Sparar ni gamla, betalade, räkningar?

Permalänk
Medlem

Jag sparar alla pappersräkningar. Skriver inbetalningsdatumet på dem och arkiverar dem i pärm.
Kvitton på dyra inköp, försäkringspapper, medlemskap osv. likaså.

Tycker tyvärr världen av e-faktura saknar en bra arkiveringsfunktion på iaf Swedbank. Rätt kasst system att få överblick på vad man betalat över tid.
Men man får väl lära sig att släppa kontrollen...

Permalänk
Medlem

Jag försöker att inte spara något i onödan. Jag har ingen regelbunden pappersfaktura idag förutom kreditkortet, jag skulle inte behöva ha den på papper heller. Jag har hittills aldrig varit med om att något företag vill ha betalt för en redan betald faktura och skulle det inträffa finns det ju elektroniskt idag. Kvitton för saker med garanti från fysisk butik försöker jag spara under garantitiden.

Det verkar vara lite olika det där. Vi får lönebeskeden elektroniskt i lönesystemet och jag har minst en kollega som skriver ut det och sätter det i en pärm. När farsan dog städade vi ur pärmar med i princip alla lönebesked från hans arbetsliv och ganska många års räkningar snyggt sorterade årsvis i pärmar med påskrivet datum de betalades. Då har han aldrig drivit eget eller något sådant som krävt sparad bokföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har bott utomlands under en period. Finns inget i nån internetbank från den tiden. Fanns inte ens nån internetbank då i det landet.

Men sorterar gör jag inte. Lägger allt i små lådor. 18 år av räkningar och kvitton tar bara upp motsvarande kanske 3-4 skokartonger i volym.

18 år av räkningar och kvitton!? Vad ska du göra med dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sparar senaste fakturor ca en till två månader sedan river jag sönder och slänger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Reklamationstiden har ju gått från två till tre år så det är ett växande problem. Var och lämnade tillbaka ett par två år gamla skor, som gick sönder efter en månads användning, nyligen då jag inte besöker butiken särskilt ofta.

Snäll butik som lät dig reklamera grejer på en nästan 2 år gammal skada.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Eazy:

Snäll butik som lät dig reklamera grejer på en nästan 2 år gammal skada.

Vi har tre års reklamationsrätt...
Skorna var ju i princip i nyskick när jag kom in med dem förutom den sömn som gått upp för två år sedan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vi har tre års reklamationsrätt...
Skorna var ju i princip i nyskick när jag kom in med dem förutom den sömn som gått upp för två år sedan.

Jo jag vet att vi har 3 år reklamationsrätt, men anmälan skall göras inom "skälig tid" efter grejen gått sönder.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Alla mina fem räkningar kommer via e-faktura och en på autogiro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

3 år sparar jag så har 3 pärmar. Kan inte påstå att det blir mycket räkningar i pappersform. Kvitton från saker med garanti etc sparas också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Kan vara bra att spara fakturor på jobb av typ elektriker eller rörmokare.

Den dagen det blir någon försäkringsskada kanske försäkringsbolaget vill se bevisning på fackmannamässigt utförande. Försäkringsbolag brukar vara pigga på att minska sina kostnader.

Permalänk
Medlem

Lönespecar är ju bra att spara om man har med CSN eller förskole/fritidsavgifter att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får nästan allt på e faktura och dom som kommer i papper slängs så fort dom är betalda.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Behåller alla PDF:er och skannar alla pappershandlingar.
Enbart påskrivna original behålls i pärm, resten tuggas efter skanning.
Innan årsskifte så PDF:ar jag ut årets alla transaktioner.
Byter man bank förlorar man sin historik.
Har man Skandiabanken, förlorar man sin historik efter 2 år via webbsidan. Dom kan ta fram mot kostnad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

På den tiden då jag fick fakturor i pappersformat så sparade jag dem och skrev datum när de hade betalats. Detta för om det skulle bli någon strul så har jag något mer att gå tillbaka till.

Men när var senaste gången jag fick en pappersfaktura? Ja det var nog 2 år sedan. Vissa bolag idag tar 50kr i administrativ avgift för att skicka fakturor vilket har lett till att man anstränger sig lite för att få dem på annat sätt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Endast för garantiärenden

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte fått pappersfakturor sedan de gick att slippa få det, sparar själv ingenting men de finns ju kvar hos banken liksom kontoutdragen som visar betalningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Handlar det mesta via nätet och får då dels orderhistoriken i internetbutiken. Sedan får man det på mejl också, vilket gör det sökbart för vilken butik man handlade av osv. Ett tag sparade jag plocksedeln som kom i paketet men har slutat med det eftersom det inte finns någon poäng med det.

Har sådan tur att räkningarna jag får är via efaktura just nu, så de sparar på banken. Men de som kommer i pappersform hamnar i en pärm och när den är full rensar jag. Hade jag haft en MFP med matare som sparar direkt i mapp på server hade jag nog arkiverat dem digitalt.

Lönespecifikationerna får jag via Kivra och mejl så de sparas där. Ett tag sparade jag ner PDF:erna i en mapp men tröttnade på det.

Permalänk
Medlem

När pengarna är dragna så ryker räkningen (de få fall jag får en pappersfaktura/räkning).

Dock på dyrare inköp på varor där man vill spara köpebeviset för ett garantiärende så sparas den hushållspärmen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kan vara bra att spara fakturor på jobb av typ elektriker eller rörmokare.

Den dagen det blir någon försäkringsskada kanske försäkringsbolaget vill se bevisning på fackmannamässigt utförande. Försäkringsbolag brukar vara pigga på att minska sina kostnader.

Översättning; försäkringsbolag brukar inte vara pigga på att betala för att kunden gjort ett fuskbygge som förmodligen orsakade skadan till att börja med.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Har inte längre några fakturor som inte är e-fakturor eller autogiro. Kan väl komma något utstickande ibland, då spars det väl kanske max ett år.
Alla mina lönespecar kommer jag åt online många år tillbaka i tiden.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Aldrig funnits skäl till att spara lokalt, funkat fint i mina 45 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter återigen med en stor hög som ska in i arkivskåpet och kommer på mig själv med att fundera varför i hela världen jag sitter och sparar gamla fakturor och liknande. För länge sen var det nog för att bygga historik men den finns ju på internetbanken numera. Att behålla lönespecar kan ju ha ett syfte för t.ex. framtida a-kassa har jag förstått men gamla räkningar? Både jag och frun har fått med oss vanan hemifrån och bara fortsatt med det men ser inget direkt syfte längre och därav min fundering.

Hur gör ni andra? Har ni, likt oss, ett gigantiskt förråd med gamla räkningar eller behåller ni bara lönespecar och typ fakturor som också är garantibevis?

Får inga räkningar längre allt går på e-faktura eller autogiro.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Slänger allt privat, finns ingen anledning att spara, företagspapper ligger jag dock på eftersom att man måste kunna styrka vissa saker vid ev revision från RSV.
Min morsa sjukt gammal... sparar allt, typ kontoutdrag och skit, lär ju bli container när hon lämnar in handduken...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Aldrig. Nej. Är inte en gammal surgubbe

Ser till att bara ha e-räkningar, men när det ploppar in en pappersräkning så betalas den pronto o slängs direkt.

Obegripligt att folk sparar o sorterar i pärmar år efter år - bara att ladda ner XL filen från banken så har man det snyggt o prydligt

// LZ

Så när du blir gammal och bitter så börjar du arkivera? Jag tror generellt att det är en generationsfråga som har förts vidare börjar försvinna / på den tiden sparades mycket, min mamma gjorde det och även hennes mamma, min mammas vänner gör också det. "Äldre" men det kan ju givetvis bero på annat också, sura är dom inte.

I dagsläget sparar folk på kartonger och emballage istället

@Sidde
Senaste försäkringsbrevet, kvitton av värde, och viktiga dokument för deklarationen brukar jag spara digitalt, skatteverket kan kräva många år senare ~7? , när jag deklarerade analogt brukade jag spara viktiga papper tillsammans med deklarationen sen åkte det in i en låda, nu när det är digitalt är det ju bara att spara deklarationen och det viktiga tillsammans tar inte så många minuter.

Generellt sparar jag om det finns ett mervärde av att spara, och om det inte tar tid från vardagen, bonus om det sparar tid nu eller framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I dagsläget sparar folk på kartonger och emballage istället

Nä nu jävlar kände jag mig träffad. Jag har ett helt rum fullt av kartonger och emballage. Visserligen ett väldigt litet rum som inte duger till mycket annat men ändå. Kartonger kan sparas till att frakta saker med eller att användas för att ge bort saker i. Mycket bra!
Har dessutom en hel flyttkartong full med bubbelplast och liknande, perfekt att ha när man flyttar eller så.

Angående räkningar så är ju de flesta digitala numera och då spar jag allt tills det att jag rensar mina mailkonton en regnig helv var femte år eller så.
Pappersfakturorna jag får slängs nästan allihopa, de enda som sparas är riktigt dyra fakturor och/eller när jag köpt en vara som kostar mer än ett par hundra som kan komma att bli ett garantiärende.

Permalänk
Medlem

Sparar i stort sett allt i några år, om det inte ointressanta småsaker.
Lägger räkningar i en dokumentsamlare på skrivbordet, och 4-5 gånger per år sätter jag in det i pärmar (en för huset, en för bilen och en allmänt). Det blir inte mycket papper numera, det mesta går ju digitalt så det tar kanske 10 minuter per gång.

Kollar i pärmarna runt en gång per år och slänger då allt gammalt. En del större inköp blir kvar som kuriosa. Min pappa gjorde så och det är rätt kul att se tillbaka på gamla inköp, t.ex. den första videokameran han köpte i mitten av 80-talet, kostade nog nästan 15 tusen då om jag minns riktigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har sparat absolut alla insättningar/uttag på bank. Alla räkningar. Kvitton när man varit från posten och alla lönebesked.
Första insättning av pengar på banken är från 1992.

Och denna tråden får mig att inse.
Varför?!?!

Har inte haft nytta av det i alla år så varför har jag kvar allt?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Nej. Låter helt absurt att spara typ faktura för telefonräkningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får en räkning per år som är för försäkring, tror den har andra viktiga papper med sig så jag sparar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tycker inte om att slänga saker, och ibland är det kul att kolla tillbaks på gamla saker. Räkningar och kvitton kan säga en hel del om hur jag levde då, som jag kanske har glömt i dag. Också intressant att kolla vad jag tjänade i olika perioder och hur mycket saker kostade. Men jag har också jobbat utomlands ett tag, och jag litar inte det minsta på att det landets myndigheter har full koll, så jag kan behöva vissa saker i framtiden, t ex för pension.

För pension?? Är du galen? Lol, sorry. Men allt äldre än fem år preskriberas typ så det är skit samma vad du har för gamla bevis i framtiden (om du inte går i pension om två år då ...). De är inte värda något och ingen är skyldig att justera något.

Kontrollen DU ska göra är din deklaration. Denna är "öppen" i fem år, därför jag sa att det typ preskriberas sen. Efter detta kan du eller ett företag grina bäst du/de vill. Ingen kommer få gehör

God jul ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3