i den? Alternativt, kan ni prova att ta bort existerande lync profil och skapa ny?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Permalänk
Medlem

@Simpim: Skumt med det felet när ni kör onprem.
Om du kör powershell och kör en Get-User samt plockar fram alla properties, kan du hitta något som fortfarande matchar mot gamla namnet istället för nya?

Permalänk

När du skriver Skype, menar du konsumentversionen eller Skype For Business? Om SfB on prem, så råkade jag ut för en snarlikt problem tidigare.
I mitt fall berodde det på att det fanns 2st identiter som hade samma början i ULN, dvs att det fanns en "namn.namnsson" och en "namn.namnsson.xyz". Trots att namnen inte kolliderar, så blev det ett problem i SfB Server. Efter namnbyte från "namn.namnsson.xyz" till "namn.xyz.namnsson" så fungerad det för namn.namnsson.
Hoppas du hängde med. Oklart varför det blev såhär, men det löste mitt problem då.
/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Tjena, jag såg nu att properties i powershell visade gammal sip-adress, medans samma
attribut direkt i AD:et visade det nya. Hur kan jag missat detta.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa.

Problemet är nu löst:).

Gott nytt år!

Permalänk
Medlem

@Simpim: Ingen fara alls!

Det är ju halva charmen med att vara IT-tekniker, i 99% av fallen så är det man själv som är dum i huvudet Tur vi har varandra!