EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Melding Plague

EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Om EU-parlamentets pågående debatt landar i ett beslut om genomförande kan Apple tvingas överge Lightning-porten till förmån för en EU-standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte trådlös laddning som standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fast det ryktas att Apple håller på att gå över till enbart trådlös laddning för mobiler...

Jag tycker det är konstigt att konsumenterna inte ställer högre krav. Köper jag en pryl idag som inte är usb c utan usb micro eller liknande, så är de enda ursäkterna att produkten är väldigt billig eller att det är en produkt som ej uppdateras så ofta och då äldre.

Skrivet av Irre:

Varför inte trådlös laddning som standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlös laddning bör standardiseras, vilket det väl redan har börjat. Men att alla mobiler inkl de billigaste ska ha trådlös laddning är lite väl tidigt att lagföra. Enbart trådlös laddning som ställer till besvär om man lämnar mobilen oladdad ett bra tag, ja det är ingen lösning för billiga mobiler.

Kan för resten någon nämna några orsaker till varför lightning kontakten är bättre än usb c för den stora skaran? Där den stora skaran endast använder kabeln till att ladda mobilen och enstaka gång plocka ut någon bild med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Varför inte trådlös laddning som standard?

Trådlös laddning är ju mycket dyrare, mer komplicerat samt mindre effektivt.
Det vore helt absurt att ha som krav och standard.

Jag hoppas att EU röstar igenom, vi behöver reglering för att få till vettiga standarder tydligen.

Permalänk
Medlem

@Irre: Trådlös laddning är ju sjukt långsamt jämfört med dash/warp laddning osv, inte förstått vitsen med trådlös laddning faktiskt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tycker egentligen vuxna människor borde ha koll på sin egen laddare utan att EU blandar sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker egentligen vuxna människor borde ha koll på sin egen laddare utan att EU blandar sig in.

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker också att en standard för snabbladdning skulle vara bra.

Har jag en Huawei 40W mobilladdare, en Macbook 60W usb-c laddade och en Samsung s10 laddare,
då kommer de kunna ladda mina enheter, men de kommer att gå mycket mer långsamt om jag inte kör deras egna laddare.

Men sen är tanken bra, en laddare:
ladda mobil, dator, ipad och nintendo switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker egentligen vuxna människor borde ha koll på sin egen laddare utan att EU blandar sig in.

"EU-parlamentets önskan om en enhetlig standard bottnar i de stora mängder elektroniskt avfall som genereras när gamla laddare avyttras. Enligt uppskattade siffror genereras cirka 51 000 ton elskrot årligen som resultat av gamla laddare som avfärdas"

Behöver man sedan också påminna om tiden när man hade 5 st olika ihoptrasslade laddare i laddhörnan för att varje tillverkare ville ha sin egen konstiga standard? Det enda dåliga som kan komma från sån här lagstiftning är att storföretagen inte kan pressa folk på lika mycket pengar med sina egna onödiga överprisade kablar.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Permalänk
Medlem

Har inte Apple redan läckt nästa iPhone inte har några portar?

Permalänk

Helt sjukt. Förstår att UK går ut ur EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Tycker egentligen vuxna människor borde ha koll på sin egen laddare utan att EU blandar sig in.

Ser vi historisk så hade inte ens tillverkare samma laddare till deras egna modeller. Det var i princip kört att kunna låna en laddare av någon. När laddaren gick sönder, ja då hade man problem att köpa en ny och de kunde vara svindyra.
Sedan när EU 2009 fick alla tillverkare förutom Apple att gå över till USB micro så blev det så mycket bättre. Argumentet Apple hade var att deras kontakt då tillskillnad från nu var bättre.

Skrivet av trisse_123:

Helt sjukt. Förstår att UK går ut ur EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Apple är lite som att en biltillverkare väljer att skaffa skruvar som varesig är i milimeter eller engelska tum utan något annat. Bara för att man ska skaffa deras verktyg när man ska greja.
Nej, vissa saker bör standardiseras. Det ska inte göra en massa likvärdiga inkompatibla saker som bara ställer till med en massa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Snart bestämmer dem att vi måste skatta för varje gång vi andas in luft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Nu är det ju bara kontakten det gäller.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Problemet jag skulle kunna se är hur det blir i framtiden, när nästa nya standard kommer sättas. Eller om det här skulle komma i vägen för framtida iterationer av USB-C/USB standarden.

Jag hade faktiskt trott att Apple var på väg att släppa Lightning kabeln i något år nu. Att man använde den istället för den kassa micro-USB förstår jag absolut, men istället för USB-C...? Nepp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu är det ju bara kontakten det gäller.

Det är inte så "bara".

Permalänk
Lego Master

Jag ser poängen. Men kommer inte Apple fortsätta köra på Lightning under överskådlig framtid? De som redan har en Apple-mobil kan alltså fortsätta använda samma laddare, om de stannar med Apple (vilket väl får ses som troligt?). Alltså kan förslaget på kort sikt resultera i MER elektronikskrot när Apple-folk tvingas byta ut en laddare de kanske skulle fortsätta ha i flera år framöver?

Bara som en potentiell effekt, tänker jag. Annars är jag helt med på att det vore bättre med en standard.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är inte så "bara".

Jodå det är bara. Och Apple håller på att överger kabeln, den används väl idag bara på iPhone och de enklare iPadmodellerna och sedan några dongles.

Permalänk
Skäggig legend

Jag saknar: öööh, haru en Nokia laddare?

Sen började det..: Den tjocka eller smala?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Jag tänker tvärt om här.
Att det är helt galet att företagen inte kan komma överens om gemensamma standarder utan att det ska kivas för att sätta krokben för konkurrenter, tredjepartstillverkare och även användare vilket dessutom leder till onödigt resursslöseri.

I den bästa av världar hade vi fått en gemensam USBstandard för mobilladdning helt utan regler. Där får jag hålla med dig alltså. Men åt det hållet gick det inte förrän EU röt till om problemet.

EU har för övrigt fingrarna med i väldans massa olika resursslöseri-upplägg [Edit - förhindran av resursslöseri hehe].
Exempelvis har EU satt effektbegränsning för dammsugare vilket uppskattas spara väldigt mycket ström per år i EU. Och ja, egentligen ingen förlust utan det är bara win win att tillverkarna slutar tävla med maximal effektsiffra på förpackningen och istället börjar jobba med effektiviteten på grejerna. Mindre prylar, mer hållbart och mindre energiåtgång.
https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/s...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Synd. Jag som tycker det är så kul att njuta av besvikelsen hos besökare hemma när man viktigt deklarerar att "Nej, det finns ingen Apple-laddare i huset!" Har faktiskt ett par stycken som bytt till Android tack vare det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

"EU-parlamentets önskan om en enhetlig standard bottnar i de stora mängder elektroniskt avfall som genereras när gamla laddare avyttras. Enligt uppskattade siffror genereras cirka 51 000 ton elskrot årligen som resultat av gamla laddare som avfärdas."

Ja, fyfan vad sjukt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Tar gärna att de inför standard på USB-C till bärbara datorer också. Måste ju generera ännu mera skrot ifrån att man måste ha en speciell laddare till alla olika datorer.

Undrar lite över all Nej-sägare här i tråden. Sätter ni er på tvären bara för att, eller missar jag/vi andra någon viktig poäng som gör livet bättre att alla tillverkare kan ha olika kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir så mycket mindre skrot när jag och alla andra Apple-kunder kommer slänga sina etablerade lightning-lösningar därhemma..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hur tänker man nu, följer det inte med en kabel till varje enhet man köper? Vart sparar man in 51.000 ton någonstans?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jodå det är bara. Och Apple håller på att överger kabeln, den används väl idag bara på iPhone och de enklare iPadmodellerna och sedan några dongles.

Nej det är det inte. Det begränsar utvecklingen av nya kontakter och gränssnitt.

Skrivet av draanexle:

"EU-parlamentets önskan om en enhetlig standard bottnar i de stora mängder elektroniskt avfall som genereras när gamla laddare avyttras. Enligt uppskattade siffror genereras cirka 51 000 ton elskrot årligen som resultat av gamla laddare som avfärdas."

Ja, fyfan vad sjukt.

Och varför avfärdas gamla laddare och hur hjälper en enhetlig standard mot det?

Själv kan jag inte minnas när jag senast slängde en gammal laddare.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Det blir så mycket mindre skrot när jag och alla andra Apple-kunder kommer slänga sina etablerade lightning-lösningar därhemma..

Det kommer finnas idongles att köpa så kan man använda nya prylar på gamla.
Ett lagförbjud påverkar endast nya saker som folk köper inte gamla.

Skrivet av DasIch:

Nej det är det inte. Det begränsar utvecklingen av nya kontakter och gränssnitt.

Och varför avfärdas gamla laddare och hur hjälper en enhetlig standard mot det?

Själv kan jag inte minnas när jag senast slängde en gammal laddare.

Standardisering kan hämna utvecklingen men det kan även gynna. Får alla mobiler USB C så lär fler prylar få detsamma. Och troligen kommer USB A kontakten mer att överges om alla nu har usb C.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Saknar du denna härvan?
Jag är väldigt tacksam att vi har en näst-intill universell standard med USB-C idag, och skulle inte klaga om det blev 100% av marknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200