Vad ligger ingångslönen och slutlönen för en programmerare i Sverige med dessa utbildningar i kombination tror ni?

Permalänk
Medlem

Outsourcing inom Test funkar dock inte särskilt bra, i alla fall utifrån min erfarenhet inom ett stort internationellt företag. Särskilt indiska testare utmärker sig här, på ett negativt sätt, då de ofta är oengagerade, ej sanningsenliga (om de förstått saker), enbart utför de uppgifter de blivit tillsagda att göra (dvs tillför inga nya testscenarion), bombarderar en med frågor (oftast återkommer samma frågor om och om igen även efter att förklaring har getts) etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

Har också jobbat lite med indier och har inte haft så positiv upplevelse. Uppgifter de fått levereras ofärdiga eller felaktigt gjorda. De kommunicerar inte så mycket om de missförstår utan leverar något dåligt och väntar istället på att man säger åt dem att rätta det. Så mycket styrande och beordrande får göras. Men det finns klart undantag. Det här gäller inte alla.

Permalänk
Medlem

Jo helt klart finns det undantag med tanke på att det bor ca 1,4 miljarder invånare där, så det borde finnas möjlighet att hitta rätt ibland ;). Vi lyckades dock inte få fram några, utan de flesta fick sparken inom 5-6 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på ingångslön. I yrken där man får nån bestämd % löneökning varje år är ingångslönen viktig men som programmerare kan du påverka löneökningar rätt mycket. Jag började på 22k och höjde till 25k efter 6 månader och till 30k efter ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309694:

Du borde få runt 30 som ingångslön. Själv tog jag examen i somras efter 2års YH utbildning och har ingångslön på 32k som front end utvecklare samt fast anställning direkt. Och jag bor inte i Stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom tråden är snart 3 år gammal, så är jag tämligen säker på att TS redan fått en ingångslön och sedan avancerat vidare.

Jag är oerhört skeptisk till att liva upp sådana här trådar, där det är helt uppenbart att frågeställningen inte längre är relevant. Följden blir att nästa person som svarar inte noterar att tråden är gammal (eftersom den flaggas upp som vilken aktiv tråd som helst). Jag har själv gjort det misstaget flera gånger och förundras över vad folk skriver, innan jag inser att det är flera år sedan detta var aktuellt. Så ha gärna det i åtanke.

Skrivet av talonmas:

Vårt företag gör som många andra företag: Lägger ut utvecklingen till Indien. Varför betala några tomtar i Sverige 40k när 4k räcker? Och då ofta få jävligt duktiga programmerare på köpet.

Så nej, programmerare är inte ett framtidsyrke enligt mig. Det går mot att bli moderna tidens fabriksarbetare.

Mitt tips är att jobba med något som är svårare att flytta. Som nätverkstekniker. Svårt o koppla kablar från Indien

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte alls med dig. Visst finns det fördelar (då främst ekonomiska) när man lägger ut utveckling på länder som Indien och Kina. Men det finns också oerhört många nackdelar (i vart fall i dagsläget), så som språkförbistringar, skillnad i tidszon, olika arbetskulturer och liknande. Exempelvis har jag jobbat på ett stort internationellt företag där hela den interna IT-supporten är förlagd i Indien. Alla jag någonsin pratat med om den IT-supporten hatar den. Ofta tog det flertalet timmar eller till och med dagar att få hjälp med sitt bekymmer, å då pratar vi om allvarliga bekymmer som hindrar en från och utföra sitt arbete. Man försökte istället hitta andra vägar för att lösa problemet och endast som en "last resort" vände man sig till supporten (och detta gällde alltså inte bara mig och det företag jag jobbade på, jag har hört massvis med liknande vittnesmål från bekanta på andra företag med samma upplägg).

Sedan får man inte heller glömma att just nu så är kompetenta utvecklare dels oerhört eftertraktade, samt en av de bäst betalda branscherna i Sverige. Så att det ens skulle vara i närheten av att bli "moderna tidens fabriksarbetare" är skrattretande. Det är möjligt att vi någon gång kommer dit, men det lär dröja. Framförallt med tanke på att fler och fler branscher blir helt beroende av IT. Jag ser det som högst osannolikt att alla svenska företag bara kan lägga ut all sin utveckling utomlands. Det kommer alltid att behövas IT-kunnig personal även hemmavid, även om kanske kan leja bort själva kodandet. Du behöver fortfarande ha systemarkitekter, produktägare, projektledare, etc.

När det kommer till Nätverkstekniker så säger det något om hur fel ute du verkar vara. Det krävs ingen högskoleutbildning för att dra en nätverkskabel. Däremot är det inte lika lätt att designa och konfigurera ett nätverk. Framförallt inte om vi talar om mer komplexa nätverk med hundratals eller tusentals användare, nätverksutrustning, backups, etc. Men den biten kan man göra på distans, så i din bok så borde inte heller Nätverkstekniker ligga så bra till (om vi bortser från delen som handlar om att dra kablar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vårt företag gör som många andra företag: Lägger ut utvecklingen till Indien. Varför betala några tomtar i Sverige 40k när 4k räcker? Och då ofta få jävligt duktiga programmerare på köpet.

Så nej, programmerare är inte ett framtidsyrke enligt mig. Det går mot att bli moderna tidens fabriksarbetare.

Mitt tips är att jobba med något som är svårare att flytta. Som nätverkstekniker. Svårt o koppla kablar från Indien

Tack för dagens skratt.

Visst kan det gå bra att outsourca enkel boilerplatesmörja i små oberoende projekt, men att göra det med ett stort komplext långvarigt projekt är att be om problem. Har varit med om två sådana försök (Indien och Ukraina) i två olika företag under mina 20 år i branschen, som båda gått åt skogen - dåliga kvalité på leveranser, väldigt mycket tidsslöseri (= pengaslöseri) som gått åt att fixa ickefungerande leveranser och en mängd möten som annars aldrig hade behövt hållas. I ett av fallen fick t.o.m. den chef som propsade hårt på outsourcing sparken, när det gick upp för högre chefer hur illa det faktiskt fungerade. I ett av fallen blev vi tvungna att skriva om så mycket att det totalt sett tog tre gånger så lång tid som det hade tagit om vi hade fått skriva alltihop lokalt istället. Det har inte blivit någon mer outsourcing av utveckling sedan dess, tack och lov.

Av vad jag hört från kollegor i andra företag (stora som små) så har det fungerat lika illa där.

Så klart det kan variera, alla outsourcade utvecklare är inte skräp, men enligt mig och mina erfarenheter är det definitivt inte värt risken. Inte i stora komplexa projekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tack för dagens skratt.

Visst kan det gå bra att outsourca enkel boilerplatesmörja i små oberoende projekt, men att göra det med ett stort komplext långvarigt projekt är att be om problem. Har varit med om två sådana försök (Indien och Ukraina) i två olika företag under mina 20 år i branschen, som båda gått åt skogen - dåliga kvalité på leveranser, väldigt mycket tidsslöseri (= pengaslöseri) som gått åt att fixa ickefungerande leveranser och en mängd möten som annars aldrig hade behövt hållas. I ett av fallen fick t.o.m. den chef som propsade hårt på outsourcing sparken, när det gick upp för högre chefer hur illa det faktiskt fungerade. I ett av fallen blev vi tvungna att skriva om så mycket att det totalt sett tog tre gånger så lång tid som det hade tagit om vi hade fått skriva alltihop lokalt istället. Det har inte blivit någon mer outsourcing av utveckling sedan dess, tack och lov.

Av vad jag hört från kollegor i andra företag (stora som små) så har det fungerat lika illa där.

Så klart det kan variera, alla outsourcade utvecklare är inte skräp, men enligt mig och mina erfarenheter är det definitivt inte värt risken. Inte i stora komplexa projekt.

Ja så här har det varit. Volvo har ju gjort resan. Men min erfarenhet är att det HAR varit så men nu är Indien/Kina på väg tillbaka igen. Metodiken och organisationer har mognat för utspridda projekt samtidigt som de andra länderna lärt sig hur vi jobbar.

Vi jobbar ju själva mer o mer på distans i Sverige o då spelar det ju ingen roll i vilket land projekt medlemmar sitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja så här har det varit. Volvo har ju gjort resan. Men min erfarenhet är att det HAR varit så men nu är Indien/Kina på väg tillbaka igen. Metodiken och organisationer har mognat för utspridda projekt samtidigt som de andra länderna lärt sig hur vi jobbar.

Vi jobbar ju själva mer o mer på distans i Sverige o då spelar det ju ingen roll i vilket land projekt medlemmar sitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken resa menar du att Volvo har gjort? Har de förlagt all sin utveckling i Indien/Kina? Sist jag kollade med mina bekanta som jobbar med utveckling på exempelvis Volvo Cars/Volvo Trucks/Zenuity, etc. så har de varken blivit arbetslösa eller flyttat till Indien/Kina...

Att ha möjlighet att jobba på distans är inte heller att likställa med att förlägga hela sin utveckling till ett land flera tidszoner bort. Det är ju uppenbart att ett projekt med flera medlemmar som jobbar gemensamt inte gynnas av att vissa medlemmar befinner sig i en helt annan tidszon och man kanske får vänta till nästa arbetsdag med att få svar på en fråga. Någon som jobbar exempelvis hemifrån, men ändå i samma tidszon kan man ju bara ringa upp och få det eftersökta svaret på 5 minuter istället.