Permalänk
Medlem

Dator att koda på

Hej!
Jag är på jakt Efter en ny dator att koda på efter att min thinkpad x250 är på väg att dö helt snart.
Det jag har den till är webbutveckling, CAD(Fusion 360) och bild redigering (Photoshop + Lightroom)
Jag söker något liknande igen.

Det jag söker ska gärna ha,
13,3" skärm
1920x1080 upplösning
Minst 16gb ram
Lång batteri tid (17-20h)
Thunderbolt 3
SSD på 250+gb

Budget ligger på 25k.
Jag vill inte ha någon Apple dator.
Alla tips är av intresse.

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13
Ska du ha externt tangentbord? Annars är min starka rekommendation att testa datorer. Tangentbordet är viktigare än spec enligt mig om man bara ska koda (alla moderna datorer är långt mer än tillräckligt kraftfulla).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så är dagens datorer rätt bra, särskilt om du spenderar 20k+. Titta på nya datorerna från Intels Athena projekt med olika företag. Det inkluderar Dell, HP, Asus etc. Dell XPS 13 är ett bra alternativ. Flertaler har t.om. introducerat SIM-kort.

Personligen hade jag, om jag gjort ett val idag, valt en 13" för att vara portabel och ha en setup hemma med skärm, tangentbord och mus via någon form av hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dell XPS 13
Ska du ha externt tangentbord? Annars är min starka rekommendation att testa datorer. Tangentbordet är viktigare än spec enligt mig om man bara ska koda (alla moderna datorer är långt mer än tillräckligt kraftfulla).

Tänkt att använda det inbyggda när jag är på resande fot, och ha en hel setup hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Älskar min ThinkPad X1 Carbon (5th Generation); tangentbordet är klassledande i mina ögon. (Det är dock en smula sämre, tycker jag, på 7th Generation, eftersom slaglängden är mindre.) Har skrivit stora mängder kod på min under de senaste tre åren och tycker alltid det är roligt att fälla upp den och börja arbeta.

Såväl 4K @ 60 Hz som 1440p @ 144 Hz över DisplayPort (via adapter) funkar utan problem. Dock ej mot min PG278Q av någon outgrundlig anledning; där får jag vara glad om jag lyckas få 1440p @ 60 Hz. Men mot XV273K är det inga som helst problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, nya XPS 13 (2020-modellen) skulle jag definitivt kolla på

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag äger en XPS 13 9350, pluggar datateknik så är omringad av laptops.
Två vänner kör Thinkpad X1 carbon 1st gen och en thinkpad X något annat, har även klämt och kännt på de nyare XPS 13 modellerna.
Bortsett från lenovons skumma tangentbord (FN, CTRL) så hade jag köpte en X1 Carbon i dagsläget.

Min rekommendation baseras på min upplevelse av byggkvaliten på dessa maskiner då de går att få i snarlika konfigurationer. Jag upplever att du har absolut 0 support och ansvarstagande från DELL om din XPS är ett måndags ex, vilket min var. Efter ungefär 3 år har jag under 50% batteri kapacitet kvar, moderkortet är utbytt en gång och jag kan inte köra något som har med virtualisering att göra på den då något är skummt hårdvarumässigt.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

God eftermiddag.
Det som kommer bli problem är batteritiden om du inte har ett externt batteri.
Jag är småföretagare och hela företaget är beroende av att min dator fungerar. Jag föredrar Mac och har Apple Care+ samt Joint Venture med Apple i Täby, kort och gott så ska det bara fungera och jag ska ha minimalt med nertid. Hade jag varit privatperson så hade det nog varit en Mac utan all extrasupport för att hålla lite i pengarna.

I ditt fall tror jag att XPS 13 från 2020 blir rätt, men du kan nog inte räkna med att det inbyggda batteriet räcker så länge. Sen skulle jag även satsa på en lite större disk om datorn ska hålla i flera år.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Dell är helt enkelt toppklass på windows-sidan men Lenovo har en del riktigt bra modeller högre upp i segmentet också. Tycker själv att asus gör bra datorer, lite plastigare och sämre byggkvalitet men för ett lägre pris. Undvik HP dock, deras drivrutiner är skräp, kundtjänsten tjafsig och byggkvaliteten dålig.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laggboxx:

lenovons skumma tangentbord (FN, CTRL)

Detta är en irriterande "feature", men det måste även poängteras att det är busenkelt att byta plats på dem i UEFI, varpå tangentbordet blir precis som ett vanligt, förutom att etiketterna inte stämmer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Detta är en irriterande "feature", men det måste även poängteras att det är busenkelt att byta plats på dem i UEFI, varpå tangentbordet blir precis som ett vanligt, förutom att etiketterna inte stämmer.

Jag trodde detta skulle bli ett problem för mig, men efter ca två veckor så flyttar jag mig mellan min laptop, andra laptops och vanliga skrivbordstangentbord utan större bekymmer. Jag har inte bytt plats på FN och CTRL i UEFI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Älskar min ThinkPad X1 Carbon (5th Generation); tangentbordet är klassledande i mina ögon. (Det är dock en smula sämre, tycker jag, på 7th Generation, eftersom slaglängden är mindre.) Har skrivit stora mängder kod på min under de senaste tre åren och tycker alltid det är roligt att fälla upp den och börja arbeta.

Såväl 4K @ 60 Hz som 1440p @ 144 Hz över DisplayPort (via adapter) funkar utan problem. Dock ej mot min PG278Q av någon outgrundlig anledning; där får jag vara glad om jag lyckas få 1440p @ 60 Hz. Men mot XV273K är det inga som helst problem.

Kan hålla med!
Har en X1 Yoga Carbon 7th gen med 1440P touchskärm. Riktigt bra bakgrundsbelyst tangentbord, och skön skärm att titta på.
Inte upplevt slaglängden som negativ alls, (förutom när man använder den som en "ipad" för då har tangenterna åkt in i chassit
Väldigt bra batteritid också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Ska du skriva kod så bör du ha bakgrundsbelyst tangentbord och matt skärm.

Permalänk
Medlem

Ni har riktigt bra förslag och argument för dom olika datorerna.
Jag har suttit å kollat dom dom alla ni och har lite svårt att välja
Men min lever något längre hoppas jag så jag har tid att välja innan det är helt kört

Permalänk
Datavetare

Sent svar, men kan lägga till Dell Latitude 7400 på listan. Finns både en "vanlig" laptop samt en 2-in-1 som heter Latitude 7400, har bara erfarenhet av den "vanliga" modellen.

I min mening har den modellen bättre än XPS13 och skulle hävda att det också är bättre än ThinkPad X1 Carbon. Gillar tangentborden hos alla dessa tre modeller, men tycker Latitude är den vassaste på den punkten (den är den tjockaste och tyngsta av de tre vilket ger lite mer flexibilitet på just tangentbordsfronten).

Till skillnad från XPS13, men likt X1 Carbon, har touchpad på Latitude kvar fysiska knappar för den som vill (tap-to-click fungerar självklart också).

Inte lika fräsig design som XPS13 när det kommer till "Infinity" skärm, Latitude är närmare förra årets XPS13 än årets på den punkten. Men man får en matt 1920x1080 panel som denna generation har bättre färger och kontrast jämfört med tidigare årgångar.

Skulle säga att batteritiden inte når upp till ditt önskemål på 17-20h, i alla fall inte om man sitter och kodar/kompilerar på datorn. Men undrar om de andra heller når dit, min erfarenhet är att högre upplösning på panelen drar ned batteritid rätt mycket (älskar "retina"-upplösning, men är lite kluven om det är värt förlusten i batteritid eller ej...). Men man får i alla fall 10-12h om man inte skruvar upp ljusstyrkan allt för mycket.

Gissar att du kommer köra Windows, men kan i alla fall nämna att Latitude-serien har en historia av lysande Linux-stöd. Så även Latitude 7400, kör Ubuntu på min och allt ända ner till "kul att ha" saker som olika former av sensorer fungerar perfekt.

Datorn har Thunderbolt 3, en USB-C (med Thunderbolt 3 stöd samt USB 3.1 gen 2) och två USB-A portar (USB 3.1 gen 1).

M.2 SSD samt RAM kan uppgraderas.

Prismässigt kan man hitta modellen med i7-8665U, 16 GB RAM (går att ha upp till 32 GB) samt 512 GB SSD för ~17,000 inkl.moms. Det är billigare än X1/XPS, men dessa modeller är å andra sidan ett par 100-tals gram lättare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer