Samsung SSD 980 Pro – upp till 6 500 MB/s genom PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

De som inte packat upp Doom från fyra .arj-packade diskar har inte levt på riktigt

Minnesbilder från dos gav mig just små otäcka rysningar.

Och fel på fil nr 3...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Skickades från m.sweclockers.com

Jaja...jag börjar uppenbarligen bli gammal:

För att inte tala om vi som satt med spel på kassettband.

Permalänk
Medlem

Ang allt snack om floppys och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

Finns väldigt många laster som är begränsade av en vanlig SATA ssds maxhastighet. Däremot så uppstår sådana scenarios inte allt för ofta för oss vanliga användare.
Jag har däremot märkt att min 850 Evo 1TB SATA disk är en begränsning när Origin vill indexera spelfilerna innan den laddar ner nya filer för uppdatering. Då handlar det om ca 30-35GB för BF5 och det tar rätt lång tid att utföra. Läshastigheten ligger inte på max hela tiden men den toppar på ca 480 var 5-10 sekund vilket är den diskens maxhastighet. Hade jag hade spelet på min 960 Evo så hade det säkert toppat på nånstans 1500-3000MB/s vilket är en enorm förbättring.

Vid nästa uppdatering så blir det att testa detta

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jaja...jag börjar uppenbarligen bli gammal:

För att inte tala om vi som satt med spel på kassettband.

Minns söktiderna på flera sekunder.
Eller minuter om man inte visste var filen började.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju inte jättemånga år sen Sony slutade tillverka disketter. Jag slutade med dom på typ sent 90-tal.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

@anders190: Kör en vanlig SSD 850 EVO 250GB som C-Disk och en 1TB NVMe 970 Evo som övrig disk (spel, film, bilder, redigering etc etc) Grymt nöjd!

Känns som det hade varit roligare att köra systemet från NVMe dock. Någon speciell anledning? Kan tänka mig att 970n köptes senare och du inte installerat om/flyttat install eller att du har allt ditt på NVMe och installerar/formatera C bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Tusan va snabb man måste vara på handen för att klå en SSD numera. Guinness World Records here I come!

Lite så man skulle vilja se någon (galning) RAIDa tusentals disketter och bencha mot en modern SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930: skulle från början bara köra NVMe;n men behöll den vanliga SSDn också, för den vanliga i RAPID-mode så den körs snabbt ändå, bekvämt att ha allt annat på 970n

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Ååh, lyckades köpa ett par raptor-diskar när pccity kånkade, ingen som tog dessa eftersom ingen fattade varför de kostade mer än de stora hårddiskarna. De var grymma att köra ifrån i raid0 (stripe).

Körde själv en stripe med 4st Raptor 74GB. Med en välkonfigurerad writeback-cache stod de pall även mot tidiga SSDer.
Tror topphastigheten sekventiell läs/skriv hamnade på cirka 300MB/s för den arrayen.

Själv tyckte jag aldrig raptordiskarna var så fruktansvärt högljudda, åtminstone inte senare generationer, de allra tidigaste ska haft annan av lager om jag minns rätt. Däremot lät sökning väldigt mycket. Körde jag defrag på arrayen kändes det i hela skrivbordet, även om diskarna hade gummerade vaggor. Men det hörde till!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tänker bara på när man var liten och fick skicka röksignaler för att kommunicera med grannen, tog evigheter att göra sig förstådd.

Denna nya disk välkomnas definitivt!

Permalänk
Medlem

Fantastisk kommentarstråd! Länge har man trånat efter snabbare diskar, minns att vi brukade tävla om vems dator som startade snabbast. Nu för tiden sitter jag och stör mig (på riktigt! ) på att det tar "år och dagar" innan datorn postar, sen laddas Windows på ingen tid alls. Tänk vad bortskämd man blivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och jag som var fett overkill när jag köpte 2 Raptor 10000rpm diskar De va tider de

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kul fakta: 6500 MB/s är ganska precis 4500 disketter¹/s.

¹ 1.44 MB-disketter

Skrivet av anon5930:

Lite så man skulle vilja se någon (galning) RAIDa tusentals disketter och bencha mot en modern SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kanske ska prova raid 0 på 4 500 stycken M.2?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Skickades från m.sweclockers.com

Good times, fantasy pinball till våran 486:a eller varför inte "worldcup 90" när man såg sina underbara fotbollsspelare ovanifrån springandes i en linje över hela plan. Hightech xD

Permalänk

@psilobe: Att tekniken går framåt där snabbare hastigheter utvecklas är väl kanon. Kan man någonsin få för mycket va det?
Laddningstider som man var vana vid för 10+år sedan skulle ju inte vara så trevligt idag.
Spel, Foton och videos mm blir bara större och större med av naturliga skäl, så snabbare hårdvaror? Ja tack!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

NVMe M.2 SSD - vad är egentligen fördelarna jämfört med en vanlig SSD?

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter från Samsung Helt klart min favorit tillverkare för SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kul fakta: 6500 MB/s är ganska precis 4500 disketter¹/s.

¹ 1.44 MB-disketter

85.5 kg disketter per sekund.
Eller 120 liter disketter per sekund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som det hade varit roligare att köra systemet från NVMe dock. Någon speciell anledning? Kan tänka mig att 970n köptes senare och du inte installerat om/flyttat install eller att du har allt ditt på NVMe och installerar/formatera C bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill kontra lite med denna YT-video från Tech Deals. Skillnaden, om man bortser från syntetiska tester, är för de allra flesta inte så stor...

Styrt upp texten
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

De som inte packat upp Doom från fyra .arj-packade diskar har inte levt på riktigt

Minnesbilder från dos gav mig just små otäcka rysningar.

Var samma med Duke Nukem 3D fast det låg på 10 disketter, och alltid var det fel på någon av de jävlarna. Gick senare över till seriekabel mellan våra datorer så man kunde kopiera direkt, kom inte ihåg om vi klarade 9600 eller om vi fick sänka hastigheten men inte fan var det snabbt iallafall men man slapp springa med disketter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Var samma med Duke Nukem 3D fast det låg på 10 disketter, och alltid var det fel på någon av de jävlarna. Gick senare över till seriekabel mellan våra datorer så man kunde kopiera direkt, kom inte ihåg om vi klarade 9600 eller om vi fick sänka hastigheten men inte fan var det snabbt iallafall men man slapp springa med disketter.

Parallellkabeln var ju mycket roligare att hålla på med i hastighet.

Permalänk
Medlem

Min Raptor-disk rullar på ännu, det va dock en senare version på 600GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

Bigfoot är allt jag säger !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Bigfoot är allt jag säger !

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft en Bigfoot 5,25" en gång i tiden. Och jäklar mig, den var ju på 3600rpm till och med. Där väckte du gamla minnen!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Har haft en Bigfoot 5,25" en gång i tiden. Och jäklar mig, den var ju på 3600rpm till och med.

Prisvärd var den ju också vill jag minnas, runt 500 kr/GB för en 4 GB disk hos Data Prince. GB-priset har väl visserligen gått ned med nån faktor 1000 sen dess, men priset per kg hårddisk är svårslaget och står sig rätt bra än idag.

Permalänk

Den ska köpas

Skickades från m.sweclockers.com