Satsa på 1440p skärm nu, eller tro på 4K prestanda i nvidia 3000?

Permalänk
Medlem

Satsa på 1440p skärm nu, eller tro på 4K prestanda i nvidia 3000?

Hej!

Efter ett bra rabatterbjudande på en 165 hz 1440p skärm idag på Inet så fick det mig att fundera, är det värt att satsa på en sådan nu om man tänker skaffa sig nvidias 3000 korten när de lanseras till sommaren? Är 4K vägen framåt nästa år? Kommer 1440p skärmarna vara från en svunnen tid?

Ingen vet ju hur bra nästa generation av grafikkort kommer vara, men med tanke på helt ny arkitektur och mycket mindre nanometer så bådar det ju gott för superb prestanda. Många tror ju att de kommer hålla ner priserna med då de känner ökad press från AMD samt att 2000 serien kanske inte sålde så bra som de hoppats pga inte tillräckligt bra prestandalyft.

Allt detta är ju rent spekulativt, men tycker det vore kul med tankar! Funderar på en ny andra monitor som matchar min huvudmonitor men funderar på om det vore värt att köra rakt på 4K, kanske kommer de också att kraftigt sänkas i pris när de blir mer och mer standard.

Permalänk
Medlem

4k 27" är slöseri.

Permalänk
Medlem

4k 144hz kommer nog vara dyrt i många år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

1440p ultrawide säger jag. Lite mitt i mellan.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

En 4k skärm skalar både 1440p och 1080p väldigt väl, så orkar inte datorn att driva runt i 4k så är det bara att minska upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

När de diskuterade i PC World The Full Neard pod så trodde de inte Nvidias 3000 kort i High End klassen skulle bli billigare än det jag har nu. Men, men, de har haft fel förr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sienar:

Allt detta är ju rent spekulativt, men tycker det vore kul med tankar! Funderar på en ny andra monitor som matchar min huvudmonitor men funderar på om det vore värt att köra rakt på 4K, kanske kommer de också att kraftigt sänkas i pris när de blir mer och mer standard.

Generellt är högre pixeldensitet att föredra eftersom du då kan skala utan problemen som skalning annars ger. Problemen med pixlighet och aliasing döljs i den finare strukturen på skärmen. Därför är en 4K-skärm på 27 tum något av idealet idag (ca 160+ ppi) eftersom den skalar 1080p och är överlägsen en 27-tums native 1920x1080 på just sådant som icke framträdande subpixeltruktur.

4K på 27 tum skärm klarar också 1440p alldeles utmärkt, åtminstone för spel av samma anledningar. För Windows och liknande kan x1,5-skalningsfaktor dock ge en försämring, men i windows är det bättre att köra 3840x2160 och sedan skala gränssnittet i 150% istället. Vilket ger samma ytor som 1440p fast med överlägsen textrendering.

Du kan också uppnå samma sak med 4K på exempelvis 32 tum (ca 137 ppi). Detta minskar dock pixeltätheten och kan i högre grad minska fördelarna jag beskrev. Å andra sidan också vara mer en kompromiss när man måste köra 1:1-förhållande.

Nackdelen med 4K, särskilt i höga frekvenser, är att det är ett premiumpris och utbudet är så minimalt litet.

2560x1440 på 27 är inte i närheten lika flexibelt. Den skärmen har mycket lägre pixeldensitet (ca 108 ppi) och kommer inte skala 1080p bra på något sätt eftersom det är så ogynsamm skalning med x1,333... samt en mycket tydligare pixelstruktur. Så 2560x1440-skärmen kör du helst 1440p och inget annat. Fördelen är priset och utbudet. Finns ingen ände på produkter att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för utförligt svar!

Hur stor skillnad upplevs dock egentligen mellan 1440p och 4k? Blev riktigt sugen på en super ultra wide nu under rean i 1440p. Använder just nu en 27"IPS 1440p med en 23"TN 1080 skärm brevid för produktivitet. Att ha möjlighet för full immersion I ett super wide format tycks vara grymt bra. Är också fortfarande nöjd med 1440p men är väl för att jag inte använt en 4K skärm än. Känns som att de är på hastigt inte med nästa generations hårdvara.

Efter att ha kört 1440p känns det nästan omöjligt att gå tillbaka till 1080p. Känns steget till 4K lika stort? 4K känns ju klart mer framtidssäkert och hade ju varit skönt att kunna behålla skärmen ett stort antal år. Har också stora förhoppningar för nästa års grafikkort som sagt. Med tanke på att 2080 Super/Ti ändå klarar av 4K hyfsat tycks det finnas stor potential med nästa generations GPUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sienar:

Tack för utförligt svar!

Hur stor skillnad upplevs dock egentligen mellan 1440p och 4k?

Efter att ha kört 1440p känns det nästan omöjligt att gå tillbaka till 1080p. Känns steget till 4K lika stort? 4K känns ju klart mer framtidssäkert och hade ju varit skönt att kunna behålla skärmen ett stort antal år.

Hur det upplevs och hur det känns är svårt att svara på. Beror på vad du jämför. Många äldre spel i 4K är till exempel inte så värst annorlunda medan moderna spel kan ge en större skillnad. I fråga om att arbeta med text och grafik på 27-tums 4K och 5K-skärmar som skalar till samma ytor som 1440p är det en väldig skillnad. Dels försvinner subpixelstrukturen ned mot gränsen mot det synbara och dels får du betydligt bättre renderad text vilket är skönt för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur det upplevs och hur det känns är svårt att svara på. Beror på vad du jämför. Många äldre spel i 4K är till exempel inte så värst annorlunda medan moderna spel kan ge en större skillnad. I fråga om att arbeta med text och grafik på 27-tums 4K och 5K-skärmar som skalar till samma ytor som 1440p är det en väldig skillnad. Dels försvinner subpixelstrukturen ned mot gränsen mot det synbara och dels får du betydligt bättre renderad text vilket är skönt för ögonen.

I see. Så i moderna spel finns det en viss skillnad mellan 4K och 1440p som är märkbar Men däremot kanske inte tillräckligt stor för att offra större och billigare skärm/högre fps? 4K kommer verkligen till sin rätt i produktivitetssammanhang?

Är väl också svårt att svara på idag antar jag då tekniken väl inte riktigt är där ännu. Får väl vänta på ännu bättre displayport samt nya grafikkort om man inte har 2 2080ti sli.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sienar:

Är väl också svårt att svara på idag antar jag då tekniken väl inte riktigt är där ännu. Får väl vänta på ännu bättre displayport samt nya grafikkort om man inte har 2 2080ti sli.

Åh, tekniken är här sedan länge. Apple har kört Retina 4K/21-tum och 5K/27-tum sedan 2015 med AMD RX380-nivå på GPU:n. Vad gäller tungdrivna spel behöver du inte SLI:a 2 st. 2080Ti utan krävande spel renderar du i lägre upplösning och skalar upp, samt tar hjälp av adaptiv synk vilket hjälper en hel del.

Vad som inte är här är marknaden och insikten om vad hög pixeldensitet gör för datorskärmar. Man är fast i ett 1:1-tänkande och kör i grunden piffade versioner av skärmteknik från 2005. Därför hör man "det behövs dubbla 2080Ti" rätt ofta. För två år sedan var det "dubbla 1080Ti" och innan det var det "dubbla 980Ti".

Permalänk
Medlem

Fick hem en XB273K idag och provade både 1080p och 1440p på den, 1080p ser ut som om man hade en native 1080p skärm på 27". 1440p fungerade också bra, kanske inte lika skarp som en native 1440p, men ändå helt okej i spel.

Battlefield 5 såg helt fantastiskt ut i 4k och inte jättetrögt att driva i acceptabla fps (omkring 100) med mitt 2070 Super, kör mesta inställningarna på high och nån på medium.

Större skillnad än vad jag hade väntat med 4k vs 1440p skärm i spel, i Windows kör jag 125% skalning och tycker det fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Trevlig läsning! Skulle dock säga att 1080p på en sådan skärm som XB273K ser betydligt bättre ut än 1080p native på 27 tum eftersom den senare skärmen har mycket mer av ytan till en förhållandevis grov pixelstruktur, något 4K-skärmen inte alls har och som även ligger på gränsen mot den synliga.

En dag ska jag göra en artikeln om detta. Behöver samla på mig fler skärmtester för att kunna dokumentera allt. Går snabbt att skriva men tar väldigt lång tid att dokumentera och presentera något som visar skillnaderna.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Ja det är möjligt, jag har aldrig ägt en 27" 1080p skärm, så det var mest en gissning 😊

En sak som stör med skärmen är fläkten på baksidan, trodde inte den skulle höras såpass tydligt. Min dator är i princip knäpptyst och står på golvet under skrivbordet, skärmen och fläkten hamnar i öronhöjd och hörs ganska tydligt även 70-80 cm från skärmen.

Kommer förmodligen att lämna tillbaka XB273K och istället köpa XV273K som inte har någon fläkt inbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kul med vidare diskussion! Bra inlägg!

Fick nyss infon om att DP 2.0 är på ingång. Vad tror vi detta kommer betyda för den framtida prisbilden? Prestandan kommer väl gå upp för flaggskeppen, men kommer det påverka resten av marknaden märkbart på kort sikt? Min största referenspunkt är min nuvarande skärm som inte gått ner i pris en krona sen den köptes för ca 2-3 år sen.

Kanske är grafikkorten en större motor för konkurrens på monitormarknaden, där har det ju gått ganska långsamt under den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag fick hem en XB273K igår, innan hade jag en Benq XL2411T 24" 1080p@144hz.

Mina upplevelser är för att få samma (bättre) bildkvalité i spel på XB273K 27" mot Benq XL2411T 24" behöver jag köra den nya skärmen minst i 1440p då jag spelar (jag använder 3840 x 2160 i Windows).

Troligtvis beror detta på att jag inte är van vid större skärmyta och det är väl ganska naturligt att den större skärmen kommer se sämre ut i 1080p, 1440p ser förövrigt mycket skarpare ut på 27" än vad 1080p gör på 24" (jag sitter ungefär 40-50cm från skärmen normalt sett).

I spel som The Witcher 3 har jag testat 4K och det blir verkligen stor skillnad i bild mot 1080/1440p. Hoppet från 1080p var störst, även prestandamässigt (väldigt krävande), har för nuvarande en "bara" ett rtx 2070.

Slutade med att jag spelar i 1440p för att få högre fps då jag upplever att detta är viktigare för mig än en bättre bild.
Jag har inget negativt att säga om bilden i 1440p på skärmen då detta varit diskuterat en hel del i valet om 1440p/4K, har ställt in att gpu ska skala i Nvidias kontrollpanel.

Det som känns bra för mig är att när hårdvaran blir bättre kommer jag kunna ta steget upp till 4K helt och hållet.

Dessvärre har jag problem med att min nya skärm fastnar i 82hz när jag går tillbaka till skrivbordet efter att jag har ställt in den på 120/144 hz och spelat ett tag. För att kunna ställa tillbaka den högre uppdateringsfrekvensen behöver jag då starta om skärmen.

Någon som har/haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

@hpx
Det där med att den ändrar Hz har också hänt mig en gång, men det hände när jag väckte skärmen ut viloläge. En gång har även HDR i Windows automatisk aktiverats, upptäckte det när jag inte kunde justera ljusstyrkan på skärmen. På min förra skärm som också hade HDR hände det aldrig.

Hur upplever du ljudnivån på fläkten i skärmen? För mig är det nog en dealbreaker då den hörs ganska tydligt när man slösurfar och gör annat än spelar.

Hittade ett sätt att komma åt "service menyn" och där kunde man stänga av "smart fan" och ställa ner värdet till omkring 30. Då blev det mycket tystare, provade att spela i ca 45 minuter och den blev inte överhettad iaf.

Mer info här (obs tysk sida)
https://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?p=120...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: När jag spelar använder jag slutna hörlurar så ljudet från fläkten är inget jag direkt stör mig på. Visst vid surf/arbete är det möjligt att det kan upplevas irriterande då även jag har helt knäpptyst dator i idle.

Något annat jag märkt är att när jag stänger av datorn fortsätter fläkten att snurra även fast den borde stanna?
Möjligt att den går ett tag till för att kyla ner G-sync enheten?

Problemen som jag har haft verkar ha uppstått då jag använder skärmen i upplösningar som 1080p/1440p i 144hz samtidigt som jag kör Windows i native 4k/120hz.

Permalänk
Medlem

@hpx
Japp den går ett tag för att kyla ner G-sync, har inte tagit tiden men verkar gå i ca 10-15 minuter efter avstängning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

I övrigt är jag väldigt nöjd med denna skärm, ögonen slappnar av på ett helt annat vis när jag använder denna jämfört mot min äldre TN-panel.
Jag har kontaktat inköpsstället med problemen jag har haft, så får vi väl se om de byter ut mitt exemplar eller vad som blir av.
Tycker inte sådana här problem ska behöva uppstå på en skärm i denna prisklass.

I Battlefield V får jag runt 60-70 fps med inställningar på medium i 4K för övrigt.

Permalänk

Vilken tror ni är det bättre valet mellan 27gl850 samt 27ul650?
Ibland blir det en vända csgo eller en helg framför spel i linje med divinity original sin / disco elysium

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboMast:

Vilken tror ni är det bättre valet mellan 27gl850 samt 27ul650?
Ibland blir det en vända csgo eller en helg framför spel i linje med divinity original sin / disco elysium

Jag hade valt GL850 pga högre Hz och att 1440p fortfarande är en helt okej upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag hade valt GL850 pga högre Hz och att 1440p fortfarande är en helt okej upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jao. 60hz är lite väl lågt. Speciellt för CS och liknande spel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sinery:

4k 27" är slöseri.

Har du ens sett en sådan skärm? Stor skillnad på text, foton etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har du ens sett en sådan skärm? Stor skillnad på text, foton etc.

Jobbar på en.
Skulle hällre ha 1440p 24" så att sidoskärmen inte hamnar så långt åt sidan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sinery:

Jobbar på en.
Skulle hällre ha 1440p 24" så att sidoskärmen inte hamnar så långt åt sidan.

Så om jag förstår dig rätt tycker du egentligen att storleken 27 tum inte passar dig? Det är ju en helt annan sak än det du skrev.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så om jag förstår dig rätt tycker du egentligen att storleken 27 tum inte passar dig? Det är ju en helt annan sak än det du skrev.

Blir så when you move the goalpost.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sinery:

Blir så when you move the goalpost.

OK. Jag trodde att du med ditt svar skulle motivera ditt ursprungliga uttalande som jag hade ifrågasatt, inte svara allmänt på min retoriska fråga. Har du någon motivering?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4k kräver dyr hårdvara fortfarande så tycker 1440p är en bra sweetspot atm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

4k 27" är slöseri.

Haft båda, och enligt mig är 4k skärmen helt överlägsen vid bilder, blev riktigt besviken när jag gick ner på 1440p igen.