2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hej var har du hittat den forskningen att det just är avgasare och inte däck och asfaltspartiklar eller något annat som dödar hur många sa du, dessutom från moderna bilar? (är på riktigt nyfiken på detta då jag funderar just på denna delen men hittar ingen modern forskning som säger detta) något jag kan säga är, tar man bort dubbdäck kommer det bli jäkligt mycket fler olyckor i norden. (går kanske med viss mått begränsa med ai/skyddssystem)

Alla tunga fordon i Sverige använder dubbfria däck och ändå tar sig lastbilar sig fram i fjällvärden på smala slingrande vägar i ishalka gäller att lära sig att hantera situationen.

Men anpassar man inte hastighet och kan läsa av underlaget och förstår att jämn hastighet och undvika bromsa och använda avgasbroms eller motorbroms istället går det inte bra.

Det jag retat mig på i fjällvärden och man dragit upp turister från diket och säger åt dom att anpassa hastigheten så har dom ej lyssna på detta är som att de går in ena örat och sedan försvinner.

Nästan som din övertygelse att du har rätt och vad alla andra säger har ingen betydelse oavsett vem som säger nått till dig.

Enligt min filosofi så lär man sig hela livet och man blir aldrig fullärd.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

enkelt, för att påverka klimatet alls, då är enda chansen att göra det globalt, dvs man måste får till någon form av överstatligt organ,
tex som fn eller eu är på väg att bli. dvs man tar bort makten från stater, sedan när man fått till detta överstatliga organ, hur svårt är det att sedan styra upp regler/lagar via sin lobbygrupper som man gör idag?
om man går på vad han säger (finns dokument som stödjer) så är det oljebolagen som ligger bakom miljörörelsen (vilket är lite kul)
https://newsvoice.se/2019/05/rockefeller-klimathot-bilderberg...

Förstår. Dock verkar Rockefellers strategi snarare orsaka global splittring snarare än att skapa global enighet som verkar ha varit målet. Sen är frågan, har FN och EU verkligen mer makt idag jämfört med för 10 år sedan? Varför skulle Rockefeller tjäna på konspirationen om global uppvärmning om hans oljeindustri samtidigt ska bort?

Känns som om detta är en riktigt dålig idé, som redan på förhand borde ha döms ut. Tycker personligen att detta låter mer konspiratorisk än "konspirationen" om global uppvärmning. Även om jag är öppen för att båda kan vara sanna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Alla tunga fordon i Sverige använder dubbfria däck och ändå tar sig lastbilar sig fram i fjällvärden på smala slingrande vägar i ishalka gäller att lära sig att hantera situationen.

Men anpassar man inte hastighet och kan läsa av underlaget och förstår att jämn hastighet och undvika bromsa och använda avgasbroms eller motorbroms istället går det inte bra.

Det jag retat mig på i fjällvärden och man dragit upp turister från diket och säger åt dom att anpassa hastigheten så har dom ej lyssna på detta är som att de går in ena örat och sedan försvinner.

Nästan som din övertygelse att du har rätt och vad alla andra säger har ingen betydelse oavsett vem som säger nått till dig.

Enligt min filosofi så lär man sig hela livet och man blir aldrig fullärd.

va vad yrar du om? jag frågade var du hittat forskningen som visar det du påstår? (jag har letat efter just den info men hittar ingen forskning som visar detta) jag ändrar mig väldigt ofta, men ska jag ändra mig så får man komma med tydliga bevis för att det är på ett annat sätt, Jag ändrar inte uppfattningen bara för många säger en sak utan att kunna styrka det, när dom andra kunnat visa på motsatsen (tex velar jag mellan fördelen med vegankost vs fördelen med kött och mejeri, sjukt svårt att få fram vad som verkligen gäller)
att dubbdäck är säkrare finns ju tydliga bevis för, Det är inte snöväg dubbarna är viktigast utan när du kör på en landsväg och det är svart is när älgen springer ut, där biter inte dubbfria för 5 öre, jojo men ett tungt fordon har rätt mycket mer tryck på däcken vilket ger mycket bättre grepp.

EDIT: trodde jag svarade han som skrev inlägget jag citerade

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår. Dock verkar Rockefellers strategi snarare orsaka global splittring snarare än att skapa global enighet som verkar ha varit målet. Sen är frågan, har FN och EU verkligen mer makt idag jämfört med för 10 år sedan? Varför skulle Rockefeller tjäna på konspirationen om global uppvärmning om hans oljeindustri samtidigt ska bort?

Känns som om detta är en riktigt dålig idé, som redan på förhand borde ha döms ut. Tycker personligen att detta låter mer konspiratorisk än "konspirationen" om global uppvärmning. Även om jag är öppen för att båda kan vara sanna.

lyssna på han först och titta på bevisen som finns, han går igenom det rätt bra. (är alltid bra att lyssna/ifrågasätta även om man inte håller med)
miljöfrågan/klimat har man försökt med sedan jäkligt många årtionden sedan dock är det först nu man börjar få igenom det.
temat har bara varit olika

Edit: nja riktigt så lätt är det inte, som jag förstår det nu använder man ena handen för att trycka ner värdet på olja samtidigt som andra handen köper upp olje rättigheter, tex är det saudisk olja som ska börsnoteras nu men tydligen rasar i värde på grund av klimat frågan

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Total idioti, att klimatfrågan ens ligger på individnivå är löjeväckande.

Vi kan försöka vara hur "gröna" som helst men det kommer inte spela någon som helst roll om inte överbefolkning, industrin och i viss mån kapitalismen hänger med.
Men kontrollerad befolkningsmängd och gå emot de stora företagen tycks vara mindre populärt 😁

"En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr."
(perfect sense 👌 😂)
Länk till ovannämnda citat

Vore världens regeringar verkligen intresserade av "ren" energi borde väl än mer resurser och samarbeten läggas på Fusionsteknologin. Att en omställning där mindre "vinst/arbeten" finns går väl inte direkt framåt heller.

Jepp, låt oss välkomna den dystopiska framtiden 😎😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

lyssna på han först och titta på bevisen som finns, han går igenom det rätt bra. (är alltid bra att lyssna/ifrågasätta även om man inte håller med)
miljöfrågan/klimat har man försökt med sedan jäkligt många årtionden sedan dock är det först nu man börjar få igenom det.
temat har bara varit olika

Edit: nja riktigt så lätt är det inte, som jag förstår det nu använder man ena handen för att trycka ner värdet på olja samtidigt som andra handen köper upp olje rättigheter, tex är det saudisk olja som ska börsnoteras nu men tydligen rasar i värde på grund av klimat frågan

Får se om det blir av hehe

När det gäller dina ändringar. Stämmer att oron för global uppvärmning sänker värdet på oljefyndigheter, vilket gynnar vissa. Det är dock värt att tillägga att de som redan är ägare av oljefyndigheter är förlorare på värdeminskningen. Frågan kvarstår därför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får se om det blir av hehe

När det gäller dina ändringar. Stämmer att oron för global uppvärmning sänker värdet på oljefyndigheter, vilket gynnar vissa. Det är dock värt att tillägga att de som redan är ägare av oljefyndigheter är förlorare på värdeminskningen. Frågan kvarstår därför.

för värdet kommer naturligtvis gå upp igen, dessa tänker långsiktigt och har råd med det.
talade med en aktiehandlare jag känner, han kommer köpa olja och kol aktier nu som han kallt räknar med kommer öka kraftigt i värde om några år. (obs att förbrukningen ökar av dessa material för varje år)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen.

Vet inte hur de tänkte där. Jag äter kött kanske 1-2 gånger i månaden, slutar jag äta det så tror jag knappast att det har någon större effekt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vet inte hur de tänkte där. Jag äter kött kanske 1-2 gånger i månaden, slutar jag äta det så tror jag knappast att det har någon större effekt.

Jag hoppas att du inser att du inte är typisk i din köttkonsumtion och att det är medelvärden man räknar på när man gör sådana uttalanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag hoppas att du inser att du inte är typisk i din köttkonsumtion och att det är medelvärden man räknar på när man gör sådana uttalanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men ändå dumt uttalande av dem tycker jag. De kan ju säga att det förekommer fall där ändringen av köttkonsumption kan göra större skillnad än att sluta köra bil. Men långt ifrån alla fall. Snittet är ju ganska ointressant. Vid 100 fall, kanske 60 personer stämmer det in på, men 40 personer inte, då för de att låta som att alla fall stämmer in bara för att snittet väger över på att det spelar roll.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Själv tänker jag att det just är personer som förespråkar globalisering får ett argument emot globalisering just eftersom flygbranschen, godstransporterna osv orsakar betydande koldioxidutsläpp. En i så fall kontraproduktiv konspiration skapad av denna "grupp", om man nu anser global uppvärmning vara en konspiration.

Om vi leker med tanken att det är en konspiration, vad är deras syfte med konspirationen? Finns det ens någon som tjänar på konspirationen?

Global uppvärmning är inte en konspiration, det beror enbart vad man jämför med. Den så kallade klimatkrisen är ju givetvis bara ett verktyg för att flytta fokus hos de stora massorna så att andra sidoprojekt kan fortsätta. Återigen får man inte diskutera detta ämne på swec utan att bli censurerad så därför håller jag mig gärna borta från att fortsätta.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vet inte hur de tänkte där. Jag äter kött kanske 1-2 gånger i månaden, slutar jag äta det så tror jag knappast att det har någon större effekt.

a satt och kollade en dokumentär idag om det, det hjälper nog miljön minimalt om du själv gör det, men gör alla det så ska det bli effekt enligt vissa, tex dokumentären Cowspiracy hävdar att metan kon släpper (ko fis) är jätte skadlig, MEN tydligen är den inte det för det blir en kemisk reaktion som omvandlar gasen till något icke farligt enligt vissa forskare (minns inte exakt hur det gick till) så jag personligen tror inte på att det är farligt för klimat delen. lokal miljö dock, fast då är det förorening/förbrukning av vatten jag skulle oroa mig för eller oansvarig skövling av skog för att skapa fält till djuren inte deras rapar och fisar.

Men för dig personligen sa dagens dokumentär att äter man/lägger man till 1 gång till med kött tex fisk eller kyckling så ökar risken för tarmcancer med 3 gånger om jag minns rätt (spelade bfv samtidigt som den var på)
har inte grävt mig ner i det men vad jag hört tidigare så ökar ju tarmcancer i stor uträckning och vissa pekar på tex kallskuret och kött som boven medans andra säger plasten. (jag tror på en kombination där plasten står för största delen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

för värdet kommer naturligtvis gå upp igen, dessa tänker långsiktigt och har råd med det.
talade med en aktiehandlare jag känner, han kommer köpa olja och kol aktier nu som han kallt räknar med kommer öka kraftigt i värde om några år. (obs att förbrukningen ökar av dessa material för varje år)

Värdet kommer ju inte gå upp igen om Rockefeller-konspirationen, som du hävdar existerar faktiskt är verklighet. Vad tyder på att konspirationen kommer minska i omfattning?

Även om oljepriset fortsätter att stiga kan värdet på oljefyndigheterna minska i och med risk för politiska restriktioner som förkortar fyndighetens livslängd.

Skrivet av Kiirozu:

Global uppvärmning är inte en konspiration, det beror enbart vad man jämför med. Den så kallade klimatkrisen är ju givetvis bara ett verktyg för att flytta fokus hos de stora massorna så att andra sidoprojekt kan fortsätta. Återigen får man inte diskutera detta ämne på swec utan att bli censurerad så därför håller jag mig gärna borta från att fortsätta.

Så skulle det kunna vara, men hade det i så fall inte varit smartare att använda ett annat "verktyg" som även gynnar gruppens egna ideologi? Tror inte att man är så dum att man använder ett sämre verktyg om man inte faktiskt tror att det är sant.

Tror förövrigt att det är tillåtet att diskutera ämnet så länge inga personangrepp förekommer eller att idiotförklarar den man argumenterar med. Vilket är lätt hänt när man diskuterar känsliga ämnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man "hjälper" skogen att bli mer lönsam, inte att bli bättre för klimatet.

Av ren nyfikenhet, vad förväntar du dig att skillnaden är?

Skrivet av snajk:

Fast det är inte riktigt så det funkar. Om du inte ägt skogen så hade det inte varit en grusplan där istället liksom så det är fånigt att jämföra skog som brukas mot inget alls.

Ett helt rimligt argument om jag faktiskt hade jämfört med en grusplan, men tyvärr jämförde jag skog som brukas mot skog som inte brukas (till exempel naturreservat).

Skrivet av snajk:

Gran har en tendens att ta död på det mesta som växer längre ner mot marken, vilket inte är bra på något sätt. De flesta skogsägare verkar prioritera ekonomisk vinst över hållbarhet på diverse sätt och då kan jag inte hålla med om att de skulle vara några miljöaktivister bara för att de råkar ha ärvt lite skog eller så.

Åter igen, vad ser du som "hållbarhet" i detta sammanhang? Jag kan garantera att skogsägare som aktivt brukar skogen har intresse av att skogen lever kvar.

Vi verkar också ha olika definitioner av "miljöaktivister". Man behöver ju inte vara särskilt politiskt aktiv bara för att man äger skog, eller hur?

Skrivet av snajk:

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt är städernas utbyggnad en väldigt liten del av "skogsavverkningen" som sker.

Med den lilla skog som vissa delar av Stockholm har kvar ser jag inte hur fördelarna med detta motiverar nackdelarna. Det är väl klart att innerstadsbor klagar på luftkvalitén när närmaste motsvarigheten till skog är några försvinnande små parker? Nog för att de är relativt välskötta, men med befolkningstätheten blir det inte mycket träd per person.

Men visst, jämför du ytan som avverkas mot den totala avverkade ytan över hela Sverige istället får du ju en tämligen liten siffra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Värdet kommer ju inte gå upp igen om Rockefeller-konspirationen, som du hävdar existerar faktiskt är verklighet. Vad tyder på att konspirationen kommer minska i omfattning?

Även om oljepriset fortsätter att stiga kan värdet på oljefyndigheterna minska i och med risk för politiska restriktioner som förkortar fyndighetens livslängd.

Så skulle det kunna vara, men hade det i så fall inte varit smartare att använda ett annat "verktyg" som även gynnar gruppens egna ideologi? Tror inte att man är så dum att man använder ett sämre verktyg om man inte faktiskt tror att det är sant.

Tror förövrigt att det är tillåtet att diskutera ämnet så länge inga personangrepp förekommer eller att idiotförklarar den man argumenterar med. Vilket är lätt hänt när man diskuterar känsliga ämnen.

jag hävdar inte att den existerar, men tror jag att den finns en stor chans att det är såhär, absolut, vet jag att det är såhär Nej, men bevisen är där och det är svårt att avfärda dom som rent skitsnack. (därav titta på den och bilda dig en egen uppfattning)
klart olja kommer gå upp, kolla kolet har inte det börjat stiga rätt ordentligt sedan 2016?
som man gjort tidigare så kommer intresset försvinna när man riktar om massornas uppmärksamhet till något annat. tex så kan man ju börja hävda att oljan inte är farlig som man trott eller att koldioxiden inte har den påverkan eller så hittar man på något nytt som man gjort tidigare med surt nedfall,ozonet, kärnkraft eller kanske det blir batteri eller något annat. (dom flesta människorna ifrågasätter inte dom litar blint på vad styrande säger även om alla tidigare domedagsprofeter har haft fel.
eller vet du någon klimat/miljö fråga som "hotat världen" som slagit in?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag hävdar inte att den existerar, men tror jag att den finns en stor chans att det är såhär, absolut, vet jag att det är såhär Nej, men bevisen är där och det är svårt att avfärda dom som rent skitsnack. (därav titta på den och bilda dig en egen uppfattning)
klart olja kommer gå upp, kolla kolet har inte det börjat stiga rätt ordentligt sedan 2016?
som man gjort tidigare så kommer intresset försvinna när man riktar om massornas uppmärksamhet till något annat. tex så kan man ju börja hävda att oljan inte är farlig som man trott eller att koldioxiden inte har den påverkan eller så hittar man på något nytt som man gjort tidigare med surt nedfall,ozonet, kärnkraft eller kanske det blir batteri eller något annat. (dom flesta människorna ifrågasätter inte dom litar blint på vad styrande säger även om alla tidigare domedagsprofeter har haft fel.
eller vet du någon klimat/miljö fråga som "hotat världen" som slagit in?

Förstår. Men vi måste dock skilja på kol/oljepriset och värde på fyndigheterna.

Priset på olja och kol bygger på tillgång och efterfrågan. Det är inte säkert att priset ökar bara för att efterfrågan ökar. Istället skulle det kunna vara tillgången som minskar, samtidigt som efterfrågan är lika stor. Minskning i tillgång kan istället bero på ökade politiska restriktioner som exempelvis begränsar prospektering eller kräver att en fyndighet läggs ner i förtid.

Oro för politiska restriktioner som exempelvis kräver att en fyndighet läggs ner i förtid minskar värdet på samtliga fyndigheter i det aktuella politiska området.

Min poäng är alltså att värdet på fyndigheterna kan gå sjunka, även om oljepriset stiger. Bara för att oljepriset går upp betyder inte det att oljeutvinning är en lönsam investering.

Eftersom världen fortfarande existerar finns det ännu ingen klimatfråga/domedagsfråga som har blivit verklighet, men det betyder ju inte något kan inträffa i framtiden. Det är dock viktigt att tillägga att om det skulle hända, så finns det inte mycket vi kan göra åt det utan det är då försent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår. Men vi måste dock skilja på kol/oljepriset och värde på fyndigheterna.

Priset på olja och kol bygger på tillgång och efterfrågan. Det är inte säkert att priset ökar bara för att efterfrågan ökar. Istället skulle det kunna vara tillgången som minskar, samtidigt som efterfrågan är lika stor. Minskning i tillgång kan istället bero på ökade politiska restriktioner som exempelvis begränsar prospektering eller kräver att en fyndighet läggs ner i förtid.

Oro för politiska restriktioner som exempelvis kräver att en fyndighet läggs ner i förtid minskar värdet på samtliga fyndigheter i det aktuella politiska området.

Min poäng är alltså att värdet på fyndigheterna kan gå sjunka, även om oljepriset stiger. Bara för att oljepriset går upp betyder inte det att oljeutvinning är en lönsam investering.

Eftersom världen fortfarande existerar finns det ännu ingen klimatfråga/domedagsfråga som har blivit verklighet, men det betyder ju inte något kan inträffa i framtiden. Det är dock viktigt att tillägga att om det skulle hända, så finns det inte mycket vi kan göra åt det utan det är då försent.

Jojo jag använde det som ett exempel, hur eller vad man gör vet jag inte, dock är jag helt övertygad att värdet på dessa rättigheter kommer ligga bra mycket högre om ett par år. Det är lite det jag menar hur ofta målas inte domedagen upp som tusan sedan går det ett par år och det är glömt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt galet, var det inte någon grej för några år sedan att typ 10-20 containerfartyg släpper ut mer dåliga saker än vad alla bilar i hela världen gör sammanlagt xD

Bunkerolja is not good I'm guessing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är ju helt galet, var det inte någon grej för några år sedan att typ 10-20 containerfartyg släpper ut mer dåliga saker än vad alla bilar i hela världen gör sammanlagt xD

Bunkerolja is not good I'm guessing

Klistrar in vad jag skrev gällande det här för ett år sedan:

BBC:s More or Less har tagit upp det här. Lyssna här.

För de som inte orkar spendera nio minuter...

Det hela är en hypotetisk möjlighet inte en sanning.

Ett tankeexperiment från 2009 där man låter ett fartyg använda den värsta formen av bränsle tillåten och alla bilar använde sig av den renaste formen av bensin som fanns.
Och det hela gäller endast svavelutsläpp.

Alla förstår att det inte är hur saker ser ut...

I verkligheten så har utsläppen från de största fartygen minskat med mer än hälften, tack vare att de går saktare.
Kraven är på väg att bli hårdare när det gällande tex svavel i bränslet.
Och fartyg får inte använda de värsta formerna av bränsle om de vill besöka hamnar i Europa.

Permalänk
Medlem

Elbil FTW! Inom 5 år måste väl de flesta biltillverkare ha El/Hybrid alternativ som inte fullständigt rånar plånboken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Tänker på bussarna
Det du skriver stämmer inte under den körning de faktiskt utför. Må hända långfärdsbussar på e4 eller så...
Siffran jag syftar på är inräknat slitage på vägar mm och kommer från en trafikledare jag har i min bekantskapskrets. Han kanske har fel... men borde veta tänker jag

Tja, du sa "rent utsläppsmässigt" och rent utsläppsmässigt så är bussar extremt snåla i förhållande till sin storlek. Tittar man på slitage på vägbanan så vet jag inte, men det beror väl på hur vägarna är byggda och så. Ställer mig tveksam till att en buss sliter mer på vägbanan än en handfull bilar dock, däremot kan ju vikten påverka vägar som är dåligt underbyggda eller liknande. Sen påverkar förstås körstil och liknande förbrukningen precis som på bilar, skillnaden är väl att yrkesförare går kurser i snålkörning och får skit från sina chefer om de inte kör på det sättet.

Sen är väl stadsbussar ofta hybrider idag? Häromkring är de oftast det men även gasbussar är vanliga och rena elbussar finns också på vissa linjer förstås. Åker man buss så märks det ju att de går på el hyfsat stor del av tiden då det är väldigt märkbart när motorn startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Elbil FTW! Inom 5 år måste väl de flesta biltillverkare ha El/Hybrid alternativ som inte fullständigt rånar plånboken?

Kanske. Frågan kvarstår om vi har infrastruktur som klarar det. Det är redan brist på el och det saknas många laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske. Frågan kvarstår om vi har infrastruktur som klarar det. Det är redan brist på el och det saknas många laddare.

Nja det är bara en del av hur det ser ut. Här en förklaring till Elproblemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Av ren nyfikenhet, vad förväntar du dig att skillnaden är?

Att man odlar gran istället för lövträd där den naturliga växtligheten består av just lövträd är väl ett ganska tydligt exempel på när ekonomi står i kontrast mot klimat? Att byta blandskog mot bara gran är inte bara dåligt ur ett klimatperspektiv utan också förstås i bemärkelsen att ha ett hållbart bruk på sikt, motståndskraftigt mot sjukdomar och stormar, biologisk mångfald med mera. Att granarna står på lagom avstånd från varandra betyder ju att de står på rätt avstånd för att maximera mängden virke och formen på virket från en area, inte lagom avstånd för att marken ska leva, för att klara en storm eller skogsbrand eller för att jorden inte ska bli utarmad. En skogsägare med sikte på hållbart bruk på längre sikt hade förstås inte agerat på det här sättet, men kraven på vinst gör det svårt.

Citat:

Ett helt rimligt argument om jag faktiskt hade jämfört med en grusplan, men tyvärr jämförde jag skog som brukas mot skog som inte brukas (till exempel naturreservat).

Naturreservat har ju en ganska stor fördel då man inte avverkar skogen och således får den kol den binder upp vara kvar i marken i mycket större utsträckning. Gran som odlas och avverkas har ju en stor påverkan efter avverkningen då det till stor del går till förbrukningsvaror som papper eller pellets. Sen finns det förstås argument för motsatsen, om vi inte odlar skog och exempelvis tillverkar etanol så hade man använt olja istället. Liknande argument kan ju använda för att exempelvis tillverka kläder av skog istället för av bomull eller oljebaserade material. Så det är definitivt en komplex fråga. Men att blandskog är det bästa för klimatet på sikt är ändå klarlagt i mina ögon, men för kortsiktig ekonomisk vinst är gran att föredra (än så länge, klimatförändringarna lär ändra på det ganska snart), och merparten av skogsbruket i Sverige är just gran. Se exempelvis: https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/artiklar/2017-10-...

Citat:

Åter igen, vad ser du som "hållbarhet" i detta sammanhang? Jag kan garantera att skogsägare som aktivt brukar skogen har intresse av att skogen lever kvar.

Jo att skogen lever kvar så att man kan ta ner den och plantera nytt, ser du inte skillnaden mot ett hållbart skogsbruk och ett vinstmaximerat?

Citat:

Vi verkar också ha olika definitioner av "miljöaktivister". Man behöver ju inte vara särskilt politiskt aktiv bara för att man äger skog, eller hur?

Nej självklart inte. Men vad som framhållits i tråden är att glesbygdsbor är mer miljövänliga, bland annat för att de äger skog. Det argumentet håller inte.

Citat:

Med den lilla skog som vissa delar av Stockholm har kvar ser jag inte hur fördelarna med detta motiverar nackdelarna. Det är väl klart att innerstadsbor klagar på luftkvalitén när närmaste motsvarigheten till skog är några försvinnande små parker? Nog för att de är relativt välskötta, men med befolkningstätheten blir det inte mycket träd per person.

Jag har inte jättebra koll på hur det ser ut i Stockholm men Göteborg har i alla fall rätt mycket grönområden per invånare, 313,87 kvadrat för att vara exakt. Sen håller jag förstås med om att stadsplanerarna inte alltid gör de bästa valen när våra städer ska förtätas, men det är ju svårt att få ihop allas viljor till en enhetlig plan liksom. Man tillåts inte riva många hus för de är ju historiska eller exempel på arkitektur från en viss period eller så. Av samma skäl tillåts man inte bygga på gamla hus med fler våningar exempelvis. Ofta får man heller inte bygga rejält höga hus när man väl får plats att bygga på då det inte passar in i stadsbilden och liknande. För att inte nämna alla grannar som protesterar mot minsta förändring som kan påverka värdet på deras bostadsrätter negativt. Ofta tar också infrastruktur, läs vägar och parkeringsplatser för bilar, allt mer plats ju tätare städerna blir. Men folk vill ju uppenbarligen bo i städer, och gärna centralt i städerna, så förtätning behövs ju.

Citat:

Men visst, jämför du ytan som avverkas mot den totala avverkade ytan över hela Sverige istället får du ju en tämligen liten siffra.

Jo men vad ska man jämföra med då? Sverige är ganska glest befolkat, och det gäller ju även våra städer relativt andra städer i liknande storlekar. Luftkvaliteten här är relativt bra och blir bättre hela tiden, mycket på grund av effektivare fordon men också exempelvis minskat användande av dubbdäck och mindre bilåkande i allmänhet.

Jag hade gärna sett att man lät grönområden i städer vara just grönområden, men samtidigt så ser jag ju att bostadsbristen är ett stort problem och att det betyder helt galna priser och så. Här satsar man mycket på att bygga bostäder på gamla industriområden vilket ju funkar, men det verkar inte räcka så långt tyvärr. Jag vet inte vad lösningen är, men alla kommer inte att få som de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Klistrar in vad jag skrev gällande det här för ett år sedan:

BBC:s More or Less har tagit upp det här. Lyssna här.

För de som inte orkar spendera nio minuter...

Det hela är en hypotetisk möjlighet inte en sanning.

Ett tankeexperiment från 2009 där man låter ett fartyg använda den värsta formen av bränsle tillåten och alla bilar använde sig av den renaste formen av bensin som fanns.
Och det hela gäller endast svavelutsläpp.

Alla förstår att det inte är hur saker ser ut...

I verkligheten så har utsläppen från de största fartygen minskat med mer än hälften, tack vare att de går saktare.
Kraven är på väg att bli hårdare när det gällande tex svavel i bränslet.
Och fartyg får inte använda de värsta formerna av bränsle om de vill besöka hamnar i Europa.

Sjötransporter har skärpt sig ganska mycket på senare tid då konsumenter och stater har ställt allt hårdare krav. Värre är det med kryssningsfartyg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Detta går emot i princip all klimatforskning...

Om nu detta mörka sällskap finns, är deras agenda att göra luften renare och minska svavel och kväveoxid utsläpp? Vilken hemsk tanke!!! 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Pris på Tesla Model 3 Dual Motor Long Range.

Sverige: 642 480 kronor.
Danmark: 637 050 kronor.
Norge: 485 686 kronor.
Tyskland: 573 738 kronor.

Dyrast i Sverige.

Permalänk

Pendlar själv 17 Mil (tur och retur) till Södertälje till mitt jobb, jag själv funderar dock på att hitta jobb närmare där jag bor för just nu börjar det inte bli hållbart längre och pendla till jobbet. Har ändå en bil som inte drar allt för mycket 0,5/mil och då åker jag motorväg 90% av tiden.

Så jag lägger just nu ca 4200kr på att pendla varje månad i kostnad på drivmedel, alternativ är att åka kommunalt/tåg men då skulle en resa ta ca 2,5 timme mot 1 timme med bil.

Eftersom vi nu har skaffat hus lite utanför stan och märker av betydligt mycket mer hur jävla mycket skatt de är på EL bara som det är nu. Räknar man momsen måste ju skatten på el vara minst 60% ?
Miljöskatten som är på EL tar ju heller inte hänsyn till om du väljer en miljövänlig el eller inte, hel dumt om du frågar mig.

Vad tror ni kommer hända med elpriset och skatten på Elpriser när fler skaffar Elbil, inte fan kommer skatten gå ner i alla fall för pengarna måste in. Det som irriterar mig extremt är att man "hittar" på nya miljöskatter hela tiden, för säger någon emot så kan man dra slagordet "klimatförnekare" du är inte rädd om miljön. Det finns dock en gräns hur mycket man kan beskatta människor.

Förneka inte sanningen att staten/kommunen måste han in mer pengar säg som det är och sluta hitta på dessa miljöskatter. Höj inkomstskatten i stället och tala sanningen är mitt råd till våra dumhuven till politiker.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, nej och nej.

Om man anför att det finns en konspiration får man finna sig i att bli kallad konspirationsteoretiker.

I inlägget jag kommenterade stod "Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda." Det där är en konspirationsteori.

Och för de i tråden som inte känner till kodorden som används av den mörka sidan, så är alltså "globalist" ett antisemitiskt kodord för "jude".

Problemet är att de "riktiga vetenskapliga bevis" du och din grupp skriker efter aldrig är riktiga om de inte stödjer er åsikt om att allt är bra, inga problem finns och det är bara att gasa på (bokstavligt talat!). Det är NI som är enögda, men ni är så enögda att ni nästan är blinda...

Hej konspirationsteoretiker.

Man behöver inte långdra det här för det är rätt energikrävande att diskutera med folk som är programmerade att tycka en viss sak utan jag nöjer mig med att ställa två enkla frågor, så får vi se om du kan svara på de.

Om det nu skulle finnas ett klimathot som beror på koldioxid så varför:

1. Stänger man ned kärnkraftverken så de fossila kraftverken kommer öka sin produktion mångfalt ?
2. Varför är HVO100 dyrast till slutkund?

Sen för övrigt så vet jag inte riktigt vad du menar med "du och din grupp" men det är faktiskt skitsamma.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela och vissa Sveriges Elfärja till Danmark.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.