Wifi problem hemma - Vilken router ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Wifi problem hemma - Vilken router ska jag köpa?

Hej!

Försöker hitta en bra router att utöka wifi-signalen i min fars hus. Han har fiber, mediaomvandlaren(?) samt modem sitter i källaren, men det finns lan-uttag som går ifrån modem till mittenvåningen där problemet med wifi-styrkan har upptäckts. Där ja tänkte att man kan sätta en router som kan skicka ut wifi-signalen bättre så man slipper gå emot modemet i källaren?

Har ringt hans operatör (comhem) men de ville inte rekommendera någon då de ej hade support för detta, inget mer med det tydligen.

När jag själv tittat runt, så störer jag på problemet att det finns så sjukt många olika routrar där ute med prishopp emellan 200-2500kr och jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

Jag eftersöker alltså en router, för att uttöka WIFI styrkan på en våning i huset - vilken skulle ni rekommendera?

Tack för att ni tar er tid, ha en fin dag! /T

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen router alls är att föredra eftersom det är en accesspunkt du söker.
Men med fiber har man inget modem så är det en router du kallar modem eller är det en tjänstefördelare så att han inte har en router alls.?

Som AP så kan du tex skaffa https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

precis som svaret innan,

du har en router, du skall ha en accesspunkt.

mitt tips är samma som ovan unify (beroende på vilket bredband han har)

nano hd är något snabbare (och dyrare)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen router alls är att föredra eftersom det är en accesspunkt du söker.
Men med fiber har man inget modem så är det en router du kallar modem eller är det en tjänstefördelare så att han inte har en router alls.?

Som AP så kan du tex skaffa https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Skrivet av typat:

precis som svaret innan,

du har en router, du skall ha en accesspunkt.

mitt tips är samma som ovan unify (beroende på vilket bredband han har)

nano hd är något snabbare (och dyrare)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för båda svar! Jag förstår att ja kommer av som en riktig dum-dum här, så igen, uppskattar att ni tar er tid.

Jag tittade på den som länkades först utav @mrqaffe och försöker jämnföra den med https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender... för att förstå skillnaden, men tycker de ser ut som de båda kan leverera relativt samma sak? Vad ska man titta nogrannare på för att förstå skillnaden?

Lutar nu mot att beställa den du skickade (Ubiquiti Unifi AP AC LITE).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomasl:

Tack för båda svar! Jag förstår att ja kommer av som en riktig dum-dum här, så igen, uppskattar att ni tar er tid.

Jag tittade på den som länkades först utav @mrqaffe och försöker jämnföra den med https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender... för att förstå skillnaden, men tycker de ser ut som de båda kan leverera relativt samma sak? Vad ska man titta nogrannare på för att förstå skillnaden?

Lutar nu mot att beställa den du skickade (Ubiquiti Unifi AP AC LITE).

Det är olika funktion på apparaterna, AP respektive range extender, en AP ansluts alltid via kabel på "internetsidan" en range extender måste inte anslutas via kabel utan kan använda wifi även på internetsidan, den är mer lik en repeater, troligen kan den även agera repeater men den behöver inte uppträde på det sättet.

En AP har alltså alltid en kabelanslutning medans den andra inte måste ha en ethernetanslutning på nån sida.
En AP ger påverkar inte wifiprestandan negativt men en range extender kommer att minska farten och öka latensen lite, en repeater kommer att halvera bandbredden och dubblera latensen.

Mesh är ett moderna sätt att koppla helt trådlöst om man tvingas till det men kabel till ap är prestandamässigt det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utmärkt svar av ovan! Skall man ha ett stabilt och täckning skall man se till att det finns tråd (nätverkskabel) från routern till en accesspunkt som sitter på ett bra ställe i huset.

(många av dagens routers fungerar också som accesspunkter, dvs de har både funktionen att skapa ett trådlöst nätverk, och fungera som en router som styr trafiken inom nätverket hemma och ut mot internet/modemet)

Kan routern stå optimalt i huset behöver man inte ens ha en accesspunkt (men så är det oftast inte) om man har en bra router med trådlöstnätverk

Mina föräldrar hade en liknande uppställning förut,

Modemet/fiber in i källaren nära TVn som behöver internet,

en stor del av internetanvändningen (trådlösa användningen) på ovanvåningen.
Initialt körde vi ett trådlöst i källaren, sedan en gammal router (som var inställd enbart som rangeextender) på ovanvåningen.
Fruktansvärt.

Jag övertalade min pappa att han behövde dra en kabel upp till taknocken (högt till tak på ovanvåningen) satte en Unify accesspunkt där, så optimal placering att jag stängde av routerns trådlösa funktion i källaren.

Och har optimal mottagning i hela huset av denna extremt välfungerande router.

(och istället för att få ett samtal i veckan av trådlös kontakt/range extender som la av - kan jag istället prata annat)