Jag spelar bara Quake Champions. Men jag möter många spelare som gått från CS till quake och flertalet klarar sig riktigt bra när de lärt sig mekaniken. Det som kanske inte är så bra är att det bara finns ranked duel och 2vs2. Jag skulle vilja se rankad TDM m.fl. Men jag antar att spelarbasen är för liten för att det ska bli något seriöst på den fronten. Räkna däremot att det är en lång inlärningskurva om du vill nå din högsta potential. Själv slog jag i en vägg för kanske 2-3 år sen. I alla fall vad gäller "technical skill". Nu handlar det väl om att bli bättre på tajming mm.
Hur som helst kan jag inte spela något annat sen jag började lira quake live för några år sen. Spelet har lixom allt för en adrenalin-junkie. Men visst... Det påminner inte så mycket om CS förutom att du har ett stort övertag om du har bra tracking/aim. Det är extremt sällan jag ser någon fuskare. På sin höjd någon gång per halvår kanske. Förlorar du så är det enbart för att du är sämre. De absolut lägst rankade i spelet är de som anklagar folk för fusk. Men det är till 99% BS från deras sida. Tyvärr är väl inte match makingen speciellt bra eftersom jag ofta hamnar bland nybörjare som anklagar mig för att fuska. Men då och då stöter man på riktiga proffs vilket är en upplevelse!