Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Molotov:

@Halldin
Du verkar ha koll.
Vet du om det finns nå uttalat hur Oculus / Facebook ställer sig till att man kan modda spel.
Jag tänker tex att man kan köra egna låtar i Beat Saber.
Det är väll annars ett låst system dvs säljer Beat saber extra låtar så får oculus en del av kakan. Tillåter man moddar försvinner denna extra inskomst.

Det är lite av en dealbreaker om jag vill köpa en quest eller inte.

I senaste versionen av Beat Saber står det i EULA:n något i stil med att dom förbehåller sig rätten att dra in din licens till spelet om du moddar det. Huruvida dom faktiskt skulle driva igenom det är svårt att säga. Det finns många som har moddat Beat Saber utan att åka dit, skulle tro att det är känsligare att köra med piratkopierade applikationer än piratkopierad musik.

Så, på egen risk antar jag.

Permalänk

Eftersom det finns en "Custom songs" lista i Beatsaber(Senast jag spelade iallafall) så tror jag inte att dom ser ett problem i själva modningen när det kommer till låtar, sen att du förmodligen laddar ner låtarna illegalt för att spela är en annan femma dom kanske ser snett på.

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Inget som jag tänkt på över huvud taget. Film kan du se utan att behöva röra på huvudet.

Jag har en Oculus Quest till salu i marknanden om du är sugen? Underbar spelkonsol, men jag har inte tid så den står bara och samlar damm.

Jag vill köpa om det finns kvar men får inte använda marknaden än ☹.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bullen5610:

Jag vill köpa om det finns kvar men får inte använda marknaden än ☹.

Tyvärr såld 😇

Permalänk
Medlem

Nån som har haft problem när de kör Link med kabel att det står i Oculus (på datorn) att headsettet är anslutit, men utan ljud? Provade byta portar, starta om allt, ändra ljudenhet i Windows etc etc men får inget ljud.
Kör istället trådlöst med Virtual Desktop så fungerar det perfekt.
Jag tycker allmänt att Virtual Desktop lösningen funkar mer konsistent än Link, vilket är lite ironiskt tycker jag (iofs är Link i beta)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
VR-fantast

Bred rea på Questspel i affären nu, utöver dagliga deals (nya kl 09:00).
Dagens är Superhot, -20%.

För VR Cardio är t ex Thrill of the Fight för 7 dollar närmast ett måste. Även BoxVR och Knockout League är nedsatta, bland mycket annat.

Permalänk
Medlem

@lambdan: Ja, på den ena datorn vi testat link med så fick vi inget ljud. Uppenbarligen nåt mjukvarufel, förmodligen på Windows-sidan då de tips jag läst om ämnet har att göra med att switcha om ljudenheter o.dyl. Inte löst det än. På andra datorn, samma kabel funkade det klockrent.

Köpte denna kabel (5m USB 3.0, aktiv)
https://www.amazon.de/dp/B00FQLNLTU/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Samt denna 90cm Anker Powerline+ USB-c - USB 3.0:
https://www.amazon.de/dp/B01GN0M6NE/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_3

19 Euros tillsammans. Funkar finfint! Provat på två olika datorer. Även testat från chassie-portens USB3.0 och funkade även där. Helst ska man ju köra från moderportskontakten bak, vilket väl tyder på att lösningen med aktiv kabel är rätt feltolerant. bonus med den här lösningen är att det totalt blir nästan 6 m.

Permalänk
VR-fantast

@Barsk66 Har du någon aning om den där setupen är kompatibel med en sån här? https://www.amazon.de/dp/B07FXMQXL6/ref=sr_1_13?keywords=angl...

Det kan skona porten en del om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

@Barsk66 Har du någon aning om den där setupen är kompatibel med en sån här? https://www.amazon.de/dp/B07FXMQXL6/ref=sr_1_13?keywords=angl...

Det kan skona porten en del om det funkar.

Slog till på en sån här istället så åker ju kabeln bakåt direkt (om man inte vill ha ännu mer tyngd framtill)

Kan dock ej säga om den funkar än

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om de adaptrarna funkar eller ej. Det blir ju en extra elektrisk koppling som försämrar signalkvaliteten. Kan gå, men bäst vore ju en usb-kontakt som hade rätt böj från början. Hittade ingen dock...

Vi gjorde så att vi slog ett velcroband där huvudbandet kommer ut från headsetet på vänster sida och förankrade kabeln där. En till sådan förankring, fast med en tunn plastklädd ståltråd typ sådan som nya kablar brukar vara hopsnurrade med, uppe på huvudbandet där det bildar ett "Y". Då får man kabeln att gå ner längs ryggraden, och det ger dessutom en liten motvikt bak som motverkar det annars framtunga headsetet. Med de förankringarna så avlastas USB-porten i princip helt.

En finess med den rätt korta och smidiga (90cm) Anker-kabeln är ju att man kan jacka ur den vid den aktiva kabeln och låta den vara kvar om man vill köra i Quest-läge.

Problemet med att det inte var ljud i Link-läge på andra datorn försvann idag. Jag tror problemen beror på mjukvarubuggar och inte kabeln i sig. Bilden var det aldrig fel på.

Permalänk
VR-fantast

Quests hand tracking demonstrerad i spel (Gravity Lab): https://mobile.twitter.com/skyworxx/status/121085901276317696...

Permalänk
Medlem

Tips till alla med Amplifi HD mesh system (och säkert andra också med mesh system):

Av nån anledning gick min Oculus på 2.4GHz nätet idag när jag skulle spela, så då gick jag in i vår Amplifi HD routers app och började luska, och då hittade jag något väldigt bra jag inte sett förut: Extra SSID!

Man kan alltså ha egna SSIDn för varje basstation och meshpunkt, och man får välja om det ska vara 2.4GHz eller 5GHz (eller båda).

Så jag gjorde då en extra SSID, endast 5GHz, på basstationen och endast gått in med Questen på den. Då får Questen en helt egen SSID som alltid kommer vara 5GHz. (I Questen så "glömde" jag bort de andra nätverken.)
Jag valde basstationen då den är kopplad direkt ethernet kabel (de två meshpunkterna är trådlösa).

...Och jag vet inte om det är en placebo effekt men jag tyckte det var en *enorm skillnad* i flyt i spelet.

Och i teorin tycker jag det är logiskt, då min Quest tidigare har anslutit till en av meshpunkterna, så då har det gått: PC -> Router -> Wifi -> Mesh -> Wifi -> Quest.
Nu går det: PC -> Router -> Wifi -> Quest.

Dessutom är det skönt att veta att det alltid går på 5GHz nu, och inte börja fundera om det har råkat gå på 2.4GHz igen av någon anledning.

Jag fick dock en enorm laggspik i denna konfiguration, och jag tror det är när något annat använder Wifi, då all Wifi går igenom basstationens antenner. Ska kanske undersöka om man kan stänga av 5GHz nätet för alla andra enheter så bara Questen går på 5GHz så får den det helt dedikerat åt sig.

Annars så ska jag börja kolla på en dedikerad accesspunkt som endast Questen får använda. Tänkte använda vår gamla router (som hade 5GHz) men såklart har man hunnit kassera den.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tänkte köra en Frankenquest, men HTC Vive Deluxe Audio Strap verkar vara slut i lager överallt och på t.ex. Inet är lagerstatusen = Beställningsvara 5 vardagar.
Förutom Inet finns också webbhallen som ska sälja dessa, men slut i lager där också.
Proshop fanns typ förra veckan, med några i lager. Men nu finns den inte med på varken Prisjakt eller om man söker på sidan.
När jag söker "HTC Vive Deluxe Audio Strap" på Google så dyker även Elgiganten upp som träff. Och när man går in på den länken, står det "Ej köpbar".

Så då är min fråga, utgår/har HTC Vive Deluxe Audio Strap utgått?
(Verkar inte ens finnas amazon.co.uk eller amazon.de heller.)

Om du inte redan har fått svar så har Audio Strap utgått och tillverkas inte längre. Var själv i kontakt med HTC (Vive).

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det finns ju möjligheten att 3d-printa specialdesignade fästen för Questen som passar för lurarna till en Koss Porta Pro. Av en händelse råkar jag ha en sådan skrivare och ska under dagen prova detta. Det finns sådana färdiga designs på thingiverse.com, och om de inte är tillräckligt bra kommer jag designa något eget i liknande stil.

Gamla Riften (Cv1) hade ju utmärkta lurar, och dessa ska enligt rykten (Tested) vara gjorda av just Koss. Jag har alltid gillat Koss porta Pro och har ett gäng sådana lurar, även några trasiga (bågen), där elementdelarna fungerar fint. Så de kommer väl till pass!

Kan för övrigt hälsa att den kabel-kombo jag tipsat om ovan funkar finfint! Har kört dessa i flera dagar nu och inte en glitch!

EDIT: Jag kollade in på vad FrankenQuest var och kan se att det är en större mod än bara lurarna. Men är man bara ute efter bättre ljud så gäller det jag skrev ovanför fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Om du inte redan har fått svar så har Audio Strap utgått och tillverkas inte längre. Var själv i kontakt med HTC (Vive).

Jo tyvärr så har jag fattat det. Tråkigt.
Du vet inte/fick inte reda på om de kommer släppa någon ersättare till den då?

(Skulle vara super om Oculus själva skulle släppa en ersättare, som man skulle kunna köpa som reservdel/tillbehör på deras sida.
Tror/verkar som att efterfrågan finns iallafall.)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Jo tyvärr så har jag fattat det. Tråkigt.
Du vet inte/fick inte reda på om de kommer släppa någon ersättare till den då?

(Skulle vara super om Oculus själva skulle släppa en ersättare, som man skulle kunna köpa som reservdel/tillbehör på deras sida.
Tror/verkar som att efterfrågan finns iallafall.)

Fick tyvärr inget svar på det. 😢

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

@lambdan: Är toppen att dela upp SSID.

Istället för att ha en koppling som byter automatisk till 5GHz sätter jag alla andra enheter som telefon, TV och högtalare på 2,4ghz, på så sätt e de bundna till 2,4 om jag inte loggar in de manuellt till 5:an

Laptopen, och quest går på 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Vill mest säga tack till er alla som skrivit i den här tråden. Extra stort tack till @Halldin som sedan start fyllt den med nyttiga länkar och info.
Tack vare er så fick jag en quest av tomten i julklapp
Har kört en del Beat Saber och Superhot och det är t.o.m. bättre än vad jag vågat hoppats på. WOW-effekten är grym!
Har även köpt The thrill of the fight, Knockout league, Box VR & Moss. Finns det fler spel/appar som är självklara i biblioteket (endast trådlöst)? I stort sett alla har ju 4-5 stjärnor i butiken, så det är svårt att sålla ut där.

Permalänk
Medlem

@JoeSun: Kan tipsa om Drop Dead. Ett zoombie-spel som verkar riktigt kul. Har dock bara spelat en del av de inledande delarna så jag kan inte säga nåt om hela spelet.

Eleven Table Tennis är en ping-pong simulator som är häpnadsväckande realistisk! Den finns officiellt bara för Rift, men i beta för Quest. Om man går in på Discord och messar utvecklaren så öppnar han betan för dig. Det går sedan med samma konto spela på både Rift och Quest samtidigt, även i LAN, med då minimal lagg. Kört det med grabben, skitkul! Och som sagt ENORMT realistiskt. Nu har Questen en del småbuggar kvar, men funkar ändå riktigt bra.

Vader Immortal är ju given, men den fick du ju med gratis på köpet! Gå in och kolla i butiken, ska vara "gratis" där för dig. I vart fall om du gjorde köpet före årsskiftet. Detta gäller även om man köpt Questen i butik i Sverige (vilket vi gjorde).

Space Pirate Trainer kan också rekommenderas!!

Ett användningsområde som kanske inte är det första man tänker på är filmvisning! Om ni har Netflix så ladda ner appen för Netflix. Skithäftigt att kolla film genom VR-headset! Det blir lite samma känsla som att vara på en stor bio. I det läget använder man kanske gärna hörlurar för bästa ljud också. Bigscreen är en annan app där man kan streama film från mobilen. Questens framerate med 72 Hz är också jämt delbart med filmens 24, så det blir judderfritt och med perfekt bildflyt! Där ligger Riften i lä.
Det ska också fungera finfint med 3D-film. Här har jag dock inte hunnit komma fram till hur man ska göra, har flera 3D-filmer på Bluray som väl ska rippas och laddas på på något vis.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av JoeSun:

Vill mest säga tack till er alla som skrivit i den här tråden. Extra stort tack till @Halldin som sedan start fyllt den med nyttiga länkar och info.
Tack vare er så fick jag en quest av tomten i julklapp
Har kört en del Beat Saber och Superhot och det är t.o.m. bättre än vad jag vågat hoppats på. WOW-effekten är grym!
Har även köpt The thrill of the fight, Knockout league, Box VR & Moss. Finns det fler spel/appar som är självklara i biblioteket (endast trådlöst)? I stort sett alla har ju 4-5 stjärnor i butiken, så det är svårt att sålla ut där.

Kul att predikan når fram, du verkar ha skaffat ungefär samma spel som jag men jag kan tillägga att Pistol Whip är ganska givet om du gillar rytmspel. Eftersom man duckar för kulor så blir det en del benträning som inte de andra spelen ger på samma sätt.

Pistol Whip kan bli rätt intensivt på de svårare svårighetsgraderna, så det gäller att hålla koll på sin Guardian eller stå på en matta eller dyl. så man känner om man gått iväg för långt. Har lyckats slå i min hand stenhårt i ett bord två gånger, vilket jag inte har lyckats med i något annat spel. Haft värk i långfingret i två dagar hittills...

Finns än så länge inte jättemånga låtar, men det verkar släppas nya då och då och återspelningsvärdet är ändå ganska högt eftersom det finns tre olika svårighetsgrader, high scores att slå (du får högre poäng om du skjuter i takt med musiken) och så går det att stänga av aim assist.

Vill du ha ännu mer sportiga spel finns Racket: NX, funkar som squash i 360 grader. Får inte upp pulsen lika mycket som spelen du redan har dock.
Gillar du pusselspel så finns Shadow Point, I Expect You To Die och Red Matter, har dock inte testat det sistnämnda själv.

Och sideloadar du via SideQuest så går det t ex att lägga in Half-Life (ettan) med expansionen Blue Shift, eller Quake 2.

Permalänk
Medlem

Tryckte själv på beställningsknappen i går och inväntar nu med spänning paketet. Questen verkar vara riktigt stor i USA för tillfället då det verkar vara slut på många ställen med ganska långa väntetider som följd. Det jag bara väntar på nu är att Link kabeln ska släppas i Europa för om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog sitta uppkopplad mot burken den största tiden. Dock vill jag ha friheten att kunna ränna runt utan kablar med. Ungarna hoppas jag kommer gilla det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tryckte själv på beställningsknappen i går och inväntar nu med spänning paketet. Questen verkar vara riktigt stor i USA för tillfället då det verkar vara slut på många ställen med ganska långa väntetider som följd. Det jag bara väntar på nu är att Link kabeln ska släppas i Europa för om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog sitta uppkopplad mot burken den största tiden. Dock vill jag ha friheten att kunna ränna runt utan kablar med. Ungarna hoppas jag kommer gilla det med.

Kolla mitt inlägg ovan med de kablar jag kört. Fungerar som sagt finfint! Och förmodligen ganska mycket billigare än orginal. Den första metern kabel är smidig och lätt, den aktiva 5-mataren är lite tyngre, men det känns inte så farligt tack vare den första smidiga biten. Dessutom om man låter kabeln gå ner bakom huvudet via en förankring där så blir det en bra motvikt till det annars framtunga headsetet. Alltså, finns ingen större anledning att vänta på Quest Link IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kolla mitt inlägg ovan med de kablar jag kört. Fungerar som sagt finfint! Och förmodligen ganska mycket billigare än orginal. Den första metern kabel är smidig och lätt, den aktiva 5-mataren är lite tyngre, men det känns inte så farligt tack vare den första smidiga biten. Dessutom om man låter kabeln gå ner bakom huvudet via en förankring där så blir det en bra motvikt till det annars framtunga headsetet. Alltså, finns ingen större anledning att vänta på Quest Link IMHO.

Har faktiskt beställt precis dessa kablar, men har även läst på att vissa verkar ha problem med dem ändå. Verkar kanske mer vara ett lotteri. Det är därför jag hoppas att Oculus egna kommer ut för då lär det garanterat fungera. Ska ändå bli spännade att se när allt nu kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har faktiskt beställt precis dessa kablar, men har även läst på att vissa verkar ha problem med dem ändå. Verkar kanske mer vara ett lotteri. Det är därför jag hoppas att Oculus egna kommer ut för då lär det garanterat fungera. Ska ändå bli spännade att se när allt nu kommer.

Ok! Ja, det finns ju inga garantier. Sen är det ju en del krav på att USB-porten i sig inte är överlastad, vilket kanske kan spöka för de som det krånglat med. Och de problemen finns ju då även om man har orginalkabeln. Berätta gärna hur det funkade för dig.

Överlastade USB-portar var ju ett problem med gamla Riften om man ville köra tre sensorer. Då fick man sprida ut lasten över olika hubbar. Men nu med Quest är det ju bara en port som lastas, så det ska väl vara enklare då att få till det.

Permalänk
Medlem

Även jag har en quest på ingång, antingen imorgon eller på tisdag om man har otur så blir det levererad enligt spårningslänken

Jag kör även PCVR med ett WMR Lenovo Explorer men är Questen likvärdig i kopplat läge (antingen köper jag officiella Link eller kablarna @Barsk66 skrivit om) så ger jag bort Lenovo headsetet och bara kör Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@JoeSun: Kan tipsa om Drop Dead. Ett zoombie-spel som verkar riktigt kul. Har dock bara spelat en del av de inledande delarna så jag kan inte säga nåt om hela spelet.

Eleven Table Tennis är en ping-pong simulator som är häpnadsväckande realistisk! Den finns officiellt bara för Rift, men i beta för Quest. Om man går in på Discord och messar utvecklaren så öppnar han betan för dig. Det går sedan med samma konto spela på både Rift och Quest samtidigt, även i LAN, med då minimal lagg. Kört det med grabben, skitkul! Och som sagt ENORMT realistiskt. Nu har Questen en del småbuggar kvar, men funkar ändå riktigt bra.

Vader Immortal är ju given, men den fick du ju med gratis på köpet! Gå in och kolla i butiken, ska vara "gratis" där för dig. I vart fall om du gjorde köpet före årsskiftet. Detta gäller även om man köpt Questen i butik i Sverige (vilket vi gjorde).

Space Pirate Trainer kan också rekommenderas!!

Ett användningsområde som kanske inte är det första man tänker på är filmvisning! Om ni har Netflix så ladda ner appen för Netflix. Skithäftigt att kolla film genom VR-headset! Det blir lite samma känsla som att vara på en stor bio. I det läget använder man kanske gärna hörlurar för bästa ljud också. Bigscreen är en annan app där man kan streama film från mobilen. Questens framerate med 72 Hz är också jämt delbart med filmens 24, så det blir judderfritt och med perfekt bildflyt! Där ligger Riften i lä.
Det ska också fungera finfint med 3D-film. Här har jag dock inte hunnit komma fram till hur man ska göra, har flera 3D-filmer på Bluray som väl ska rippas och laddas på på något vis.

Stort tack för tipsen! Drop Dead & Space Pirate Trainer är lagda i önskelistan. Avvaktar Eleven Table Tennis tills det kommer officiellt till Quest. Vader Immortal glömde jag nämna. Har dock inte testat det ännu.
Filmer hade jag tänkt fråga om i ett senare skede, men det är alltså så enkelt - då skall jag testa senaste säsongen av Rick & Morty ikväll

Skrivet av Halldin:

Kul att predikan når fram, du verkar ha skaffat ungefär samma spel som jag men jag kan tillägga att Pistol Whip är ganska givet om du gillar rytmspel. Eftersom man duckar för kulor så blir det en del benträning som inte de andra spelen ger på samma sätt.

Pistol Whip kan bli rätt intensivt på de svårare svårighetsgraderna, så det gäller att hålla koll på sin Guardian eller stå på en matta eller dyl. så man känner om man gått iväg för långt. Har lyckats slå i min hand stenhårt i ett bord två gånger, vilket jag inte har lyckats med i något annat spel. Haft värk i långfingret i två dagar hittills...

Finns än så länge inte jättemånga låtar, men det verkar släppas nya då och då och återspelningsvärdet är ändå ganska högt eftersom det finns tre olika svårighetsgrader, high scores att slå (du får högre poäng om du skjuter i takt med musiken) och så går det att stänga av aim assist.

Vill du ha ännu mer sportiga spel finns Racket: NX, funkar som squash i 360 grader. Får inte upp pulsen lika mycket som spelen du redan har dock.
Gillar du pusselspel så finns Shadow Point, I Expect You To Die och Red Matter, har dock inte testat det sistnämnda själv.

Och sideloadar du via SideQuest så går det t ex att lägga in Half-Life (ettan) med expansionen Blue Shift, eller Quake 2.

Haha! Japp visst har predikan nått fram Helt otroligt vilken inlevelse det blir! Silikonskydd för den lackande svetten beställdes igår - tack för det tipset.
Pistol Whip har jag funderat på, men eftersom det verkar rätt likt Superhot så har jag avvaktat. Lägger till det på önskelistan också.
Hoppas långfingret återhämtar sig snarast. Jag kör i vår gillestuga och har stort utrymme runtom, men bara 220cm i tak så när jag på närmare 190cm viftar runt i Beat Saber får både kontroller och knogar smaka på raspigt betongtak
I Expect You To Die verkar ju helskönt!
Tänkte testa Sidequest så småningom och då vore det ju kul att testa klassiker man körde som ung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Även jag har en quest på ingång, antingen imorgon eller på tisdag om man har otur så blir det levererad enligt spårningslänken

Jag kör även PCVR med ett WMR Lenovo Explorer men är Questen likvärdig i kopplat läge (antingen köper jag officiella Link eller kablarna @Barsk66 skrivit om) så ger jag bort Lenovo headsetet och bara kör Quest.

Apropå inspiration, så var det du som först fick mig in på VR. Tror det var på fz som du skrev om Lenovos WMRs headset. Har för mig det gick att köpa väääldigt förmånligt via deras hemsa då. Efter att jag läst dina inlägg så väcktes intresset.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Apropå inspiration, så var det du som först fick mig in på VR. Tror det var på fz som du skrev om Lenovos WMRs headset. Har för mig det gick att köpa väääldigt förmånligt via deras hemsa då. Efter att jag läst dina inlägg så väcktes intresset.
Tack!

Ja haha vad härligt
Det var väldigt förmånligt pris då och jag har inget att jämföra med ännu (förrutom PSVR som fick mig inspirerad) så jag har då varit helnöjd.
Questen har införskaffats till störst del pga "mobiliteten" om man säger så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick samtidigt som jag skrev förra inlägget ett sms om att min quest var framme och redo att hämtas.
Nu har jag konfigurerat och laddat upp den och tom hunnit köra lite Beat Saber.

Kan direkt säga lite skillnader mot Lenovo Explorer, nån annan som kör andra headset kan gärna dela med sig av sin erfarenheter.

Det är nått med trackingen som känns bättre på Oculus quest i jämförelse med Lenovo och det kanske gäller alla WMR.
Kan väll ha nått att göra med att WMR bara har 2 kameror. tillägger att trackingen är inte dålig på Lenovo heller men kräver att det är rätt ljust i rummet.

Bilden är skarpare på Quest men bilden totalt sett vet jag inte om jag kan säga är bättre.
Jag tycker man ser pixlarna mycket tydligare på Quest (screen door?), kanske för att det är just skarpare bild(?).
Jag upplever att det flimrar speciellt ljusa färger och vitt flimrar som en gammal 60hz monitor.
Kan detta ha att göra med Quest 72Hz och Lenovo 90Hz eller att det är OLED eller finns det nån inställning att göra ?
Kontrollerna är känns av att vara av bättre kvalitet från Oculus än Lenovo.

Edit: Fick även lägga in extra inlägget för glasögon då jag kände linserna mot näsbenet annars, har väll rätt tätt mellan ögona med andra ord.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av JoeSun:

Stort tack för tipsen! Drop Dead & Space Pirate Trainer är lagda i önskelistan. Avvaktar Eleven Table Tennis tills det kommer officiellt till Quest. Vader Immortal glömde jag nämna. Har dock inte testat det ännu.
Filmer hade jag tänkt fråga om i ett senare skede, men det är alltså så enkelt - då skall jag testa senaste säsongen av Rick & Morty ikväll

Haha! Japp visst har predikan nått fram Helt otroligt vilken inlevelse det blir! Silikonskydd för den lackande svetten beställdes igår - tack för det tipset.
Pistol Whip har jag funderat på, men eftersom det verkar rätt likt Superhot så har jag avvaktat. Lägger till det på önskelistan också.
Hoppas långfingret återhämtar sig snarast. Jag kör i vår gillestuga och har stort utrymme runtom, men bara 220cm i tak så när jag på närmare 190cm viftar runt i Beat Saber får både kontroller och knogar smaka på raspigt betongtak
I Expect You To Die verkar ju helskönt!
Tänkte testa Sidequest så småningom och då vore det ju kul att testa klassiker man körde som ung

Estetiken i Pistol Whip påminner lite om Superhot, men gameplaymässigt är det helt annorlunda. Om du har ägt spelet i mindre än 2 veckor och spelat i mindre än 2 timmar går det att refunda direkt i appen, om det ej faller i smaken. Men du verkar ha rätt många spel redan så skadar säkert inte att invänta en rea.

Skrivet av Molotov:

Fick samtidigt som jag skrev förra inlägget ett sms om att min quest var framme och redo att hämtas.
Nu har jag konfigurerat och laddat upp den och tom hunnit köra lite Beat Saber.

Kan direkt säga lite skillnader mot Lenovo Explorer, nån annan som kör andra headset kan gärna dela med sig av sin erfarenheter.

Det är nått med trackingen som känns bättre på Oculus quest i jämförelse med Lenovo och det kanske gäller alla WMR.
Kan väll ha nått att göra med att WMR bara har 2 kameror. tillägger att trackingen är inte dålig på Lenovo heller men kräver att det är rätt ljust i rummet.

Bilden är skarpare på Quest men bilden totalt sett vet jag inte om jag kan säga är bättre.
Jag tycker man ser pixlarna mycket tydligare på Quest (screen door?), kanske för att det är just skarpare bild(?).
Jag upplever att det flimrar speciellt ljusa färger och vitt flimrar som en gammal 60hz monitor.
Kan detta ha att göra med Quest 72Hz och Lenovo 90Hz eller att det är OLED eller finns det nån inställning att göra ?
Kontrollerna är känns av att vara av bättre kvalitet från Oculus än Lenovo.

Edit: Fick även lägga in extra inlägget för glasögon då jag kände linserna mot näsbenet annars, har väll rätt tätt mellan ögona med andra ord.

Har inte använt Lenovon, men enligt Google verkar den ha en LCD-display istället för OLED. LCD:er har tätare subpixelstruktur än OLED:s, vilket är varför Rift S har skarpare bild än Quest trots lägre upplösning (eller varför OLED-smartphones måste köra med högre upplösning för att få samma skärpa som LCD-smartphones). Så det är möjligt att du får lite mer screen door i Quest, men du bör samtidigt ha bättre svärta, linser etc.

Vad gäller trackingen hjälper såklart fler kameror, men mycket är också mjukvarumagi. Trackingen har blivit mycket bättre sedan Quest släpptes och förbättras kontinuerligt. Nyligen släpptes en uppdatering som gör att den kan tracka trots julgransbelysning i närheten t ex. Och som annat exempel har HTC Cosmos trackingproblem trots att den har fler kameror än både Rift S och Quest.

För att göra en helt rättvis jämförelse kanske du får testa Oculus Link också, så att det går att fläska på grafikinställningarna med antialias, supersampling osv.