Starbreeze rekonstrueras med Payday-fokus

Permalänk
Melding Plague

Starbreeze rekonstrueras med Payday-fokus

Den svenska spelstudion Starbreeze hamnade i blåsväder i fjol, med ekonomiska problem och misstanke om insiderbrott. Nu godkänns företagets förslag på rekonstruktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror dom kommer misslyckas med payday 3. Dom ha ju inga direkta resurser längre för att göra bra spel, bara skulder som dom tror, ska kunna vara betalda inom 5 år.

Samt lyckas gå från 16 kr per aktier till konkurs på 1 år, är inte dåligt gjort det heller, när allt gick åt skogen med spelet overkill walking dead.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att de fick någon form av hybris och skulle bli ett underhållningsbolag med VR-headsets och tveksamma speltitlar.

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det, så att säga. Kul med Svenska spelutvecklare, men som de har betett sig de senaste åren så tror jag nästan det är bättre att låta Starbreeze gå i graven med den lilla värdighet de har kvar. Som Payday 2 blev misshandlat i sann EA-anda, den briljanta iden att släppa ett spel som konkurrerade med deras egna stortitel (RAID), och alla turer runt The Walking Dead med förseningar och ett ganska taskigt resultat så har jag inte direkt något vidare förtroende för deras framtida titlar. Payday 2 blev en oväntad hit för dem, och vad som följde såg ut som ett typexempel på hybris sällan skådat.

Permalänk

Skönt att se att de fick rekonstruktionen i hamn. Den nya ledningen verkar ha fått rätt prio på grejer efter den förra VD:ns hybris. De gör rätt i som satsar på PD3 , och de kan mycket väl ha kapaciteten att göra en bra uppföljare, så länge de inte forcerar fram den och låter spelet mogna fram.
Tycker det är bra med svenska spelutvecklare och under den nya ledningen ser jag faktiskt ingen anledning till att PD3 blir allt annat än succé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macbang:

Tror dom kommer misslyckas med payday 3. Dom ha ju inga direkta resurser längre för att göra bra spel, bara skulder som dom tror, ska kunna vara betalda inom 5 år.

Samt lyckas gå från 16 kr per aktier till konkurs på 1 år, är inte dåligt gjort det heller, när allt gick åt skogen med overkill walking dead. samt finansinspektionen gjorde en " raid " mot dom i slutet.

Några av de bästa spelen som nånsin gjorts har blivit gjorda med mindre. Men ja, kapital gör mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Skönt att se att de fick rekonstruktionen i hamn. Den nya ledningen verkar ha fått rätt prio på grejer efter den förra VD:ns hybris. De gör rätt i som satsar på PD3 , och de kan mycket väl ha kapaciteten att göra en bra uppföljare, så länge de inte forcerar fram den och låter spelet mogna fram.
Tycker det är bra med svenska spelutvecklare och under den nya ledningen ser jag faktiskt ingen anledning till att PD3 blir allt annat än succé.

Risken är väl dock att PD3 faktiskt kommer att stressas fram. Det är ju trots allt lätt att börja ta genvägar när man har Damoklessvärdet över sitt huvud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fast Tracker II

Permalänk
Medlem

Får dom in finansiärer som kan stötta upp utvecklingskostnaden för spelet så borde det funka rent ekonomiskt fram till spelsläpp. Sen vet man kanske inte om dom tappat en massa kunnig personal på vägen, nyckelpersoner som varit med sedan början av Payday serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Riktigt tråkigt att de fick någon form av hybris och skulle bli ett underhållningsbolag med VR-headsets och tveksamma speltitlar.

Både ja och nej. De lyckades ju tyvärr inte med vr satsningen. Men det är ju så här stora företag lyckas ibland. Se bara på Samsung som har gått från att sälja fisk, grönsaker och nudlar till vad de är idag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Både ja och nej. De lyckades ju tyvärr inte med vr satsningen. Men det är ju så här stora företag lyckas ibland. Se bara på Samsung som har gått från att sälja fisk, grönsaker och nudlar till vad de är idag.

Så ser nya strategin ut. Floppar Payday är planen att exportera nudlar till finska studenter.

Permalänk
Medlem

Spelet Storm som de jobbat på i åratal som skulle bli deras stora spel vad händer med det? Jag köpte deras aktier 2006 och har varit med om problem hos dem tidigare när de tryckte nya aktier och skapade inflation så priset var nere på 7 öre styck ett tag. Jag sålde det mesta för några år sedan när de var värda mycket men har kvar lite mest för att följa dem och hoppas det går bra inte bara för aktierna utan för svenska spelindustrin. GRIN hade liknande problem där de expanderade med kontor över hela världen och sedan gick i konkurs. Även Dice verkar skapat problem för EA när de satte deras Frost motor i aöla möjliga spel och skapade problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Spelet Storm som de jobbat på i åratal som skulle bli deras stora spel vad händer med det? Jag köpte deras aktier 2006 och har varit med om problem hos dem tidigare när de tryckte nya aktier och skapade inflation så priset var nere på 7 öre styck ett tag. Jag sålde det mesta för några år sedan när de var värda mycket men har kvar lite mest för att följa dem och hoppas det går bra inte bara för aktierna utan för svenska spelindustrin. GRIN hade liknande problem där de expanderade med kontor över hela världen och sedan gick i konkurs. Även Dice verkar skapat problem för EA när de satte deras Frost motor i aöla möjliga spel och skapade problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt det här blogginlägget om alla turer i Starbreeze visades Storm upp som ett VR-koncept under 2017. Typ något som kunde liknas vid Laserdome, fast med VR-glasögon. Givet utvecklingen för StarVR är det nog rimligt att anta att det här projektet hamnade i papperskorgen med mycket annat...

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Avstängd

Känns tveksamt om de kan återhämta sig men återstår väl att se.