Permalänk
Medlem

Vattenkylning med kopparrör

Hej, har fått en idé om att göra om min vattenloop i min dator, och då vill jag byta till kopparrör, men hittar bara 10,12,15 och 20mm rör, behöver 14mm OD tyvärr. Någon som vet var det finns? Eller kan man använda 15mm rör och slipa ner dom till 14mm?

All hjälp är tacksam

Mvh Emil

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Hej

Ska alldeles strax göra detsamma.

Tänker köra med EKs kopplingar 10/12 mm och 12mm förkromade kopparrör.
Samma ID på kopparrören.

Om du kör med 15mm kopparrör och slipar ner - stämmer innerdiametern till de kopplingar du har?
Risk att det blir fult om man slipar....och mycket jobb för att få bra kanske?

14mm hittar du inte på VVS-avdelningen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar, men hittade inga och tänkte på att slipa ner 15mm men orken fans inte. Så blev vanliga akryl rör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Avstängd

10 och 12 mm till 1/2, 1/4" tex finns det ju annars adaptrar till i vanliga VVS butiker.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viox:

Hej, har fått en idé om att göra om min vattenloop i min dator, och då vill jag byta till kopparrör, men hittar bara 10,12,15 och 20mm rör, behöver 14mm OD tyvärr. Någon som vet var det finns? Eller kan man använda 15mm rör och slipa ner dom till 14mm?

All hjälp är tacksam

Mvh Emil

hej! varför just kopparrör? håller själv på o bygga vattenkylning. Därför hade jag velat veta vad som är så bra med kopparrör? vs plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

hej! varför just kopparrör? håller själv på o bygga vattenkylning. Därför hade jag velat veta vad som är så bra med kopparrör? vs plast?

Är mest för att det ser snyggt ut med silver rör. Och man brukar använda förkromade kopparrör för att koppar är de som mest används i vattenblock och radiatorer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viox:

Hej, tack för svar, men hittade inga och tänkte på att slipa ner 15mm men orken fans inte. Så blev vanliga akryl rör

Skickades från m.sweclockers.com

Det var nog ett klokt val.
Fick just ihop mitt första bygge med förkromade kopparrör 12mm.
De var inte helt lätta att bocka, 15mm pipor hade varit tuffa att bocka.
Förstår nu bättre varför rörmokare har kraftiga handslag 😊

https://i.imgur.com/MX2PgEn.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poberg:

Det var nog ett klokt val.
Fick just ihop mitt första bygge med förkromade kopparrör 12mm.
De var inte helt lätta att bocka, 15mm pipor hade varit tuffa att bocka.
Förstår nu bättre varför rörmokare har kraftiga handslag 😊

https://i.imgur.com/MX2PgEn.jpg

Rörmokare brukar väl hetta upp rören innan bockning också. Blir nog inte så snyggt på kromade rör, men på kopparfärgade syns det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Rörmokare brukar väl hetta upp rören innan bockning också. Blir nog inte så snyggt på kromade rör, men på kopparfärgade syns det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de kallbockar faktiskt upp till dim 18 men då gäller det nog att ha bra verktyg.
Köpte mitt på Biltema för dim 12 och funkade skapligt.
https://www.sweclockers.com/galleri/15049-core-p5-ver-18

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poberg:

Nej, de kallbockar faktiskt upp till dim 18 men då gäller det nog att ha bra verktyg.
Köpte mitt på Biltema för dim 12 och funkade skapligt.
https://www.sweclockers.com/galleri/15049-core-p5-ver-18

Tycker 12mm ser så tunt ut, men det kanske räcker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jo, visst ser det klent ut men räcker gott för mitt system...och troligen i de flesta.

Tidigare hade jag tempmätare både efter rad och efter cpu+gpu.
Tempskillnaden ligger på några tiondels grader i systemet.

Jag kör ändå min pump på 50%, så vattenflödet räcker gott.
Kör jag pumpen på 100% så blir hastigheten genom block och reservoar så hög att det istället drar med luftbubblor i systemet.

Beror förstås på hur stor loopen är - antal rad, res mm - samt hur många 90-gradersböjar man har i sin loop. Ju mer, desto lägre flöde klarar pumpen av att cirkulera.

Hade gärna velat testa köra med 15mm rör om det fanns några passande kopplingar.
Fetare rör tycker jag ändå skulle ge ett maffigare utseende 😎

Permalänk
Medlem

12mm kopparrör duger är ca 10 mm inne hål Har EK-Tube ZMT slang i min dator nu inte snygg med säker gummislang diameter på den är 15,9 mm ytter mått och 9,5 mm inner mått
så 12 mm koppar rör duger nog .
Har själv skaffat hem koppar rör och 90 graders krökar som jag löder
Har bara inte haft tid att med att byta ut slangen och kopplingarna än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Gjorde lite underhåll på min loop igår och påmindes om den mörka nackdelen med kopparrör. Rören är hårda, lödningarna är stenhårda, och att klämma in ett rör i sin koppling är i vissa lägen oförlåtligt hårt. Att få en komplex loop på plats kan kräva ganska mycket handkraft och utsätter mjuka komponenter som packningar för risk.

Tog ur ett rör från kopplingen vid pumpen och kunde med pincett plocka ut en halvcirkelformad kopparflisa, ett under att packningen i kopplingen inte var sönderskuren.

... Men ack så vackert det är när allt väl sitter på plats.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

Gjorde lite underhåll på min loop igår och påmindes om den mörka nackdelen med kopparrör. Rören är hårda, lödningarna är stenhårda, och att klämma in ett rör i sin koppling är i vissa lägen oförlåtligt hårt. Att få en komplex loop på plats kan kräva ganska mycket handkraft och utsätter mjuka komponenter som packningar för risk.

Tog ur ett rör från kopplingen vid pumpen och kunde med pincett plocka ut en halvcirkelformad kopparflisa, ett under att packningen i kopplingen inte var sönderskuren.

... Men ack så vackert det är när allt väl sitter på plats.

Det går ju annars att kombinera koppar och mjuka slangar, eller akrylglas, etc
Så tänker jag göra i mitt kommande bygge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det går ju annars att kombinera koppar och mjuka slangar, eller akrylglas, etc

"Man kan ju göra så... Men det är inte rätt"

Skämt åsido, jag håller med och borde ha gjort så för påfyllningsröret längst bak i maskinen exempelvis. Men det håller inte för ett långt rör som sitter front & center och dessutom har läckraste kurvan i bygget.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.