Permalänk
Medlem

@nmc

@Aphex Tänker du vänta tills siffrorna står i rak linje för öppet mål så är de redan försent då. Man investerar på potentialen, inte när de redan är framme.

Tesla är hetaste aktien på börsen och de reflekteras i nyheterna som försöker sänka kursen för egen vinning. It just wont happen.

Årsrapporten kommer visa intressanta siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeSaber:

@turbi

@Aphex Tänker du vänta tills siffrorna står i rak linje för öppet mål så är de redan försent då. Man investerar på potentialen, inte när de redan är framme.

Tesla är hetaste aktien på börsen och de reflekteras i nyheterna som försöker sänka kursen för egen vinning. It just wont happen.

Årsrapporten kommer visa intressanta siffror.

Visst kan man investera en liten del av sina pengar i förhoppningsbolag, det är bara en fördel att göra det innan förhoppningarna skjuter genom taket och lämnar jorden.

Du låter som nybörjare brukar låta, bolaget du valt har oändlig potential och alla som säger emot är del av en konspiration. Det var samma visa när fingerprint var på väg upp, nu hör man inte mycket från det gänget. Tyvärr måste man bränna sig innan man lär sig.

Hur stor del av ditt sammanlagda investerade kapital har du i tesla?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Nä tack. Varför du ens skulle vilja veta vad jag har för position i Tesla är beyond me. Det är verkligen att göra det personligt. Du stör dig på P/E talet så fortsätt med det. Big picture vad är det.

Sen skulle jag inte kalla Tesla förhoppningsbolag. Det är osänkbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nä tack. Varför du ens skulle vilja veta vad jag har för position i Tesla är beyond me. Det är verkligen att göra det personligt. Du stör dig på P/E talet så fortsätt med det. Big picture vad är det.

Du är inte rätt person att tala om big picture, du har en närmast religiös uppfattning om tesla.
De har absolut en revolutionerande produkt men det innebär inte att de är osänkbart.
Frågan var du fick av aphex var inte hur många aktier du har, frågan var om andel av ditt kapital dvs %.
Tvivlar starkt på att avsikten är att göra det personligt mer än att ev ge dig personliga råd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Andra har sagt det mesta nu redan, men ett ytterligare tips är att även om någon aktie är nästan osänkbar så betyder det inte att det är via den aktien du kommer få bäst värdeökning. För jag antar att du är ute efter att dina pengar ska växa så mycket som möjligt, utan att riskera att förlora dem? Så har du t.ex. 100 % av ditt kapital i Tesla aktien är det en stor risk att de inte alls ökar så mycket i värde, samt stor risk att det går ner i värde på några års sikt. Har du 50 % av ditt kapital där är det också en chansning. Sparar du långsiktigt är det bra att sprida riskerna, för alla investeringar är en risk i normala fall. Vill du chansa med xx kr så går det förstås bra att satsa allt på en enda aktie, så länge man är beredd att kunna ta smällen vid en förlust.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Syftet med den meningen var att se om jag är 10% investerad eller hundra för att dra en slutsats om jag är ny eller inte. Löjligt.

Nej jag är inte religiös men det är ett bolag som stormar fram oavsett dess kritik. Och likt Aphex som stör sig på nyckeltalen (just nu) gör även kritikerna (just nu). Som sagt vi väntar till årlig rapport än att dra slutsatser på kvartal.

P/E för övrigt är estimerat att stiga till 120+ inför kommande år. Så tro kursen blir billigare för att korrigera nuvarande bolagsvärde skulle jag såga. Högt intresse i Tesla och det reflekteras på börsvärdet. Sen att man inte vill haka på pga P/E står fel so be it. Aktivt val och på eget ansvar likt alla andra investeringar.

Mitt grundande tips var utifrån meningen "orkar inte hålla koll på aktier, därav bara fonder" då man kan lägga en summa på Tesla och sen strunta i det framöver. Sen började sågningen "vilket språk du använder"..

Tackar för mig.

@kaptenperre , det är ingen som sagt någonting om 100% investering, det var ett fult antagande av @aphex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Syftet med den meningen var att se om jag är 10% investerad eller hundra för att dra en slutsats om jag är ny eller inte. Löjligt.

Nej jag är inte religiös men det är ett bolag som stormar fram oavsett dess kritik. Och likt Aphex som stör sig på nyckeltalen (just nu) gör även kritikerna (just nu). Som sagt vi väntar till årlig rapport än att dra slutsatser på kvartal.

P/E för övrigt är estimerat att stiga till 120+ inför kommande år. Så tro kursen blir billigare för att korrigera nuvarande bolagsvärde skulle jag såga. Högt intresse i Tesla och det reflekteras på börsvärdet. Sen att man inte vill haka på pga P/E står fel so be it. Aktivt val och på eget ansvar likt alla andra investeringar.

Mitt grundande tips var utifrån meningen "orkar inte hålla koll på aktier, därav bara fonder" då man kan lägga en summa på Tesla och sen strunta i det framöver. Sen började sågningen "vilket språk du använder"..

Tackar för mig.

@kaptenperre , det är ingen som sagt någonting om 100% investering, det var ett fult antagande av @aphex.

Jag skrev som exempel 100 % och 50 % så jag påstod inte heller något sådant. Vad jag kan se skrev ingen att du investerat 100 % i dem, men det är inte så viktigt. Det är mer din reaktion på allting som speglar att du valt Tesla och inte kommer lämna dem i första taget, även om information skulle komma som gör att kursen troligen går ner på kort sikt.

10 % av sitt kapital tror jag nog de flesta kan tänka sig att investera i en enda aktie som man läst på mycket om kring varför de bör öka i värde mer än alla andra lovande aktier och vill testa haka på tåget. Något som är intressant är att vanliga småsparare oftast tjänar mer på att bara följa snittet (typ OMX) genom breda fonder än att själv välja ut någon/några aktier. För lägger man bara ner några timmar i veckan och tycker sig ha läst på mycket och köper aktierna xx så finns det många som läst på mer och har mer insikt och kanske även mer erfarenhet som gör lite bättre val. I snitt tjänar de som gör aktiva val lika mycket som de som bara följer marknaden, vilket är rätt självklart. Så om några tjänar mer än marknaden betyder det också att några tjänar mindre än marknaden. Så på en 10 års period kan det vara bra att kolla tillbaka på sin portfölj och se om man har lyckats bättre än andra som gör aktiva val och har gått bättre än marknaden i stort. Annars bör man skippa att göra aktiva val och kan dessutom spara en massa tid. Kanske någon här har en länk till en undersökning kring detta? Jag hittade inte igen nu när jag snabbkollade, men egentligen är det logiskt att det blir så. Alla kan inte tjäna mer än marknaden i snitt, det skulle inte fungera.

Jag menar t.ex. inte att du (MeSaber) ska sluta investera aktivt. Jag menar inte heller att jag tror att Tesla aktien kommer gå dåligt. Så om något tolkas som personligt mot dig försök att inte ta åt dig.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeSaber:

Nä tack. Varför du ens skulle vilja veta vad jag har för position i Tesla är beyond me.

A. För att det har betydelse för din trovärdighet när du rekommenderar andra att investera i aktien. Än mer när du väljer att inte svara.

B. För att du ska få tillfälle att reflektera över hur stor fallhöjd du har om framtiden inte blir som du bestämt. Det är möjligt att det inte behövs, men du ger åtminstone intryck av att ha lite för stort emotionellt kapital investerat i företaget.

Citat:

Det är verkligen att göra det personligt. Du stör dig på P/E talet så fortsätt med det. Big picture vad är det.

Framförallt att det är negativt, d v s att de inte tjänar pengar och tills vidare är beroende av investerarnas pengar. Det är väl definitionen av ett förhoppningsbolag?

Så sa man en gång om en båt. Sen fick vi en dålig film med Leonardo di Caprio.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Investerar? Jag bedriver välgörenhet åt bättre behövande och staten.
Köper dyrt och säljer billigt i förhoppningsaktier.

Än så länge går det rätt bra ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

@kaptenperre:

Som du säger så bör man ha ett stort intresse för att inte bara köra på indexfonder. Avanza har ger alltid ut statistik på OMX vs "självutnämnda proffs" vilket inte är en vacker läsning. Beror främst på "proffsen" inte sprider sina risker utan går all in i en aktie.

Dubbel så hög avkastning för index under en 5 års period, hittade ingen annan sammanställning:

http://lundaluppen.blogspot.com/2018/01/avanzaavkastning-fem-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

$TSLA 420

Glad att jag inte sålde

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@kaptenperre då jag lever på aktier så tror jag inte jag kommer sluta investera någonsin. Hittade börsen för sent dock. Skulle upptäckt det runt 18-20 års ålder.

@nioreh83 antar du förstod han syftade på detta: https://i.imgflip.com/2hfayp.jpg

@aphex hur stor position jag har i Tesla kommer inte göra nån skillnad över dess kursgång. Jag har aldrig snackat om procentinnehav någonsin och tänker inte börja nu för det är högst irrelevant för investeringen i fråga. Säger någon KÖP så ska du så klart göra en egen analys.

Baserar man sina köp/sälj på Avanzas placera forum (forat) så är man in for hell of a ride, som ett exempel av hausse/baisse i all ära.

Sen vill jag även benämna att stirra sig fyrkantig över siffrorna(nyckeltalen) kan väldigt lätt göra aktiehandel otroligt tråkig. Visst man kan gå igenom siffrorna årligen men framförallt måste man tro på bolaget annars ser jag aktiehandeln mer som ett jobb(nödvändigt ont) än som ett intresse/frihet.

Jag gräver mig inte ända ner i roten av alla bolag för att försöka debunka nån insiderinformation för hade jag gjort det hade jag varit aktiemäklare vid det här laget. Det är inte min syn på börsen som ska va rolig och spännande. Det slår även Poker i min mening

@aktsu om jag råkat fått dig köpa nånting du inte tror på så förlåt. Ska inte rekommendera några köp då det kan tolkas fel. Det sista jag vill är att skapa ett sekundärt placera forum som är enbart ute efter egen vinning, vilket absolut inte var min intention då jag aldrig blankar.

God Jul allesammans förresten. Hoppas era aktieköp 2019 kommer frodas 2020

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@aktsu om jag råkat fått dig köpa nånting du inte tror på så förlåt. Ska inte rekommendera några köp då det kan tolkas fel. Det sista jag vill är att skapa ett sekundärt placera forum som är enbart ute efter egen vinning, vilket absolut inte var min intention då jag aldrig blankar.

Vet inte varför du taggade mig...

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta så tråkiga och stabila bolag som möjligt. De brukar ge bäst resultat över tid.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Ja helst när Porsche lanserat sin första elbil och den är redan bästa elbil.

https://www.di.se/bil/porsches-varsting-basta-elbilen-pa-mark...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Denna fråga har varit uppe många gånger tidigare i tråden och statistiskt har du fel. Det är bättre att investera allt på en gång rent ekonomiskt, men då ska man klara av psykologin i att det imorgon kan vara -50% och då inte sälja ut sig.

Precis, tänker man långsiktigt är alternativet uteslutet.

Visa signatur

-zebb

Permalänk
Medlem

Har någon tips på kortsiktigt sparande? Just nu har jag ett långsiktigt sparande i diverse indexfonder som förhoppningsvis gör att jag inte blir fattigpensionär. Samtidigt har jag samlat på mig några hundratusen i ett vanligt privatkonto på SEB, och där antar jag att jag förlorar någon tusenlapp per år pga inflation, vilket känns mindre bra. Jag förmodar att jag skulle kunna köpa mer indexfonder för pengarna, men samtidigt känns det bra att ha minst 50.000 kr på ett konto som saknar bindningstid och som inte kommer förlora halva värdet ifall börsen kraschar. Vad har jag för alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Har någon tips på kortsiktigt sparande? Just nu har jag ett långsiktigt sparande i diverse indexfonder som förhoppningsvis gör att jag inte blir fattigpensionär. Samtidigt har jag samlat på mig några hundratusen i ett vanligt privatkonto på SEB, och där antar jag att jag förlorar någon tusenlapp per år pga inflation, vilket känns mindre bra. Jag förmodar att jag skulle kunna köpa mer indexfonder för pengarna, men samtidigt känns det bra att ha minst 50.000 kr på ett konto som saknar bindningstid och som inte kommer förlora halva värdet ifall börsen kraschar. Vad har jag för alternativ?

Öppna ett sparkonto med 0,65% ränta. Bättre än ingenting.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag kör detta för mitt kortsiktiga sparande. På exempelvis Avanza. Bästa man kan få utan risk vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Skrivet av Savage_Gray:

Skrivet av fiblarn:

Jag kör detta för mitt kortsiktiga sparande. På exempelvis Avanza. Bästa man kan få utan risk vad jag vet.

Brukar kika på den här sidan med jämna mellanrum och flytta mina kortsiktiga pengar dit där det är högst ränta, insättningsgaranti och fria uttag.

https://www.compricer.se/sparande/?domain=www.compricer.se&am...

Visa signatur

i7-7700K

Permalänk
Medlem

15% av min förmögenhet (exklusive hus och pension) är placerad i Ryssland/Kina.
3% cash på bankkonto
82% i börsaktier.
Under vintern siktar jag på minst 20% i Ryssland/Kina och 10% cash och högst 70% i börsaktier.

Jag tror alltså på fallande börs. För pengarna skall jag köpa bolag som fallit för mycket. Blir fallet mycket stort så säljer jag av Ryssland/Kina och köper eventuellt in fin lägenhet i innerstan.

Jag tror jag är rätt ute...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ureet:

Nordax har typ 0,9 eller kanske lite mindre nu, insättningsgaranti och riktigt kontonummer man kan månadsspara till. Såna pengar ska du inte investera i något volatilt alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är tråkig. Ett investmentbolag sköter all min placering. Vet att jag betalar avgifter, men efter avgifter har det varit betydligt bättre än vanliga gratisfonder eller upplägg som banken erbjuder. Lägger in 25% av min nettolön varje månad och känns bra att passivt se saker ticka upp. Har inga direkta mål, mer en långsiktig buffert + tryggheten som kommer av att uppstår en kris så finns det en lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag valde att köpa andelar i Spiltan Högräntefond
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/471796/spiltan-ho...

Det är ju lite oklart vad som händer om det kommer en megacrash som gör kaoz med både det ena och det andra, men trots hög avgift så känns det bättre än ett vanligt räntekonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tackar för mig.

Syftet med hans post är uppenbarligen att ta reda på hur stor del av din portfölj som just nu består av Tesla-papper. Det är en ganska god indikation på hur din portfölj är viktad, och säger ingenting om hur stor den är, hur ny du är på att investera eller hur stor andel av ditt kapital som är investerat. Jag upprepar frågan för att jag är nyfiken, hur stor är din exponering mot Tesla? Att den är hög betyder väl inte mer än att du tror väldigt mycket på företaget, och det verkar du ju göra...

Tesla är ett ganska svårmotiverat case för mig, och det har dom alltid varit. Dom är definitionen av ett hype-bolag. Det vill säga, det värde jag som investerare köper är inte ett välmående företag som genererar pengar, utan den vinst jag kan förvänta mig kommer vara ett resultat av att fler vill köpa aktien och Musks förmåga att generera riskkapital. Den senare har han i och för sig visat sig bra på, men jag gillar inte att han riskerar att smutsa ner sitt varumärke. Teslas värderingshistorik är ett facit på att kursen var extremt övervärderad och att Musk har misslyckats med sina löften.

P/E värde är ett utmärkt verktyg att använda för att ge en indikation på ett företags kassaflöde jämfört med värderingen. Särskilt om du jämför med konkurrenterna (i det här fallet kanske Ford/gm) brukar man få ett ganska bra hum om hur mycket man betalar för Tesla-premien. Dock är den inte särskilt användbar för företag som inte går med vinst.

Visst, man kan blunda, köpa Tesla och hoppas att det är nästa Amazon eller Apple. Tror man på Musk och gillar Teslas produkter så visst. Dom har definitivt uppsidor, men företaget motsvarar verkligen inte sina nyckeltal. Sitter man på Tesla idag och tror på företaget så skulle jag rekommendera att man håller kvar sin position; om investeringen är en väldigt hög andel av portföljen hade jag rekommenderat att realisera vinsten och diversifiera portföljen. Om man gillar Tesla och vill lägga till värdepappret i sin portfölj hade jag rekommenderat att invänta en svacka i priset eller bättre nyckeltal. Oavsett vilket som kommer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ja helst när Porsche lanserat sin första elbil och den är redan bästa elbil.

https://www.di.se/bil/porsches-varsting-basta-elbilen-pa-mark...

Då du länkar till en betalsida som vill sälja så förstår varför man använder ordet bästa.

Läs här för icke-betal: https://insideevs.com/reviews/368691/2020-porsche-taycan-vs-t...

Dubbelt så dyr, kortare range, krocktester har jag inte läst men där har Model 3 full pott. Det har antagligen Taycan också för annars skulle man aldrig använda ordet bäst någonsin.

Det är helt klart en värd motståndare men dom får nog sänka priset lite. Vitsen med elbil är att varje människa ska ha råd att köpa en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Jag är tråkig. Ett investmentbolag sköter all min placering. Vet att jag betalar avgifter, men efter avgifter har det varit betydligt bättre än vanliga gratisfonder eller upplägg som banken erbjuder. Lägger in 25% av min nettolön varje månad och känns bra att passivt se saker ticka upp. Har inga direkta mål, mer en långsiktig buffert + tryggheten som kommer av att uppstår en kris så finns det en lösning...

Ett alternativ för den som inte orkar bry sig är ju att lägga pengarna
i en fondrobot, väldigt smidigt där man kan ställa in andel aktiefonder samt räntefonder
för en billig peng.

Finns ett väldigt bra RikaTillsammans avsnitt om det hela:
https://rikatillsammans.se/lysa/

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Vilket investmentbolag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Ett alternativ för den som inte orkar bry sig är ju att lägga pengarna
i en fondrobot, väldigt smidigt där man kan ställa in andel aktiefonder samt räntefonder
för en billig peng.

Finns ett väldigt bra RikaTillsammans avsnitt om det hela:
https://rikatillsammans.se/lysa/

Det där är en sponsrad artikel, dvs. reklam.

Det låter billigt, men 0.2 % utöver fondernas avgifter blir ganska dyrt i längden. 2000 kr extra för att spara 100 000 i 10 år, t.ex. Sätter man upp ett månadssparande med sin bank så kan man välja den fördelningen själv utan extra kostnad.

Sen ombalanserar fondroboten så att man behåller samma riskfördelning, men det medför ju också kostnader (även om fondköpen oftast sker utan avgift så blir det ju tid utanför marknaden i samband med bytena) så man tjänar nog inte mycket på det jämfört med att själv gå in och omfördela någon gång per år om det skett stora förändringar i fördelningen mellan fondernas värde.

Men visst, som du säger, om man verkligen inte orkar bry sig så är det ju i alla fall ett ganska bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Edit: miss av mig.

Personligen så är jag nog positiv till fondrobotar, det är kul att jämföra sina egna fondval för att få perspektiv.