Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

USG 3p klarar nästan gigabit (950 Mbit/s om jag minns rätt) i total throughput, samma som Edgerouter Lite.

Dock om man slår på IPS eller IDS så går prestandan ner ordentligt. Jag tror jag ligger runt 85-90 Mbit/s på min. Jag funderar på att skaffa en UDM för att få upp hastigheten men jag skulle hellre vilja ha en uppdaterade USG då jag redan har en cloudkey och tillräckligt med accesspunkter.

I tillägg vet jag inte hur mycket som IPS tillför.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv USG‑PRO‑4 för att hantera mitt WAN på 1/1 Gbit/s. Den är ihopparad med en US‑16‑XG, en US‑24‑250W för hantering av AP's och icke-kritisk utrustning. För APs kör jag UAP‑AC‑PRO.

Tidigare körde jag en ASUS så kallad värstingrouter, men den orkade bara ca 280 Mbit/s i WAN och jag hade problem med många uppkopplade produkter. Slängde ut allt och installerade Unifis produkter. Never looked back. Kan varmt rekommendera dom!

För er som inte vill ha ett skåp kan jag också rekommendera att hänga produkterna i ett väggstativ. Kör själv Startechs 4U vertikala väggstativ.

Om utrustningen ska vara i en kontorsmiljö, dvs inte i ett avgränsas rum bör ni också tänka på ljudnivån. Jag bytte ut samtliga fläktar mot Noctuas. Nu sitter all utrustning 3 meter från min arbetsplats och allt är relativt tyst.

En annan inflikning. De flesta APs från Unifi kommer med en extern injektor för ström, dvs du behöver inte nödvändigtvis en PoE+ switch.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@andr3a$: alla är vi olika. Returnerar väldigt få produkter jag bestämt mig för att köpa och är det fel på en produkt, vilket det råkade vara på en unifi switch, fick jag bytt den utan knorr och kostnad för mig.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@ajn: ja Nano HD är en av väldigt få produkter du kan få billigare i Sverige!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Nu när jag håller på att bygga om mitt hemnätverk från grunden har jag bestämt mig för att använda Ubiquiti och Unifi grejer men två frågor har kommit upp för mig.

För ett hemma nätverk är det värt pengarna att ha en cloudkey (UCK-G2-PLUS) och en USG istället för att ha controllern på en VM och en VM med pfSense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Nu när jag håller på att bygga om mitt hemnätverk från grunden har jag bestämt mig för att använda Ubiquiti och Unifi grejer men två frågor har kommit upp för mig.

För ett hemma nätverk är det värt pengarna att ha en cloudkey (UCK-G2-PLUS) och en USG istället för att ha controllern på en VM och en VM med pfSense?

pfSense vs USG låter jag andra svara på men du behöver absolut inte lägga en massa pengar på en Cloud Key om du ändå har en server igång. För det första behöver controller-mjukvara inte köra dygnet runt om man inte vill, utöver konfigurering så behövs den bara om man vill ha statistik eller kör gästnätverk med inloggning.

Det du vinner på att ha en USG tillsammans med Unifi-switchar och AP är arbetsflödet, du kan se och sköta alla delar i ett och samma gränssnitt. Är du bekväm med pfSense tvivlar jag på att du tjänar någon funktionalitet i övrigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robertlindgren82:

Nu när jag håller på att bygga om mitt hemnätverk från grunden har jag bestämt mig för att använda Ubiquiti och Unifi grejer men två frågor har kommit upp för mig.

För ett hemma nätverk är det värt pengarna att ha en cloudkey (UCK-G2-PLUS) och en USG istället för att ha controllern på en VM och en VM med pfSense?

Jag gick från pfSense (NuC) till USG (Pro4) och har inte ångrat mig (eller funderat på att byta tillbaka). Kör inga komplexa tillägg och uppskattar att konfigurera allt i ett gränssnitt.

För mig var det värt det. (Har du krav på fullhastighets VPN så kan det dock vara lönt att fundera ett varv till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag kör själv USG‑PRO‑4 för att hantera mitt WAN på 1/1 Gbit/s. Den är ihopparad med en US‑16‑XG, en US‑24‑250W för hantering av AP's och icke-kritisk utrustning. För APs kör jag UAP‑AC‑PRO.

Tidigare körde jag en ASUS så kallad värstingrouter, men den orkade bara ca 280 Mbit/s i WAN och jag hade problem med många uppkopplade produkter. Slängde ut allt och installerade Unifis produkter. Never looked back. Kan varmt rekommendera dom!

För er som inte vill ha ett skåp kan jag också rekommendera att hänga produkterna i ett väggstativ. Kör själv Startechs 4U vertikala väggstativ.

Om utrustningen ska vara i en kontorsmiljö, dvs inte i ett avgränsas rum bör ni också tänka på ljudnivån. Jag bytte ut samtliga fläktar mot Noctuas. Nu sitter all utrustning 3 meter från min arbetsplats och allt är relativt tyst.

En annan inflikning. De flesta APs från Unifi kommer med en extern injektor för ström, dvs du behöver inte nödvändigtvis en PoE+ switch.

Funkar dom där Noctua fläktarna bolton? eller behöver det göras någon modifiering på dom?
Hur många fläktar är det i en USG PRO 4?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusG:

Funkar dom där Noctua fläktarna bolton? eller behöver det göras någon modifiering på dom?
Hur många fläktar är det i en USG PRO 4?

Funkar rätt av, 2 st. (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Funkar rätt av, 2 st. (Galleri)

Perfekt, tackar, 2 st hemklickade nu

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Funkar dom där Noctua fläktarna bolton? eller behöver det göras någon modifiering på dom?
Hur många fläktar är det i en USG PRO 4?

Hallå!
De fungerar klockrent. Beroende på hur varmt\svalt du har det kan du styra fläktarnas varvtal med adaptern som medföljer. Det är två fläktar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Då var den officiell!

UniFi Dream Machine Pro (UDM-P):
https://store.ui.com/collections/routing-switching/products/u...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Då var den officiell!

UniFi Dream Machine Pro (UDM-P):
https://store.ui.com/collections/routing-switching/products/u...

Äntligen ,så börjar väntan på eu release 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Äntligen ,så börjar väntan på eu release 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

5 295 kr

Beräknat till lager: 2020-03-02

https://www.dustinhome.se/product/5011171524/unifi-dream-machine-pro

Permalänk
Medlem

För ett par månader sen köpte jag:

USG Pro 4: 3 279 kr
US-24-250W: 4 799 kr
CK gen.2+: 2 390 kr
Rackmont. för CK: 1 390 kr
Totalt: 11 858 kr

UDM Pro: 5 295 kr
USW-24-PoE: 4 995 kr
Totalt: 10 290 kr

1568 kr mindre för nyare grejer, färre lådor och switch utan fläktar. Dessutom får man fler portar, eftersom det sitter några på UDM. Även snabbare SFP, om man har nytta av det.

Känns som att jag handlade lite för tidigt.... Men mina saker är iaf igång.

Permalänk
Medlem

@Erik_GN:

Jag har suttit och väntat på UDM Pro av just den anledningen, men har inte lidit av det eftersom ip-only fortfarande inte fått tummen ur med fibern.. inkopplad på min sida sen ett par veckor men fortfarande inte igång :/

Permalänk
Medlem

@joakim99: DPI är fanimej menlöst i dag då nästan allt som går igenom är krypterad trafik.
Brukar alltid vara bättre att säkra ner klienter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

@Erik_GN:

Jag har suttit och väntat på UDM Pro av just den anledningen, men har inte lidit av det eftersom ip-only fortfarande inte fått tummen ur med fibern.. inkopplad på min sida sen ett par veckor men fortfarande inte igång :/

Inget ont som inte har nåt gott med sig då!

Hos mig blev fibern klar för två år sen i höstats. Innan det blev klart hade jag en plastslang utan fiber nedgrävd i ett halvår. När de väl blåst i tråden så kom de och kopplade in rätt snart.

Jag hade kört med en Linksys WRT1900AC och en UAP LR sen 2014 och länge funderat på ett komplett system från Ubiquiti. I höstas hade jag tid att sätta igång och dra nya kablar m.m. hemma och då blev det att jag handlade grejerna då. Jag hade inte kollat nåt vilka nya grejer som var på gång, vilket kanske var dumt. Som en del i det hela fick jag även igång fibern hos min mor före jul med mina gamla grejer, duger gott till hennes behov.

Jag kör bara 100/100 på fibern så mina grejer är ingen flaskhals här, och har ju inte blivit sämre för att det kommit nya. Färre lådor, fläktlöst och lite mindre pengar hade dock inte varit någon nackdel.

Vi får hoppas att du får fibern klar tills UDM Pro finns att köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@joakim99: DPI är fanimej menlöst i dag då nästan allt som går igenom är krypterad trafik.
Brukar alltid vara bättre att säkra ner klienter...

Enig, men det var inte DPI jag pratade om. Det kan kanske vara så att IPS/IDS är meningslöst också men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Pro skall väl förhoppningsvis ha tillräckligt med cpu så att man kan använda QoS m.m.
I Edgerouter Lite och USG måste man se till att inget stör hardware offload, så det begränsar ju vad man kan göra en hel del.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@andr3a$:
och nu i deras egen EU store också

https://eu.store.ui.com/products/udm-pro

Verkar bli billigare att köpa där igenom för UDMP om inte Dustin och andra justerar sina priser innan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är det fler än jag som kört totalt vilse i produktfloran?
.........
Sörja.

Instämmer helt!
Totalförvirrad🙃

Jag behöver köpa ny router och försöker få en uppfattning om skillnader mellan Usg, Edgerouter och tex Asus med Merlinwrt

Hade en Asus 68 något som har dött och måste ersättas, googlande tar en ju onekligen till Ubiquiti. (otroligt att det skrivs sååå galet mycket om dem och ändå fattar jag inget🤯😊)

Jag vill kunna ha en vpn tunnel så jag jag kan nå mitt nätverk utifrån, behöver därav också kunna hantera någon ddns (?) tjänst.
Lira snällt med mina deco m5 AP.
Klara av 1 Gbit WAN
Gärna möjlighet att hantera en extra Wan för backup. (4G via lan/USB)

Vilken porodukt löser detta enklast?

Hur är Gui I Edgerouter och Usg jmf mot Asus/merlin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

@emKa:

Jag skulle välja en UDM som är en uppdaterad USG med inbyggd AP:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

Då har du ett enkelt gränssnitt som liknar Asus och kan köra controller som även kan kopplat mot Unifi APs etc. VPN är på ingång men inte släppt än: https://community.ui.com/questions/UDM-Features-missing-from-...

Dual-Wan finns dock inte än tillgängligt men kan komma senare

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_GN:

För ett par månader sen köpte jag:

USG Pro 4: 3 279 kr
US-24-250W: 4 799 kr
CK gen.2+: 2 390 kr
Rackmont. för CK: 1 390 kr
Totalt: 11 858 kr

UDM Pro: 5 295 kr
USW-24-PoE: 4 995 kr
Totalt: 10 290 kr

1568 kr mindre för nyare grejer, färre lådor och switch utan fläktar. Dessutom får man fler portar, eftersom det sitter några på UDM. Även snabbare SFP, om man har nytta av det.

Känns som att jag handlade lite för tidigt.... Men mina saker är iaf igång.

Lite samma situation för min del. En USGP4 och CK2+ går visserligen att sälja vidare, det är ju fortfarande grymt bra utrustning för hemmanätverk eller småföretagare.

Jag bytte fläktarna till Noctuas och kör SFP direkt från fiberkonverteraren in i USG:n med bra bandwidth (1gb fiber). QoS i all ära, men det är svårt att motivera ett nyköp när min nuvarande setup bara har några månader på nacken

Med det sagt gråter jag lite när jag kikar på Crosstalks genomgång.

Vem vet, kanske uppdaterar de UDMP om något år eller två (fat chanse) med PoE-portar och nyare chip, så att det blir lättare att ta ställning till en uppgradring.

Subjektivt tycker jag UDMP är rejält fulare jämfört med USGP4.

Permalänk
Medlem

@emKa: Du kan välja Unifi vilket verkar vara kompetent och bra och då skall du även framledes hålla dig till Unifi.

Jag kan använda UNMS både för mina Edge och för Unifi podukter, men det går alltså inte tvärtom, dock visade sig vara enkelt att köra UNMS lokalt med Docker på en virtuell eller annan maskin. Då blir UNMS gratis och man slipper kravet på 10 enheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@emKa:

Jag skulle välja en UDM som är en uppdaterad USG med inbyggd AP:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

Då har du ett enkelt gränssnitt som liknar Asus och kan köra controller som även kan kopplat mot Unifi APs etc. VPN är på ingång men inte släppt än: https://community.ui.com/questions/UDM-Features-missing-from-...

Dual-Wan finns dock inte än tillgängligt men kan komma senare

Tack för tipset, men den är på tok för dyr 💸 💸 💸 💸
Och wifi känns inte nödvändigt iom jag redan har TP-Link Deco M5 och är nöjd med dem vad det gäller wifi.

Jag själv har inte ens förstått varför Ubiquiti är så poppis?
Är det att man styra alla sina Ubiquiti prylar från en maskin som gör dessa så speciella?
Tänker att antingen är jag korkad som inte förstår vad det är som är så bra, eller, Ubiquiti som är dåliga i sin marknadsföring 😕 (eller är dom så bra på marknadsföring att alla utom jag är lurade 😁🤣)

Jag betalar gärna för bra kvalité, service etc men jag begriper inte alls varför UDM kostar 4100kr istället för t.ex 1500kr.

Hade hoppats på att komma undan med något vettigt för 1000-1500kr, kanske mer om det skulle vara något fantastiskt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@emKa: Du kan välja Unifi vilket verkar vara kompetent och bra och då skall du även framledes hålla dig till Unifi.

Jag kan använda UNMS både för mina Edge och för Unifi podukter, men det går alltså inte tvärtom, dock visade sig vara enkelt att köra UNMS lokalt med Docker på en virtuell eller annan maskin. Då blir UNMS gratis och man slipper kravet på 10 enheter.

Så med Unifi (vilket används av USG?) kan jag inte använda min befintliga switch eller Deco AP?

UNMS, är mjukvara på Edgerouter?
Fattar inte vad du menar med Docker, virtuell mm

Tycker jag generellt har ganska bra koll på teknik, men nu känner jag mig helt väck 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Så med Unifi (vilket används av USG?) kan jag inte använda min befintliga switch eller Deco AP?

UNMS, är mjukvara på Edgerouter?
Fattar inte vad du menar med Docker, virtuell mm

Tycker jag generellt har ganska bra koll på teknik, men nu känner jag mig helt väck 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Med UniFi mjukvaran kan du styra alla UniFi produkter (lite hårddraget). UniFi Switchar och Unifi APs och även UniFi protect (kameror)

Med UNMS styr du deras EdgeMax serie (EdgeRouter bla). Viss UniFi utrustning har lagts till i UNMS men inte all.

Du kan koppla vilka AP eller Switchar du vill till UniFi produkter men du kommer ej kunna styra dem.

Skaffar du en EdgeRouter och UniFi switchar och APs kommer du behöva två mjukvaror, UNMS och UniFi för att styra allt. Kör du UniFi Secure Gateway (USG) eller UniFi Dream Machine (UDM), inklusive Pro-versionerna, som router istället klarar du dig med en mjukvara.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Jag betalar gärna för bra kvalité, service etc men jag begriper inte alls varför UDM kostar 4100kr istället för t.ex 1500kr.

Därför att det är en router och brandvägg som klarar att nästan maxa en gigabitlina med QoS, DPI och IDS/iPS påslaget vilket ingen USG är i närheten av, har en inbyggd cloud key för hantering av alla UniFi-prylar, en managerad switch och en accesspunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag studerat hela kvällen och kanske börjar närma mig något slags beslut.
Tack för att ni ser till att jag inte halkar av banan helt
Hittade demosidor för Unifi och Unms som jag petat runt lite i, läst sida upp och sida ner...

EdgeRouter 4 verkar kunna lösa min önskelista, om jag fattat rätt i alla fall
- Kan ansluta till nätverket med VPN
- Stöder dynamiska dns tjänster
- Kan troligtvis koppla in ett 4g modem via rj45 som WAN2 och hittade någon som påstod sig använda ett usb modem. Lite oklart däremot om man kan ställa in så WAN2 endast används som failover...
Vad tror ni kan det funka?

USG verkade inte stödja t.ex OpenVPN.

Annars får min plan B bli att hitta någon vettig router att köra dd-wrt eller motsvarande.

PS. Den här delen av forumet innehåller galet mycket förkortningar, har ni tänkt på det?
CIM QoS RDP FSP NIC NTP FTAM L2TP LOS VLAN MAC NAT LPWAN WAN MTU PIM PPPoE PPTP RTP IDS FTP IPsec iPS CIR Cat DIX DNS DPI

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280