Permalänk
Medlem

@Halldin:
Super tack, bra feedback med linserna som plus. Fråga, var är den upplevda skillnaden bättre med linserna? Mindre "god rays" eller annat?

Hur upplever du/ni komforten i standardutförande? Av det jag läst, verkar vara det större minuset, inget konstigt då den har mer hårdvara i sig vilket borde göra den mer framtung. Men min Vive är inte jätte skön heller i standardutförande med sladdar och setup.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
VR-fantast

@dauwid mindre god rays (speciellt Go/Rift S men även Quest) och större sweet spot.

Olika personer har olika ont av komforten och trivs olika bra med olika komfortmoddar, så det är verkligen individuellt. Har man ”rätt skallform” kan man nog sätta originalstrappen rätt långt ner på knölen där bak och spänna åt och då få helt OK komfort. För mig funkar det dock inte.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en aktiv usb 3.0-förlängare på amazon.de. https://www.amazon.de/dp/B0179MXKU8/ref=sr_1_5?crid=2JYG4386O...

Vad har ni andra köpt för kablar för att kunna köra via Link med Questen?

Några andra tillbehör (e.g. silikon ansiktsmask) jag bör köpa samtidigt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@dauwid: Jag är en av dem som inte riktigt gillar komforten av headset strapen, men det som är trevligt med Quest är att det är så pass "lätt" att modifiera och går att implementera ett Halo-strap (HTC Vive Audio Strap) utan att förstöra något.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av frong:

Jag tänkte köpa en aktiv usb 3.0-förlängare på amazon.de. https://www.amazon.de/dp/B0179MXKU8/ref=sr_1_5?crid=2JYG4386O...

Vad har ni andra köpt för kablar för att kunna köra via Link med Questen?

Några andra tillbehör (e.g. silikon ansiktsmask) jag bör köpa samtidigt?

Jag kör med denna: https://www.amazon.de/dp/B07WPHB3BT/ref=sr_1_5?crid=15YKSDZJ0...

Funkar bra, bara att trä direkt över. Det är lent och blir inte sådär sticksigt som originaltextilen blir. Går att torka av svett lätt efter att man tränat, samtidigt märker man svetten mer eftersom den ligger kvar (eller rentav rinner av). Den har en näsflärp som blockerar ljus från näsöppningen, jag fick dock vika upp den rätt mycket för att inte få tryck på näsan.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Halldin:

Inte för att det egentligen behövdes men blev för nyfiken för att låta bli FrankenQuest:

https://i.ibb.co/McNmWTt/IMG-1609.jpg

Har inte provat mer än några minuter, men lutar åt att det inte är värt det för de flesta. Det går att ställa in avstånd med ett skruvhjul och högtalarna har såklart mycket mer bas än de inbyggda, men man kommer väldigt långt med att ha en motvikt på den vanliga Quest-strappen. Skruvhjul är smidigt när man växlar användare, men inte lika smidigt som den vanliga om man kör själv. Högtalarna verkar för övrigt lite pilliga.

Som synes fick jag slänga på motvikt (ett 10000mAh-batteri) även på DAS, det behövs för viktbalansen. Sen hade jag en VRCover back foam till vanliga strappen, den på DAS är inte lika behaglig. Går att köpa en sådan till DAS också såklart, men det blir mycket prylar till slut.

Om någon är intresserad kan jag fylla på med info när jag provat lite mer.

Har testat några timmar nu och är ändå överlag nöjd. Sist jag skrev hade jag toppstrappen för kort så den satt för högt på huvudet, när jag lättade på den kunde jag få ett skönt grepp längre ner på huvudet och det var även lättare att få till hörlurarna bra. Den gynnas som sagt fortfarande av en motvikt och ytterligare av ett elastiskt band tvärs över (jag drog på ett pannband). Det uppstår fortfarande tryckpunkter i pannan för mig efter längre sessioner (>60 min) men det är mycket lättare att göra finjusteringar med skruvhjulet för att lätta eller öka trycket. En nackdel är att den blir för bulkig för att få plats i originalboxen.

Noterar att lagren av DAS sinar, inte bara i Sverige utan även i andra länder, så risken är väl att dom inte kommer att tillverka fler. Misstänker att det inte är Vive-ägare som köper slut på den nu heller.

Har börjat köra HL1 med Lambda1VR (med nya texturer och modeller) och när man lärt sig kontrollerna och kommit förbi det klumpiga introt så är det en helt annan dynamik än när man kör på PC. Åtminstone jag kör mycket försiktigare och kollar runt mer eftersom nojigheten att bli överrumplad är mycket större. Man får ha lite överseende med att stegar, simning och hoppande är klumpigare än med mus och tangentbord. Finns åksjukefilter om man är känslig för sånt, men det viktigaste är att rotera IRL istället för med kontrollerna. Planerar att köra igenom hela, sen Blue Shift, sen Quake 2.

Permalänk
Medlem

Fallout 4 VR på Quest

Hej,

Beställde igår en Quest och väntar på leverans, hoppas den hinner komma innan helgen!

Eftersom jag är helt ny på Quest så undrar jag om någon här kan hjälpa mig med några snabba frågor. Jag är sugen på Fallout 4 VR som jag har förstått går att spela på Quest'en, eller det har iaf gått att göra det. Jag har sett videos om lösningar mha antingen ALVR eller Virtual Desktop men de är några månader gamla. Såg nånting om att Virtual Desktop skulle fungera bra men att den inte längre gick att installera via Oculus Store utan att man fick använda Sidequest? Någon som vet hur status är på detta för tillfället? Om det fortsatt går att spela FO4 på Quest på något sätt?

Jag ser nämligen att spelet är på 70% rea just nu (slutar om drygt 5 timmar) så jag är så nära på att klicka köp!
Men om det inte längre funkar är det ju tråkigt att köpa på sig det i onödan....

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av BrorSnor:

Hej,

Beställde igår en Quest och väntar på leverans, hoppas den hinner komma innan helgen!

Eftersom jag är helt ny på Quest så undrar jag om någon här kan hjälpa mig med några snabba frågor. Jag är sugen på Fallout 4 VR som jag har förstått går att spela på Quest'en, eller det har iaf gått att göra det. Jag har sett videos om lösningar mha antingen ALVR eller Virtual Desktop men de är några månader gamla. Såg nånting om att Virtual Desktop skulle fungera bra men att den inte längre gick att installera via Oculus Store utan att man fick använda Sidequest? Någon som vet hur status är på detta för tillfället? Om det fortsatt går att spela FO4 på Quest på något sätt?

Jag ser nämligen att spelet är på 70% rea just nu (slutar om drygt 5 timmar) så jag är så nära på att klicka köp!
Men om det inte längre funkar är det ju tråkigt att köpa på sig det i onödan....

Den del av Virtual Desktop som används för att strömma SteamVR-spel måste installeras via SideQuest ja (du måste fortfarande äga den vanliga applikationen). ALVR är ett gratisalternativ, var ett tag sen jag testade själv men tror Virtual Desktop funkar bättre för de flesta. Alternativet du har är att använda Oculus Link, det vill säga en kompatibel USB3.0-kabel till datorn. Med sistnämnda alternativet får du klart lägst latens, men för å andra sidan dras med kabeln. Virtual Desktop/ALVR är inte perfekt och kräver bra nätverksförhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den del av Virtual Desktop som används för att strömma SteamVR-spel måste installeras via SideQuest ja (du måste fortfarande äga den vanliga applikationen). ALVR är ett gratisalternativ, var ett tag sen jag testade själv men tror Virtual Desktop funkar bättre för de flesta. Alternativet du har är att använda Oculus Link, det vill säga en kompatibel USB3.0-kabel till datorn. Med sistnämnda alternativet får du klart lägst latens, men för å andra sidan dras med kabeln. Virtual Desktop/ALVR är inte perfekt och kräver bra nätverksförhållanden.

Tack för info!

Jag hade ju tänkte beställa igår innan rabatten gick ut även om jag fick svar eller inte, men så glömde jag bort det.
Jaja, det kommer säkert på rea nån gång igen och tills dess har jag säkert massor av annat att spela och utforska tänker jag.

Oculus Link ja, det hade jag ju tänkt köra, om inte innan så iaf när officiella kabeln kommer. Tror jag kommer köpa den även om den är dyr, vilket den verkar bli om jag fattat det rätt. Sen är ju bara frågan om jag måste köpa ny dator sen.

Något som jag är sugen på att testa är bilspel. Någon som har nåt bra att tipsa om som man kan köra via antingen Virtual Desktop/ALVR/Oculus Link? Kan man köra med handkontroll då förresten, jag antar att det borde funka? Eller finns det något bra som körs direkt på Questen och hur styr man egentligen då? Ser ju på kontrollerna ut som om det finns styrspakar och knappar iofs...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen i tråden. Min Quest är på ingång idag om inte UPS strular.

Kan ni ge lite tips på gratis spel/upplevelser och måste ha köp? Tänkte visa lite nära och kära lagom till jul.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

Kan ni ge lite tips på gratis spel/upplevelser och måste ha köp? Tänkte visa lite nära och kära lagom till jul.

Första spel/upplevelse är nog Oculus egna, First Steps och First Contact. Rekommenderar att låta folk prova dessa för att lära sig kontrollerna och allt.

Ett spel som jag köpt och tycker är roligt är Beat Saber.
Men finns många som tycker tvärtom pga klent utbud på låtar osv.
Har även köpt Steam versionen och moddat in Custom Songs.
Dock kör jag trådlöst genom Virtual Desktop och blir lite fördröjning ibland. Funkar nog mycket bättre med Oculus Link, men väntar tills den officiella kabeln på 5 m kommer ut.
Har provat Steams spel "The lab" som också är gratis( trådlöst), och är rätt givande.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

Jag har inte hunnit köra med min så mycket ännu, fick den för typ 1v sedan. Men det första spelet jag köpte var Hotshot, köpte även Virtual Desktop.

Hotshot är jäkligt kul tycker jag, det finns ett liknande spel som heter Pistol Whip som jag ej har prövat ännu. På SideQuest finns det lite gratis spel du kan pröva också, samt "mods" till HL och Quake om du har spelen på Steam för att köra dem i VR.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Första spel/upplevelse är nog Oculus egna, First Steps och First Contact. Rekommenderar att låta folk prova dessa för att lära sig kontrollerna och allt.

Ett spel som jag köpt och tycker är roligt är Beat Saber.
Men finns många som tycker tvärtom pga klent utbud på låtar osv.
Har även köpt Steam versionen och moddat in Custom Songs.
Dock kör jag trådlöst genom Virtual Desktop och blir lite fördröjning ibland. Funkar nog mycket bättre med Oculus Link, men väntar tills den officiella kabeln på 5 m kommer ut.
Har provat Steams spel "The lab" som också är gratis( trådlöst), och är rätt givande.

Mvh

Finns att ladda ner massa låtar till beat saber vill jag minnas... inget vi har testat själva, men sök.

Edit: https://uploadvr.com/download-install-new-custom-songs-beat-s...

https://www.youtube.com/watch?v=1QVVtLubudA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns att ladda ner massa låtar till beat saber vill jag minnas... inget vi har testat själva, men sök.

Edit: https://uploadvr.com/download-install-new-custom-songs-beat-s...

https://www.youtube.com/watch?v=1QVVtLubudA

Jo men som jag skrev så hade jag även köpt Steam versionen också nu och kör moddat där igenom. Där fungerade de utan bekymmer.

(Modda till Questen vet jag inte om de fungerar och törs inte heller prova. Då Oculus utger att moddning av appar/spel kan resultera en bann. Vet inte om hela enheten kan bli bannat då eller bara Oculus kontot men vågar inte chansa. Inte lust att slänga runt 5000-lappen i sjön pga ett spel..)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX

Permalänk
Medlem

Tänkte köra en Frankenquest, men HTC Vive Deluxe Audio Strap verkar vara slut i lager överallt och på t.ex. Inet är lagerstatusen = Beställningsvara 5 vardagar.
Förutom Inet finns också webbhallen som ska sälja dessa, men slut i lager där också.
Proshop fanns typ förra veckan, med några i lager. Men nu finns den inte med på varken Prisjakt eller om man söker på sidan.
När jag söker "HTC Vive Deluxe Audio Strap" på Google så dyker även Elgiganten upp som träff. Och när man går in på den länken, står det "Ej köpbar".

Så då är min fråga, utgår/har HTC Vive Deluxe Audio Strap utgått?
(Verkar inte ens finnas amazon.co.uk eller amazon.de heller.)

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Lite nya och ”nya” spel idag:

Death Lap (tänk Twisted Metal och Mario Kart)

Arizona Sunshine

Waltz of the Wizard

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av davvarn:

Tänkte köra en Frankenquest, men HTC Vive Deluxe Audio Strap verkar vara slut i lager överallt och på t.ex. Inet är lagerstatusen = Beställningsvara 5 vardagar.
Förutom Inet finns också webbhallen som ska sälja dessa, men slut i lager där också.
Proshop fanns typ förra veckan, med några i lager. Men nu finns den inte med på varken Prisjakt eller om man söker på sidan.
När jag söker "HTC Vive Deluxe Audio Strap" på Google så dyker även Elgiganten upp som träff. Och när man går in på den länken, står det "Ej köpbar".

Så då är min fråga, utgår/har HTC Vive Deluxe Audio Strap utgått?
(Verkar inte ens finnas amazon.co.uk eller amazon.de heller.)

Det är som sagt samma situation internationellt, vissa har även försökt kontakta HTC utan att få svar på tal. Så: antagligen, om dom inte börjar producera den igen till alla Questköpare.

Jag observerade lagerstatus innan och efter jag köpte (strax innan Black Friday) och det sinade rätt fort, så efterfrågan finns ju.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för vikt bak på headsetet? Många har batteriet har jag märkt?
Fäster ni det med kardborrband?

Samt har ni köpt skydd för linserna? Min fru har glasögon som hon måste ha när hon spelar, räcker glass spacern tro bara? Såg några som köpt "skärmskydd" till linserna avsedda för klockor.

//Nybliven ägare med Quest

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Orio:

Vad rekommenderar ni för vikt bak på headsetet? Många har batteriet har jag märkt?
Fäster ni det med kardborrband?

Samt har ni köpt skydd för linserna? Min fru har glasögon som hon måste ha när hon spelar, räcker glass spacern tro bara? Såg några som köpt "skärmskydd" till linserna avsedda för klockor.

//Nybliven ägare med Quest

På första frågan har jag testat både 4x3 AA fästa med hårband (ca 185g) och ett 10Ah-batteri (ca 215g) fäst med gummiband, funkar fint med båda varianter. Med kardborre misstänker jag att det kan fastna saker, men det kanske funkar med.

Pass på den sista men tror spacern ska räcka för de flesta.

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka en kabel som fungerar mellan Oculus Quest och dator? USB-C till USB-A 3.0? Ska använda dels för att spela med men även för att sideloada spel osv. Har Kjell och CO någon liknande som fungerar? Svårt få tag på Anker USB kabeln som rekommenderas

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Orio:

Någon som kan länka en kabel som fungerar mellan Oculus Quest och dator? USB-C till USB-A 3.0? Ska använda dels för att spela med men även för att sideloada spel osv. Har Kjell och CO någon liknande som fungerar? Svårt få tag på Anker USB kabeln som rekommenderas

Den här är bekräftad av flera på forumet: https://www.inet.se/produkt/8900619/deltaco-usb-3-1-kabel-c-a...

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=USBC-1161

https://www.coolify.se/mobiltillbehor/mobilladdare/usb-c/delt...

Verkar rätt populär (pga Link?) så halvsvår att hitta till vettigt pris ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den här är bekräftad av flera på forumet: https://www.inet.se/produkt/8900619/deltaco-usb-3-1-kabel-c-a...

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=USBC-1161

https://www.coolify.se/mobiltillbehor/mobilladdare/usb-c/delt...

Verkar rätt populär (pga Link?) så halvsvår att hitta till vettigt pris ser det ut som.

Tyvärr har första kabeln utgått från sortiment hos Inet.
Tror den även gjort det hos andra leverantörer också, Alina hade den inte kvar heller.

Tack för info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Tyvärr har första kabeln utgått från sortiment hos Inet.
Tror den även gjort det hos andra leverantörer också, Alina hade den inte kvar heller.

Tack för info!

Jag köpte kabeln från discatonce.se. Mailade dem igår och de meddelade att den utgått ur sortimentet nu även hos dem.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om denna?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...
Vet att det är Andersson och kvaliten är nog inte 100% men uppfyller alla andra krav, USB 3.0/3.1, USB-C till USB-A.

Behöver ju inte kosta 300kr heller för 1m känner jag.

Hittade även denna
https://www.clasohlson.com/se/USB-kabel-USB-C-till-USB-A-(USB...

Men om jag enbart ska ha den mellan Quest och dator för att installera Sidequest, behövs verkligen 3.0 då?

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Orio:

Vad tror vi om denna?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...
Vet att det är Andersson och kvaliten är nog inte 100% men uppfyller alla andra krav, USB 3.0/3.1, USB-C till USB-A.

Behöver ju inte kosta 300kr heller för 1m känner jag.

Hittade även denna
https://www.clasohlson.com/se/USB-kabel-USB-C-till-USB-A-(USB...

Men om jag enbart ska ha den mellan Quest och dator för att installera Sidequest, behövs verkligen 3.0 då?

Är det enbart för att koppla till datorn för filöverföring kan du ha valfri USB-C till USB-A (om du saknar C-port), även om den är 2.0.
Du kan behöva slå på developer mode för att den ska reagera när sladden kopplas in.

Permalänk
VR-fantast

Hand tracking kommer tidigare än förväntat, redan denna vecka: https://uploadvr.com/oculus-quest-finger-hand-tracking

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9800X3D | RTX 4090 TUF | 64GB 6000CL30 | ASRock X870E Nova
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roughack:

Nice! Upplever du någon uppfattbar komprimering av bilden? Läste random på nätet att tydligen är det komprimerad data som skickas via USB-kabeln?

Sen fattar jag icke varför inte USB C -> USB C inte fungerar för Oculus Link? Fungerar alltså inte med kabeln man fick till Quest, suck! xD

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av AplAy:

Nice! Upplever du någon uppfattbar komprimering av bilden? Läste random på nätet att tydligen är det komprimerad data som skickas via USB-kabeln?

Sen fattar jag icke varför inte USB C -> USB C inte fungerar för Oculus Link? Fungerar alltså inte med kabeln man fick till Quest, suck! xD

C-C går, men kabeln till Quest är 2.0 vilket ej funkar med Link.