2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Permalänk
Medlem

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Det som är värst är lastbilar och fartyg. Våran konsumtion gör att vi kräver lastbilar gå konstant och import av produkter vi kan själva tillverka som till exempel tomater från Holland eller gurka från Spanien.

Andra dumheter är att vi har lagar som hindrar från att göra bilar ha mindre utsläpp genom motor byten till mindre eller modernare samt återvinning av fullt fungerande motorer. Istället är vi ombedda att skrota och köpa nytt.

Men med höjd bensin och även diesel så kommer konsumentprodukter också öka i pris. Bussarna kommer kosta mer att åka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Baxtex:

Men egentligen... är det så mycket pengar för den energin som 1L soppa innehåller?

Betalar hellre skatten där än från inkomsten rakt av, då är valet ditt att anpassa sig efter det

Ett problem som underskattas (miljösynpunkt) är för billiga transporter generellt. Tänk räksallad med handskalade räkor som serveras på din lunchrestaurang, transporteras från Norge till Kina för skalning för en skitsamma pengar. Det där är sjukt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Problemet är väl mer att man tar upp kol (i detta fall olja) ur marken och släpper ut det i atmosfären. Hade man inte gjort det så hade klimatkrisen inte existerat.
Hoppas att de ökade kostnaderna för bensinen och andra fossila drivmedel kommer att gå till kolsänkor, det vill säga processer som på ett säkert sätt för tillbaka kolet ner i backen där det hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Baxtex:

Men egentligen... är det så mycket pengar för den energin som 1L soppa innehåller?

Betalar hellre skatten där än från inkomsten rakt av, då är valet ditt att anpassa sig efter det

Ett problem som underskattas (miljösynpunkt) är för billiga transporter generellt. Tänk räksallad med handskalade räkor som serveras på din lunchrestaurang, transporteras från Norge till Kina för skalning för en skitsamma pengar. Det där är sjukt

Vore det inte bättre att räkorna blev tre gånger dyrare eller en skatt på kött som hade varit mycket effektivare?

En höjning på bränslet drabbar främst de fattigaste i landet. Pendlar man mycket blir det en rejäl ökning på ens månadskostnader.

(Det drabbar inte mig då jag pendlar med buss men jag känner folk som redan tankar för runt 1000kr i veckan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns jävligt ovärt att göra livet svårare för alla här i lilla Sverige när man ser videos på folk som dumpar lastbilsflak med skräp rakt ned i floder som leder till havet eller kör tractor pulling med avgasrök som står tjock tiotals meter upp i luften.
Även om Sverige blev klimatneutralt så är vårt utsläpp så pass liten andel globalt redan nu att en piss i havet är mer märkbar.

Edit: Att energiskatten är teknikneutral (samma skatt på solel som kärnkraftsel som kolel) är troligen en betydligt större bov i just denna frågan. Det leder till att våra kärnkraftverk blir olönsamma och läggs ner med följden att vi köper kolkraftsel från Tyskland istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Kan du utveckla lite hur glesbygden subventioneras i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Och var tror du all mat och råvaror till industrier kommer ifrån? Ska vi skita i glebyggden och importera allt istället? Vad händer med importen den dagen ett krig startar eller något annat händer i det land som exporterar till oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Alla står tyvärr inte ut att bo i små överprisade lägenheter med jobbiga grannar, ingen parkering eller trädgård och risk för att bli sprängd var tredje dag. 😉

Sen sker det ju mycket tillverkning på landet, mat och skog tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Jag hoppas innerligt att det där är ironi och inte en allvarlig åsikt.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Tankar för 4000kr i månaden. Är beroende av bil. Bor på glesbygd.

Permalänk
Avstängd

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Kan du utveckla lite hur glesbygden subventioneras i Sverige?

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är idioti att bränna värdefull olja för att vi ska köra runt och göra ärenden i tid och o tid.
Jag är för höjda bensinpriser, MEN då ska dessa intäkter användas för att subventionera priset på elbilar och rejäl satsning på infrastruktur.
(https://www.youtube.com/watch?v=lspyRsUMFQA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Kan du utveckla lite hur glesbygden subventioneras i Sverige?

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Och där kom konspirationsteoretikern. Jag undrade hur många inlägg det skulle gå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Det som är värst är lastbilar och fartyg. Våran konsumtion gör att vi kräver lastbilar gå konstant och import av produkter vi kan själva tillverka som till exempel tomater från Holland eller gurka från Spanien.

Andra dumheter är att vi har lagar som hindrar från att göra bilar ha mindre utsläpp genom motor byten till mindre eller modernare samt återvinning av fullt fungerande motorer. Istället är vi ombedda att skrota och köpa nytt.

Men med höjd bensin och även diesel så kommer konsumentprodukter också öka i pris. Bussarna kommer kosta mer att åka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att bensinmotorn är effektiv gör den inte till oproblematisk. Cellgifter för cancerbehandling är ju relativt våra andra metoder en överlag rätt effektiv behandlingsmetod men det betyder inte att bieffekterna är att förbi se. Tvärtom är sidoeffekterna av bilen och cellgifterna dem största orsakerna till att forskning ser på att hitta alternativ.

Vad som behövs är att persontransport och kollektivtrafik går helt över till elbilar samt biodrivmedel så fort som möjligt samtidigt som en rad andra förslag går i verk. Till exempel kan man stänga ner kolkraftverken snabbare (host, host, Tyskland) eller sluta bygga nya (host, host, Kina). Man kan också tvinga lastbilstransport att ske över fartyg och tåg istället då dem är avsevärt mycket mer energieffektiva.

Uppenbart är dock att en hel del människor både i Sverige och världen är beroende av bilen som sin personligatransport till och från jobb och annat. Dessa resor sker ju med fossilabränslen idag och tyvärr verkar det enda tvingande medlet vara att höja bensinskatterna för att få folk att investera i andra typer av bilar.. :/

Vad som händer i framtiden med alla bönder och deras subventionerade diesel är en bra fråga.. Svårt att odla något i Sverige när man inte kan köra sin traktor.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Tack för det, intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Vad är det för skit snack, självklart står vi inför stora förändringar av vårt klimat som vi människor direkt har varit med och bidragit till. Sen kan jag hålla med om att vissa av åtgärderna som politikerna inför är direkt felaktiga och kortsiktiga. Men med klimatkris innebär det inte att vår planet en dag blir helt obebolig utan snarare att vissa regioner inte längre blir beboliga vilket leder till massiv folkförflyttning (liknande det vi såg 2015) och historiskt har det ju alltid gått bra(ironi) när massa "nya" människor flyttar in i ett redan befolkat område(y)

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att alla ska flytta till storstäder, om nu nån trodde det. Men glesbygd är ett problem. Bäst vore att få till en massa småstäder, på säg 15-50 tusen. Då finns det befolkningsunderlag för sjukhus, bra kollektivtrafik och annat som är viktigt. Det är mycket svårare om samma 15 000 personer är utspridda över några tusen kvadratkilometer...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet är väl mer att man tar upp kol (i detta fall olja) ur marken och släpper ut det i atmosfären. Hade man inte gjort det så hade klimatkrisen inte existerat.
Hoppas att de ökade kostnaderna för bensinen och andra fossila drivmedel kommer att gå till kolsänkor, det vill säga processer som på ett säkert sätt för tillbaka kolet ner i backen där det hör hemma.

Ja roten till det onda är precis som du säger. Men eftersom vi har byggt hela vårt samhälle med kol/olja och ingen har börjat fundera på alternativa medel förräns typ 20år sen (ethanol, väte etc.), eldrift har funnits sen 40-talet och hade man istället för att bromsa utvecklingen i fördel av pengar i fickan från oljebolagen så hade vi kanske haft maglev bilar idag som var drivna på vätgas eller nåt annat som var förnyelsebart.

Nu är ju vår verklighet att vi måste fortsätta använda det vi har tills något betydelsefullt händer. Antingen positivt eller negativt. Vi kan INTE alla använda elbilar. Det finns inte tillräckligt med el för att ens driva våra hushåll (vi köper massa från Tyskland till exempel). Sen hur får man alla bilägare att kasta ut en halv miljon på en bil som inte har en konkret förbrukningstid i frågan om batteriernas livslängd. Och vart gör vi av med dom när de är förbrukade?

Volvo är på rätt spår med att försöka göra sina lastbilar eldrivna med dieselverk. Men de är fortfarande inte färdiga för bruk. Lastmaskinerna har en version på g också.

En underlig resonering i vårt land är att vid ett visst årtal så är en bil inte tvungen att följa regler för utsläpp. En 6liters V8 utan katalysator och helt ok om den är äldre än -89a. Dom är kanske inte lika många idag men med sådana slutsatser har man svårt att se varför saker och ting blir bättre genom att tvinga människor att bo i städer genom ökad bensinkostnad när de jobbar åt båda hållen.

Jag flyttade ut på landet och jag kan känna varje gång jag ska in till stan hur mycket sämre luften är. Och jag bor "bara" 3 mil ifrån stor stan. Äger en hybrid och en sportbil. Ska jag in till stan tar jag hybrid för jag tänker det kostar mindre. Både för plånboken och miljön. Den andra kör jag kanske 10ggr en hel sommar. Men jag blir straffad för jag äger den för den på papper *inte längre* har godkända värden för avgaser. Men inget på den har ändrats. Men ändå fick jag betala 900kr till på skatten för miljön fast att jag inte tillför mer avgaser än någon annan. Snarare tvärtom då min daglig är en hybrid. Sen att grusgropen kör lastbilar varje halvtimme mer eller mindre dygnet runt....

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Vilket är en orsak till att det skickas enorma mängder pengar till storstäder som t.ex Malmö.

Skrivet av cyklonen:

Och där kom konspirationsteoretikern. Jag undrade hur många inlägg det skulle gå.

Men första svaret i tråden kom ju från en konspirationsteoretiker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Tankar för 4000kr i månaden. Är beroende av bil. Bor på glesbygd.

Vad har du för bil? Vad kostar den dig, leasing, äldre beg? Service? Skatt, försäkring?
Jag kör 4000 mil om året, för mig lönade det sig att köpa en dyrare elbil än en skitbil för ca 220 papp och sedan tanka och serva bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Och där kom konspirationsteoretikern. Jag undrade hur många inlägg det skulle gå.

Du behöver bara visa på fakta som tyder på att den mänskliga civilisationen släpper ut så mycket skit i atmosfären att det påverkat klimatet globalt, så pass att man skulle kunna kalla det för en klimatkris.
Medeltemperaturen har på naturlig väg varit mycket högre än vilka andra domedagsscenarion som klimatkrisanhängare presenterat.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Allt är förvisso relativt, men bor du strax utanför Ulrika, Östergötland så har du rätt långt till närmsta ICA. Inte 20 mil som i fjällen men inte heller cykelavstånd. Hela Östergötland är inte Linköping och Norrköping. Nästan inga av Östergötlands bönder bor i femte storstadsregionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Vad är det för skit snack, självklart står vi inför stora förändringar av vårt klimat som vi människor direkt har varit med och bidragit till. Sen kan jag hålla med om att vissa av åtgärderna som politikerna inför är direkt felaktiga och kortsiktiga. Men med klimatkris innebär det inte att vår planet en dag blir helt obebolig utan snarare att vissa regioner inte längre blir beboliga vilket leder till massiv folkförflyttning (liknande det vi såg 2015) och historiskt har det ju alltid gått bra(ironi) när massa "nya" människor flyttar in i ett redan befolkat område(y)

Jag säger ju inte att vi inte påverkat klimatet, jag säger bara att det inte påverkar klimatet så pass att det blir en kris bara för att vi påverkar det. Man måste påverka klimatet mycket mer än vad vi gör för att VI ska skapa en kris. Vi kommer aldrig att kunna höja medeltemperaturen så att det blir en "kris". Jorden har naturliga cykler där medeltemperaturen går upp och ner, och dessa cykler förändrar temperaturen mycket mer än vad mänskligheten kan påverka.
Problemet är att folk bor i utsatta klimatområden, jordens klimat förändras och dessa personer bör inte bo kvar där då det är olämpligt sett till risken för naturkatastrofer. Folk bygger ju t ex mycket nära hav och lågt belägna platser som ökar risken för översvämningar i sin bostad. Folk får skylla sig själva om man inte begriper detta.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är idioti att bränna värdefull olja för att vi ska köra runt och göra ärenden i tid och o tid.
Jag är för höjda bensinpriser, MEN då ska dessa intäkter användas för att subventionera priset på elbilar och rejäl satsning på infrastruktur.
(https://www.youtube.com/watch?v=lspyRsUMFQA)

Yeap, ser man till hur sjukt mkt bilkörning och köer det blivit i Stockholm dom senaste 10-15 åren så är min slutsats att det är på tok för billigt att köra bil.
Alla grinade som fan över höjda biltullar och ökade drivmedelspriser, bensinupproret tvåpunktnoll på fejsbook, men likförbannat fortsätter man tanka bilen och köra på

Ska bli intressant att se om dom höjda biltullarna nu vid årsskiftet ger nån effekt, min gissning är nej.

Skulle killgissat säga att ungefär 90% av alla bilresor här enbart beror på att folk är bekväma och har råd. Det finns helt okej kollektivtrafik för dom flesta, men den är ju inte lika bekväm och tidseffektiv som bilen, trots dom horribla köerna.

Jag har ju min radikala idé jag tjatat om i 10-15 år är ju att det som vore vettigast är att hitta en lösning på VARFÖR alla åker så jävla mycket hela tiden.
Jag förstår inte att man sätter sig i en sits där man måste bränna runt i trafiken 7 dagar i veckan? Är det inte bättre att bosätta sig så att man har det man vill/behöver göra där man bor?

Edit:
Ett exempel är att jag och sambon har bosatt oss och skaffat jobb så vi har runt 20-25 min pendling till fots/cykel. (Ger motion och samma tidsåtgång varje dag, oberoende av om bussarna inte kan köra för det är halt på vägen eller pendeltåget står stilla).
Förstår inte varför man öht överväger att bo & jobba på ett sånt sätt att man bränner av 1+ timme i bilköer på Essingeleden enkel väg varje dag.
Man borde införa styrmedel för att få folk att sluta upp med sin idiotiska pendling, jag undrar om någon kan förklara för mig vad som är _bättre_ med att sitta i 2 timmar bil varje dag kontra att som oss promenera till jobbet? Någon? Ändå fortsätter man?

Även om man går över till t ex elbilar så kommer man ju inte ifrån miljöpåverkan från att tillverka bilarna, hålla vägarna i skick, etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag säger ju inte att vi inte påverkat klimatet, jag säger bara att det inte påverkar klimatet så pass att det blir en kris bara för att vi påverkar det. Man måste påverka klimatet mycket mer än vad vi gör för att VI ska skapa en kris. Vi kommer aldrig att kunna höja medeltemperaturen så att det blir en "kris". Jorden har naturliga cykler där medeltemperaturen går upp och ner, och dessa cykler förändrar temperaturen mycket mer än vad mänskligheten kan påverka.
Problemet är att folk bor i utsatta klimatområden, jordens klimat förändras och dessa personer bör inte bo kvar där då det är olämpligt sett till risken för naturkatastrofer. Folk bygger ju t ex mycket nära hav och lågt belägna platser som ökar risken för översvämningar i sin bostad. Folk får skylla sig själva om man inte begriper detta.

Har du någon källa på dina påståenden?
XKCD har en lättförstådd graf som jag vill delge dig som visar på motsatsen.
https://xkcd.com/1732/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

En kollega har köpt en elhybrid, kan köra 20 mil på enbart el efter 2 timmars laddning. Han har tankat bilen engång efter en längre resa.
Kommer elbilar som har räckvid på 55-65 mil per laddning, och med nyare teknik lär den siffran bumpas upp lite varannat år eller i snabbare takt med tanke på den intensiva jakten efter grön energi.
Infrastruktur behöver byggas för att fler ska kunna köra elbilar men misstänker starkt att alla som köper nya bilar framöver lär gå mot elbilar eller hybrider.

Satsa på nåt sånt nnan 2025
(staten lär lägga på skatt på elbilar per körd mil eller dylikt såklart men det lär kosta mindre än bensin oavsett).

Skickades från m.sweclockers.com