Försöker koppla TV som tredje skärm till datorn

Permalänk

Försöker koppla TV som tredje skärm till datorn

Hej!

Jag har i dags läget två skärmar kopplade till min dator, min primära skärm är kopplad via HDMI utgång och den andra skärmen via DVI utgång. Sista uttaget som är kvar på datorn är DisplayPort så jag har köpt en sådan adapter DisplayPort till HDMI och sedan dragit HDMI till min TV. Jag får upp tre skärmar i bildskärminställningen men det står bara "Det gick inte att spara bildskärminställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärminställningar.

Förtydligade rubrik från "Koppla TV till datorn"/Thomas Y
Permalänk

Så fort jag kopplar exempel ur en av mina vanliga skärmar och kopplar in tvn då vill den fungera men när alla tre kopplas in då fungerar ej TV

Permalänk
Moderator
Forumledare

@CyrusRNetWork: Låter som om ett av uttagen är länkat till ett av de andra. Dock brukar det inte bara DP som gör så, av vad jag kan minnas.
Vad är det för grafikkort du kör?

Vad händer om du tar hdmi-hdmi i tv:n och DP-hdmi till skärmen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

lite information om din dator hade hjälpt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@CyrusRNetWork: Låter som om ett av uttagen är länkat till ett av de andra. Dock brukar det inte bara DP som gör så, av vad jag kan minnas.
Vad är det för grafikkort du kör?

Vad händer om du tar hdmi-hdmi i tv:n och DP-hdmi till skärmen?

Skrivet av Zatrec:

lite information om din dator hade hjälpt

Detta gäller en ASUS Radeon R9 280. Jag har testat att köra TV HDMI till HDMI och sedan primär datorskärm via DP-HDMI men det är samma sak där TVn vill ej fungera. Dock testade jag att koppla bort en av mina två skärmar och koppla in TVn då funkar det men inte när alla tre är inkopplade.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@CyrusRNetWork: Har du två DVI-uttag? Testa byta uttag i så fall.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@CyrusRNetWork: Har du två DVI-uttag? Testa byta uttag i så fall.

DVI-Uttagen består av dessa två 1st SL-DVI-I & 1st SL-DVI-D dock används redan en och den andra måste jag kolla hur den ser ut isåfall köpa en adapter DVI till HDMI.

Detta är det uttaget av DVI som finns kvar på datorn https://imgur.com/zIo3Bhl

Permalänk
Medlem

vad är det för upplösning på TV och dina skärmar? på komplett hemsida är max upplösning 2560x1600 om tv är 4k testa ett 1080p tv om du har tillgång.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av Zatrec:

vad är det för upplösning på TV och dina skärmar? på komplett hemsida är max upplösning 2560x1600 om tv är 4k testa ett 1080p tv om du har tillgång.

Detta är en gammal tv så tror de enbart är 1080 tv

Permalänk
Bildexpert 📺

@CyrusRNetWork: Troligtvis försöker du få R290-kortet att skicka mer TMDS-strömmar än det klarar av. Men omöjligt att bekräfta innan du skriver när, vad och hur du kopplar helheten.

Prioritera HDMI-till TV:n och välj sedan Displayport på åtminstone en av din andra skärmar. Både HDMI och DVI använder TMDS och har du skärmar som kör DVI-DL tar den i sin tur två strömmar från ett kort som troligtvis endast orkar tre TMDS-strömmar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CyrusRNetWork: Troligtvis försöker du få R290-kortet att skicka mer TMDS-strömmar än det klarar av. Men omöjligt att bekräfta innan du skriver när, vad och hur du kopplar helheten.

Prioritera HDMI-till TV:n och välj sedan Displayport på åtminstone en av din andra skärmar. Både HDMI och DVI använder TMDS och har du skärmar som kör DVI-DL tar den i sin tur två strömmar från ett kort som troligtvis endast orkar tre TMDS-strömmar.

Min primära skärm är kopplad via HDMI sedan den sekundära skärmen kopplad med DVI. Har redan testat att köra HDMI direkt från TV till datorn och sen DP från primär datorskärm men de e samma problem

Permalänk
Bildexpert 📺

När du säger att du kör primär skärm med DP, kör du med DP-till-DP eller med din DP-HDMI-adapter då? Det gör nämligen all skillnad i världen där DP-HDMI-adapter antagligen kräver mer av kortet än vad det kan ge.

Om svaret är DP-till-DP återstår att se ifall det fungerar så länge du kopplar loss DVI-skärmen. På en del äldre grafikkort kan det vara så att kombinationen av olika anslutningar slår ut en anslutning. Du kan kan köra exempelvis HDMI eller DP samtidigt. Men inte både DP och HDMI ifall du också samtidigt kör DVI. Typiskt ifall det är DVI-DL då dess dubbla länkar kan begränsa kortet mer.

Det är sådan här information som i princip aldrig finns på förhand eller syns i felmeddelande. Man får lista ut det själv.

Rimligtvis skulle du kunna få följande att fungera:
DVI till sekund skärm*
DP-DP på primär skärm
HDMI till TV

*Är det DVI-DL är det alltså risk att det slår ut antingen DP eller HDMI-anslutningen.

Problemet är betydligt mindre med nyare grafikkort. Fast då är problemet mer att få tag på DVI-DL.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När du säger att du kör primär skärm med DP, kör du med DP-till-DP eller med din DP-HDMI-adapter då? Det gör nämligen all skillnad i världen där DP-HDMI-adapter antagligen kräver mer av kortet än vad det kan ge.

Om svaret är DP-till-DP återstår att se ifall det fungerar så länge du kopplar loss DVI-skärmen. På en del äldre grafikkort kan det vara så att kombinationen av olika anslutningar slår ut en anslutning. Du kan kan köra exempelvis HDMI eller DP samtidigt. Men inte både DP och HDMI ifall du också samtidigt kör DVI. Typiskt ifall det är DVI-DL då dess dubbla länkar kan begränsa kortet mer.

Det är sådan här information som i princip aldrig finns på förhand eller syns i felmeddelande. Man får lista ut det själv.

Rimligtvis skulle du kunna få följande att fungera:
DVI till sekund skärm*
DP-DP på primär skärm
HDMI till TV

*Är det DVI-DL är det alltså risk att det slår ut antingen DP eller HDMI-anslutningen.

Problemet är betydligt mindre med nyare grafikkort. Fast då är problemet mer att få tag på DVI-DL.

Min primära skärm har ej DP uttag bara 2 HDMI och 1 VGA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CyrusRNetWork:

Min primära skärm har ej DP uttag bara 2 HDMI och 1 VGA

Precis detta - ju mer info du berättar från början, desto mindre måste man gissa sig fram.

Troligtvis kommer du inte få det att fungera med någon av nuvarande utrustning. Eventuellt kan en aktiv DP-till-HDMI-omvandlare lösa problemet, medan en passiv DP-HDMI-adapter (där grafikkortet alstrar HDMI-signalen) helt enkelt få ett 290 att slå i taket för vad den klarar av på tre skärmar.

Edit: Läste för snabbt och ser att du har ett R280 – det är ännu äldre och än mer begränsat och verkar ha just två TMDS-anslutningar som högst. Möjligt att en aktiv DP-till-HDMI-omvandlare därför fungerar.

Permalänk

Som tidigare skrivits så bör en aktiv-adapter från DP till HDMI fungera. Använde det själv för en liknande lösning när jag hade ett 280x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits