Huawei P30 Pro Android 11 (?)

Permalänk

Huawei P30 Pro Android 11 (?)

Hej!

Sitter och funderar på en Huawei P30 Pro men är väldigt osäker på framtiden för Android och Huawei. Vad jag kunnat hitta så kommer telefonen att få Android 10. Men med tanke på situationen mellan Trump och Kina är jag fundersam på om det är värt att köpa telefonen om fortsatt support inte kan garanteras.

  • Så kommer telefonen att fortsätta få Android-uppdateringar för Android 10?

  • Kommer telefonen att kunna få Android 11 när det väl släpps?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att köra Android, eftersom Huawei kan använda AOSP(Android Open Source Project) som bas för sitt OS. AOSP är helt fritt. Det Huawei inte kan använda är Google Services, Playstore och dedikerade Google appar. Huruvida detta kommer att lösas i framtiden vet nog ingen i hela världen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

USA förlorar mycket mer än Kina. Kina kan vara hårda i förhandlingarna eftersom alla fabriker i USA är beroende av insatsvaror från Kina. De försöker hitta alternativ i u-länder typ Indien och Vietnam, men det blir antagligen sämre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det är inga problem att köra Android, eftersom Huawei kan använda AOSP(Android Open Source Project) som bas för sitt OS. AOSP är helt fritt. Det Huawei inte kan använda är Google Services, Playstore och dedikerade Google appar. Huruvida detta kommer att lösas i framtiden vet nog ingen i hela världen.

Skrivet av Irre:

USA förlorar mycket mer än Kina. Kina kan vara hårda i förhandlingarna eftersom alla fabriker i USA är beroende av insatsvaror från Kina. De försöker hitta alternativ i u-länder typ Indien och Vietnam, men det blir antagligen sämre.

Tack för svar!

De enda sakerna jag är orolig för är ifall USA nu stänger sin handel med Huawei HELT:

  • Kommer Androidutgåvor till P30 Pro att påverkas?

  • Kommer P30 Pro fortfarande ha tillgång till Google Play (och få fortfarande få uppdateringar)

  • Hur påverkas FaceBook/Snap och andra icke-Google produkter?

Jag har varit inne på www.huaweimatters.com men tyckte inte mina frågor besvarades fullständigt

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Tack för svar!

De enda sakerna jag är orolig för är ifall USA nu stänger sin handel med Huawei HELT:

  • Kommer Androidutgåvor till P30 Pro att påverkas?

  • Kommer P30 Pro fortfarande ha tillgång till Google Play (och få fortfarande få uppdateringar)

  • Hur påverkas FaceBook/Snap och andra icke-Google produkter?

Jag har varit inne på www.huaweimatter.com men tyckte inte mina frågor besvarades fullständigt

MVH

1: Nej, då blockaden inte påverkar produkter som redan finns på marknaden och P30 har mig veterligen redan fått Android 10, angående fler Android uppdatering se nedanstående.
2: Ja, och säkerhetsuppdateringar kommer den att få i 2år (från det den släpptes på marknaden, inte när den köptes) då Huawei kör med minsta möjliga tid som Google tillåter, Android uppdatering kommer den inte få mer än en (vilket är standard på alla Huawei telefoner).
3: Ingen aning då jag inte använder mig dessa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jag har haft flera Huawei som fått mer än 1 ny version av Android, skulle säga att standard för Huawei är 2 stora Android versioner numera sedan P10 och framåt. Jag har haft P9, Mate 8, P10, Mate 10 Pro och P20 Pro som snart får sin andra stora uppdatering (Android 10) och nuvarande Mate 20 Pro som just fått Android 10. Så där har du fel.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att läsa på xda om din telefon. Kommer Android 11 inte ut officiellt så kan det hända att xda fixar det ändå.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

EMUI 12

EMUI 12 verkar vara på Android 10 hämtade android system information appi Google play