Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Skapa gästnätet i Settings för controllern. Sen får du gå in på enskilda AP's settings och sätta Network Override (heter typ nåt sånt...)

Tack! Har hittat. ”Enable on this AP” heter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WestcoastHstd:

Hej! Jag har inte provat men letar själv då jag troligen kommer hamna i samma sits framöver.

Då USG inte hanterar taggade VLAN på WAN så verkar detta va det som funkar för andra:

https://community.ui.com/questions/Security-Telia-fiber-IPTV-and-VLANs/aec317f7-087a-4e9f-8eba-b48bafd7a7a2
(se bilden i tråden )

återkoppla gärna

MVH

Permalänk
Skrivet av DoDaN:

@WestcoastHstd:

Hej! Jag har inte provat men letar själv då jag troligen kommer hamna i samma sits framöver.

Då USG inte hanterar taggade VLAN på WAN så verkar detta va det som funkar för andra:

https://community.ui.com/questions/Security-Telia-fiber-IPTV-and-VLANs/aec317f7-087a-4e9f-8eba-b48bafd7a7a2
(se bilden i tråden )

återkoppla gärna

MVH

Hej och tack för ditt svar.

Har titta på den lösningen innan men då jag bara har en ubnt switch och inte vill köpa en till bara för att testa så håller jag på med en annan lösning.

Hade en gs-1900 liggandes och sätter den innan usg och försöker få den att agera tjänstefördelare.

Men då jag har nätet via Halmstads statsnät så försvåras detta då dem inte är så glada i att dela ut informationen om hur dem har konfigurerat i sitt nät. Lol

Men jag har iaf fått fram att dem kör IPTV på Vlan 90.
Återkommer asap när jag hittar en lösning eller ger upp och kör på någon Balkan lösning ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WestcoastHstd:

Såg tidigare i tråden att det var någon som fått Telias iptv att funka med bara ubnt produkter.
Sitter i samma sitta men får inte det att funka.
Vill inte heller brygga Telias router eller använda en fördelar.

Har i mitt system:
Usg 3
Switch 8p
Samt lite annat såsom AP, cloud key och kameror.

Har läst mig till att jag skall tagga en port i switchen till Vlan 845 men får det som sagt inte att lira.

Behöver er hjälp.

Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite meckigt med usg modellerna. Du behöver göra det via cli. Jag har inte gjort det på en usg själv, men det tar 1 minut på en ER. Med det sagt är jag inte 110% att det går öht på dem. Men kolla mitt svar här, näst längst ner, och se om det hjälper: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567111-telia-iptv-gen...

Edit: Enligt Gunvald Larsson så verkar det fungera, nederst i länk ovan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WestcoastHstd:

Hej och tack för ditt svar.

Har titta på den lösningen innan men då jag bara har en ubnt switch och inte vill köpa en till bara för att testa så håller jag på med en annan lösning.

Hade en gs-1900 liggandes och sätter den innan usg och försöker få den att agera tjänstefördelare.

Men då jag har nätet via Halmstads statsnät så försvåras detta då dem inte är så glada i att dela ut informationen om hur dem har konfigurerat i sitt nät. Lol

Men jag har iaf fått fram att dem kör IPTV på Vlan 90.
Återkommer asap när jag hittar en lösning eller ger upp och kör på någon Balkan lösning ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte provat. Men hur blir det om man sätter Telia routern i mellan med DMZ / Passthroug med deaktiverad Wi-Fi mm. Får man ut båda som trunk då? Eller funkar inte ip tv alls?

Har inte grejerna än så inte kunnat prova så mycket själv.

Permalänk
Skrivet av DoDaN:

Nu har jag inte provat. Men hur blir det om man sätter Telia routern i mellan med DMZ / Passthroug med deaktiverad Wi-Fi mm. Får man ut båda som trunk då? Eller funkar inte ip tv alls?

Har inte grejerna än så inte kunnat prova så mycket själv.

I mitt fall spelar det ingen roll då det inte fungerar i mitt nät utan tjänstefördelare.
Och det går inte med den funktionen som Telia har/hade i sina router.

Men annars skulle det funka som du beskriver dvs brygga Telia routern och plocka wan på en port och vlan på en annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har med bytt hus och ska uppgradera nätverket, läst en massa men inte fått klarhet till vad jag ska välja för AP. Lutar åt att köra en USG sen switch, vilken har jag ej bestämt än, lite beroende på hur många AP som krävs. Men då är frågan ska man köra Ac pro eller nanohd? Och varför?
Kör med någon dator, smart tv, music cast runt om i huset m.m. från oss 4 i familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

Har med bytt hus och ska uppgradera nätverket, läst en massa men inte fått klarhet till vad jag ska välja för AP. Lutar åt att köra en USG sen switch, vilken har jag ej bestämt än, lite beroende på hur många AP som krävs. Men då är frågan ska man köra Ac pro eller nanohd? Och varför?
Kör med någon dator, smart tv, music cast runt om i huset m.m. från oss 4 i familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer väldigt långt på UAP Ac Lite med. Hur många AP du behöver beror på vart du vill ha täckning och hur ditt hus ser ut, så finns inget enkelt svar.

Nano ha har bättre fart än PRO men kortare range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

Har med bytt hus och ska uppgradera nätverket, läst en massa men inte fått klarhet till vad jag ska välja för AP. Lutar åt att köra en USG sen switch, vilken har jag ej bestämt än, lite beroende på hur många AP som krävs. Men då är frågan ska man köra Ac pro eller nanohd? Och varför?
Kör med någon dator, smart tv, music cast runt om i huset m.m. från oss 4 i familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

AC PRO är helt utdaterad och bygger på gamla AC Wave1 standarden och maxar på 600mbit/s.
Hur snabbt internet kommer du ha i huset?
Hur ser huset ut, våningar och kvm?

Design på hus
Permalänk
Medlem

@KAN1N: Helt utdaterad? Inget och köpa längre då? Kommer absolut inte köra på mer än 500 och troligen inte ens det, kanske 250, just nu ligger jag på 100 idag.. Huset 320 på 3 våningar plus källare.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

@_manne_, @KAN1N

Skilj på AC AP Pro och AP Pro (inte AC Pro). AC AP Pro stödjer 802.11ac (liksom övriga med AC i namnet) och är inte obsolet på något sätt. De äldre AP Pro är däremot inte värda jobbet.

Huruvida du behöver NanoHD får du avgöra själv, jag nöjer mig själv med två Lite. Nano ger inte bättre täckning, bara fler samtidiga enheter på hög fart. I ett stort hus med tjocka väggar och med begränsat antal samtidiga användare gör det större skillnad att sätta upp fler Lite än få Nano.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: vill gärna kunna kör poE och som jag utläser det finns det ej på Lite. Och förstår att nano-hd kanske är lite Overkill, men blir en ap ac pro vettig att börja med då så kan man sätta den i garaget vid köp av fler..

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

@zarkov: vill gärna kunna kör poE och som jag utläser det finns det ej på Lite. Och förstår att nano-hd kanske är lite Overkill, men blir en ap ac pro vettig att börja med då så kan man sätta den i garaget vid köp av fler..

Lite har stöd för PoE. Se till att köpa den nyare revisionen med 802.3af märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

@zarkov: vill gärna kunna kör poE och som jag utläser det finns det ej på Lite. Och förstår att nano-hd kanske är lite Overkill, men blir en ap ac pro vettig att börja med då så kan man sätta den i garaget vid köp av fler..

Jodå, alla som tillverkats sedan Sept - 16 stöder 802.3af 48V PoE.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

För att klargöra:
AP AC pro är som sagt gamla AC standarden och saknar både beamforming (riktad sändning) och mu-mimo. Mu-mimo är inte lika viktig då det fortfarande är få klienter som stödjer det. Men beamforming påverkar både distans och hastighet. AP AC lite är tom bättre än AC Pro.
De som är ”moderna/inte utdaterade” ur unifi serien och kan tävla med en vanlig Asus eller Netgear för typ 2000kr t.ex. R7800 eller motsvarande Asus är de som erbjuder Wave 2 AC standard: alltså Nano HD och AC Pro HD.
AC lite erbjuder 2x2 radio vilket är väldigt lågt och funkar säkert helt ok om du inte har alltför tjocka väggar och typ 250mbit.
Jag har provat AC pro till mitt 1000/1000 och den va inte stabil, blev varm och maxade på typ 600mbit.
Ju snabbare AP desto snabbare blir den klar med sin uppgift och kan gå vidare till att jobba med nästa klient. En långsam AP sitter länge med varje klient och då blir d lagg.
Det är enormt stor skillnad på Nano Hd 4x4 radio vs AC lite 2x2 eller AC pro gamla 3x3.

Det är även värt att tänka på att allt fler klienter har AX standard och även unifi lär släppa AP med AX snart. Där kommer stora förbättringar som är värda uppgradering. Därav tycker jag det verkar dumt att investera i AC standard när AX är värt att använda inom 1 års tid. Kör på billiga varianter om du kan tänka dig uppgradera till AX när de kommer ut. Det kan även vara värt att ha en 4x4 eller 8x8 AP där ni använder wifi som mest och ha enklare AP på alla andra ställen för att spara pengar.
Skickades från m.sweclockers.com

AX
Permalänk
Medlem

@KAN1N: Tusen tack för ett utförligt och bra svar, det va precis detta jag behövde, en bra förklaring.. Får bli en Lite tillsvidare med den infon.. Tack

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

@_manne_: Jag tror LITE är ett bra val nu innan AX lanseras från Unifi. Då kan du testa runt och se hur många AP du behöver och var de ska placeras utan att behöva investera för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det kommer sig att Dream Machines jag konfar åt kunder hittar en AP som ligger i kartong? AP:n syns alltså som en enhet att adopt:a trots att den aldrig ens varit inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som kör UDM, hur pass bra fungerar den inbyggda AP:n? Har den bra täckning?

Enligt viss info på Reddit så ska UI prioriterat 5GHz på UDM (och NanoHD) på bekostnad av 2.4GHz.

Permalänk
Medlem

Har just installerat en Ubiquiti edgerouter X.
Stor skillnad mot en enkel router från Asus.
Riktigt nöjd!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Har just installerat en Ubiquiti edgerouter X.
Stor skillnad mot en enkel router från Asus.
Riktigt nöjd!

Det är dock inte Unifi

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det är dock inte Unifi

Ah, ibland går det lite för snabbt..
Vilket gör att man får känna sig bra dum!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Ni som kör UDM, hur pass bra fungerar den inbyggda AP:n? Har den bra täckning?

Enligt viss info på Reddit så ska UI prioriterat 5GHz på UDM (och NanoHD) på bekostnad av 2.4GHz.

Svarar mig själv ifall någon annan funderar på en UDM.

Ersatte en Netgear R7000 i ett hus på ca 150 m², 2 våningar, innerväggar av gips. UDM placerad på övervåning, i ena hörnet av huset.

5GHz bra signal över hela huset, bättre än R7000. 2.4GHz något sämre pga 2x2 istället för 3x3, men ändå hastighet runt 200 Mbit/s på samma våning som routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av MrDumle:

Tack för all information!

När det är PoE i samtliga portar på en enhet, kan man då plugga in andra enheter utan att de går sönder (desktop, laptop, ps4) ?

Ja du väljer själv vilka portar som ska ha PoE aktiverat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

Hej!
Kör sedan årsskiftet en USG, US-8-60W, samt en AP AC Lite, med Bahnhof (iTux) som tjänsteleverantör.
Har tidigare haft publik IP, men när jag försökte slå på det för min nya MAC-adress så störtdök internet-uppkopplingen, har provat att starta om både fiberbox och USG.
Har varit i kontakt med Bahnhofs support och de hävdar att USGn inte accepterar deras DHCP lease, eller att den släpper det efter en kort stund.
När de har slagit av publik IP kommer internet snabbt tillbaks.
Behövs det göras några speciella inställningar i USGn för att få detta att funka? Just nu är den inställd på att använda DHCP på WAN porten.

Permalänk
Medlem

@dunkeljöns:

Du kan behöva uppdatera USG direkt för att få den att funka, ladda ner programvaran på en dator och uppdatera manuellt. Det ska inte vara något problem annars oavsett var du kör. Funkar fint för mig i alla fall

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

@joeldeluxe:

Någon specifik version jag bör sikta in mig på? Idag kör den version 4.4.44.5213844.

Permalänk
Medlem

Helt nytt nätverk

Jag har idag följande nätverk i huset.
250/250 fiber med följande fiberkonverter från stadsnätet, därifrån rj45 till en Asus rog rapture gt-ax11000 , den går till en Planet WGSW-24040 Switch, och den går i sin tur till en patchpanel och sedan ut i huset, så långt lirar allt.
Men sedan skaffade jag mig 2st Planet WDAP7200E accesspunkter, då började problemen, se följande tråd

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1582301-optimera-natve...

Asusarna (både Rapuren och ac87an) gillar helt enkelt inte Planets APn, för ena studen 250Mbit trådlöst till att nästa bli utkastad från nätet.
Just nu kör jag Rapturen som huvudrouter, sen en Asus rt-ac87 och en Asus rt-n66u som 2st APs och sofar funkar det kanon. MEN det är förjävla fult med 2st routrar ståendes när man kan sätta APs i taket, samt att jag har en 19" väggrack där switch och patchpanel sitter i, så
nu kollar jag på detta för att få en cleanare installation

https://www.dustinhome.se/product/5011142897/edgerouter-12p , denna får jag in i racket och får då bort switchen och Rapturen , sedan tänkte jag 2 eller 3st av dessa https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro , dom matas väl PoE från routern då?

Kommer det systemet fungera väl om man har 45-50kopplingar mot nätverket eller rekomendera gärna något annat

Tacksam för hjälp

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

@Henrik29: Hej, Accesspunkten ska klara 250+ enheter. Så den har du inga som helst begränsningar med.
Edgeroutern borde inte ha några problem att klara av detta heller

Jag kör en Unifi AC HD samt Ubiquiti UniFi Switch 8p (150W) och slutligen en USG och en cloudkey.
Har för mig att totalen för mig hamnade på 7000 SEK isch.

Har inte haft ett enda problem sen jag satte upp grejerna i mitten av 2018. Till skillnad från alla märkesrouters man kört som jävlas med jämna mellanrum.

Det enda jag saknar i din setup är en cloudkey. Du kommer ångra dig om du inte kör en

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart